Kopiera speldisk och byta enhetsbeteckning

Permalänk
Medlem

Kopiera speldisk och byta enhetsbeteckning

Ok. Situationen är som följande:

Har en HDD där jag installerar mina spel. Äntligen köpt en M.2 och vill flytta allt dit.

Med tanke på att den har saker installerad på sig, måste jag klona disken eller går det bra att bara kopiera över allt till den nya då det inte är en windows disk?

Och sedan: finns det någon risk involverad med att byta enhetsbeteckning på den nuvarande HDD:n för att M.2:an ska kunna ta över den? Windows slänger upp inte bara ett utan två varningsmeddelanden i denna process.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag vet att Steam, Uplay, Origin & GOG inte har några större problem med att du kopierar över allt så länge du väljer nya disken som en möjlig installationskatalog. Epic är däremot krångligare och kan behöva lite mer jobb.

Skall du klona så bry dig inte om att byta enhetsbeteckning, den klonade disken får automatiskt rätt efter kloningen.

Permalänk
Medlem

Du kan kopiera över allt rakt av. Sen tar du bort HDD och ändrar enhetsbeteckning på nya M.2 disken i Diskhantering.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ens ta bort den. Säg att gamla är D: och nya får E: efter formatteringen, kopiera allt från D: -> E:, se till att du inte har någon swap-fil på D: (flytta den annars till C: enbart eller stäng av temporärt), byt sedan enhetsbeteckning från D: -> F: i diskhanteraren, byt E: -> D:, byt F: -> D:, aktivera swap igen och tadaa.

Nu har du snabb D: för spel och E: kvar som slask-disk.

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba svaren!

Verkar vara helt fixat nu och det ser helt klart ut som det gjort skillnad!