Finns det några märken av smartTV som inte visar någon reklam?

Permalänk
Medlem

Finns det några märken av smartTV som inte visar någon reklam?

Jag har några gånger funderat på TV inför min nästa lägenhet men lyckas alltid hitta att de modeller jag kollat på har reklam i sig. Finns det något märke som helt och hållet saknar reklam i standardinställningarna?

För mig är det otänkbart att vi accepterat att Samsung och andra tillverkare spelar upp reklamfilmer på våra apparater. Jag kan verkligen inte förstå hur vi kan ha kommit till en sån punkt att tillverkare basunerar ut spam i våra vardagsrum, till och med genom popupp-reklam över innehållet vi försöker se hos några tillverkare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Har inte sett något sånt på min LG C9.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Inbyggd reklam? Aldrig hört talas om eller ens sett av, kör LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag har några gånger funderat på TV inför min nästa lägenhet men lyckas alltid hitta att de modeller jag kollat på har reklam i sig. Finns det något märke som helt och hållet saknar reklam i standardinställningarna?

För mig är det otänkbart att vi accepterat att Samsung och andra tillverkare spelar upp reklamfilmer på våra apparater. Jag kan verkligen inte förstå hur vi kan ha kommit till en sån punkt att tillverkare basunerar ut spam i våra vardagsrum, till och med genom popupp-reklam över innehållet vi försöker se hos några tillverkare.

Vad menar du med reklam? Har en Samsung TV men ser ingen reklam. Ja alltså när man väljer mellan appar så kommer det rekommenderat innehåll, men inte mer än så.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung TV och har inte sett av någon reklam vad jag vet... förutom att dosan har en knapp för Netflix och Rakuten, och ett par förinstallerade appar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Har en Samsung Q9 från nov -18 och har aldrig sett någon reklam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har inte sett något sånt på min LG C9.

Det är ju lovande. Något över min prislapp, men skönt att det finns i alla fall.
Så ingenting som detta: https://www.thedrum.com/news/2019/09/10/the-first-thing-you-s... ?
Det finns många guider på hur man bekämpar reklam i LGs TV via Pihole och liknande på nätet, men det kanske bara är vissa modeller som behöver det?

Skrivet av tBiorrith:

Vad menar du med reklam? Har en Samsung TV men ser ingen reklam. Ja alltså när man väljer mellan appar så kommer det rekommenderat innehåll, men inte mer än så.

Jag menar sånt som detta: https://www.sweclockers.com/nyhet/20045-samsungs-smarta-tv-ap...

Ser hela tiden exempel på Samsungs popupp-reklamer på Reddit och liknande.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Om du får reklam är det troligtvis från en app, och inte från din smart TV...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är ju lovande. Något över min prislapp, men skönt att det finns i alla fall.
Så ingenting som detta: https://www.thedrum.com/news/2019/09/10/the-first-thing-you-s... ?
Det finns många guider på hur man bekämpar reklam i LGs TV via Pihole och liknande på nätet, men det kanske bara är vissa modeller som behöver det?

Jag menar sånt som detta: https://www.sweclockers.com/nyhet/20045-samsungs-smarta-tv-ap...

Ser hela tiden exempel på Samsungs popupp-reklamer på Reddit och liknande.

Oj detta hade jag inte hört talas om. Jag köpte en ny tv från samsung för drygt ett år sedan och jag har aldrig sett till någon reklam. Undra ifall det gäller specifika modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Oj detta hade jag inte hört talas om. Jag köpte en ny tv från samsung för drygt ett år sedan och jag har aldrig sett till någon reklam. Undra ifall det gäller specifika modeller.

I och med att tillverkarna inte klargör vilken reklam de kommer visa på vilka modeller tvingas jag som konsument att undvika hela företaget och alla deras produkter om det finns minsta bevis på att de vissa någon reklam över innehållet på någon modell någonsin. Det är fullt möjligt att Samsung bara har sitt spam igång i vissa länder eller på vissa modeller men i och med att de inte klargör så kan jag inte veta vilka TV de kommer visa popupper på.

Sen är det fullt möjlig att det finns några missvisande alternativ för att stänga av reklamen, men för min del räknas det inte. Det är lite som Steams popupp-reklam, att den är där överhuvudtaget är oacceptabelt även om den går att stäng av fyra lager djupt i menyerna.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Om du får reklam är det troligtvis från en app, och inte från din smart TV...

Jag hade aldrig heller hört talas om det innan den här tråden men kolla några inlägg ovanför dig så verkar det faktiskt komma från tvn.

Edit: Det var tydligen ett inlägg ovanför dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är ju lovande. Något över min prislapp, men skönt att det finns i alla fall.
Så ingenting som detta: https://www.thedrum.com/news/2019/09/10/the-first-thing-you-s... ?
Det finns många guider på hur man bekämpar reklam i LGs TV via Pihole och liknande på nätet, men det kanske bara är vissa modeller som behöver det?

Kollade nu och den där lilla rutan nere till vänster visar appar man kan installera. Inte ens lagt märke till den förut så inget påträngande. Så beror väl lite på vad du menar med reklam.

Samma på en liten billig LG som finns här med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag menar sånt som detta: https://www.sweclockers.com/nyhet/20045-samsungs-smarta-tv-ap...

Ser hela tiden exempel på Samsungs popupp-reklamer på Reddit och liknande.

Jaha. Nej aldrig sett något sådan. Kanske är grej på USA eller Kina lanserade modeller?

Permalänk
Medlem

Ni som har Samsung TV och inte sett reklam, vilka modeller har ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Ni som har Samsung TV och inte sett reklam, vilka modeller har ni?

Q7F ifrån 2017

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Ni som har Samsung TV och inte sett reklam, vilka modeller har ni?

RU7105 tror jag? Den klassiska 55" för 5000kr på Elgiganten som alltid finns.

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett detta på min LG OLED55B7V som jag använt flitigt i flera år.
Känns som att detta antingen inte drabbar oss i Sverige eller så var det en storm i ett vattenglas.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

I och med att tillverkarna inte klargör vilken reklam de kommer visa på vilka modeller tvingas jag som konsument att undvika hela företaget och alla deras produkter om det finns minsta bevis på att de vissa någon reklam över innehållet på någon modell någonsin. Det är fullt möjligt att Samsung bara har sitt spam igång i vissa länder eller på vissa modeller men i och med att de inte klargör så kan jag inte veta vilka TV de kommer visa popupper på.

Sen är det fullt möjlig att det finns några missvisande alternativ för att stänga av reklamen, men för min del räknas det inte. Det är lite som Steams popupp-reklam, att den är där överhuvudtaget är oacceptabelt även om den går att stäng av fyra lager djupt i menyerna.

En möjlig lösning är att du köper en tv ifrån en lokal butik som erbjuder öppet köp, så att du kan lämna tillbaka tv:n ifall du skulle vara missnöjd. Lite omständligt lösning dock om du nu skulle tvingas att lämna tillbaka tv:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Ni som har Samsung TV och inte sett reklam, vilka modeller har ni?

RU7405UXXC 2019

Permalänk
Skrivet av mhj:

Ni som har Samsung TV och inte sett reklam, vilka modeller har ni?

QE65Q9FNATXXC inköpt nov 2018

Permalänk
Avstängd

Jag har en Q85R som faktiskt började visa reklam efter att supporten fjärrstyrt den och gjort någon form av reset häromdagen. Men det är bara en ruta i huvudmenyn med reklam för Disney+, lika stor som alla andra rutor. Jag vet inte om det var något val jag gjorde vid installationen som jag nu behöver göra om, eller om reklamen helt enkelt inte fanns tidigare men kom med en uppdatering. Den har inte irriterat mig så mycket att jag orkat ta tag i det i alla fall. Men jag googlade lite och det verkar gå att stänga av.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Philips som kör Android TV och har aldrig noterat reklam som kan förekomma enligt länkarna tidigare i tråden. Jag använder dock väldigt sällan Android-gränssnittet då jag föredrar Apple TV så det finns en risk att jag helt enkelt missat det även om det skulle finnas.

Permalänk
Medlem

Kolla in

https://www.rtings.com/tv/tests/ads-in-smart-tv

Där går de grundligt igenom all sorts reklam på TV-apparater. Möjligen gäller det bara USA. Det var ganska oroande att läsa hur illa det faktiskt är. Jag siktar på ny TV men började tänka om och håller kvar min gamla burk om jag inte hittar nån modell som garanterat är reklamfri. Rtings har också väldigt grundliga tester av en massa TV-apparater.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nhu:

Kolla in

https://www.rtings.com/tv/tests/ads-in-smart-tv

Där går de grundligt igenom all sorts reklam på TV-apparater. Möjligen gäller det bara USA. Det var ganska oroande att läsa hur illa det faktiskt är. Jag siktar på ny TV men började tänka om och håller kvar min gamla burk om jag inte hittar nån modell som garanterat är reklamfri. Rtings har också väldigt grundliga tester av en massa TV-apparater.

Allt är förstås relativt. Jag kan tåla en liten ruta med reklam för en app i min teves gränssnitt utan att jag ser det som "illa". Sen tycker jag artikeln är lite otydlig med vad som menas. Vad är Suggested Content? Är det rutorna som kommer upp ovanför den vanliga menyn? Till exempel om jag markerar men inte öppnar Netflix så finns det en ruta med "Fortsätt titta" och loggan för mitt senast sedda program och sen några rutor till med innehåll som Netflix har valt åt mig, ungefär som "För dig" inne i appen. För det ser jag inte som reklam, snarare är det positivt att jag kan gå direkt till mitt senast sedda innehåll utan att behöva navigera några menyer eller så. Däremot stör det lite att Youtube inte verkar anpassa detta för mig utan ger bara generella tips som av någon anledning ofta handlar om Jimmy Åkesson eller liknande. Men för alla andra appar funkar ju detta som det ska, så jag lägger skulden för det på YT.

Permalänk
Medlem

Om jag förstod det rätt så är det närmast reklam för program men det som är viktigare för mej är möjligheten att stänga av det ena och det andra (opt-out).

Permalänk
Medlem

Egentligen är det inte så farligt för jag tänker ändå inte koppla TV:n direkt till nätet utan jag kör via min Intel NUC. En dum TV skulle räcka för mej men sådana finns inte mera att köpa. Jag tänker inte heller tåla att nån TV ser (eller hör) på mej så alla "smarta" funktioner och direkta nätanslutningar skall kopplas bort. Bara det jag själv släpper igenom skall synas på TV:n.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nhu:

Egentligen är det inte så farligt för jag tänker ändå inte koppla TV:n direkt till nätet utan jag kör via min Intel NUC. En dum TV skulle räcka för mej men sådana finns inte mera att köpa. Jag tänker inte heller tåla att nån TV ser (eller hör) på mej så alla "smarta" funktioner och direkta nätanslutningar skall kopplas bort. Bara det jag själv släpper igenom skall synas på TV:n.

Jag tänkte så länge, smarta funktioner är inte tillräckligt bra och de blir föråldrade snabbt. Men när jag väl skaffade en smart TV så kändes det väldigt skönt att allt bara funkade, enkelt att kontrollera med fjärren, kvaliteten var bra direkt inget mekande med Windows HDR-inställningar och liknande och de appar jag ville ha fanns. Jag kör fortfarande HTPC men den används bra mycket mindre nu, bara för det som går över VPN typ.

Permalänk
Medlem

Frågan är bara om du ser på TV eller om TV:n ser på dej :-).

Jag är mera intresserad av att bygga och hacka system (i den mera positiva bemärkelsen) och mindre intresserad av att se på TV. Så TV:n blir nog mera bildskärm för mej.