Permalänk
Medlem

WAN DHCP client (1) stopped

Hej!

Någon som kan förklara vad detta meddelande betyder egentligen.

Routern som är Comhems WiFi Hub C2 eller FAST3890V3 som den egentligen heter startar om flera ggr om dagen, allt mellan 1 till 7-8 ggr om dagen, när som helst på dygnet, på natten eller när man sitter vid datorn eller glor på TV via TV-hubben som också är från Comhem.

Internet bara försvinner helt plötsligt och efter 10-15 sekunder börjar dioderna på C2:an att blinka och startar om och sedan kommer nätet tillbaka. Speciellt irriterande är det då man spelar online tillsammans med polarna då man bara helt plötsligt blir urkastad ur spelet då nätet försvinner.

Går man in i loggarna på routern så hittar man detta som ett exempel i varningsrutan,
05.10.2020 18:53:59 Warning DHCPC WAN DHCP client (1) stopped

Har pratat massor med ggr med Comhems support, provat med omstarter, fabriksåterställning, m.m. och fick till slut en ny router efter många, många samtal och inte blev det bättre. Tog 3 timmar med den nya så var cirkusen igång igen.
Fick till slut hem en tekniker efter ytterligare x antal samtal som bytte uttaget i lägenheten, och även en kontakt in till lägenheten.

Ungefär ett och ett halvt dygn var det bra, sedan började det igen.

Som sagt, vad betyder detta meddelande och vad kan man göra åt detta? Hjälp... håller på att bli tokig, (kanske redan försent förresten...)

Mvh Jörgen

Permalänk
Medlem

Hej, jag har inget svar men vill säga att jag får precis samma problem med Comhem också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorek:

Hej!

Någon som kan förklara vad detta meddelande betyder egentligen.

Routern som är Comhems WiFi Hub C2 eller FAST3890V3 som den egentligen heter startar om flera ggr om dagen, allt mellan 1 till 7-8 ggr om dagen, när som helst på dygnet, på natten eller när man sitter vid datorn eller glor på TV via TV-hubben som också är från Comhem.

Internet bara försvinner helt plötsligt och efter 10-15 sekunder börjar dioderna på C2:an att blinka och startar om och sedan kommer nätet tillbaka. Speciellt irriterande är det då man spelar online tillsammans med polarna då man bara helt plötsligt blir urkastad ur spelet då nätet försvinner.

Går man in i loggarna på routern så hittar man detta som ett exempel i varningsrutan,
05.10.2020 18:53:59 Warning DHCPC WAN DHCP client (1) stopped

Har pratat massor med ggr med Comhems support, provat med omstarter, fabriksåterställning, m.m. och fick till slut en ny router efter många, många samtal och inte blev det bättre. Tog 3 timmar med den nya så var cirkusen igång igen.
Fick till slut hem en tekniker efter ytterligare x antal samtal som bytte uttaget i lägenheten, och även en kontakt in till lägenheten.

Ungefär ett och ett halvt dygn var det bra, sedan började det igen.

Som sagt, vad betyder detta meddelande och vad kan man göra åt detta? Hjälp... håller på att bli tokig, (kanske redan försent förresten...)

Mvh Jörgen

Jag använder själv Wifihub C1, som jag dock alltid kört i bryggat läge med pfSense som router bakom, och jag har aldrig upplevt något liknande problem.
Har du själv testa med ComHem-routern i bryggat läge, med annan router bakom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag använder själv Wifihub C1, som jag dock alltid kört i bryggat läge med pfSense som router bakom, och jag har aldrig upplevt något liknande problem.
Har du själv testa med ComHem-routern i bryggat läge, med annan router bakom?

Tack för svar, det har jag inte gjort.
Men bridge mode (är inte så jättehaj på detta), menas det då att man tar en egen router och kopplar den till en av LAN-portarna på comhem-routern och kör den i bridge mode (som finns som val såg jag) och kopplar alla prylar och även wifi på min egna router då?
Behöver jag göra något mera inställningar då någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorek:

Tack för svar, det har jag inte gjort.
Men bridge mode (är inte så jättehaj på detta), menas det då att man tar en egen router och kopplar den till en av LAN-portarna på comhem-routern och kör den i bridge mode (som finns som val såg jag) och kopplar alla prylar och även wifi på min egna router då?
Behöver jag göra något mera inställningar då någonstans?

Ja, så fungerar det.

Såhär ser det ut i Wifihub C1:

Du trycker på fliken Router, sen har du "Mode" längst ner på sidan , och där väljer du "Bridge mode" istället för "Router/NAT mode"

Då kommer anslutningen från Comhem vidarebefordras till egen router, men glöm inte att stänga av Wifi i Conhemroutern när du kör "Bridge mode"

Permalänk
Medlem

Tack No_Jah för svar och förklaring.

Då ska jag bara försöka hitta lite pengar för att kunna köpa en router som man kan använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorek:

Tack No_Jah för svar och förklaring.

Då ska jag bara försöka hitta lite pengar för att kunna köpa en router som man kan använda.

Kolla om du har någon router liggande, eller om du kan låna av någon eller liknande, så slipper du lägga ut pengar för att sen se att problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att detta kommer att fungera. För att din ComHem prylen (som ska bli en bridge) har inget internet att vidarebefordras dvs har inte en giltig IP adress pga DHCP-felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hashemalrifai:

Jag tror inte att detta kommer att fungera. För att din ComHem prylen (som ska bli en bridge) har inget internet att vidarebefordras dvs har inte en giltig IP adress pga DHCP-felet.

Jag antar att du menar bilden som jag bifogade?

Det är så det ser ut när ComhemModem/routern är i bryggat läge, då är det inte Comhemroutern som får IP-adress, utan enheten som sitter efter Comhemroutern.

Och jag har använt det i flera år så det fungerar hur bra som helst, och definitivt bättre än att använda Comhemlådan som router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag antar att du menar bilden som jag bifogade?

Det är så det ser ut när ComhemModem/routern är i bryggat läge, då är det inte Comhemroutern som får IP-adress, utan enheten som sitter efter Comhemroutern.

Och jag har använt det i flera år så det fungerar hur bra som helst, och definitivt bättre än att använda Comhemlådan som router.

Snarare med tanke på felmeddelandet. Däremot kan man ju tycka att nätet inte borde dö bara för att DHCP-klienten slutar fungera. Den har ju en tilldelad ip-adress oavsett så att så länge ens lease är giltig så borde det rulla på. Nu vet jag inte vad Comhem har för tid innan en lease förfaller, men det kan ju vara värt att kolla om felet uppstår med jämna intervaller som hade kunnat förklaras av att routern blir av med sin IP-adress och DHCP-klienten strular så att den inte förnyas som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorek:

Hej!

Någon som kan förklara vad detta meddelande betyder egentligen.

Routern som är Comhems WiFi Hub C2 eller FAST3890V3 som den egentligen heter startar om flera ggr om dagen, allt mellan 1 till 7-8 ggr om dagen, när som helst på dygnet, på natten eller när man sitter vid datorn eller glor på TV via TV-hubben som också är från Comhem.

Internet bara försvinner helt plötsligt och efter 10-15 sekunder börjar dioderna på C2:an att blinka och startar om och sedan kommer nätet tillbaka. Speciellt irriterande är det då man spelar online tillsammans med polarna då man bara helt plötsligt blir urkastad ur spelet då nätet försvinner.

Går man in i loggarna på routern så hittar man detta som ett exempel i varningsrutan,
05.10.2020 18:53:59 Warning DHCPC WAN DHCP client (1) stopped

Har pratat massor med ggr med Comhems support, provat med omstarter, fabriksåterställning, m.m. och fick till slut en ny router efter många, många samtal och inte blev det bättre. Tog 3 timmar med den nya så var cirkusen igång igen.
Fick till slut hem en tekniker efter ytterligare x antal samtal som bytte uttaget i lägenheten, och även en kontakt in till lägenheten.

Ungefär ett och ett halvt dygn var det bra, sedan började det igen.

Som sagt, vad betyder detta meddelande och vad kan man göra åt detta? Hjälp... håller på att bli tokig, (kanske redan försent förresten...)

Mvh Jörgen

Det är exakt samma historia med mig med. Comhem skickade en ny router till mig för några dagar sedan och problemet kvarstår med omstarter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice7:

Det är exakt samma historia med mig med. Comhem skickade en ny router till mig för några dagar sedan och problemet kvarstår med omstarter

Man är inte ensam om detta problem ser jag.

Jag ska kanske göra som No-Jah skrivit, att brygga routern. Har inte haft tid att göra det, eller ska man säga "tagit sig" tid kanske?

Men jag börjar tro att denna router inte gillar värme. Har haft mindre avbrott nu senaste tiden då temperaturen gått ner till runt 25 grader i rummet, det är nu 0-2 omstarter per dag, under sommaren var det runt 28-31 grader i rummet och det var allt mellan 2 och 10 omstarter per dag då.

Kanske det saknas en fläkt i denna för att den ska må bra!? Har för mig att det finns det i vissa routrar.

Permalänk
Medlem

Jag har fått en lugnt vecka utan problem. ComHem har skickat en annan ny router (samma modell). Jag bytte till den nya. Inga problem heller. MEN idag fick jag det igen..

Permalänk
Medlem

Nu ska jag få Comhems senaste router C3 hemskickat till mig. Vi får se om det blir bättre

Permalänk

Hej, jag har samma problem. Ny C2 router. Från vad jag har läst verkar inte ComHem kunna lösa detta? Är det bara att byta ISP? Har någon löst problemet? :'(

Jag har testat allt möjligt. Återställning, stänga av LAN DHCP. Provat med bara 2.4GHz, sen bara 5GHz etc. Ingen hjälper. Det funkade bra men problemet började helt plötsligt. Min router är inte på ett varmt ställe och jag har inte rört den eller flyttat på den eller kabeln ens 1 millimeter.

Ångrar verkligen att jag skaffade ComHem. Nu förstår jag varför alla jag har känt som har eller haft ComHem klagade men trodde inte det skulle vara så illa faktiskt. 🤢

Är fast med de 10 månader till. Borde man inte kunna reklamera tjänsten med tanke på att den har så många problem? Det går ju inte att använda tjänsten när modemet lägger av titt som tätt.

Permalänk
Skrivet av Ice7:

Nu ska jag få Comhems senaste router C3 hemskickat till mig. Vi får se om det blir bättre

Fixades ditt problem när du fick hem C3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadsomhelst1:

Är fast med de 10 månader till. Borde man inte kunna reklamera tjänsten med tanke på att den har så många problem? Det går ju inte att använda tjänsten när modemet lägger av titt som tätt.

Brukar gå om man ligger på

Permalänk
Medlem

Nu är det många år sedan jag hade comhem senast men efter ha läst tråden så tänkte jag dela med mig av min erfarenhet.

Provade 3 olika routrar från comhem.
På samtliga kunde jag se att ju högre jag belastade enheten desto oftare fick jag problem med nätet och/eller ett routern startade om.

En saknade nästan ventilationshål helt och hållet så den öppnade jag upp och satte fläkt på och problemen försvann. Provade även att sätta fläkt på den sista routern jag fick från comhem och problemen försvann.

Utan fläkt kunde jag nästan klara mig utan problem om jag hade routern ståendes på en hylla och inte i ett skåp som jag hade först.

När jag bytte till bryggat läge (bridge) så kunde jag ha routern i skåp igen, utan fläkt och hade nästan aldrig problem igen.

Skulle väl säga att efter att jag körde igång bridge mode så hade jag mer normalt med antalet fel osv.

Permalänk
Medlem

Ibland kan problem av denna typ vara att det är störningar på länk mellan ISP och din router.

Problemet är att det är konsumentnivå på utrustningen och då syns inte alla de problem som finns eftersom utrustningen helt enkelt inte har den mjukvaran.

Permalänk
Skrivet av zorrzoor:

Nu är det många år sedan jag hade comhem senast men efter ha läst tråden så tänkte jag dela med mig av min erfarenhet.

Provade 3 olika routrar från comhem.
På samtliga kunde jag se att ju högre jag belastade enheten desto oftare fick jag problem med nätet och/eller ett routern startade om.

En saknade nästan ventilationshål helt och hållet så den öppnade jag upp och satte fläkt på och problemen försvann. Provade även att sätta fläkt på den sista routern jag fick från comhem och problemen försvann.

Utan fläkt kunde jag nästan klara mig utan problem om jag hade routern ståendes på en hylla och inte i ett skåp som jag hade först.

När jag bytte till bryggat läge (bridge) så kunde jag ha routern i skåp igen, utan fläkt och hade nästan aldrig problem igen.

Skulle väl säga att efter att jag körde igång bridge mode så hade jag mer normalt med antalet fel osv.

Du har rätt, när jag ändrar till 2.4GHz så kommer inte problemet lika ofta eftersom den hanterar bara runt 80mbps i min mobil men på 5GHz når den till 400mbps i min mobil. Min router står dock i ett väldigt kyld kallt rum med fönster öppet.

Frågan är då varför man betalar för 600mbps när ComHem router klarar bara 50-80mbps utan att den ska "crap out". Totalt löjligt och jag känner mig lurad av de. Ska försöka reklamera tjänsten, accepterar de inte tar jag det till Konsumentverket eller domstol, någon gång, måste en person sätta stopp för deras lurenderi enligt min åsikt, det låter verkligen inte rimligt att ComHem inte är fullt medvetna om de här problemen och ändå fortsätter de ta emot kunder och ta betalt för en tjänst som egentligen inte fungerar som utlovad. Det är inte bara jag som har problem med ComHem. De borde åtminstone informerat mig att de erbjuder en dålig router eller att uppkomlingen bryts så fort man försöker använda DET JAG BETALAR FÖR. 🤢🤢🤢🤢

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Ibland kan problem av denna typ vara att det är störningar på länk mellan ISP och din router.

Problemet är att det är konsumentnivå på utrustningen och då syns inte alla de problem som finns eftersom utrustningen helt enkelt inte har den mjukvaran.

Konsumentnivå eller inte. ComHems tjänst fungerar inte som utlovad ändå tar de betalt för det. Låter ju som bedrägeri i mina öron enligt min åsikt. De ska erbjuda kunden utrustning som fungerar eller i förhand informera att man får köpa egen utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadsomhelst1:

Hej, jag har samma problem. Ny C2 router. Från vad jag har läst verkar inte ComHem kunna lösa detta? Är det bara att byta ISP? Har någon löst problemet? :'(

Jag har testat allt möjligt. Återställning, stänga av LAN DHCP. Provat med bara 2.4GHz, sen bara 5GHz etc. Ingen hjälper. Det funkade bra men problemet började helt plötsligt. Min router är inte på ett varmt ställe och jag har inte rört den eller flyttat på den eller kabeln ens 1 millimeter.

Ångrar verkligen att jag skaffade ComHem. Nu förstår jag varför alla jag har känt som har eller haft ComHem klagade men trodde inte det skulle vara så illa faktiskt. 🤢

Är fast med de 10 månader till. Borde man inte kunna reklamera tjänsten med tanke på att den har så många problem? Det går ju inte att använda tjänsten när modemet lägger av titt som tätt.

Har du ens möjlighet att byta ISP?
Där jag bor finns i get annat alternativ än ComHem coax, om man bortser från mobilt bredband förstås.

Däremot är jag nöjd med ComHen, det enda jag saknar är möjligheten att välja 100 Mbps uppladdningshastighet oavsett vilket abonnemang man har.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Har du ens möjlighet att byta ISP?
Där jag bor finns i get annat alternativ än ComHem coax, om man bortser från mobilt bredband förstås.

Däremot är jag nöjd med ComHen, det enda jag saknar är möjligheten att välja 100 Mbps uppladdningshastighet oavsett vilket abonnemang man har.

Jo, Telia och nån mer har jag för mig. Problemet är ComHem routern, när den väl funkar så funkar det bra och snabbt men vad ska jag göra med 600mbps om den lägger av vartannat minut liksom. Helt tokigt. Kan inte förstå att ingen har stämt ComHem hittills och dragit de till domstol över detta. Det kan inte bara vara vi här som har detta problem.

Jag gör inte ens något avancerad, sitter och scrollar i Twitter 🤣 och kollar på porr. 🤣🤣🤣🤣 har inte ens dator, sitter med mobilen. De fungerar liksom inte på basnivå ens. Inte så att jag har värsta spel servern eller nåt sånt. lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadsomhelst1:

Jo, Telia och nån mer har jag för mig. Problemet är ComHem routern, när den väl funkar så funkar det bra och snabbt men vad ska jag göra med 600mbps om den lägger av vartannat minut liksom. Helt tokigt. Kan inte förstå att ingen har stämt ComHem hittills och dragit de till domstol över detta. Det kan inte bara vara vi här som har detta problem.

Jag gör inte ens något avancerad, sitter och scrollar i Twitter 🤣 och kollar på porr. 🤣🤣🤣🤣 har inte ens dator, sitter med mobilen. De fungerar liksom inte på basnivå ens. Inte så att jag har värsta spel servern eller nåt sånt. lol

Gällande hastigheten så har det alltid varit ett problem för comhem på coax.
Exempel: för att du ska få ut en 100mb tjänst behöver du tillgång till ~8 frekvensområden (kanaler)
Men då coax är ett delat media, dvs du och grannen/huset/området kan påverka varandra så är det sällan man kan nyttja alla kanalerna och på så sätt får man inte ut sina 100mb.

Grannen har någon dålig koppling/utr. Det påverkar din tjänst osv.

Det i kombination med att man alltid överprovisionerar näten idag ( ett område delar på 1G/10G trots att det totalen med kunder/tjänster överstiger eller tom kraftigt överstiger den bandbredden) gör att man sällan kan nyttja den tjänst man tror att man betalar för.

Här ”kommer man undan” med att nästan alla eller alla tjänster idag är skrivna med ”hastighet upp till”
Dvs dom lovar ingen lägsta hastighet men dom lovar att du inte kan få mer än det din tjänst tillåter.

Så där är det lite att göra förutom att innan man beställer tjänst, oavsett ISP så kan man ställa frågan om området/huset osv, är överprovisionerat.
Och är det överprovisionerat kan man fråga när/om dom tänkt utöka områdets kapacitet.

Många ISPer och stadsnät brukar ha en nivå där dom utökar områdets kapacitet och här kommer en annan skillnad på coax och traditionella nät.
Coax är inte helt lätt att utöka medans ett traditionellt nät är snabbt/lätt och relativt billigt att utöka från säg 1G till 10G alt 40G alt. Att man delar ett område i två för att utöka kapaciteten.

Sen att deras utr. Och tjänst slutar fungera på tok för ofta är absolut en anledning till att man ska få säga upp/ändra sitt abonnemang i förtid. Kanske till och med nog stor anledning att få kompensation.
Tänk dock på att för att ha så stor möjlighet som möjligt för något av detta bör samtliga/många problem rapporteras så att man kan hänvisa till alla sina problemärenden. Det blir mer trovärdigt.

En sista sak, vet många kompisar och annat folk som har comhem fast via fiber/stadsnät och där verkar det fungerar som vilken ISP som helst så det verkar som att boven är COAX och tillhörande utr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadsomhelst1:

Jo, Telia och nån mer har jag för mig. Problemet är ComHem routern, när den väl funkar så funkar det bra och snabbt men vad ska jag göra med 600mbps om den lägger av vartannat minut liksom. Helt tokigt. Kan inte förstå att ingen har stämt ComHem hittills och dragit de till domstol över detta. Det kan inte bara vara vi här som har detta problem.

Jag gör inte ens något avancerad, sitter och scrollar i Twitter 🤣 och kollar på porr. 🤣🤣🤣🤣 har inte ens dator, sitter med mobilen. De fungerar liksom inte på basnivå ens. Inte så att jag har värsta spel servern eller nåt sånt. lol

Vilken typ av bredband har de andra operatörenaa då, om de kommer via fiber så måste de ju helt klart vara att föredra?

Skrivet av zorrzoor:

Gällande hastigheten så har det alltid varit ett problem för comhem på coax.
Exempel: för att du ska få ut en 100mb tjänst behöver du tillgång till ~8 frekvensområden (kanaler)
Men då coax är ett delat media, dvs du och grannen/huset/området kan påverka varandra så är det sällan man kan nyttja alla kanalerna och på så sätt får man inte ut sina 100mb.

Grannen har någon dålig koppling/utr. Det påverkar din tjänst osv.

Det i kombination med att man alltid överprovisionerar näten idag ( ett område delar på 1G/10G trots att det totalen med kunder/tjänster överstiger eller tom kraftigt överstiger den bandbredden) gör att man sällan kan nyttja den tjänst man tror att man betalar för.

Här ”kommer man undan” med att nästan alla eller alla tjänster idag är skrivna med ”hastighet upp till”
Dvs dom lovar ingen lägsta hastighet men dom lovar att du inte kan få mer än det din tjänst tillåter.

Så där är det lite att göra förutom att innan man beställer tjänst, oavsett ISP så kan man ställa frågan om området/huset osv, är överprovisionerat.
Och är det överprovisionerat kan man fråga när/om dom tänkt utöka områdets kapacitet.

Många ISPer och stadsnät brukar ha en nivå där dom utökar områdets kapacitet och här kommer en annan skillnad på coax och traditionella nät.
Coax är inte helt lätt att utöka medans ett traditionellt nät är snabbt/lätt och relativt billigt att utöka från säg 1G till 10G alt 40G alt. Att man delar ett område i två för att utöka kapaciteten.

Sen att deras utr. Och tjänst slutar fungera på tok för ofta är absolut en anledning till att man ska få säga upp/ändra sitt abonnemang i förtid. Kanske till och med nog stor anledning att få kompensation.
Tänk dock på att för att ha så stor möjlighet som möjligt för något av detta bör samtliga/många problem rapporteras så att man kan hänvisa till alla sina problemärenden. Det blir mer trovärdigt.

En sista sak, vet många kompisar och annat folk som har comhem fast via fiber/stadsnät och där verkar det fungerar som vilken ISP som helst så det verkar som att boven är COAX och tillhörande utr.

Ja, så är det.
Man jag förstår inte varför de inte har 100Mbps uppladdningshastighet som en tilläggstjänst, precis som med 50Mbps uppladdningshastighet, när man kan få 100Mbps uppladdningshastighet genom att köpa deras dyraste abonnemang Bredband 1200?

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Vilken typ av bredband har de andra operatörenaa då, om de kommer via fiber så måste de ju helt klart vara att föredra?

Ja, så är det.
Man jag förstår inte varför de inte har 100Mbps uppladdningshastighet som en tilläggstjänst, precis som med 50Mbps uppladdningshastighet, när man kan få 100Mbps uppladdningshastighet genom att köpa deras dyraste abonnemang Bredband 1200?

Det är "fiber" som alla har här. Det finns inget annat att få. Jag har inte ens telefonjack. lol

Jag köpte 600 från ComHem eftersom deras pris var mycket billigare än Telia men nu i efterhand så ångrar jag mig. 600 som inte går att använda, är inte värt något. Jag hade Telia innan via telefonjack i min förra lägenhet. På nästan 10 år hade jag kanske 3-4 ggr problem med uppkopplingen. ComHem, nu typ 10 ggr per dag. I slutändan känner jag mig helt klart lurad av ComHem och deras dåliga undermåliga utrustning som glitchar ur hela tiden. Förmodligen är de fullt medvetna om detta men hur många är det som orkar dra de till domstol över sånt? De lovar mycket och levererar bara i praktiken 100mbps till mig. Sen kan de låtsas vad de vill upp o ned med olika anledningar, jag kan inte använda ens 400 mbps på min 600 uppkoppling. Det tjänar de ju såklart mycket på, varför skulle de annars kunna sälja det så billigt jämfört med Telia exempelvis?

Permalänk

Nu har jag suttit på 5GHz ett tag och den verkar funka. Ända ändringen jag har gjort är att i inställningar välja att lamporna på routern inte ska släckas. haha men får se nu under dagen och kvällen om problem återkommer. Det lär det göra. Kan inte tänka mig att lamporna kan ha något med detta att göra men vad f*n, man testar lite allt möjligt i såna situationer. 🤣😋

Jo, jag har även satt igång båda antennerna. Förut hade jag bara den antenn jag använde igång. Sitter alltså på 5GHz men har nu även 2.4GHz antennen igång.

En bit av loggen:

17.11.2020 04:03:01
Warning
DHCPC
WAN DHCP client (1) stopped
17.11.2020 00:12:46
Warning
DHCPC
WAN DHCP client (1) stopped
16.11.2020 21:37:31
Warning
DHCPS
The LAN DHCP Server is inactive
16.11.2020 21:13:36
Warning
DHCPC
WAN DHCP client (1) stopped
16.11.2020 18:42:50
Warning
DHCPC
WAN DHCP client (1) stopped

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadsomhelst1:

Det är "fiber" som alla har här. Det finns inget annat att få. Jag har inte ens telefonjack. lol

Jag köpte 600 från ComHem eftersom deras pris var mycket billigare än Telia men nu i efterhand så ångrar jag mig. 600 som inte går att använda, är inte värt något. Jag hade Telia innan via telefonjack i min förra lägenhet. På nästan 10 år hade jag kanske 3-4 ggr problem med uppkopplingen. ComHem, nu typ 10 ggr per dag. I slutändan känner jag mig helt klart lurad av ComHem och deras dåliga undermåliga utrustning som glitchar ur hela tiden. Förmodligen är de fullt medvetna om detta men hur många är det som orkar dra de till domstol över sånt? De lovar mycket och levererar bara i praktiken 100mbps till mig. Sen kan de låtsas vad de vill upp o ned med olika anledningar, jag kan inte använda ens 400 mbps på min 600 uppkoppling. Det tjänar de ju såklart mycket på, varför skulle de annars kunna sälja det så billigt jämfört med Telia exempelvis?

Men om du har C1 och C2 router från ComHem så har du ju coax-koppling, och det är ju inte fiber.

Permalänk
Medlem

@comhem hänger inte dom här ibland? Av tråden att döma är det som vanligt med Comhem, extremt dålig koll på egen utrustning, tror inte det är fel på era routers snarare i Comhems DHCP tjänst, tveksam om att det blir bättre om ni bryggar och kör egen router men testa. @comhem har ju varit sämst i många många år, tycker synd om alla som bor i "Comhem hus"

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Men om du har C1 och C2 router från ComHem så har du ju coax-koppling, och det är ju inte fiber.

Jaha ok, jag missuppfattade lite där. Är lite trött.