rekommendation av dörr/fönster sensorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Ok, då har du monterat in något bakom alla brytare då?

Och om jag googlade rätt så var det där bara små LED med något litet kretskort. Hur ersätter det belysning med tex e14 eller E27 sockel?

jag kör qubino bakom alla brytare, sedan vanliga led lampor utan rgb
för rgbnw (mysbelysningen) använder jag lister tex sk6812rgbnw
jag kör inte rgb i vanlig sockel på grund av det mycket dåliga cri värde dessa ger (och rätt dålig lumen)
lister monterar man med fördel i sockel i kök, eller i trappa, nederdel av fönster som riktas uppåt eller 20cm från tak med dom riktade uppåt. osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ok, sätta in sådana switchar bakom alla brytare, är det något man får göra själv eller kräver det en elektriker?

Och om man får göra det själv, vart ungefär ligger svårighetsgraden? mellan "simpelt (ingen risk)" och"supersvårt (ditt hus kommer med största sannolikhet brinna ner till grunden)".

Jag har alltså själv aldrig pillat med brytare innan. Så vet inte ens, utan att googla, hur man tar loss plast höljet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Ok, sätta in sådana switchar bakom alla brytare, är det något man får göra själv eller kräver det en elektriker?

Och om man får göra det själv, vart ungefär ligger svårighetsgraden? mellan "simpelt (ingen risk)" och"supersvårt (ditt hus kommer med största sannolikhet brinna ner till grunden)".

Jag har alltså själv aldrig pillat med brytare innan. Så vet inte ens, utan att googla, hur man tar loss plast höljet.

du ska anlita elektriker
man får byta ut brytare och uttag själv OM man har rätt kunskap, men du får inte modifiera eller bygga ut.

Rent generellt är själva monteringen väldigt lätt, just qubino mini dimmer kräver inte ens nolla.
personligen har jag dock dragit fram nolla till alla brytare. Men som sagt du får inte göra det själv och bör absolut inte ge dig på det om du dessutom inte har någon el kunskap.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Ok, jag betalar hellre mer och får något som fungerar. Än att snåla och då skit som bara strular hela tiden.

Däremot hade jag tänkt slippa betala nästan 500:-/mån till verisure och istället lägga en engångsumma och köra på det. Tex ubiquiti unifi protect g4 som kameror.

HA är för övrigt lite för mycket pill och fix för min smak. Föredrar färdiga produkter som inte kräver att man är någon form en programmerar-proffs. Men som sagt, de ska vara bra också utan krångel hela tiden.

Men hur som helst, då är det alltså aeotec 7 pro som rekommenderas om man inte vill snåla?

Har några xiaomi magnetkontakter, i princip samma som aqara. Inte strulat på över ett år.

Permalänk
Skrivet av naaw:

Jag delar inte den erfarenheten av verisure, de har varor ganska slappa. Och utryckningstjänst kan man dessutom köpa från väktarbolag direkt själv istället för att gå genom verisure. Om den biten är intressant. I övrigt är det bara att ringa 112 själv, samma som verisure gör vid tex brandlarm. Jag är dock inte särskilt intresserad av själva utryckningen då varken polis eller väktare är på plats innan inbrottet är avklarat i denna region (om polisen ens åker ut). Så för min del är det viktigaste att jag blir meddelad om det det sker (om jag sover och är hemma) och att kamerorna dokumenterar allt.

Jag är dessutom nåbar dygnet runt, alla dagar på året och vaknar lätt om mobilen släpper igenom notis ljud / samtal på natten.

To each his own, eller vad man säger.
Jag klarar mig iaf fint utan tjänster likt verisure.

Skiljer säkert var man är. Hos mig kom på på plats snabbt när min hund välte bokhylla och fastnade under den. 10 minuter istället för jag som var 1½h bort.
Dock är jag också väldigt mycket på ställen utan mobiltäckning, då är det skönt, då hjälper ju inte väktare eftersom jag inte har en aning om vad som händer.

Men som man säger, smak är som bak, beror på hur man torkar sig och behov är olika.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här