Håller Spotify på att göra bort sig?

Permalänk
Medlem

Med ljudet vet jag inte om de tappar mycket men deras podcast-sektion är helt värdelös.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Gå aldrig in i en Hifi butik och fortsätt lev lycklig. (du kommer nämligen med stor sannolikhet höra skillnad)

Fast det där är ju troligen inte helt sant, alla tester jag sett visar på att normalt märker folk inte skillnaden. Jag kan medge att om man är van vid bra ljud är det mycket mer troligt att man faktiskt märker skillnaden men på ett random test för en random person är det sällan märkbart. Det är lite samma som folk om jobbar med färg ofta ser fler nyanser än vanliga dödliga, folk håller på mycket med bilar kan höra fel som inte än märks på andra sätt osv (poängen är att folk blir mer uppmärksamma på detaljer med något de aktivt håller på med).

Jag kan helt ärligt säga att jag inte kan plocka ut lossless vs högkvalitativt komprimerat ljud med någon säkerhet och aldrig lidit av dålig hörsel, lyssnar sporadiskt på spotify men konsumerar väldigt lite musik förutom i bilen eller när jag tränar. Jag har varit inne i HiFi butiker och iaf för mig så är 95% av det säljarna säger där just säljarsnack och eventuella skillnader må ibland vara märkbara men inte direkt märkbara i vanliga livet och side by side jämnförelser är sällan representativa för någon upplevelse.

EDIT:
Om än inte helt uteslutande men denna undersökning som är ganska gedigen statistiskt sett pekar just på det att skillnaderna sällan är märkbara
https://cdvsmp3.wordpress.com/cd-vs-itunes-plus-blind-test-re...
Men ser gärna tester som visar motsattsen

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ahh, clickbaitrubrik med os av elitism - nej, Spotify håller med stor sannolikhet inte på att "göra bort sig".
Ljudkvalitet är för det första subjektivt och för det andra inte så svart och vitt som det på en del verkar låta.

Att någon *måste* ha lossless känns till stor del som en fix idé och/eller placebo - sitter du på högtalare och utrustning för bortåt sexsiffriga belopp, och/eller lurar för femsiffrigt dito, kan jag förvisso förstå dig i större grad. Där är det däremot så mycket mer som spelar in än bara hur ljuddatan är lagrad, inte minst mixing och mastering. Men där finns ju i alla fall större förutsättningar för att höra skillnad på lossy och lossless, beroende på hur bra/dålig komprimeringen är.

Samtidigt är det inte så enkelt - det finns en ganska stor uppsjö komprimeringsalgoritmer, som har en varierad effekt på hur ljudet reproduceras, och således hur lyssnaren upplever det. Vi kommer också tillbaka att det är individuellt hur vår hörsel fungerar. Från frekvensomfång till hur vi upplever saker som ex. distorsion.

Skrivet av makatech:

Nästan varenda fåne nu för tiden går ju omkring med dyra brusreducerande lurar så det verkar ju finnas ett intresse för lite bättre ljud trots allt? Även om fortfarande bluetooth är lite begränsande rent kvalitetsmässigt.

Enkelt att testa tex Tidal Hifi gratis i 30 dagar så får ni höra själva.

Någon källa på det där? Känns som ett väldigt subjektivt antagande. Personligen ser jag själv snarare mest personer som går runt med in-ear-lurar, som i mina öron producerar knappt godkänt ljud, som bäst. Men jag har inte heller gjort någon faktisk undersökning i det, det är bara upplevt.

Visst, det finns en audiofilmarknad, och jag säger inte att den är påhittad eller överskattad i sig - jag har också lyssnat på absurt dyra high end-grejer och faktiskt hört en riktigt häftig skillnad mot det jag sitter på i vanliga fall. Däremot är steget rätt långt till att det skulle vara mainstream med lossless, och att mainstreamtjänster förlorar något nämnvärt på att inte erbjuda det.

Skrivet av ferol:

Andelen användare som bryr sig om ljudkvalitet skulle jag vilja påstå är försvinnande liten. Se bara till vilka hörlurar som säljer mest, Airpods och Beats...

Skrivet av BergEr:

Tror att det inte spelar någon roll alls i det stora hela. De flesta verkar totalt skita i ljudkvalité på sin musik.

Bara kolla vad som är vanligt på stan (iphone, kända för dålig dac), BT lurar som bara kör SBC eller vanliga aptx, 20kr lurar som ingår med telefonerna, vissa spelar musik direkt från telefonen, BT högtalare för 300kr som låter som en burk osv.

Var anser ni gränsen gå för god och dålig ljudkvalitet? Är det någon magisk siffra? (Kostnad på lurar, frekvensomfång, storlek på element eller vad det nu må vara.)
Inte för att ifrågasätta er alltför mycket, men vi pratar om något subjektivt. Det som låter fullgott för person X behöver inte göra det för person Y, det betyder inte att någon av dem har per definition fel. Oavsett hur mycket ex. person X själv vill rättfärdiga sitt köp av lurar för 15 000kr.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paontuus:

Brusreducerande lurar är långt ifrån en gimmick, det är en av de bästa grejerna att använda när man sitter på kontoret och vill ha lite lugn och ro.

Jag är mycket skeptisk till det då en bra arbetsmiljö verkar innebära en fördel jämfört med de öppna kontorslandskap som mest blivit ett mode för att minska kostnaderna för lokalhyra och inte för att det är bättre vare sig för effektivitet eller arbetsmiljö.
De minskar ett symptom i stället för att åtgärda grundproblemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Lossless är för mig helt meningslöst, sitter ändå med rätt bra lurar Fostex TH-X00 och kan inte alls höra skillnaden på FLAC eller 320 MP3. Känns som det bara hade bliivt onödig trafik för Spotify då det blir en massa placebo folk som måste köra hösta kvalitén bara för att.

Brusreducerande lurar är en av de bästa uppfinningarna som gjort enligt mig, väldigt bra för mina öron då jag slipper höja volymen för att överrösta alla ljud på jobbet. Rekommenderas starkt!

Intressant att du hör noll skillnad, detta är vassa lurar, kör du en dac också?

Jag gillar verkligen Spotify och ville inte byta. Men i och med mitt nya intresse för bättre ljud genom lurar så provade jag Tidal Hifi 30 dagar (gratis), velade en hel del veckorna efter de 30 dagarna tagit slut men bytte till slut tillbaka till Tidal. Ingen jätteskillnad, nej, men jag tycker mig ändå kunna höra en viss/liten skillnad på en hel del låtar/material. Åtminstone vid lyssnande fram datorn med en amp/dac, mobillyssnade är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Spotify ljudkvalité är bra. Tycker inte det behöver bli bättre.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Bildexpert

Så länge musiken mastras till loudness är det i princip menlöst att betala extra för bättre ljudkvalité då de kvantitativa skillnaderna mellan bra respektive dåliga mastrar är alldeles för påtagliga. Bota det med lossless är som att sminka en död gris.

Med det sagt så går det absolut att höra komprimeringen i Spotify, även med deras bästa ljudkvalité.Och man behöver inte heller ha särskilt dyr utrustning för att höra det heller. Fast... Det yttras ju inte alls på samma sätt som många tror. Algoritmerna fungerar på så vis att de antingen reducerar information som är på sådana nivåer att de inte hörs samt likställer data som är närliggande i tid och frekvens (likt jpeg-filer). Ibland är "svängningarna" för snabba, vilket kan ge en ganska påtagligt kvantiserad effekt. Cymballjud är det mest klassiska problemet.

Här är ett exempel på där förstörande komprimering mer eller mindre sabbar musik.
https://open.spotify.com/track/2xPjU5ABaMjXXPzTXQ2A0B?si=gpXT...
Vid trumsolot ca 1:40 hör man i princip bara prassel. Koderingen är antagligen gammal och det är mycket sällan som problemet visar sig så mycket, men det ger gemene man en uppfattning om hur snålkodning faktiskt påverkar.

Jag är nöjd med Spotify i princip helt och hållet dock. Upplever sällan några problem med deras komprimering och utbudet är fenomenalt för mig som allätare. Däremot har deras marknadsstrategier varit märkliga när det gäller podcasts i år men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är mycket skeptisk till det då en bra arbetsmiljö verkar innebära en fördel jämfört med de öppna kontorslandskap som mest blivit ett mode för att minska kostnaderna för lokalhyra och inte för att det är bättre vare sig för effektivitet eller arbetsmiljö.
De minskar ett symptom i stället för att åtgärda grundproblemet.

Öppet kontor har både för och nackdelar, som du säger så blir det en del prat mellan kollegorna och sätter man på lurarna slipper man höra diskussioner och kan fokusera på sitt jobb. Fördelen är att du ökar den psykosociala biten mellan allihopa speciellt nu under corona när man jobbat hemifrån ett långt tag. Med öppet kontor har du också bara möjligheten att gå någon annanstans.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frong:

Med ljudet vet jag inte om de tappar mycket men deras podcast-sektion är helt värdelös.

Känns verkligen som att Spotify ligger långt efter med podcast satsningen. Jag gick själv över till Pocket Casts i början av året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Intressant att du hör noll skillnad, detta är vassa lurar, kör du en dac också?

Sitter bara med en Focusrite Solo 2nd gen nu då jag redan testat bättre prylar och kan ärligt talat inte höra skillnaden om jag inte fokuserar 100% och då är det helt enkelt inte värt pengarna. Skillnaden i ljudkvalitén ligger mest i lurarna och personligen tror jag inte att ljudet går att göras speciellt mycket "bättre" än vad jag har nu, det blir bara en annan upplevelse.

Har ett par Sony WH-1000XM3 och ett par Philips Fidelio X2, skulle inte säga att kvalité är märkbart sämre på någon av dom, men dom låter ju såklart annorlunda.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Öppet kontor har både för och nackdelar, som du säger så blir det en del prat mellan kollegorna och sätter man på lurarna slipper man höra diskussioner och kan fokusera på sitt jobb. Fördelen är att du ökar den psykosociala biten mellan allihopa speciellt nu under corona när man jobbat hemifrån ett långt tag. Med öppet kontor har du också bara möjligheten att gå någon annanstans.

Ja, när man går runt i öppna kontorslandskap nu för tiden (innan Corona) är det nästan lite komiskt, en väldig massa som har just hörlurar för att stänga ut omvärlden. Åtminstone på företag med många yngre anställda. Folk har allt möjligt, en del hel kör med gaminglurar, andra med brusreducerande, vissa med olika Jabra varianter (som också har en del brusreducerande varianter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Lossless är för mig helt meningslöst, sitter ändå med rätt bra lurar Fostex TH-X00 och kan inte alls höra skillnaden på FLAC eller 320 MP3. Känns som det bara hade bliivt onödig trafik för Spotify då det blir en massa placebo folk som måste köra hösta kvalitén bara för att.

Brusreducerande lurar är en av de bästa uppfinningarna som gjort enligt mig, väldigt bra för mina öron då jag slipper höja volymen för att överrösta alla ljud på jobbet. Rekommenderas starkt!

Kom här för att fråga detta- har ett par monitorlurar hemma, Beyerdynamic Custom Studio och AKG 240 MKII samt ett par Swissonic ASM7-monitorer och kan givetvis höra enorm skillnad på ljudkvalite i dem jämfört med mer standard lurar och högtalare.
Har aldrig orkat ge mig in på lossless men alltid tyckt att kvaliteten på spotify är bra nog om man ställer den på högsta och att det varit mina lurar och högtalar som begränsat mig mer än något annat. Undrar hur stor mängd av deras användar som faktiskt kommer se detta som en dealbreaker med tanke på kvaliteten på de lurar som som är mest populära på marknaden.

Kan någon här ge mig ett exempel på en låt som finns på spotify i deras högsta kvalite och som går att lyssna lätt på någonstans i lossless så jag få en tydlig jämförelse?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Jag säger inte att funktionen är en gimmick. Återigen om du hade läst hela mitt inlägg. En seglarjacka för 10.000kr är ett mycket kompetent plagg, men meninglös för att dricka grogg på Stureplan på... 99% av de personer som stiger in i en butik idag och betalar extra för att få brusreducering har inte det blekaste aning om vad det gör.

Vem köper brusreducering utan att veta vad det är? Jag tror du underskattar allmänheten. Jobbar man i en miljö som inte är tyst och behöver kunna koncentrera sig så är det väldigt trevligt att kunna stänga in sig, avskärma det runtomkring.

Citat:

Vi pratar lossless musik. Du är inne på att du har störiga arbetskollegor. 2 olika världar...

Ja, fast det var ju en motivering för att Spotify borde ha lossless, alltså att folk köper brusreducerande lurar. Det gör man inte för att man prioriterar ljudkvalitet så högt, då hade man satsat på lurar med bättre ljud istället. Inte för att de brusreducerande lurarna har dålig ljudkvalitet, men man hade ju fått bättre om man hade lagt liknande pengar på lurar utan brusreducering.

Personligen stör jag mig inte så mycket på ljud från omgivningen, jag har nästan svårare att koncentrera mig nu med hemarbete i generellt tyst miljö, men när fastighetsskötaren sätter igång sin lövblås eller liknande så hade det ändå uppskattats.

Angående grundfrågan så vet jag inte om det hade hjälpt Spotify så mycket med lossless. De har redan rätt bra kvalitet så länge man har ställt in det korrekt. För de flesta så hade inte lossless gjort knappt något då de ändå mestadels lyssnar i billiga lurar med telefon-DAC eller över BT. Men absolut hade de ju kunnat ta en del kunder från Tidal om de hade alternativet, jag vet bara inte om de är så många.

Permalänk

De flesta använder inbyggt ljud från TVn och den TVn är mellanklass, men de flesta är hur nöjda som helst. Samt här för 5-10 år sen satt majoriteten på TN skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

De flesta använder inbyggt ljud från TVn och den TVn är mellanklass, men de flesta är hur nöjda som helst. Samt här för 5-10 år sen satt majoriteten på TN skärm.

Fast det är inte samma sak med TN, förut var TN enda alternativet och idag är det en fråga om vad du prioriterar för funktioner och varför, TN tekniken är inte sämre, den har andra styrkor.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Rätt stor skillnad på setting också. Har själv Tidal Hifi sedan ett par år och har rätt så ok saker att lyssna med i mediarummet som också är ljudbehandlat. Svär själv till öppna dynamiska lurar och de är ju självklart perfekta för ändamålet där inne. Där kommer också lossless till sin rätta och är väl menat därefter skulle jag tro. Däremot på jobbet eller i kommunaltrafiken spelar det ingen roll då det är så mycket störande ljud oavsett, och inga brusreduserande lurar har väl någonsin förbättrat en ljudbild. Tvärtom försämrar dom ljudet (för mig i alla fall). Blir som att dra ned all mellanregister i botten.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Kvalitén via bluetooth och ljud är dock i en hyfsat snabb takt på väg att bli bättre, så man kommer nog något enklare kunna höra skillnad i framtiden mellan lossless och icke lossless men det struntar säkert Spotify i och låter konkurrenterna få knipa ett par marknadsandelar verkar det som.

bluetooth uat
ldac
bluetooth aptx hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Kom här för att fråga detta- har ett par monitorlurar hemma, Beyerdynamic Custom Studio och AKG 240 MKII samt ett par Swissonic ASM7-monitorer och kan givetvis höra enorm skillnad på ljudkvalite i dem jämfört med mer standard lurar och högtalare.
Har aldrig orkat ge mig in på lossless men alltid tyckt att kvaliteten på spotify är bra nog om man ställer den på högsta och att det varit mina lurar och högtalar som begränsat mig mer än något annat. Undrar hur stor mängd av deras användar som faktiskt kommer se detta som en dealbreaker med tanke på kvaliteten på de lurar som som är mest populära på marknaden.

Kan någon här ge mig ett exempel på en låt som finns på spotify i deras högsta kvalite och som går att lyssna lätt på någonstans i lossless så jag få en tydlig jämförelse?

Varför inte bara provat ett gratis Tidal Hifi (30 dagar) och superenkelt a & b'a lite själv? Antar att även Amazon HD har någon gratis period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kvalitén via bluetooth och ljud är dock i en hyfsat snabb takt på väg att bli bättre, så man kommer nog något enklare kunna höra skillnad i framtiden mellan lossless och icke lossless men det struntar säkert Spotify i och låter konkurrenterna få knipa ett par marknadsandelar verkar det som.

bluetooth uat
bluetooth aptx hd
ldac

Kom igen nu, vad baserar du det på? Har du sett några uttalanden kring varför de valt att erbjuda/inte erbjuda specifika tjänster, vad de kommer erbjuda/inte erbjuda o.s.v., eller antar du bara?

Dessutom föregår du utvecklingen rätt hårt, både vad gäller utveckling av den tekniska biten, men än mer marknadsgenomslag de eventuella förbättringarna kommer ha, och inom vilken tidsrymd.

Skrivet av makatech:

Varför inte bara provat ett gratis Tidal Hifi (30 dagar) och superenkelt a & b'a lite själv?

Tråden börjar mer och mer likna reklam för en konkurrerande tjänst, på Spotifys bekostnad.
Det är okej att vara audiofil, och det är okej att förorda en tjänst över en annan - det betyder inte att den andra tjänsten "gör bort sig" eller att kunder som inte upplever ljud som en själv har fel.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Kvalitén via bluetooth och ljud är dock i en hyfsat snabb takt på väg att bli bättre, så man kommer nog något enklare kunna höra skillnad i framtiden mellan lossless och icke lossless men det struntar säkert Spotify i och låter konkurrenterna få knipa ett par marknadsandelar verkar det som.

bluetooth uat
ldac
bluetooth aptx hd

Jo fast samtidigt kan man ju öka kvaliteten utan att för den sakens skull gå på lossless. Dagens encoders är ju bättre än gårdagens liksom, samma sak med ljudformat. Om tio år kanske du kan få väldigt bra ljudkvalitet med 224 kbps eller så och då lär ju Spotify använda det formatet eller den typen av encoding. Kanske med en högre nivå med högre bitrate, om nätverkens utveckling också går framåt och det inte kommer någon ny tid med hårda caps eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Kom igen nu, vad baserar du det på? Har du sett några uttalanden kring varför de valt att erbjuda/inte erbjuda specifika tjänster, vad de kommer erbjuda/inte erbjuda o.s.v., eller antar du bara?

Dessutom föregår du utvecklingen rätt hårt, både vad gäller utveckling av den tekniska biten, men än mer marknadsgenomslag de eventuella förbättringarna kommer ha, och inom vilken tidsrymd.

Tråden börjar mer och mer likna reklam för en konkurrerande tjänst, på Spotifys bekostnad.
Det är okej att vara audiofil, och det är okej att förorda en tjänst över en annan - det betyder inte att den andra tjänsten "gör bort sig" eller att kunder som inte upplever ljud som en själv har fel.

@Shiprat skrev "Kan någon här ge mig ett exempel på en låt som finns på spotify i deras högsta kvalite och som går att lyssna lätt på någonstans i lossless så jag få en tydlig jämförelse?"

Det är ju skitenkelt att testa själv, i synnerhet om man redan har bra ljudprylar hemma, därav min kommentar. Varför bara testa med en låt? Bättre att a och b'a i lugn och ro i ca 30 dagar?

Ja, mitt egna personliga intryck är att Spotify ger blanka f-n i lossless men det kan vara ett missförstånd (ett felaktigt intryck).

Nej då, jag är bara lite störd över att inte Spotify erbjuder lossless och jag ville verkligen inte lämna dem, inte så mycket mera konstiga baktankar än så. Men det var kanske dumt att nämna konkurrenterna i tråden, sorry.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Fast det är inte samma sak med TN, förut var TN enda alternativet och idag är det en fråga om vad du prioriterar för funktioner och varför, TN tekniken är inte sämre, den har andra styrkor.

Nej det är inte samma sak, men ville visa på tendensen att folk faktiskt är nöjda med TN. Jag kommer ihåg Dell skärmar med 1920x1200 istället för 1080p. Mycket snack om modellen 2408 samt U3011. Finns säkert många fler men håller inte med att TN var enda alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@Shiprat skrev "Kan någon här ge mig ett exempel på en låt som finns på spotify i deras högsta kvalite och som går att lyssna lätt på någonstans i lossless så jag få en tydlig jämförelse?"

Det är ju skitenkelt att testa själva, därav mitt tips.

Ja, mitt egna personliga intryck är att Spotify ger blanka f-n i lossless men det kan vara ett missförstånd (ett felaktigt intryck).

Nej då, jag är bara lite störd över att inte Spotify erbjuder lossless och jag ville verkligen inte lämna dem, inte så mycket mera konstiga baktankar än så. Men det var kanske dumt att nämna konkurrenterna i tråden, sorry.

Jag hoppas du inte tar illa upp - det är inget personligt.
Dock blir jag trött på (inte minst när det kommer till subjektiva frågor) elitism utan någon saklig grund.
Är något objektivt bättre än något annat räcker det att poängtera och styrka detta - men samtidigt gäller det att förstå varför det trots att det må vara objektivt bättre i vissa avseenden kanske inte är ett alternativ för en bred massa.

Grundlösa antaganden känner jag inte direkt heller är särskilt konstruktiva, än mer när de ställer sig så starkt emot en aktör som ändå en ganska omfattande mängd kunder använder sig av och tycker är av tillräcklig kvalitet för att betala pengar för.
Det blir inte mer rätt att anta något grundlöst bara för att man står i en "David mot Goliat"-position.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Jag hoppas du inte tar illa upp - det är inget personligt.
Samtidigt blir jag rätt trött på (inte minst när det kommer till subjektiva frågor) elitism utan någon saklig grund.
Är något objektivt bättre än något annat räcker det att poängtera och styrka detta - men samtidigt gäller det att förstå varför det trots att det må vara objektivt bättre i vissa avseenden kanske inte är ett alternativ för en bred massa.

Som jag skrev i något av mina många inlägg i denna tråd, bättre ljud behöver inte vara så dyrt (åtminstone inte jämfört med investeringen för bra brusreducerande lurar, något som många gladeligen shoppar till vänster och höger). Ja, det stör mig lite att inte Spotify erbjuder en abonnemangsform med lossless, förstår mig inte riktigt mig på deras strategi. Men å andra sidan, ja, människor är priskänsliga (jag också) och hittills fungerar Spotifys strategi, uppenbarligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vem köper brusreducering utan att veta vad det är? Jag tror du underskattar allmänheten.

Som sagt. 99% vet inte vad det är nej. Jag har jobbat på flertal stora el-kejdor i Sverige och framförallt jobbade jag på en stort el-varuhus när brusreducerade lurar boomade. Så nej. Med fakta i bagaget. Folk har ingen aning om vad det är till för och hur det fungerar.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Varför inte bara provat ett gratis Tidal Hifi (30 dagar) och superenkelt a & b'a lite själv?

Det var inte frågan, undrar om någon har ett exempel där jag garanterat kan höra en skillnad givet tillräckligt kompetent hårdvara? Annars kan jag ju sitta i timmar och lyssna runt utan att hitta något och utan att veta om mastern faktiskt är något som drar nytta av högre bandbredd eller ej...

Jag tror inte att det kommer uppstå många situationer där jag faktiskt får ut något mer av att lyssna på en lossless källa än en 320kbps men jag är nyfiken om någon råkar veta om ett konkret exempel där något bara inte kan fångas i 320kbps MP3.

På tiden då jag faktiskt satt med musik lokalt lagrad i filer handlade lossless-hypen om att inte få degradering vid kopior/omkodningar osv, nu verkar lossless användas som en synonym till kvalite trots att vi nu streamar på ett sätt där källan alltid är den samma och därmed borde ha gått ifrån behovet av lossless...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad är meningen när dyra hörlurar som XM4 bara stödjer t ex SBC och AAC?

Du glömde LDAC...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Som sagt. 99% vet inte vad det är nej. Jag har jobbat på flertal stora el-kejdor i Sverige och framförallt jobbade jag på en stort el-varuhus när brusreducerade lurar boomade. Så nej. Med fakta i bagaget. Folk har ingen aning om vad det är till för och hur det fungerar.

Men är inte namnet ganska självförklarande? Och de stora elektronikkedjorna är ju inte direkt några ställen där välinformerade konsumenter flockas utan snarare de som inte vet någonting. Jag köper grejer på sådana ställen emellanåt, men jag ställer inga frågor till personalen för jag vet att chansen att de skulle ge mig insikter eller kunskaper jag inte redan har är i princip obefintlig. Så de som ber om hjälp på Elgiganten är ingen bra indikation på hur det ser ut generellt.

Permalänk
Medlem

Men finns det verkligen någon marknad i att Spotify ska erbjuda Lossless?
De få som jag känner som vill ha Lossless köper vinylskivor och spelar upp på dyra förstärkare/hörlurar hemma i soffan.
Jag menar, har man intresset av Lossless så kanske man också då samtidigt tar ett annat steg än Spotify.

Men ja vore schysst om Spotify åtminstone hade ett alternativ till högre kvalitét.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Som jag skrev i något av mina många inlägg i denna tråd, bättre ljud behöver inte vara så dyrt (åtminstone inte jämfört med investeringen för bra brusreducerande lurar, något som många gladeligen shoppar till vänster och höger). Ja, det stör mig lite att inte Spotify erbjuder en abonnemangsform med lossless, förstår mig inte riktigt mig på deras strategi. Men å andra sidan, ja, människor är priskänsliga (jag också) och hittills fungerar Spotifys strategi, uppenbarligen.

Har du ställt frågan till Spotify? De enda som faktiskt kan svara på hur deras marknadsstrategi ser ut?
Jag kan förstå att det är trist när en aktör inte erbjuder den tjänsten man vill ha och/eller på det sättet man vill ha den - men samtidigt är man sällan som enskild representativ för en hel kundbas, hur mycket det än kan svida.
Däremot så kan man givetvis ställa frågan, och efterfråga att de levererar det man önskar.

För mig personligen är Spotifys kvalitet fullgod, och priset tillräckligt attraktivt för att jag ska betala det löpande. Jag känner inte att jag har något större behov av bättre ljudkvalitet, av en rad anledningar.

Visa signatur