Sony visar innanmätet av Playstation 5

Permalänk
Medlem

Xboxen är ju riktigt snygg. Som en blandning av Steve Jobs NeXT och Macintosh II.
Stilren, och kommer se modern ut även om 10år. PS5:an såg ju inte ens modern ut för 10år sedan

Synd bara att spelen med 99% säkerhet kommer vara bättre till PS5:an, med tanke på alla utvecklingsstudios som Sony har.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Smart design! Imponerande tekniska lösningar.
Verktygslös montering, förvaring av skruv i foten, utbytbara paneler, rengöringsventiler: smart design som inte höjer tillverkningskostnaden.
Hade gärna haft en PS1 grå version

Permalänk
Avstängd

Älskar det. har inget emot storleken egentligen. Så mycket smartare av Sony att inte göra om VITA misstaget (som MS väljer att göra nu) med icke standard ssd. Nice att den inkluderade är pålödd och att expansionsplatsen är helt fri, så man behöver inte "ta bort och slösa" det medköpta utan det blir bara plus istället (som PS4:an där man bytte ut HDD'n helt och alltså "förlorade" den såvida man inte använde den till ngt).

Kyllösningen är häftig och lär behövas. Det var rykten om Liquid Metal iom patenten som läckte, men nu är det bekräftat. Är så jävla hype på konsollen dock. Man kan knappt tro att i princip ALLT sker i den där lilla kvadraten på moderkortet. Väldigt ballt med teknologi överlag.

De sa för övrigt att de skulle "grönmarker" vilka SSD som klarar deras interna hastighetskrav, men gissar på att sålänge man har en PCIE4.0 NVMe så lär det flyta på bra. Sen tror jag inte det blir så hemskt mycket segare med en PCIE3.0 variant heller men ändå, inget problem för min del. Vill bara ha den nu!

Oh btw, det lär komma en massa fräcka sidopaneler gissar jag för de som vill byta utseende, så det är ju nice plus. Är själv mest intresserad av den där svarta kontrollen man fick se i en läcka. Fyfan vad mycket mer smutt den såg ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Vi får nog lugna oss med att utse en vinnare innan det snurrat några miljoner konsoler i dammiga tv bänkar ett par år?

Jag utsåg ingen vinnare, gjorde mig bara lustig över det faktum att ps5 ser tämligen komplex ut medan xbox är simplistisk.
Var faktiskt väldigt tydlig med att inte ge någon värdering i vilken lösning som är bäst..

Permalänk
Medlem

Den blir bara fulare och fulare ju mer man ser av den. Väldigt "japansk" design ...

Xboxen är ju iaf lite mer skandinaviskt avskalad och snygg.

Orkar inte kolla igen, men visst knakar den när han lyfter den?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det här va så jäkla läckert både design av de tekniska lösningarna och videon som får en person med OCD att gå igång när han lägger upp allting så perfekt .
Nu vill jag ha en PS5 även om jag inte spelar på konsol, kan bli mina nya HTPC för den kylaren lär bli tyst i idle:)

Permalänk
Medlem

Hellre en stor tyst konsol än ett litet jaktplan

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag utsåg ingen vinnare, gjorde mig bara lustig över det faktum att ps5 ser tämligen komplex ut medan xbox är simplistisk.
Var faktiskt väldigt tydlig med att inte ge någon värdering i vilken lösning som är bäst..

Nej, visst. Men simplistisk lät som din favorit. Vem vet vad den ena eller andra designfilosofin leder till. Spännande att se om de kommer skilja sig mycket åt i slutänden.

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen både utvändiga och invändiga designen ser gammalmodig ut. Radialfläktar brukar inte vara tysta. Xboxens lösning ser mycket modernare ut. Plus för SSDen dock. Sony har dock en ovana att låsa ner tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Tycker verkligen både utvändiga och invändiga designen ser gammalmodig ut. Radialfläktar brukar inte vara tysta. Xboxens lösning ser mycket modernare ut. Plus för SSDen dock. Sony har dock en ovana att låsa ner tillbehör.

Tänker mig att med tanke på hur pass stor fläkten och kylflänsen är så bör fläkten kunna snurra i låga varvtal, så länge allt är fritt från damm, kanske blir annorlunda när den stått och samlat damm i 5 år...

Ang SSD så skulle de ju publicera en lista på godkända enheter enligt artikeln, så bara att hålla tummarna att den listan är lång. Har för mig att det är betydligt krångligare att lägga till mer lagring till PS4

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Varför bygger man in nätdelen? Det hade väl varit bättre med en separat sådan om (när) den går sönder? Dessutom hade konsolen kunnat göras mindre och den hade inte blivit lika varm.

Permalänk
Medlem

Snabbare USB och WiFi än Xboxen.
Blue tooth 5.1 med, vilket Series X saknar(Series X handkontroll verkar dock ha stöd för bluetooth, så att man kan ansluta den till olika enheter.

Jag tycker att PS5 verkar balanserad och jag gillar designen.
Lätt att modda vingarna, trevlig lösning på foten och kylaren verkar ordentligt tilltagen.

Skrivet av elajt_1:

Att den är lödd har troligtvis inte alls något med hastigheten att göra.

Det finns väl teorier om att hastigheten kan vara en faktor till att dom lött fast lagringen.
Vi får väl se när den släpps, men det skulle inte förvåna mig ifall man måste köra spel cache som behöver snabb access på den interna lagringen, alltså som en förlängning av VRAM eller ifall quick resume funktionalitet finns så sparas det också på den interna.
Ifall den integrerade lagringen har bättre kylning än expansionen så kan filerna laddas över till den interna lagringen också, så slipper den externa arbeta lika lika hårt och länge.

Permalänk
Medlem

Förvånad över Sony's transparens, egen teardown från Sony - jag häpnas. Den är ju mycket välspeccad, imponerande.

Just nu tänker jag att prisen på spelen kommer att vara skyhöga för att täcka kostnaderna för detta monster, lär nog bli 1000,- per spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Reagerar ofta på att Japanska företags chefer och pressfolk ALDRIG PRATAR ENGELSKA, men det visade sig när jag undersökte lite att japan som land är relativt asdåliga på att lära sig engelska. Dom ligger efter både Vietnam och Bolivia liksom, hur går det till egentligen?

Jag gillar det. Känns som ett kaxigt långfinger åt väst som klär japanerna väl, med tanke på hur utvecklat och ordnat deras samhälle tycks vara. Och att deras kultur är relativt obesudlad av amerikanska influenser, till skillnad från t.ex. Sverige

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Kanske en kontroversiell åsikt men det ska bli kul att ha nåt som sticker ut lite i vardagsrummet. Vårt är så jävla skandinaviskt simplistiskt att man ibland känner sig som i en reklamfilm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draje:

Varför bygger man in nätdelen? Det hade väl varit bättre med en separat sådan om (när) den går sönder? Dessutom hade konsolen kunnat göras mindre och den hade inte blivit lika varm.

För att de tycker det är sunkigt att ha en separat låda som ligger och skräpar

Permalänk

Jag bara måste säga att den ser ut som stryk, men, jag kan verkligen uppskatta designen (insidan) och att dom har satt en m.2 port på den. Har haft PS, Nintendo och Xbox, så skulle inte kalla mig för en fanboy. Föredrar Xbox men kan säga att Sony ska ha en eloge för att dom vågar släppa ut designer som inte faller alla i smaken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Visst är den stor, men det är ju inte värre än att ha en receiver eller likande i TV-möbeln.
Jag gillar detta konceptet bättre än XB series X, den är kanske mindre till volymen, men det går liksom inte att gömma bort den.

Hur har du tänkt med PS5 då? Skall du gömma den på dass och dra kablar?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det blir en PS5 för mig men tycker absolut att Xboxen har den bättre designen denna generation.

Som tur är har jag en platsbyggd garderob bakom väggen där tvn sitter, så har borrat ett hål och har all elektronik på andra sidan. Det här med att PS4:an låter mycket är aldrig nått jag hört
Designen av PS5 stör mig alltså inte eftersom den ändå inte kommer synas.

Bra idé! Funkar det bra med BT för handkontrollerna in i garderoben (utan latenser eller störningar)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Over-engineered är termen du letar efter
Känns som designteamet bestämde hejvilt och sen fick ingenjörerna jobba skjortan av sig för att få det att fungera.

Microsoft å sin sida kickade designteamet helt och lät ingenjörerna göra bådas jobb

Det skrivs på nätet att Sony skulle spara pengar, och då det är dyrt med löner i Japan så lät de ett gäng schimpanser som tidigare var statister i deras film Planet of the Apes göra desginjobbet av PS5. 🙈🙉🙊

Men det kan ju också vara elakt förtal.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av draje:

Varför bygger man in nätdelen? Det hade väl varit bättre med en separat sådan om (när) den går sönder? Dessutom hade konsolen kunnat göras mindre och den hade inte blivit lika varm.

Gillar inte stora adapters som ligger på golven och samlar damm (typ Xbox 360). Tycker bättre om Sonys (och MS) lösning där allt sitter i konsolen, och man enkelt kan ansluta en vanlig standard strömsladd. Mycket mer smutt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Och att deras kultur är relativt obesudlad av amerikanska influenser, till skillnad från t.ex. Sverige

Har du varit i Japan?

De har riktigt många amerikanska influencer, musik, mode, sport, etc. Många japaner är amerikanofiler, även om de är mycket dåliga på att prata engelska.

Själv gillar jag Japan mycket; allt från naturen till maten. Helt fantastiskt trevligt land, och supertrevliga hjälpsamma (även om just engelskan kan vara problematisk ibland, speciellt när jag kommit ut på den japanska landsbygden).

Men jag gillar även USA mycket (men på lite annat sätt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Fläkten ser inte så pass tyst ut, påminner om GPU stock kylare "blower".

Fast den är ju rejält mycket större än de man har sett på grafikkorten

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Hellre en stor tyst konsol än ett litet jaktplan

Absolut. Verkar som om Sony tänkt till lite bättre denna gången än vad de gjorde med PS4.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande o se hur ”PS5 Slim” kommer se ut. Kommer finnas mycket möjligheter att trimma ner designen så småningom när APUn tillverkas i mindre nanometer. PS5 är väl i 7nm nu och SX i lite mindre 7+nm? Finns kanske då mer möjligheter att sänka värmen hos PS5.

Jag tror annars en stor del av tanken bakom PS5:s design varit att få extra buzz genom alla youtubevideos på egendesignade paneler som möjliggörs lättare med vita paneler. Har ju varit trendigt att sänka ned saker i en balja vatten man sprejat färg ovanpå och på sätt få en fräsig psykedelisk design. m
Skulle vara snyggt med svarta paneler och blåfärgade kylflänsar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av draje:

Varför bygger man in nätdelen? Det hade väl varit bättre med en separat sådan om (när) den går sönder? Dessutom hade konsolen kunnat göras mindre och den hade inte blivit lika varm.

Finns väl ingen idag som faktiskt föredrar klossar på golvet? Hellre ha en sladd från en appaprat utan någon bjässe emellan som skräpar och inte får plats överallt heller.

Ogillar verkligen laptopsladdar och är så glad över USBC laddning som finns idag. Visst finns drt fortfarande AC adapters men herre min je vad jobbiga och sunkiga de är. Tar en apparat med inbyggd nätdel alla dagar i veckan. I slutändan är det samma vikt och storlek i alla fall (tekniskt sett mer med lös del pga mer sladd och krävs extra hölje) och värmeutveckling är ändå minimal i jämförelse med annat.

Permalänk
Medlem

Riktigt fiffig lösning för att ändra den från stående till liggande läge

Permalänk
Medlem

Verkar vara riktigt bra gjord.
Eftersom många verkar sugna på det så kommer säkert specialgjorda sidopaneler så att man kan få ett annat utseende på konsolen...
Skulle knappt se den dock eftersom den skulle ligga inne och längst ner i TV-bänken.

Denna var ju lite kul också: Twitter

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fast den är ju rejält mycket större än de man har sett på grafikkorten

Notera också att detta är den enda fläkten för hela systemet, tror inte den kommer bli så tyst som hypen påstår tyvärr.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hur har du tänkt med PS5 då? Skall du gömma den på dass och dra kablar?

Hurså? Har du din receiver på dass och drar kablar medan du läggen en kabel?