Playstation 5 stöder endast 3D-ljud via hörlurar vid lanseringen

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5 stöder endast 3D-ljud via hörlurar vid lanseringen

Sonys satsning på avancerat 3D-ljud via hårdvarukretsen Tempest 3D i Playstation 5 stöder inte stereohögtalare initialt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det visste vi ju redan. Det sa Mark Cerny redan när han pratade om hårdvaran.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

De e lugnt, med tanke på att releasen halv floppar ändå så.. Bokade kort oktober 2019 och får inte mitt vid release iallafall.. haha

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Så... koppla in stereon via hörlursutgången då? Eller är det för enkel workaround?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

De e lugnt, med tanke på att releasen halv floppar ändå så.. Bokade kort oktober 2019 och får inte mitt vid release iallafall.. haha

Beställde i april 2019 så jag räknar kallt med att jag får en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Beställde i april 2019 så jag räknar kallt med att jag får en.

jag beställde från webhallen fick mail om det idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

jag beställde från webhallen fick mail om det idag.

Jag med men mitt var bara preliminärt fick du en garanti?

Permalänk
Medlem

Hur bra kommer det här vara jämfört med Dolby Atmos? Principen är väl samma

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag med men mitt var bara preliminärt fick du en garanti?

Vi kommer skicka ut mer exakt information om hur det ser ut med tilldelning en vecka innan release, men enligt den information vi fått av Sony kommer du inte få tilldelning innan jul.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Så... koppla in stereon via hörlursutgången då? Eller är det för enkel workaround?

Det tror jag inte blir så bra.

För att få till stereoljud i högtalare skickas ljudet från olika högtalare. Vänster högtalare bränner på om ljudet ska komma från vänster. Det är en monosignal som går ut via vänster högtalare.
Vi uppfattar det genom att ljudet från vänster högtalare når våra öron vid olika tillfällen. Längre till högerörat än vänsterörat. det tidsgappet använder hjärnan för att räkna ut ungefär var ljudet kommer ifrån. Bland annat då.

Vill man ha till en bra 3Deffekt i hörlurar så kan man inte bara skicka ljudet till vänster hörlur. Ljudet ska ju nå till höger öra - också. Det som görs här är att ett monoljud måste splittas till två olika signaler som skickas ut vid olika tillfällen. Först till vänster och sedan till höger.

Utöver detta så går dämpas olika frekvenser olika mycket baserat på om ljudet inte kan gå rakt in i örongången eller om det kommer från andra vinklar. Så höger öras ljud kommer rimligen förvrängas lite också. Minska de högre frekvenserna med nån form av reverb typ. Fast mycket mer komplext ;).
Det är just den där komplexa delen som involverar både mjukvara och hårdvara för att få till en bra lösning.

Så det ljudet som lämpar sig väl för att skickas obehandlat rakt in till enkom vänster högtalare behöver i ett par hörlurar både delas upp till två,, fördröjas i ena luren och transformeras med lite reverb.
Alltså om man vill få in 3Dkänsla i ljudet.

Skulle man ta det ljudet som är ämnat för hörlurar med 3Deffekt här och spela upp det i en stereo så skulle man då rimligen få ganska OK ljud från vänster högtalare - och sedan ett eko från höger högtalare på just det ljudet, fast förvrängt.

Hela vinsten med 3Deffekten går alltså förlorad då och man kommer få ut en ganska trasig ljudbild istället.

Alltså det går att göra såhär. Och katastrof lär det inte bli. Men jag tror det bli bättre att bara köra med vanliga högtalarinställningar här så länge det inte finns nån speciell 3Dfunktion för högtalare på plats.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kan tycka det blir "något" missvisande med att skriva att maskinen inte stödjer stereohögtalare. Men det kanske bara är jag som tolkar det som att den inte skulle skicka ut stereosignal från start.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

I Road to ps5 sa Cerny just detta, hörlurar först, sen 7.1/5.1 etc..Sen stereo högtalare med sweet spot..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Vi kommer skicka ut mer exakt information om hur det ser ut med tilldelning en vecka innan release, men enligt den information vi fått av Sony kommer du inte få tilldelning innan jul.

"men preliminärt kommer du få tilldelning mellan release och jul"

Det fick jag.

Permalänk
Medlem

Jag använder ju HDMI ljud in till mitt ljudkort i PCn via linjeingång in.

Så jag slapp köpa något dyrt externt för konsol.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så... koppla in stereon via hörlursutgången då? Eller är det för enkel workaround?

Njaae. Det blir nog en Dongel för det.

Permalänk
Medlem

I och med att sony har arbetat med ljud i ca 50 år och film i ca 30 år så förutspår jag att vi kommer att se Sony Tempus även på film. Som konkurent till både Dolby och DTS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

I och med att sony har arbetat med ljud i ca 50 år och film i ca 30 år så förutspår jag att vi kommer att se Sony Tempus även på film. Som konkurent till både Dolby och DTS.

Där är de goda vänner med IMAX enhanced så tror inte de vill köra eget.

Permalänk
Medlem

Tror ni att vanliga hörlurar som ansluts trådlöst genom USB kommer att funka? Eller är det bara trådad USB som gäller? Har ju ett par hyperx flight som vore kul att prova med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Tror ni att vanliga hörlurar som ansluts trådlöst genom USB kommer att funka? Eller är det bara trådad USB som gäller? Har ju ett par hyperx flight som vore kul att prova med.

Både trådlös via USB dongel och trådad USB använder samma USB audio protokoll så den kommer inte bry sig. Ansluter man via bluetooth är det annorlunda dock.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Är det någon här som är insatt i SteelSeries Artics Pro Wireless och kan förklara hur de, rent praktiskt, kommer att fungera med PS5? Läste något om att jag endast kommer att kunna använda Stereo och jag är idag en rätt flitig användare av Surround..

Jag förstår att PS5 inte kör med optical, så jag införskaffade en HDMI till HDMI + optical splitter för detta ändamålet, men läste att SteelSeries ska patch så att det går att köra via USB direkt, precis som med PC. Är helt lost.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar sista stycket rätt så räcker det inte ens med "hörlurar", utan dessa måste vara specifikt designade för att stödja Tempest. Annars blir det inget 3D-ljud.
Eftersom det är teknik som specialanpassas till varje individ så kan den inte heller fungera (som avsett) med flera lyssnare.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Om jag tolkar sista stycket rätt så räcker det inte ens med "hörlurar", utan dessa måste vara specifikt designade för att stödja Tempest. Annars blir det inget 3D-ljud.
Eftersom det är teknik som specialanpassas till varje individ så kan den inte heller fungera (som avsett) med flera lyssnare.

Du tolkar sista stycket fel.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Både trådlös via USB dongel och trådad USB använder samma USB audio protokoll så den kommer inte bry sig. Ansluter man via bluetooth är det annorlunda dock.

Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

I och med att sony har arbetat med ljud i ca 50 år och film i ca 30 år så förutspår jag att vi kommer att se Sony Tempus även på film. Som konkurent till både Dolby och DTS.

Tror det blir tufft att lansera en ny konkurrerande standard för film/TV-ljud, och tror inte Sony kommer varken orka eller vilja lägga de resurser som krävs för det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Wow 1 999 spen för 3d hörlurar.. Är det värt?

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cassay:

Wow 1 999 spen för 3d hörlurar.. Är det värt?

Hade föredragit Dolby Atmos. Även kanske inte tekniskt lika bra, så finns det så många förstärkare som stödjer det för både högtalare, och ibland även hörlurar.

Men antar att Sony även vill satsa på att sälja tillbehör.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cassay:

Wow 1 999 spen för 3d hörlurar.. Är det värt?

Skrivet av martinot:

Hade föredragit Dolby Atmos. Även kanske inte tekniskt lika bra, så finns det så många förstärkare som stödjer det för både högtalare, och ibland även hörlurar.

Men antar att Sony även vill satsa på att sälja tillbehör.

Tror ni missar citatet i huvudnyheten? Men visst Sony vill ju såklart erbjuda egna prylar. Men grejen med tekniken är ju att den ska funka med vilka lurar som helst...

"On the PS5, you’ll be able to experience 3D Audio with the headphones that many of you already own, either through USB connection to the console, or by plugging your headphones into the DualSense wireless controller’s 3.5mm headset jack."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Tror ni missar citatet i huvudnyheten? Men visst Sony vill ju såklart erbjuda egna prylar. Men grejen med tekniken är ju att den ska funka med vilka lurar som helst...

"On the PS5, you’ll be able to experience 3D Audio with the headphones that many of you already own, either through USB connection to the console, or by plugging your headphones into the DualSense wireless controller’s 3.5mm headset jack."

Precis som Dolby atmos.. Men mer 3D ljud är bara välkommet ändå.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Hoppas att mina Steelseries Arctis Wireless Pro kommer få uppdatering lagom till PS5 release, så de också stödjer funktionen

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Precis som Dolby atmos.. Men mer 3D ljud är bara välkommet ändå.

Kanske. Men vad jag förstått är det lite mer avancerat än Atmos. Eftersom Tempest tar hänsyn till formen på öronöppnimgen och emulerar hur ljud studsar i "din" hörselgång för att på så vis efterlikna från vilken riktning ljudet kommer från... Så går det att få till med vanliga stereo hörlurar. Så länge dina öron efterliknar en av de fem inställningar (standard öron) som Sony till en början skickar med i mjukvaran.

Så lite annorlunda än en surround standard som Atmos, eller?