För oss som söker Nvidias RTX 3080/3090 Founders Edition

Permalänk
Medlem

För oss som söker Nvidias RTX 3080/3090 Founders Edition

Efterfrågades en mer renodlad tråd för oss som söker RTX 3080/3090 Founders Edition.

Här kan vi samla all nice info kring var man kan få tag på dessa och när.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Kudos Teddis från annan tråd som hittat länken.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Nvidiadiscordens stämning drogs ned ordentligt igår natt. Eller ja.. US-discorden var i extas för det verkar ha blivit en hel del 3080 FE skeppade via best buy. Det är tråkigt att de drar igång såna här nyheter under fredagen då helgen blir ett tomt void från ny information.

Det goda de säger i alla fall är att det faktiskt kommer fler FE och tycker inte man kan tolka deras meddelande som att de tänker strunta i EU.

Jag undrar hur deras relation med digital river ser ut bakom scenerna, när man utannonserar att "man ser över saker" istället för att prata först när man har den nya planen klarlagd. Best Buy i USA brukar få sälja Nvidias egna kort (970 referens såldes nästan enbart från Best Buy, tror OC UK fick tag på några sen också) så den dealen kan jag tänka mig gick relativt snabbt att göra.

En annan mer kul grej är att LEDarna visade sig vara RGB Dessvärre inte loggan, men likt tidigare FE kan man iaf justera ljusstyrkan.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nvidiadiscordens stämning drogs ned ordentligt igår natt. Eller ja.. US-discorden var i extas för det verkar ha blivit en hel del 3080 FE skeppade via best buy. Det är tråkigt att de drar igång såna här nyheter under fredagen då helgen blir ett tomt void från ny information.

Det goda de säger i alla fall är att det faktiskt kommer fler FE och tycker inte man kan tolka deras meddelande som att de tänker strunta i EU.

Jag undrar hur deras relation med digital river ser ut bakom scenerna, när man utannonserar att "man ser över saker" istället för att prata först när man har den nya planen klarlagd. Best Buy i USA brukar få sälja Nvidias egna kort (970 referens såldes nästan enbart från Best Buy, tror OC UK fick tag på några sen också) så den dealen kan jag tänka mig gick relativt snabbt att göra.

En annan mer kul grej är att LEDarna visade sig vara RGB Dessvärre inte loggan, men likt tidigare FE kan man iaf justera ljusstyrkan.
https://i.imgur.com/6sNrPeU.jpg

Håller med dig, tror inte det ska tolkas som något negativt vad gäller EU. Nvidias online store har ju varit bedrövlig såhär långt ändå så hellre via någon annan partner.

Se där ja, hade inte en aning att de va led där ens 👍👍

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på 12-pinskablar (helst sleevade men även andra av intresse) som man kan ersätta adaptern som medföljer med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmut:

Någon som har tips på 12-pinskablar (helst sleevade men även andra av intresse) som man kan ersätta adaptern som medföljer med?

Kollat lite.

Billigast jag hittat. Ser lite kort ut.
https://www.moddiy.com/products/Custom-Sleeved-PCIE-Modular-C...

Lite mer valmöjligheter. Dock inte klart för mig hur mycket de tar för frakten för jag har inte orkat gå så långt i kassan.
https://skippyscustompcs.com.au/

Cablemods *ska göra* men det är radioskugga om när de är klara vad jag förstår.
https://www.reddit.com/r/cablemod/comments/ifhv0n/how_long_u_...

EVGA Supernova PSUs har ett alternativ direkt från EVGA där kabeln är sleevad. Just nu säljer de endast mot EU via eBay dock. Detta alternativ är snordyrt givet att de lägger på frakt- och importkostnad.
https://www.ebay.com/itm/EVGA-PerFE-12-Cable-Individually-Sle...

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmut:

Någon som har tips på 12-pinskablar (helst sleevade men även andra av intresse) som man kan ersätta adaptern som medföljer med?

Jag köpte från DreambigByRay från etsy. Du kan själv välja längd och färger. Vet inte priset då jag beställde andra kablar samtidigt men han brukar vara billig.

Kabeln längst ner, gav $52 för alla inkl. frakt
https://i.ibb.co/DDxy6j1/2020-10-08-07-58-57-1.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nvidiadiscordens stämning drogs ned ordentligt igår natt. Eller ja.. US-discorden var i extas för det verkar ha blivit en hel del 3080 FE skeppade via best buy. Det är tråkigt att de drar igång såna här nyheter under fredagen då helgen blir ett tomt void från ny information.

Det goda de säger i alla fall är att det faktiskt kommer fler FE och tycker inte man kan tolka deras meddelande som att de tänker strunta i EU.

Jag undrar hur deras relation med digital river ser ut bakom scenerna, när man utannonserar att "man ser över saker" istället för att prata först när man har den nya planen klarlagd. Best Buy i USA brukar få sälja Nvidias egna kort (970 referens såldes nästan enbart från Best Buy, tror OC UK fick tag på några sen också) så den dealen kan jag tänka mig gick relativt snabbt att göra.

En annan mer kul grej är att LEDarna visade sig vara RGB Dessvärre inte loggan, men likt tidigare FE kan man iaf justera ljusstyrkan.
https://i.imgur.com/6sNrPeU.jpg

Bra tips om precision x1, tack, tyckte loggan lös lite väl starkt & sänka den var guld värt. Underligt att nVidia själva inte kan få ut led kontroll i exempelvis GFE eller ännu hellre drivarn direkt för just FE kort.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Bra tips om precision x1, tack, tyckte loggan lös lite väl starkt & sänka den var guld värt. Underligt att nVidia själva inte kan få ut led kontroll i exempelvis GFE eller ännu hellre drivarn direkt för just FE kort.

Jo visst är det najs! Men jag har inte lyckats få precision att komma håg settings och kortet verkar inte heller "lagra" det så en omstart kräver att jag ställer om allt. Hojta om det blir likadant för dig. Ser ingen på deras forum klaga så vet inte om jag bara gör nåt fel eller om ingen annan stänger/startar om datorn

Nvidia har jag för mig övergav till och med att erbjuda ljus-justeringar på 2000-seriens FE. Vet inte varför de inte orkar EVGA har uppenbarligen jobbat ned sig extra här med att ha kompletterande grafik för FE och allt inuti deras program och modellen är ju rentutav ett konkurrerande kort för dem.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jo visst är det najs! Men jag har inte lyckats få precision att komma håg settings och kortet verkar inte heller "lagra" det så en omstart kräver att jag ställer om allt. Hojta om det blir likadant för dig. Ser ingen på deras forum klaga så vet inte om jag bara gör nåt fel eller om ingen annan stänger/startar om datorn

Nvidia har jag för mig övergav till och med att erbjuda ljus-justeringar på 2000-seriens FE. Vet inte varför de inte orkar EVGA har uppenbarligen jobbat ned sig extra här med att ha kompletterande grafik för FE och allt inuti deras program och modellen är ju rentutav ett konkurrerande kort för dem.

Testade precis & just led biten verkar inte sparas, frekvens profil verkar funka men inte led, kanske att man ska göra på något speciellt sätt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Testade precis & just led biten verkar inte sparas, frekvens profil verkar funka men inte led, kanske att man ska göra på något speciellt sätt.

Har startat en tråd om det hos EVGA eftersom vi är två som inte lyckas klura ut det än så länge då!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om 20 gb versionen? Kommer en FE som utannonseras i slutet av månaden för att kontra navis 16? Kanske t.o.m. ersätter 10 gb versionen för ett något högre pris?

Den blir nog svår att prissätta då den måste möta AMDs pris men samtidigt inte sura ner 10 gb köparna (dom är iofs inte så många...).

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Vad tror ni om 20 gb versionen? Kommer en FE som utannonseras i slutet av månaden för att kontra navis 16? Kanske t.o.m. ersätter 10 gb versionen för ett något högre pris?

Den blir nog svår att prissätta då den måste möta AMDs pris men samtidigt inte sura ner 10 gb köparna (dom är iofs inte så många...).

tror inte vi ser 20gb förrän till sommarn.. dessutom lär de ju bara prestera några få procent bättre.. skillnader som tex strix 10gb lär klå ändå

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

tror inte vi ser 20gb förrän till sommarn.. dessutom lär de ju bara prestera några få procent bättre.. skillnader som tex strix 10gb lär klå ändå

Tror inte faktisk prestanda är grejen här utan snarare att kunna möta 16 gb > 10 gb om navi placerar sig nära 3080. Tydligen har detta varit ett fungerande säljsätt genom tiderna - oavsett om det gjort någon nytta eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Tror inte faktisk prestanda är grejen här utan snarare att kunna möta 16 gb > 10 gb om navi placerar sig nära 3080. Tydligen har detta varit ett fungerande säljsätt genom tiderna - oavsett om det gjort någon nytta eller ej.

Ungefär som upplägget är för mobilabonnemang och surfvolym.
Folk vill ha 100GB även ifall dom nyttjar 1GB.

Permalänk
Medlem

Någon uppdatering alls kring detta ämnne? Lirar med ett udda mini itx chassi och från det jag har sett så är FE kortet det enda 3080 som skulle få plats i mitt chassi och om de endast tänker sälja dem på bestbuy i USA är ju jag rökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkkkken:

Någon uppdatering alls kring detta ämnne? Lirar med ett udda mini itx chassi och från det jag har sett så är FE kortet det enda 3080 som skulle få plats i mitt chassi och om de endast tänker sälja dem på bestbuy i USA är ju jag rökt.

Blir nog svårt att fixa fram en partner i Europa så snabbt och fixa leveranser etc. Kan tänka mig någon månad i alla fall. Så i alla fall 2-3 veckor till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkkkken:

Någon uppdatering alls kring detta ämnne? Lirar med ett udda mini itx chassi och från det jag har sett så är FE kortet det enda 3080 som skulle få plats i mitt chassi och om de endast tänker sälja dem på bestbuy i USA är ju jag rökt.

inget nytt vad jag kunnat hitta dessvärre... men ligger och bevakar Nvidia fortsatt iaf.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk

Ser ut til att vissa i UK nu har fått beställe FE via scan.co.uk.

https://www.scan.co.uk/shops/nvidia/3080-founders-edition

Kan ju hoppas att flera retailers får sälja dom innom kort.

Permalänk
Medlem

Jo, det skumma med Scan är att de säger att man fortfarande ska beställa genom nvidia.com (uk) och sen hanterar de beställningen. Men många lyckades beställa direkt på Scan.

https://twitter.com/ScanComputers/status/1318186069158932480

Denna produktlistning fungerar fortfarande
https://www.scan.co.uk/products/nvidia-geforce-rtx-3080-found...

Så det kan nu återigen bli värt att hålla utkik på nvidias svenska webbsida. Ställa in en distill-övervakning eller något. Dom gamla verktygen att övervaka sajtens köp-API lär vara trasiga.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Då ska man inte ge upp hoppet än. Är priset på FE kortet 8000 kr eller mer? Har för mig jag läste typ 7850 kr någonstans men kanske bara jag som blandar ihop allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkkkken:

Då ska man inte ge upp hoppet än. Är priset på FE kortet 8000 kr eller mer? Har för mig jag läste typ 7850 kr någonstans men kanske bara jag som blandar ihop allt

7825 vill jag minnas

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jo, det skumma med Scan är att de säger att man fortfarande ska beställa genom nvidia.com (uk) och sen hanterar de beställningen. Men många lyckades beställa direkt på Scan.

https://twitter.com/ScanComputers/status/1318186069158932480

Denna produktlistning fungerar fortfarande
https://www.scan.co.uk/products/nvidia-geforce-rtx-3080-found...

Så det kan nu återigen bli värt att hålla utkik på nvidias svenska webbsida. Ställa in en distill-övervakning eller något. Dom gamla verktygen att övervaka sajtens köp-API lär vara trasiga.

Lyckades faktiskt knipa ett 3080 FE via SCAN igår, men fick de återbetallt idag då de inte levererar utanför UK & Irland. Ordern verkar ändå nått så långt att den skulle skickas innan den avbröts.

Tillbaka på ruta 1.

Visa signatur

Ghost S1 ••• EVGA XC3 ULTRA RTX 3080 ••• AMD 5800X3D ••• X570 I AORUS PRO WIFI ••• Corsair SF750 ••• Samsung 970 EVO Plus NVME ••• Corsair Vengeance LPX Black 32GB

Permalänk
Medlem

Missade att de faktiskt uppdaterade sitt statement igår på forumet.

Citat:

[UPDATED 10/19] In Europe, we will restart fulfilment of Founders Edition products in the coming days and plan to expand our country coverage in due course.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Så ja.. Håll utkik

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

Precis när man nestan hadde klarat att sleppa hoppet..

Permalänk
Medlem

Idag dök de upp på https://www.ldlc.com/ , fransk sida. Några påstår att de kunde skeppa internationellt. Andra dementerar. Det händer något som utlovat iaf

edit: Jag får nästan intrycket att de droppades där kanske tidigare i veckan. Bara jag som varit omedveten.

Intressant att de än så länge går till "mindre" retailers och inte bara dumpar jobbet på Amazon.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Idag dök de upp på https://www.ldlc.com/ , fransk sida. Några påstår att de kunde skeppa internationellt. Andra dementerar. Det händer något som utlovat iaf

Intressant att de än så länge går till "mindre" retailers och inte bara dumpar jobbet på Amazon.

Det är nästan jobbigare nu för man vet ju inte vart man ska hålla utkik 😂

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan länka till discorden?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

@Webhallen Har nvidia varit i kontakt med er ang att sälja Founders Edition ännu?

(Worth a shot)

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Är det någon som kan länka till discorden?

https://discord.gg/nvidia
Communitydriven men med nvidiaanställda som lurkar runt.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition