Permalänk
Medlem

(fråga) Ikea alex utan baksida?

Hej. Osäker på om det är här eller övrigt jag ska posta men testar

Har ett Ikea alex hurts (skåp inte med lådor) som jag tänkte ställa min server i för att spara lite plats, har mätt och burken kommer precis inte få plats på längden.

Har ni moddat Ikea alex eller liknande för att passa? Håller den ihop om man monterar bort baksidan? Eller är baksidan bärande.

Tänkte borra hål och sätta fläkt där för insug och öppet bak.

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Inte testat, men bygg en ram i lite tjockare mdf och montera istället för masoniten eller vad de är som sitter där så borde det väl bli stabilt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Inte testat, men bygg en ram i lite tjockare mdf och montera istället för masoniten eller vad de är som sitter där så borde det väl bli stabilt

Kan funka men då kan man väll egentligen ta ut baksidan och göra en ram av den?

Permalänk
Medlem

Vet inte ifall det löser dit problem, men jag har en TV bänk gjord av köksskåp där jag behövde ta bort större delen av baksidan. Jag sågade ut det på ett sådant sätt så att jag behöll en "Ram" av baksidan för stabilitet. Är det något som skulle fungera för dig?

Permalänk
Medlem

Har du räknat med utrymme för kablarna å, ex strömkabel som sticker ut en bit baktill? Är en sak som är lätt att missa och bara räkna på själva chassit.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Har du räknat med utrymme för kablarna å, ex strömkabel som sticker ut en bit baktill? Är en sak som är lätt att missa och bara räkna på själva chassit.

Har bara räknat chassi och vet ju att kablar kommer sticka ut men får bara ha skrivbordet lite från väggen isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Vet inte ifall det löser dit problem, men jag har en TV bänk gjord av köksskåp där jag behövde ta bort större delen av baksidan. Jag sågade ut det på ett sådant sätt så att jag behöll en "Ram" av baksidan för stabilitet. Är det något som skulle fungera för dig?

Let låter som en smidig lösning. Fram med cirkelsåg 😅

Permalänk
Medlem

Baksidan är mer förstärkande än bärande, får du belastning i sidled utan den är risken att de små träpinnarna och skruvarna bryts loss och den viker ihop sig så det är bra om du förstärker enligt ovan förslag

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."