En ramslott verkar död (Asus Strix Z270H)

Permalänk
Medlem

En ramslott verkar död (Asus Strix Z270H)

Jag köpte ett Asus Strix Z270H + 6700K + 16gb ram här på forumet med ett felande moderkort. Först bootade det inte, men när jag tog bort en ramsticka så fungerade det bra och jag kunde även sätta den stickan i en annan slott så fungerade det.

Finns det något jag kan göra för att ramslotten ska börja fungera igen? Tänkte börja med att flasha till senaste bios. Finns det fler saker jag kan prova? Har hitills bara testat att cleara cmos.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Har du kikat på LGA pinsen på processorsockeln? Om någon pin är skadad så kan den vara RAM-relaterad

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Har du kikat på LGA pinsen på processorsockeln? Om någon pin är skadad så kan den vara RAM-relaterad

Eftersom att jag visste att säljaren hade fått problem med moderkortet efter att ha försökt att installera en 9700K så kollade jag så noga jag förmådde innan jag satte i cpu'n om det var några böjda pins då jag misstänkte att han eventuellt hade råkat böja någon av dessa, men kunde i alla fall inte se någon. Får kolla på det igen.

Är uppdatera bios en rimlig tanke eller bara slöseri med tid?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

BIOS uppdateringar kan lösa problem med moderkort/ram.

Kolla exempelvis den senaste för Z270H:

Improved system stability.
Improve system performance.
Updated Intel CPU microcode.
Improved DRAM compatibility.