Amiga 500 kommer från Retro Games Ltd! (The C64/C64 mini)

Permalänk
Medlem

Amiga 500 kommer från Retro Games Ltd! (The C64/C64 mini)

Check it out: https://retrogames.biz/news

Denna lockar mig faktiskt mer än The C64 som även om den var cool så kommer denna nog faktiskt användas mer för egen del, finns så många spel jag ser fram emot att spela igen!

Och ja, jag vet att det är en emulator, men välpaketerat! Nu hoppas vi bara att de gör en Tac-2 också som glädjepinne.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Check it out: https://retrogames.biz/news

Denna lockar mig faktiskt mer än The C64 som även om den var cool så kommer denna nog faktiskt användas mer för egen del, finns så många spel jag ser fram emot att spela igen!

Och ja, jag vet att det är en emulator, men välpaketerat! Nu hoppas vi bara att de gör en Tac-2 också som glädjepinne.

Inte funderat på en fpga baserad hårdvarusimulator ? Jag har trånat lite efter en sån men inte fått tummen ur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Hade gärna skjutit ner lite Fokkers i Wings med en tac-2 igen ;D, ser dock ingen A500 på länken? (letade dock inte så noga heller)

Edit: Hittade nu denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte funderat på en fpga baserad hårdvarusimulator ? Jag har trånat lite efter en sån men inte fått tummen ur.

Du tänkte på minimig?
https://acube-systemsbiz.serversicuro.it/shop/en/6-minimig
Eller finns det andra som finns att få tag i nuförtiden? Har kikat på de emellanåt, men som dig fick jag aldrig tummen ur.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem

Även om det var en trevlig plattform så är ju inte 500:ans formfaktor något jag längtar efter att placera någonstans alls. A600 eller 1200 vore kanske lämpligare för ett nysläpp.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Även om det var en trevlig plattform så är ju inte 500:ans formfaktor något jag längtar efter att placera någonstans alls. A600 eller 1200 vore kanske lämpligare för ett nysläpp.

1200an är ju nästan som A500, men A600 var ju mycket smidigare Så håller med om att de borde satsa på A600 formatet.
Hade både en A500 och en A600 (dock utan hdd) som tyvärr brann upp i en villabrand tillsammans med alla tillbehör

Bästa med A600 var ju att den hade vanlig video-utgång (till skillnad mot A500 som hade monocrom videoutgång) så var väldigt enkel att koppla till TV'n utan RF-modulator :), Gillade den även om jag hade lite bekymmer med kickstart-kompatiblitet ibland

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Du tänkte på minimig?
https://acube-systemsbiz.serversicuro.it/shop/en/6-minimig
Eller finns det andra som finns att få tag i nuförtiden? Har kikat på de emellanåt, men som dig fick jag aldrig tummen ur.

https://www.apollo-accelerators.com/ Det är väl mest en fristående Vampire som jag velat ha, den är ju kapabel att både vara original och betydligt mycket mer. Men även Mist är ju spännande https://amigastore.eu/en/358-mist-14-midi-fpga-computer.html

Skrivet av Aphex:

Även om det var en trevlig plattform så är ju inte 500:ans formfaktor något jag längtar efter att placera någonstans alls. A600 eller 1200 vore kanske lämpligare för ett nysläpp.

Men 1200 är ju väldigt lik ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

https://www.apollo-accelerators.com/ Det är väl mest en fristående Vampire som jag velat ha, den är ju kapabel att både vara original och betydligt mycket mer.

Är egentligen inte särskilt dyr med tanke på vad det är och volym, men liiite dyrt att skaffa bara på skoj. Men helt klart cool, förstår att du suktar! (gör nog även jag egentligen, men får besinna mig)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Är egentligen inte särskilt dyr med tanke på vad det är och volym, men liiite dyrt att skaffa bara på skoj. Men helt klart cool, förstår att du suktar! (gör nog även jag egentligen, men får besinna mig)

Det är mer en riktig leksak, funktionen är ju snarlik med en Retropie/Lakka-hallonpaj men det är ju emulering i mjukvaran i stället för en logisk hårdvarukopia och hårdvaran är ju lite mer nördigt. Jag har ju också en äkta A 500 kvar i nån kartong men hallonpajen har fått duga vid retroanfallen än så länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inget slår en riktig Amiga! Fick igång min gamla A500 Plus med 2MB chip, 4MB fast och 52MB HDD i helgen. Antagligen första uppstarten på nära 25 år! Bootar fortfarande snabbare än de flesta moderna datorer

Ber om ursäkt för bildkvaliteten. Ska ta bättre bilder senare!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Inget slår en riktig Amiga! Fick igång min gamla A500 Plus med 2MB chip, 4MB fast och 52MB HDD i helgen. Antagligen första uppstarten på nära 25 år! Bootar fortfarande snabbare än de flesta moderna datorer

https://i.ibb.co/hYz0V7w/IMG-20201011-134601-02.jpg

Ber om ursäkt för bildkvaliteten. Ska ta bättre bilder senare!

Har du alla STAG disketterna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Har du alla STAG disketterna då?

Behövs inte, då jag även har VidiAmiga till 500:an. Gör egna filmer istället!

Hittade bland annat en inspelning av "Trench run" från Star Wars IV som jag rippat på hårddisken. Hade tänkt använda det som del av ett demo, men kom aldrig så långt.

Hade senare även ett V-lab (Macrosystem) till Amiga 4000

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Inget slår en riktig Amiga! Fick igång min gamla A500 Plus med 2MB chip, 4MB fast och 52MB HDD i helgen. Antagligen första uppstarten på nära 25 år! Bootar fortfarande snabbare än de flesta moderna datorer
...

Eftersom budgetelektronik inte håller i hur många decennier som helst...

A500 plus innehåller ett ökänt batteri till realtidsklockan, som med stor sannolikhet har/kommer att läcka och orsaka frätskador på moderkortet. Öppna och löda/klipp bort det så ökar du chansen att den håller ett tag till.
Sedan borde man även byta ut kondensatorerna som också kan börja läcka elektrolyt.

Nätaggregat som går sönder kan leverera mycket högre spänning, och då är det mycket som går sönder.
Jag har själv skaffat sådana här till Amiga och C64.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henque:

Eftersom budgetelektronik inte håller i hur många decennier som helst...

A500 plus innehåller ett ökänt batteri till realtidsklockan, som med stor sannolikhet har/kommer att läcka och orsaka frätskador på moderkortet. Öppna och löda/klipp bort det så ökar du chansen att den håller ett tag till.
Sedan borde man även byta ut kondensatorerna som också kan börja läcka elektrolyt.

Nätaggregat som går sönder kan leverera mycket högre spänning, och då är det mycket som går sönder.
Jag har själv skaffat sådana här till Amiga och C64.

Tänkte tipsa om att det inte är så himla svårt att mecka till ett överspänningsskydd i originalnätadaptern för den som kan hantera en lödkolv, dess enklaste form är en zenerdiod för några ören, men givet priset på den där är det knappt värt besväret att mecka med det.

Har generellt mycket goda erfarenheter av Meanwells nätadaptrar. Skulle nog vilja gå så långt som att säga att de tagit över tronen från Mascot.

Vore jag amigafantast hade jag definitivt följt ditt exempel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!