Ljud hemma och återanvändning av äldre 5.1 system: Inspiration/ideér önskas

Permalänk
Medlem

Ljud hemma och återanvändning av äldre 5.1 system: Inspiration/ideér önskas

Skulle vara roligt och värdefullt för mig att få lite inspiration/ideér förslag för att modernisera/uppgradera vad jag har. Känner att jag famlar i mörkret, haft lite för dålig koll senaste typ 10 åren. Det är ju mycket trådlöst nu men...

Vad jag har syns längs ner i det här inlägget, anläggningen vilar för tillfället men kommer sannolikt installeras upp igen om jag inte bestämmer mig för någon mer hmmm minimalistisk setup.

Det blir väl mest nu för tiden att jag lyssnar på musik genom hörlurar via dator och mobil, pc högtalarna är Logitech Z4, ingen katastrof men börjat fundera på studiomonitorer nu när jag har en vettig hörlursförstärkare med pre-amp funktion och XLR out (Topping A90). Kollat in tex Mackie MR624 men är lite osäker på hur bra som studiomonitorer är för vanligt musiklyssnande och en del gaming?

Hur som helst, bortsett från högtalare till datorn, frågan är vad som borde/bör uppgraderas med min övriga anläggning för att den ska upplevas lite modernare?

Kanske är såpass enkelt att det räcker med byta ut förstärkaren till en modernare variant? 5.1 systemet kommer i så fall både användas för musiklyssnande samt film. Jag vill helst kunna köra Tidal (Hifi) via systemet men inte via bluetooth. Lite osäker på vad dagens receiver har för connect möjligheter. Ytterst tveksam över om jag kommer koppla in CD/DVD spelare igen (eftersom jag streamar allt) men däremot klart nyfiken på en LP spelare av nostalgiska skäl (de är ju coola).

Fått ett tips om Denon AVR-S650H som verkar intressant men det kanske finns annat kul/vettigt?

Vad jag har nu (allting inköpt 2006......):

Förstärkare
Marantz SR7500

DVD/CD
Marantz DV7600

Högtalare
KEF 5.1 system bestående av:
IQ7 (front - golvhögtalare)
IQ1 (bak)
IQ6C (center)
PSW-2500 (sub)

Samt har också ett par "Dynavoice Challenger S5" i förrådet (tillverkade 2005 tror jag)

Permalänk
Medlem

Behåll högtalarna, skaffa ny surroundstärkare = färdigt. KEF gör jättefina grejer, onödigt att lägga pengar på nytt när det du har funkar bra.

Gällande studiomonitorer som datorhögtalare, det funkar alldeles utmärkt. Jag har just nu ett par Adam T5V kopplade till ett Scarlett 2i2 usb interface som jag kör allt datorljud genom och kunde inte vara nöjdare.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Behåll högtalarna, skaffa ny surroundstärkare = färdigt. KEF gör jättefina grejer, onödigt att lägga pengar på nytt när det du har funkar bra.

Gällande studiomonitorer som datorhögtalare, det funkar alldeles utmärkt. Jag har just nu ett par Adam T5V kopplade till ett Scarlett 2i2 usb interface som jag kör allt datorljud genom och kunde inte vara nöjdare.

Tack, ja, det här blir nog betydligt smidigare än vad jag hade fått för mig. Åtminstone om jag är beredd på att behålla alla högtalarkablar och skippar trådlöst.

Lösning: Uppgradera 5.1 receivern och fortsätt med livet.

Är starkt inne på Denon AVR-S650H vilken jag kan få för ca 4 lapp (inklusive frakt) från computeruniverse.de Gillar tex att den har två optiska in vilket kanske inte är helt vanligt i prisklassen (ofta har de bara en) samt att den har inbyggt riia steg (smidigt).

Kommer nog försöka sälja min Marantz SR7500 & Marantz DV7600, vad de är värda har jag noll koll på. Visst, CD/DVD spelaren vore kanske roande att behålla men problemet är att jag tror att den skulle användas exceptionellt sällan. LP däremot är lite annorlunda, coolhetsfaktorn/retro faktorn är stor men avvaktar lite.

Intressant/bra med studiomonitorerna och att de även passar till vanligt musiklyssnande. Verkligen på tiden att jag pensionerar mitt Logitech Z4 2.1 system. Var lite orolig för att ljudet kan bli lite för analytiskt/detaljerat/uttröttande med monitorer? Ja, sannolikt kommer jag enbart använda dem till musiklyssnande samt lite gaming men eventuellt lite för elgitarr (jag är taskig men tycker det är kul att lära mig ibland). Har dock verkligen noll koll på monitormarknaden.

Läste lite om Mackie MR624 vilka verkade intressanta (ska tydligen låta ok även vid tystare volymer) och nu nämner du Adam T5V (jag får läsa om dessa). Mina kommer i så fall kopplas in från min dac samt amp som jag avänder för mina hörlurar. Vet åtminstone att Topping A90 kan fungera som pre-amp och den har balanserade XLR outs så jag tycker det bör funka bra. Förhoppningsvis låg brusnivå också om man går via balanserade XLR. Stativ behövs också antar jag beroende på hur stort bord man har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Behåll högtalarna, skaffa ny surroundstärkare = färdigt. KEF gör jättefina grejer, onödigt att lägga pengar på nytt när det du har funkar bra.

Gällande studiomonitorer som datorhögtalare, det funkar alldeles utmärkt. Jag har just nu ett par Adam T5V kopplade till ett Scarlett 2i2 usb interface som jag kör allt datorljud genom och kunde inte vara nöjdare.

Hittade en bra review för Adam T5V verkar riktigt bra även för musiklyssnande och lite gaming framför datorn.
https://www.youtube.com/watch?v=hem5Vh_k55Y

Hittade också en ljudjämförelse mellan Adam Audio T5V vs Mackie MR524. Det som är lite intressant är att jag har hört några reviewers hävda att Mackie är något bättre om man lyssnar på låga volymer.
https://www.youtube.com/watch?v=oFbjb2V3hOc

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hittade en bra review för Adam T5V verkar riktigt bra även för musiklyssnande och lite gaming framför datorn.
https://www.youtube.com/watch?v=hem5Vh_k55Y

Hittade också en ljudjämförelse mellan Adam Audio T5V vs Mackie MR524. Det som är lite intressant är att jag har hört några reviewers hävda att Mackie är något bättre om man lyssnar på låga volymer.
https://www.youtube.com/watch?v=oFbjb2V3hOc

Om du har en bra musikaffär i närheten som har modellerna du är intresserad av så kan du ju alltid åka dit och få be att provlyssna, ett seriöst ställe låter dig koppla upp din dac och preamp i butik så att du får en rättvis jämförelse.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Om du har en bra musikaffär i närheten som har modellerna du är intresserad av så kan du ju alltid åka dit och få be att provlyssna, ett seriöst ställe låter dig koppla upp din dac och preamp i butik så att du får en rättvis jämförelse.

Bra idé Men du tycker att dina monitorer låter bra även vid lyssning på låga volymer?

Tillbaka till 5.1 receivern, jag har börjat tänka igen. Frågan är dock vad jag egentligen vinner på en modern receiver för tex musiklyssnande jämfört med min nuvarande Marantz SR7500, jag är lite förvillad över detta eftersom jag haft lite taskig koll senaste åren.

Kanske får jag ut det mesta jag är ute efter enbart genom att fixa en Apple TV4K till min TV & receiver (ljudet kör jag då via optiskt till receivern).

Mig veterligen har ju Apple TV4K app för Tidal (?) och då antar jag att jag kan lyssna utan kvalitetsförlust via receivern (om man jämför tex med när man lyssnar på Tidal via datorn).

Det som är absolut viktigast för mig är bekväm och bra streaming till/via receivern. Lite osäker på hur den tekniken för att koppla Tidal & Spotify fungerar på moderna receivers? Använder man då datorn eller mobilen som fjärrkontroll för att styra vad man ska lyssna på via Tidal eller Spotify? Receivern kopplar då upp sig via bluetooth/alternativt Wifi till Spotify/Tidal? Bluetooth från tex mobil vill jag helst inte köra med då det bör leda till liten kvalitetsförlust.

Alternativ:
1. Streaming från Tidal via Apple TV4k till receiver (via optisk)
2. Optisk kabel från min stationära dator till mina gamla receiver kanske skulle fungera lika bra med den stora nackdelen då att man måste starta upp allting från datorn först (lite halvjobbigt). Har också en gammal bärbar med Win 10 jag skulle kunna använda men problemet är att den inte har optisk så flyttning av ljudsignal från den bärbara till receivern blir kanske inte lika clean.

Alternativ 1 har den mycket stora fördelen att jag då inte behöva starta upp datorn först för att smidigt lyssna på musik via stereon/receivern.

Tänker jag rätt eller har jag bommat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Bra idé Men du tycker att dina monitorer låter bra även vid lyssning på låga volymer?

Ja, har inget att klaga på där.

Skrivet av makatech:

Tillbaka till 5.1 receivern, jag har börjat tänka igen. Frågan är dock vad jag egentligen vinner på en modern receiver för tex musiklyssnande jämfört med min nuvarande Marantz SR7500, jag är lite förvillad över detta eftersom jag haft lite taskig koll senaste åren.

Kanske får jag ut det mesta jag är ute efter enbart genom att fixa en Apple TV4K till min TV & receiver (ljudet kör jag då via optiskt till receivern).

Mig veterligen har ju Apple TV4K app för Tidal (?) och då antar jag att jag kan lyssna utan kvalitetsförlust via receivern (om man jämför tex med när man lyssnar på Tidal via datorn).

Det som är absolut viktigast för mig är bekväm och bra streaming till/via receivern. Lite osäker på hur den tekniken för att koppla Tidal & Spotify fungerar på moderna receivers? Använder man då datorn eller mobilen som fjärrkontroll för att styra vad man ska lyssna på via Tidal eller Spotify? Receivern kopplar då upp sig via bluetooth/alternativt Wifi till Spotify/Tidal? Bluetooth från tex mobil vill jag helst inte köra med då det bör leda till liten kvalitetsförlust.

Alternativ:
1. Streaming från Tidal via Apple TV4k till receiver (via optisk)
2. Optisk kabel från min stationära dator till mina gamla receiver kanske skulle fungera lika bra med den stora nackdelen då att man måste starta upp allting från datorn först (lite halvjobbigt). Har också en gammal bärbar med Win 10 jag skulle kunna använda men problemet är att den inte har optisk så flyttning av ljudsignal från den bärbara till receivern blir kanske inte lika clean.

Alternativ 1 har den mycket stora fördelen att jag då inte behöva starta upp datorn först för att smidigt lyssna på musik via stereon/receivern.

Tänker jag rätt eller har jag bommat något?

Nu har jag inte Tidal så jag kan inte uttala mig om hur det funkar, men personligen är Spotify Connect något av det smidigaste som kommit på flera år. Det gör att du kan styra Spotify från telefonen och låta musiken spelas upp på en annan enhet medans du är fri att göra annat med telefonen. Det finns inbyggt i massor med receivers idag och även i dedikerade audio streamers (varav många säkert har Tidal), det kan kanske vara en lösning för dig.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Ja, har inget att klaga på där.

Nu har jag inte Tidal så jag kan inte uttala mig om hur det funkar, men personligen är Spotify Connect något av det smidigaste som kommit på flera år. Det gör att du kan styra Spotify från telefonen och låta musiken spelas upp på en annan enhet medans du är fri att göra annat med telefonen. Det finns inbyggt i massor med receivers idag och även i dedikerade audio streamers (varav många säkert har Tidal), det kan kanske vara en lösning för dig.

Ok, jag är med, smidigt och förhoppningsvis lika smidigt för Tidal, får försöka kolla upp det. Har dock inte kunnat ta beslut ännu ifall jag ska uppdatera receivern med en ny eller om jag isället jackar in en Apple TV4K eller Nvidia Shield, installerar Tidal appen och tar ljudet optiskt in i receivern via någon av dem istället. Borde rimligen bli en smidig lösning det också. Att kunna köra MQA filer tror jag att dock att jag struntar, sannolikt ej värt strulet/kostnaden.

Permalänk
Medlem

En SR7500 är ju en väldigt kapabel förstärkare. Det enda som är omodernt är ju förförstärkaren i den. Det går ju att skaffa någon modern "streamer" eller liknande försteg för att få alla ingångar och ljudformatsstöd man vill ha idag, och koppla in den analogt i din Marantz (via aux2 7.1 ch in).
Det borde definitivt bli billigare än att skaffa en ny surroundreceiver med alla de funktionerna utan att gå ner i ljudkvalitet (en motsvarande Marantz SR7013 går ju lös på typ 14k)

Edit: typo

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har ett par JBL 305p MK2 vid datorn och tycker dom är riktigt trevliga, även vid lägre volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

En SR7500 är ju en väldigt kapabel förstärkare. Det enda som är omodernt är ju förförstärkaren i den. Det går ju att skaffa någon modern "streamer" eller liknande försteg för att få alla ingångar och ljudformatsstöd man vill ha idag, och koppla in den analogt i din Marantz (via aux2 7.1 ch in).
Det borde definitivt bli billigare än att skaffa en ny surroundreceiver med alla de funktionerna utan att gå ner i ljudkvalitet (en motsvarande Marantz SR7013 går ju lös på typ 14k)

Edit: typo

Tänkte dock försöka vara lite budget.

Streamingenheter är väl också ganska dyra? Att köra Tidal via tex Apple TV eller Nvidia Shield och ta in ljudet optiskt till receivern bör väl fungera bra också eller finns det någon uppenbar nackdel rent ljudmässigt?

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade nyligen hemma och bytte ute min förstärkare för jag ville ha stöd för mer tjänster.

Valet landade till slut på en sådan här: https://www.webhallen.com/se/product/295706-Sony-STR-DN1080-4...

Inte allt för dyrt men leverar ändå mycket fint ljud och stödjer det mesta.
Högtalarna kan jag inte så mycket om men de borde lira fint med denna också.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tänkte dock försöka vara lite budget.

Streamingenheter är väl också ganska dyra? Att köra Tidal via tex Apple TV eller Nvidia Shield och ta in ljudet optiskt till receivern bör väl fungera bra också eller finns det någon uppenbar nackdel rent ljudmässigt?

Är det bara bekvämligheten med streamingtjänster du saknar så är en liknande lösning som du föreslår ett bra alternativ. Jag har själv kört en AppleTV 4K kopplat med HDMI till min SR5002 just med det syftet. Optiskt eller koax fungerar ju ypperligt det med eftersom din SR7500 inte har HDMI så länge det bara är 5.1 och du inte är ute efter lossless (tvåkanals lossless via PCM funkar bra dock).

Vill du åt nya filmljud som Dolby Atmos, eller bara "HD-ljud" från bluray, eller lossless i flerkanaligt, etc. så behöver du dock en mer kapabel avkodare/försteg. Men då kostar det så klart lite mer. Här är ett par förslag listade som fått bra testresultat: https://www.whathifi.com/best-buys/streaming/best-music-strea...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag uppgraderade nyligen hemma och bytte ute min förstärkare för jag ville ha stöd för mer tjänster.

Valet landade till slut på en sådan här: https://www.webhallen.com/se/product/295706-Sony-STR-DN1080-4...

Inte allt för dyrt men leverar ändå mycket fint ljud och stödjer det mesta.
Högtalarna kan jag inte så mycket om men de borde lira fint med denna också.

@Starric & @Ceogar

Ovanstående receiver ser vass ut. Kul med inbyggd Chromecast, undrar om det bli någon nackdel att streama ljud så jämfört med andra lösningar.

Har tittat lite på Denon AVR-S650H vilken jag kan få för 4 lapp från Tyskland som väl inte har lika mycket features men två saker jag gillar med den är att den har två optiska inputs samt inbyggt phono/lp spelare stöd. I och för sig har en hel del lp spelare nu för tiden inbyggt riia steg om jag nu vill ha en LP spelare av retro skäl så småningom.

Vi får väl se, det kanske ändå börjar med att jag skaffar en Apple TV4K eller Nvidia Shield eftersom risken finns att jag skulle gjort det ändå och provar köra Tidal vidare till SR7500 genom någon av dem. Blir en ganska riskfri investering, tror åtminstone jag kommer ha nytta av Apple TV4K eller Nvidia Shield ändå för ip tv... Om jag tycker det blir mindre bra ljudmässigt av en eller annan anledning så får jag undersöka vidare då.

Vad jag minns är SR 7500 en smooth rackare, skön att lyssna på och ger ingen uttröttning av öronen, min PC setup kanske lite mera analytisk/detaljerad nu med extern amp och dac + Sennheiser lurar. Problemet är väl att hmmm, det är kanske inte så ofta man sätter sig rakt upp och ner i soffan och njuter av musik (tyvärr), vid datorn sitter man oftare. Men jag får väl bli bättre på att softa. Att vara i köket och ösa på volymen i vardagsrummet brukar inte grannarna uppskatta och ljudupplevelsen då blir ju inget vidare, en bluetooth högtalare är vettigare för köket. Så ja, lite tvekan finns det ändå för hur mycket jag verkligen kommer lyssna på musik i vardagsrummet.

Lite klurigt det här, blir det så att jag upplever stereon sämre än datorn (där jag har tillgång till bra hörlurar, bra hörlurs amp + dac samt så småningom sannolikt även monitorer) så kanske det blir att jag inte använder stereon så mycket för musiklyssnande. En nackdel med datorn är dock dess hmmm 11 fläktar (förutom GPU och PSU). Men om jag däremot nu satsar lite på stereon också, uppgraderar receivern etc så att den får ett lyft så kanske den skulle användas mera. Men smartast är kanske ändå att börja i lite mindre skala så får jag se.

@Simon^L Ja, angående monitorer, JBL 305p MK2 har jag kollat in också. Tror nog det står mellan den, Adam Audio T5V och Mackie MR524. Varje fall på tiden att byta ut mitt lilla Logitech Z4 2.1 system men kudos till dem, jäklar vad länge jag haft det, den låter helt ok.

Permalänk
Medlem

@makatech: Värdesätter du ljudkvaliteten i själva förstärkaren så är det ett nerbyte som heter duga. Den där Sonyn har många av bekvämligheterna du vill ha till ett ok pris, men en SR7500 har bra mycket bättre och mer påkostat slutsteg. En kompletterande receiver som får agera försteg hade varit en smidig lösning, men då behöver du en med Pre-out, dvs att den kan skicka vidare inkommande avkodat ljud analogt till din Marantz. Sådana börjar väl dock på ca 6000kr skulle jag tro... Inbyggd chromecast är smidigt, men väldigt vanligt sedan 10 år tillbaks, och finns inte det kan man ju köpa en separat för inte så mycket pengar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Hittade också en ljudjämförelse mellan Adam Audio T5V vs Mackie MR524. Det som är lite intressant är att jag har hört några reviewers hävda att Mackie är något bättre om man lyssnar på låga volymer.

Det du skriver där bör tolkas som att att högtalaren inte har rak frekvensgång vilket brukar göra den objektivt sämre. Man vill att högtalaren är rak och i stället så ska man kompensera med en elektronisk loudneskontroll när man spelar svagare, då kan man gradvis minska loudnesseffekten i takt med att man ökar ljudstyrkan och då kommer det inte att låta sämre när man spelar starkare än om man har ett konstant fel i högtalarens återgivning.
Loudness och tonkontroller/eq är jättebra och förbättrar ljudet om det används rätt just för att de är lätta att ändra efter det verkliga behovet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hmmm, mitt huvud snurrar lite mer nu på natten, är man nattuggla så är man.

Har idag (bland annat) en iFi Zen Dac till min dator vilken nyttjas som DAC och den kan även rendera MQA (dvs är bra tillsammans med Tidal).

Förutom den så har jag en laptop som jag använder ytterst sällan men som ändå är ok och tyst (Win 10 - ssd disk).

Det här borde vara en bra lösning rent ljudmässigt eller något jag missat nu? Kan ha laptop'en på TV/Hifi bänken, kopplar in min iFi Zen Dac, kör Tidal Hifi på laptop'en och sedan RCA out från Zen Dac till RCA in på SR7500?

Nackdelen med denna lösning är så klart att det är lite jobbigt att slå på laptop'en och starta upp Tidal men det kanske jag kan överleva om det nu är så att det kommer låta bra.

Den andra nackdelen är att jag då plötsligt är utan DAC till datorn. hehe

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, mitt huvud snurrar lite mer nu på natten, är man nattuggla så är man.

Har idag (bland annat) en iFi Zen Dac till min dator vilken nyttjas som DAC och den kan även rendera MQA (dvs är bra tillsammans med Tidal).

Förutom den så har jag en laptop som jag använder ytterst sällan men som ändå är ok och tyst (Win 10 - ssd disk).

Det här borde vara en bra lösning rent ljudmässigt eller något jag missat nu? Kan ha laptop'en på TV/Hifi bänken, kopplar in min iFi Zen Dac, kör Tidal Hifi på laptop'en och sedan RCA out från Zen Dac till RCA in på SR7500?

Nackdelen med denna lösning är så klart att det är lite jobbigt att slå på laptop'en och starta upp Tidal men det kanske jag kan överleva om det nu är så att det kommer låta bra.

Den andra nackdelen är att jag då plötsligt är utan DAC till datorn. hehe

Men du ska väl inte använda en separat dac till surroundsystemet utan du matar väl dekodern digitalt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du ska väl inte använda en separat dac till surroundsystemet utan du matar väl dekodern digitalt ?

Hmm, tänkte om jag ska köra med Tidal Hifi (på laptopen), rendera Master/MQA låtar i Zen Dac'en och skicka ljudet vidare till receivern så borde det här fungera men jag har kanske vimsat till det.

Det här skulle i så fall enbart vara för själva musiklyssnandet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Hmm, tänkte om jag ska köra med Tidal Hifi (på laptopen), rendera Master/MQA låtar i Zen Dac'en och skicka ljudet vidare till receivern så borde det här fungera men jag har kanske vimsat till det.

Det här skulle i så fall enbart vara för själva musiklyssnandet.

Ja är det stereo så kan du ju alltid göra så om du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja är det stereo så kan du ju alltid göra så om du vill.

Får helt enkelt roa mig med att höra/prova hur det blir men kan dröja några veckor. Har varje fall alla grejor för laptop lösningen, behöver inte köpa något.

Permalänk
Medlem

När det gäller datorn, själv kör jag fortfarande ett par Dynavoice Magic S-4 med en Sonic Impact T-amp-förstärkare. Dynavoice Challengar S-5 är säkert kompetenta som högtalare till datorn. Allt du behöver är en liten klass-D-förstärkare.

Dina KEF IQ1 skulle också fungera bra till datorn.

När det gäller hemmabio, titta på om du vill uppgradera till Atmos eller inte. Högtalarna du har är bra, men tänk på vad du vill använda grejerna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När det gäller datorn, själv kör jag fortfarande ett par Dynavoice Magic S-4 med en Sonic Impact T-amp-förstärkare. Dynavoice Challengar S-5 är säkert kompetenta som högtalare till datorn. Allt du behöver är en liten klass-D-förstärkare.

Dina KEF IQ1 skulle också fungera bra till datorn.

När det gäller hemmabio, titta på om du vill uppgradera till Atmos eller inte. Högtalarna du har är bra, men tänk på vad du vill använda grejerna till.

Vore coolt att använda mina Dynavoice Challengar S-5, ska kolla upp. Även KEF IQ1 om jag kör Dynavoice högtalarna som bakhögtalare i 5.1 systemet. Hmmm men inte helt säkert ännu att jag kommer rigga upp hela 5.1 systemet, även 2.1 låter bra har jag för mig och blir det lite högtalare över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vore coolt att använda mina Dynavoice Challengar S-5, ska kolla upp. Även KEF IQ1 om jag kör Dynavoice högtalarna som bakhögtalare i 5.1 systemet. Hmmm men inte helt säkert ännu att jag kommer rigga upp hela 5.1 systemet, även 2.1 låter bra har jag för mig och blir det lite högtalare över.

2.1? Ska du köra film/serier så kör i.a.f. 3.1. Centern har du knappast nytta av annars Lägger du till två kan du köra 7.1 för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

2.1? Ska du köra film/serier så kör i.a.f. 3.1. Centern har du knappast nytta av annars Lägger du till två kan du köra 7.1 för den delen.

Ok, yes, får möblera om lite på TV möbeln så ska det nog gå bra. Både centern och SR7500 är ganska feta pjäser. Blir väl sannolikt 5.1 men kanske en tvåstegsraket pga av alla sladdar.

Ser att det finns en hel del diskussioner om hur bra eller mindre bra som vanliga passiva högtalare fungerar som pc högtalare på nära håll, att de flesta passiva låter bättre på lite längre avstånd. Om jag förstår kan det variera ganska kraftigt beroende på högtalare, en del fungerar bra, andra inte, svårt att veta innan man testar. Möjligen lite frågetecken för basåtergivningen också men det är nog en personlig preferens i så fall (också svårt att veta innan test). Men en liten d klass förstärkare verkar ju gå att hitta till relativt bra pris, mellan ca 500-1000. Tror nog det skulle kunna låta bra, i så fall skulle jag kunna ta ljudsignalen från min externa DAC via RCA out in i d klass förstärkaren så att jag kan lira alla typer av format som vanligt (MQA via Tidal etc). Om det nu går att nyttja RCA och balanced out samtidigt från den (balanced out går nu till en liten Topping A90 förstärkare som används för hörlurar). (Hmm, osäker på om det blir bäst att gå via RCA out från Topping A90 (amp) eller via min DAC till d klass förstärkaren.)

Sammanfattningsvis: Man har en hel massa olika möjligheter vilket gör en tråd som den här ganska rörig. Finns även en skojig lösning med Rasberry pie, volumio och tex HiFiBerry Digi+ (för att få optisk out från Rasberry, den vanliga 3.5mm out ska ha hög brusnivå), man kan tydligen köpa (bland annat) Tidal integration till Volumio för $35/år. Vet dock inte hur stabil den lösningen är. Gissar att laptop med en DAC blir snäppet bättre ljudmässigt (men väldigt lika), Raspberry dock smidigare/mer diskret (går enkelt att gömma).

Permalänk
Medlem

@makatech: Det är ju inte om en högtalare har inbyggd förstärkare (är aktiv) eller inte som avgör hur bra de fungerar som monitorer eller för den delen om de säljs som monitorer. Mindre stativhögtalare brukar fungera bra som datorhögtalare, då det i princip är samma funktion som de är designade för i hemmabion – att du sitter så att högtalarna är riktade mot dig. Lite kraftigare högtalare kan såklart orsaka oönskade vibrationer om de står direkt på skrivbordet, men aktiva högtalare som säljs som monitorer är i ungefär samma storlek på lådorna och elementen som antingen dina Challenger S-5 eller iQ1, många är större. Sen tenderar man att inte spela alldeles för högt på högtalare man sitter precis framför.

Visst vill du hellre lägga pengar på billigare monitorer som är aktiva istället för förstärkare kan du så göra. För att testa högtalarna till datorn behöver du däremot inte köpa något, du har ju en förstärkare! Snart två om jag förstod dig rätt!

Vill du köra via din A90 så mutas automatiskt RCA/XLR-ut när du använder 6,3 mm phono eller XLR på framsidan. Så du behöver dra ut lurarna och ställa om till pre på switchen. Din DAC kan du väl använda som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@makatech: Det är ju inte om en högtalare har inbyggd förstärkare (är aktiv) eller inte som avgör hur bra de fungerar som monitorer eller för den delen om de säljs som monitorer. Mindre stativhögtalare brukar fungera bra som datorhögtalare, då det i princip är samma funktion som de är designade för i hemmabion – att du sitter så att högtalarna är riktade mot dig. Lite kraftigare högtalare kan såklart orsaka oönskade vibrationer om de står direkt på skrivbordet, men aktiva högtalare som säljs som monitorer är i ungefär samma storlek på lådorna och elementen som antingen dina Challenger S-5 eller iQ1, många är större. Sen tenderar man att inte spela alldeles för högt på högtalare man sitter precis framför.

Visst vill du hellre lägga pengar på billigare monitorer som är aktiva istället för förstärkare kan du så göra. För att testa högtalarna till datorn behöver du däremot inte köpa något, du har ju en förstärkare! Snart två om jag förstod dig rätt!

Vill du köra via din A90 så mutas automatiskt RCA/XLR-ut när du använder 6,3 mm phono eller XLR på framsidan. Så du behöver dra ut lurarna och ställa om till pre på switchen. Har du också en D90 då du pratar om MQA eller sköter datorn avkodningen?

Hej, yes, du har rätt, jag kan rigga upp en test av detta med vad jag har, det blir toppen.

Jag väcker nog liv i denna tråd om några veckor igen när jag har testat både denna setup för PCn samt även hunnit testa laptop lösningen för min SR7500 receiver. Dvs att jag kör Tidal (Hifi) på laptopen och går via RCA out från min usb DAC (iFi Zen Dac) till receivern. Kommer också A & B'a ljudet jämfört med att inte alls gå via DAC'en.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Ok, yes, får möblera om lite på TV möbeln så ska det nog gå bra. Både centern och SR7500 är ganska feta pjäser. Blir väl sannolikt 5.1 men kanske en tvåstegsraket pga av alla sladdar.

Ser att det finns en hel del diskussioner om hur bra eller mindre bra som vanliga passiva högtalare fungerar som pc högtalare på nära håll, att de flesta passiva låter bättre på lite längre avstånd. Om jag förstår kan det variera ganska kraftigt beroende på högtalare, en del fungerar bra, andra inte, svårt att veta innan man testar. Möjligen lite frågetecken för basåtergivningen också men det är nog en personlig preferens i så fall (också svårt att veta innan test). Men en liten d klass förstärkare verkar ju gå att hitta till relativt bra pris, mellan ca 500-1000. Tror nog det skulle kunna låta bra, i så fall skulle jag kunna ta ljudsignalen från min externa DAC via RCA out in i d klass förstärkaren så att jag kan lira alla typer av format som vanligt (MQA via Tidal etc). Om det nu går att nyttja RCA och balanced out samtidigt från den (balanced out nyttjas nu till en liten Topping A90 förstärkare som används för hörlurar). (Hmm, osäker på om det blir bäst att gå via RCA out från Topping A90 (amp) eller Zen Dac (dac) till d klass förstärkaren.)

Det spelar ingen roll för lyssningsavståndet om högtalaren är passiv eller aktiv utan det har mer att göra med att passiva högtalare traditionellt brukar ha låtit ganska dåligt på nära håll för att de helt enkelt ofta hade mycket dålig kontroll på spridning, fas och annat som är mycket viktigt om det ska kunna låta bra på nära avstånfd om man använder flera element mest för att det förr inte fanns annat än passiva högtalare som man inte hade simulerat utan beräknat manuellt, på modernare tid så har aktiva högtalare blivit mycket mer populära och i princip inget är framtagen utan simuleringar och många dessutom är specifik tänkta att vara bra på nära håll typ aktiva närfältsmonitorer, förr så fanns det i princip bara en enda sån högtalare och den var faktiskt passiv, jag tänker då på BBC/Rogers (med flera) LS3-5A och till viss del KEF 101. Sedan släppte nån loss Finnarna och Genelec och alla som inspirerat av dem började ta över världen.
B&W och KEF var pionjärer på att datorisera utvecklingsarbetet med högtalare.
Det finns dock en del hifimärken som också bygger aktivt där Meridian är kanske mest kända.
En högtalare som låter bra på nära håll låter lika bra på långt håll men motsatsen är inte alltid sann.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vill du köra via din A90 så mutas automatiskt RCA/XLR-ut när du använder 6,3 mm phono eller XLR på framsidan. Så du behöver dra ut lurarna och ställa om till pre på switchen. Din DAC kan du väl använda som vanligt.

Hmmm, ok, blir kanske smidigare då att köra via RCA out från DACen istället? Om det nu fungerar samtidigt som jag nyttjar balanced out från den till A90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Skulle vara roligt och värdefullt för mig att få lite inspiration/ideér förslag för att modernisera/uppgradera vad jag har. Känner att jag famlar i mörkret, haft lite för dålig koll senaste typ 10 åren. Det är ju mycket trådlöst nu men...

Vad jag har syns längs ner i det här inlägget, anläggningen vilar för tillfället men kommer sannolikt installeras upp igen om jag inte bestämmer mig för någon mer hmmm minimalistisk setup.

Det blir väl mest nu för tiden att jag lyssnar på musik genom hörlurar via dator och mobil, pc högtalarna är Logitech Z4, ingen katastrof men börjat fundera på studiomonitorer nu när jag har en vettig hörlursförstärkare med pre-amp funktion och XLR out (Topping A90). Kollat in tex Mackie MR624 men är lite osäker på hur bra som studiomonitorer är för vanligt musiklyssnande och en del gaming?

Hur som helst, bortsett från högtalare till datorn, frågan är vad som borde/bör uppgraderas med min övriga anläggning för att den ska upplevas lite modernare?

Kanske är såpass enkelt att det räcker med byta ut förstärkaren till en modernare variant? 5.1 systemet kommer i så fall både användas för musiklyssnande samt film. Jag vill helst kunna köra Tidal (Hifi) via systemet men inte via bluetooth. Lite osäker på vad dagens receiver har för connect möjligheter. Ytterst tveksam över om jag kommer koppla in CD/DVD spelare igen (eftersom jag streamar allt) men däremot klart nyfiken på en LP spelare av nostalgiska skäl (de är ju coola).

Fått ett tips om Denon AVR-S650H som verkar intressant men det kanske finns annat kul/vettigt?

Vad jag har nu (allting inköpt 2006......):

Förstärkare
Marantz SR7500

DVD/CD
Marantz DV7600

Högtalare
KEF 5.1 system bestående av:
IQ7 (front - golvhögtalare)
IQ1 (bak)
IQ6C (center)
PSW-2500 (sub)

Samt har också ett par "Dynavoice Challenger S5" i förrådet (tillverkade 2005 tror jag)

Hej.
Jag är bara vanlig konsument som vill ha bra ljud till lågt pris.
Alltså inte en av de vanliga hittepå-eggsperterna som enligt egen utsago lyssnar sej fram till att få rätt färg på väggarna i lyssningskatedralen.

Jag är också av så gammal årsmodell att jag begriper vad Hi-Fi är. Man ska självklart ha så lite elektroniskt skit mellan källan och återgivningen som möjligt för ett naturtroget ljud.
T.ex. vid en akustisk gitarrkonsert har inte publiken en massa tonkontroller/basförstärkare och annan skit utan man tar emot/lyssnar på det artisten levererar.
Tyvärr behövs ju rätt mycket elektronik i AV-recievrarna men de bättre brukar vid musiklyssnande i stereo ha en knapp för att koppla förbi onödig elektronik och korta ledningsvägarna.
Är också äldre än tomtarna som kom i.o.m. fildelningen och framöver, de som samlade på hundrtals Gb med 128kb/s helt sönderkomprimerade låtar och fortfarande tror att uppspelad musik ska låta så.
Dom är så många att skivindustrin anpassat sej och gör inspelningarna efter dessa tomtar numera.
När man spelar upp sådana skivor på en bra anläggning låter det inte klokt.
Hela inspelningen ligger i mellanregistret och helt utan dynamik.

Streaming-industrin skiter helt i ljudkvalite’.
Dom vet att normalkonsument inte begriper ett skit utan bara räknar antal kanaler. Många kanaler=bra ljud.
Jag har skrivit till flera av tjänsterna och frågat vilken kvalite’ de har på ljudströmmen men dom förstår nog inte fråga trots förklaring utan dom rabblar bara som förståndshandikappade papegojor upp hur många kanaler de använder.
Ingen tjänst är i närheten av Blu-ray eller UltraHD blu-ray.

Jag har en enkel gammal blu-ray spelare som visar ljudströmmen när jag spelar upp en skiva.
Spelar jag en DVD(DolbyDigital 5.1) varierar strömmen omkring ca 400-600 kb/s.
Och med min gamla reciever Yamaha RX-V750, ungefär lika gammal som din och visserligen med 7 förstärkare men skivorna var inte 7 kanals utan den bakre kanalen var samma kanal i 2 högtalare. Recievrarna hade ju inte heller HDMI-kontakter. Alltså med teknik från före HD/blu-ray.
Med dessa gamla förstärkare får man koppla Blu-ray spelaren till tv:n med HDMI-kabel och ta ut ljudet med optisk kabel till förstärkaren samt låta spelaren koda av HD-ljudet.
Kopplat på detta viset visade strömmen ca 5000-6000 kb/s när jag spelade blu-ray skivor.
Nu har jag en Yamaha RX-V683 alltså byggd för bild/ljud i HD/Ultra HD.
Spelar jag upp en vanlig blu-ray nu, alltså med HDMI-kablage, visar strömmen ca 8-9-10000 kb/s (alla kanalerna tillsammans?).

Det är också otroligt smidigt numera att koppla ihop anläggningen som audio-videoväxel med HDMI-kablar för ljud/bild + högtalarna och sub.
I lägenhet med folk runt om räcker det nog att koppla in en sub som man kan smussla undan lite?
Bara en kabel till tv:n för bild och sedan övriga prylar (spelare/konsol) till recievern.
Upp med mikrofonen, koppla in och starta autokalibreringen.
Har man bra grejer ska man självklart placera högtalarna så optimalt för ljudet som möjligt, annat är direkt korkat. Suben är inte så riktningskänslig.

Kör rakt av som skivan/strömmen levererar ljudet utan den elektroniska skiten som det brukar krylla av i recievrarna, alltså hittepå-ljud som ”konserthall, rockklubb, mys-pyshörna och annat skit”.

Behåll dina högtalare, de är bra grejer.

Kom ihåg att dina gamla högtalare + de prylar jag föreslår är ljusår bättre än om du kopplar in din gamla reciever eller mina förslag till en s.k. soundbar(limpa).
Limpor ska man äta med Kalles Kaviar Guld på, inte sitta och glo på och hoppas att det inbillat studsande ljudet ska bli omslutande och komma att låta bra surround-ljud.
De är bara ytterligare ett nytt försök med hittepå-elektronik från branschen/branschmedia att hålla liv i försäljningen.

Om du vill använda det nya sättet att använda högtalarna Dolby Atmos/DTS:X måste du ha minst 7.1 antal högtalare och mera avancerade uppsättningar så blir det 9.1 och uppåt.
Grunden blir alltså att man har som du en 5.1 uppsättning och köper till två nya högtalare som placeras i taket.
Krävs alltså 7 förstärkare i recievern + sub.

Detta kan du göra så småningom, går alldeles utmärkt att köra som du gjort tidigare fast med ny blu-ray spelare och reciever.

Jag har valt två prylar jag tycker du ska köpa för att få så bra normalljud/bild som möjligt till skapligt pris (jag gillar Yamaha).

Hembiobutiken.se har dessa prylar:

Blu- ray spelare:
(Krävs för att få maximal kvalite’ på ljud/bild, alltså inte sönderkomprimerat, i nuläget. Streaming-tjänsterna vägrar svara på vilken kvalite’ de använder och låtsas att antalet kanaler är ett mått på ljudkvalite’.)

Panasonic DP-UB450. 1990:-
Utförsäljning, förra (våren 2019) årets, så kommer ta slut.
Bra bruks-spelare till bra pris helt enkelt.

Reciever 7.2:

Yamaha RX-V6A 7990:- (årets modell)
Utseendet är helt omgjort nu men helt o.k.? Har HDMI 2.1 med 4K/120Hz, 8K/60Hz som nog är bra för nya konsoler.
Finns Phono-ingång med RIAA för MovingMagnet-pickuper (sänker alltså inspelningens diskant och höjer basen).
Yamaha brukar ha en Pure-Direct knapp för musiklyssning i stereo (fullregister golvare, möjligen med en rapp sub).

Tyvärr verkar dom ha flyttat den HDMI-ingång som fanns på framsida till baksidan.

Brukar använda den ingången fram för att koppla in min bärbara dator när jag vill ha stor-skärm.
Går ju att ha en extra HDMI-kabel inkopplad där bak från början som lätt kan dras fram istället.
Har också ett Sandisk Ultra Fit 3.1 USB-minne 32 GB, Artikelnr: 99299 hos Kjelles. Sticker bara ut ngn ½-cm. Det har jag fyllt med en del av mina egna cd-skivor i wawe/flacc som jag kör slumpmässigt.
Kan styra recievern i vardagsrummet från stationära datorn i sovrummet genom trådlösa nätverket.

Köper du dessa två maskiner och kör ihop med dina gamla högtalare får du möjlighet till ett mycket bra ljud/bild.
Streamingen med mer eller mindre sönderkomprimerat ljud/bild till vardagsbruk och blu-ray/ultraHD Blu-ray när du vill få en maximal upplevelse från dina favoritfilmer.

Blev mycket text men tycker det krävs lite förklaringar för jag bytte som du från samma generation reciever till nuvarande generation och det är stor skillnad.
Mvh.