Permalänk
Medlem

Köpråd för NAS

Hej,

Jag har tänkt att bygga en NAS för för nedan användningsområden och behöver hjälp att välja delar. Det är en vän som kommer att ställa in allt men jag ville höra tips angående delar här. Jag la tråden här eftersom det rör sig om köpråd till en burk men moderator kan flytta om fel.

NAS:en är tänkt att användas för:

  • Moln för anslutna datorer och mobiler i familjen, exempelvis synk av bilder på mobil

  • Företagsnätverk för 3 personer (kan växa till 10 personer inom 1 år) för office och Adobe produkter. Inte väldigt hög trafik.

  • Lagring av lösenordshanterare

  • VPN

  • Säkerhetskopiering och RAID

  • (eventuellt) streaming av media till TV hemma

Jag tror inte att jag kommer att behöva mer än en st 4tb disk för lagring. Sedan tillkommer diskar för RAID och OS.

Jag har redan följande hårdiska till förfogande:

  • 1x WD blue 4 tb HDD

  • 1x WD blue 1 tb HDD

  • 1x Samsung 250gb SSD

  • 1x Intel 250gb SSD

Budget är upp till 10 000kr men har fått tips på att det kan gå mycket billigare

Permalänk
Inaktiv

Har du tänk att använda Nasen som renderingmaskin för adobe produkter? Eller är Nasen endast till för lagring av Office och Adobe projekt? Jag vill kort sagt veta ifall ni är ute efter ett bildkort för att snabba på renderingstider... För strömmning hemma till tvn så behöver du inget bildkort.

Raid är ingen backup, men om 4tb data räcker som du säger. Så kan du köpa en till och köra raidz1.
256 GB ssd är mer än nog för os. Jag har en freenas burk som bara använder 20GB för program/os/jails.
Min unraid burk med ett par VMs skulle också klara sig på två 256GB diskar i raidz1 för systemfiler.

Hårdvaran beror på ifall Nasen är till för att rendera arbete. Om burken bara ska användas till lagring, jails och streaming till tvn så räcker en billig AMD Ryzen 3 2200G med ECC minnen. Ska du rendera arbete från adobe så vill du gå upp i proccessor och bildkort.

Har ni tänkt att virtualisera något operativsystem eller blir det något jails eller dockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Har du tänk att använda Nasen som renderingmaskin för adobe produkter? Eller är Nasen endast till för lagring av Office och Adobe projekt? Jag vill kort sagt veta ifall ni är ute efter ett bildkort för att snabba på renderingstider... För strömmning hemma till tvn så behöver du inget bildkort.

Raid är ingen backup, men om 4tb data räcker som du säger. Så kan du köpa en till och köra raidz1.
256 GB ssd är mer än nog för os. Jag har en freenas burk som bara använder 20GB för program/os/jails.
Min unraid burk med ett par VMs skulle också klara sig på två 256GB diskar i raidz1.

Hårdvaran beror på ifall Nasen är till för att rendera arbete. Om burken bara ska användas till lagring, jails och streaming till tvn så räcker en billig AMD Ryzen 3 2200G med ECC minnen. Ska du rendera arbete från adobe så vill du gå upp i proccessor och bildkort. Har ni tänkt att virtualisera något operativsystem eller blir det något jail eller dockers?

Bara för lagring, inte rendering. Ubuntu+Dockers med tjänster.

Permalänk
Inaktiv

Jag ville dra ihop en intel burk då de är strömsnålare... men den nyaste generationen på socket 1200... verkar helt ha tagit bort ecc stöd. Den här Nasen från prisjakt ska gott och väll räcka som lagringserver och media streaming till tvn. Ryzen 3 2200G verkar ha AES-NI stöd, vilket ger ett fint lyft i openvpn.

Chassiet är självklart valfrit. Kort och gott så är detta det lägsta/billigaste jag hittar för ditt ändamål. Du kan självklart gå upp i ram, processor eller nättagg ifall du tror att Nasen kommer att göra betydligt mer krävande saker i framtiden. Även om burken är liten så finns det gott om expansionsmöjligheter.

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=4028277&view=m

Tolkar jag moderkortet rätt så har du en 1 x PCIe 2.0 x16 port tack vare chipset och en 1 x PCIe 3.0/2.0 x16 (max at x4 mode) tack vare cpun. Du kan använda 16x sloten för att få mer lagring, typ LSI 9201-16i på ebay för 16 extra hårddiskar. 4x Sloten kan användas för att koppla in ett 10 gbit nätverkskort, typ Chelsio T520-SO-CR från ebay.

Vill du kunna ha ännu mer utrymme i framtiden så får du redan nu välja ett större chassi och bättre nättaggregat. Med fyra stycken Sas-expanders inkopplade i LSI 9201-16i, typ Intel RES2SV240 så kan du koppla in 64 stycken hårddiskar som får runt 125Mb/s. Jag använder Intel RES2SV240 i mitt exempel på expanders då detta kort inte behöver en pci-e slot för att få ström. Du kan driva korten med en molex kontakt.

Jag rekommenderar att du talar med din vän först innan du köper. Han kanske har lite krav och saker som han ska ställa in som jag inte vet om. För den okunnige som ska ställa in saker själv så rekommenderar jag freenas som operativsystem. Det krävs lite mer för att få zfs att fungera i unraid eller nåt annat färdigt paketerat operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag ville dra ihop en intel burk då de är strömsnålare... men den nyaste generationen på socket 1200... verkar helt ha tagit bort ecc stöd. Den här Nasen från prisjakt ska gott och väll räcka som lagringserver och media streaming till tvn. Ryzen 3 2200G verkar ha AES-NI stöd, vilket ger ett fint lyft i openvpn.

Chassiet är självklart valfrit. Kort och gott så är detta det lägsta/billigaste jag hittar för ditt ändamål. Du kan självklart gå upp i ram, processor eller nättagg ifall du tror att Nasen kommer att göra betydligt mer krävande saker i framtiden. Även om burken är liten så finns det gott om expansionsmöjligheter.

https://gyazo.com/1b23582a588db875b5b5955d75c26cdf.png
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=4028277&view=m

Tolkar jag moderkortet rätt så har du en 1 x PCIe 2.0 x16 port tack vare chipset och en 1 x PCIe 3.0/2.0 x16 (max at x4 mode) tack vare cpun. Du kan använda 16x sloten för att få mer lagring, typ LSI 9201-16i på ebay för 16 extra hårddiskar. 4x Sloten kan användas för att koppla in ett 10 gbit nätverkskort, typ Chelsio T520-SO-CR från ebay.

Vill du kunna ha ännu mer utrymme i framtiden så får du redan nu välja ett större chassi och bättre nättaggregat. Med fyra stycken Sas-expanders inkopplade i LSI 9201-16i, typ Intel RES2SV240 så kan du koppla in 64 stycken hårddiskar som får runt 125Mb/s. Jag använder Intel RES2SV240 i mitt exempel på expanders då detta kort inte behöver en pci-e slot för att få ström. Du kan driva korten med en molex kontakt.

Jag rekommenderar att du talar med din vän först innan du köper. Han kanske har lite krav och saker som han ska ställa in som jag inte vet om. För den okunnige som ska ställa in saker själv så rekommenderar jag freenas som operativsystem. Det krävs lite mer för att få zfs att fungera i unraid eller nåt annat färdigt paketerat operativsystem.

Stort tack! Jag undviker intel så det här blev bra. Han rekommenderade dessa paket:
https://www.dustin.se/favorites/index/15949779?fbclid=IwAR0p6...

https://www.webhallen.com/cart/158313,321098,238450,302710,24...

Permalänk
Medlem

Kul att du ska bygga NAS!

Själv kör jag Freenas/Truenas och är mycket nöjd. Något man ska vara medveten om är att det finns väldigt lite hjälp att få för AMD+Freenas på olika forum bla ixsystems som tillhandahåller freenas/truenas. Plus att det är lite atityden att "kör intel eller fail" oavset om det ligger så mycket bakom. Med den bakgrunden hade jag nog valt unraid om du vill köra Ryzen. Plus Unraid har BETYDLIGT bättre stöd för dockers/Jail och VM.

En grymt trevlig funktion i ZFS som freenas kör som default är att det väldigt lätt kan synca med windows shadow copy.

Min rigg är lite överdimensionerad för "home use" men hanterar att transcodea allt utom de allra högsta 4k-bitrate filerna genom plex. När det kommer till överföringshastigheter så är flaskhalsen själva nätverket. Riggen baseras supermicro x10sdv moderkort med 8C16T xeon-D på ca 40w, 8x8tb i raidz2, 4*400gb SSD, LSI 9207-8i HBA för att ansluta alla diskar och 32 gb ecc ram allt får plats i ett litet SilverStone DS380 chassi. Så det blir effektivt ca 40 TB backad av SSD cache för lite kvickare prestanda om flera användare går hårt åt filsystemet samtidigt

EDIT:

Skrivet av mkl:

Mina tankar kring listorna:

Du kommer inte belasta CPU så mycket att du behöver annat än box-kylaren, om något kanske det kan vara värt att undervolta för att få bättre effektivitet. Lätt sätt att spara 400 kr oavsett

Node 804 är ett stabilt chassi med gott om plats för diskar.

Beroende på om du ska köra ZFS eller Unraids egna så kanske du inte behöver 32gb ram. Ta reda på vad du behöver.

450w bronze nätagg är nog lagom, men kolla om det inte finns nån deal på guld. När det kommer till PSU hade jag nog lagt nån hundralapp till på ett med bra prestanda och goda omdömmen av flera reviewers (swec är duktiga när dom gör PSU reviews...) Det är trots allt en dator som ska vara igång 24/7 och som håller företagsdata. Kanske en UPS är värt att tänka på också?

Beroende på hur många diskar du tänker köra kan det vara värt att fundera på hur många sata-kontakter som finns på moderkortet och/eller om du ska köra ett PCIe-kort.

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Inaktiv

Om data integritet är en prioritet så rekomenderar jag att du kör ecc-minnen.

Jag håller med om att stockkylaren räcker .UPS är helt upp till dig själv att avgöra, är drift så pass viktigt så vill du nog även ha hotswap och ett dubelt nättagg. https://www.servercase.co.uk/shop/quick/PIST2040-EPSH-80/

. Det viktigaste av allt är att man har en extra backup av sin data. Behöver du fler s-ata power portar så kan du köpa en adapter. Det viktigaste då är att 3.3v och 5v rails på nättagget räcker till för att driva hårddiskarna. https://www.ebay.com/itm/4-Pin-IDE-Molex-Connector-to-5-Seria...

Nya fungerande länkar
Permalänk
Medlem

http://mullet.se/product.html?product_id=348659

Riktigt schysst maskin för ditt ändamål

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallee:

Kul att du ska bygga NAS!

Själv kör jag Freenas/Truenas och är mycket nöjd. Något man ska vara medveten om är att det finns väldigt lite hjälp att få för AMD+Freenas på olika forum bla ixsystems som tillhandahåller freenas/truenas. Plus att det är lite atityden att "kör intel eller fail" oavset om det ligger så mycket bakom. Med den bakgrunden hade jag nog valt unraid om du vill köra Ryzen. Plus Unraid har BETYDLIGT bättre stöd för dockers/Jail och VM.

En grymt trevlig funktion i ZFS som freenas kör som default är att det väldigt lätt kan synca med windows shadow copy.

Min rigg är lite överdimensionerad för "home use" men hanterar att transcodea allt utom de allra högsta 4k-bitrate filerna genom plex. När det kommer till överföringshastigheter så är flaskhalsen själva nätverket. Riggen baseras supermicro x10sdv moderkort med 8C16T xeon-D på ca 40w, 8x8tb i raidz2, 4*400gb SSD, LSI 9207-8i HBA för att ansluta alla diskar och 32 gb ecc ram allt får plats i ett litet SilverStone DS380 chassi. Så det blir effektivt ca 40 TB backad av SSD cache för lite kvickare prestanda om flera användare går hårt åt filsystemet samtidigt

EDIT:
Mina tankar kring listorna:

Du kommer inte belasta CPU så mycket att du behöver annat än box-kylaren, om något kanske det kan vara värt att undervolta för att få bättre effektivitet. Lätt sätt att spara 400 kr oavsett

Node 804 är ett stabilt chassi med gott om plats för diskar.

Beroende på om du ska köra ZFS eller Unraids egna så kanske du inte behöver 32gb ram. Ta reda på vad du behöver.

450w bronze nätagg är nog lagom, men kolla om det inte finns nån deal på guld. När det kommer till PSU hade jag nog lagt nån hundralapp till på ett med bra prestanda och goda omdömmen av flera reviewers (swec är duktiga när dom gör PSU reviews...) Det är trots allt en dator som ska vara igång 24/7 och som håller företagsdata. Kanske en UPS är värt att tänka på också?

Beroende på hur många diskar du tänker köra kan det vara värt att fundera på hur många sata-kontakter som finns på moderkortet och/eller om du ska köra ett PCIe-kort.

Skrivet av anon185723:

Om data integritet är en hög prioritet så rekomenderar jag att du kör ecc-minnen.

Jag håller med om att stockkylaren räcker .UPS är helt upp till dig själv att avgöra, är drift så pass viktigt så vill du nog även ha hotswap och ett dubelt nättagg. https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/power-supplies...

. Det viktigaste av allt är att man har en extra backup av sin data. Behöver du fler s-ata power portar så kan du köpa en adapter. Det viktigaste då är att 3.3v och 5v rails på nättagget räcker till för att driva hårddiskarna. https://www.ebay.com/itm/NEW-4-Pin-IDE-Molex-Connector-to-5-S...

Skrivet av _niko_:

http://mullet.se/product.html?product_id=348659

Riktigt schysst maskin för ditt ändamål

Tack för alla svar och tips!

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har inte haft möjlighet att köpa delarna ännu och tänkte göra det i veckan. Har någon något uppdaterat förslag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mkl:

Hej,

Jag har inte haft möjlighet att köpa delarna ännu och tänkte göra det i veckan. Har någon något uppdaterat förslag?

På fredag är det black friday. Då kommer det mycket fina erbjudanden. Känns lite dumt att plocka ihop något nu som inte kommer på rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

På fredag är det black friday. Då kommer det mycket fina erbjudanden. Känns lite dumt att plocka ihop något nu som inte kommer på rea.

Hjälper du mig plocka ihop något på fredag😬?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mkl:

Hjälper du mig plocka ihop något på fredag😬?

Har jag tid så kanske jag slänger ihop nått. Kan dock inte lova nått. Det är trots allt en fredag.