Prisvärd och framtidssäkrad speldator - pris är flexibelt

Permalänk
Medlem

Prisvärd och framtidssäkrad speldator - pris är flexibelt

Hej,

Min nuvarande speldator börjar bli alldeles för gammal och skulle villja ha något nytt inför Cyberpunk 2077.

Mål: En dator som är kraftfull nog för att klara av nya spel på högsta inställningarna med bra fps dom närmaste åren, men också ha en livstid på 5+ år innan ett nytt byte blir ett måste. 

Användning: 1440p Singleplayer spel med fokus på höga grafikinställningar, competetive FPS i 1080p 144hz med fokus på prestanda samt kodkompilering och grafikrendering.

Budget: Tänker mig någonstans runt 20 000 kr, men kan gå både högre och lägre. Det viktiga för mig är att jag får något som är prisvärt, vilket jag tycker är det svåraste att känna av när jag letar delar själv.

Begränsningar: Vill få datorn klar innan 19e November då Cyberpunk 2077 släpps, eller åtminstone nära inpå. Så jag tänker mig att fokus borde ligga på delar som faktiskt går att få tag på, så tex RTX 3080 går väl bort.
Jag vill helst inte bygga det själv så antar att man behöver beställa allt från en butik för att kunna använda deras byggservice.

Jag antar att någon här redan har satt ihop något liknande bygge så tar hemskt gärna del av er setup som jag skamlöst kan kopiera!

Tack på förhand!

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på detta bygge men försökt få tag på ett 3080. Annars hade jag köpt ett beggat kort så länge, typ ett 2070 eller liknande och sen sålt det med några hundra i förlust när 3080 väl finns i lager

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phozzie:

Hej,

Min nuvarande speldator börjar bli alldeles för gammal och skulle villja ha något nytt inför Cyberpunk 2077.

Mål: En dator som är kraftfull nog för att klara av nya spel på högsta inställningarna med bra fps dom närmaste åren, men också ha en livstid på 5+ år innan ett nytt byte blir ett måste. 

Användning: 1440p Singleplayer spel med fokus på höga grafikinställningar, competetive FPS i 1080p 144hz med fokus på prestanda samt kodkompilering och grafikrendering.

Budget: Tänker mig någonstans runt 20 000 kr, men kan gå både högre och lägre. Det viktiga för mig är att jag får något som är prisvärt, vilket jag tycker är det svåraste att känna av när jag letar delar själv.

Begränsningar: Vill få datorn klar innan 19e November då Cyberpunk 2077 släpps, eller åtminstone nära inpå. Så jag tänker mig att fokus borde ligga på delar som faktiskt går att få tag på, så tex RTX 3080 går väl bort.
Jag vill helst inte bygga det själv så antar att man behöver beställa allt från en butik för att kunna använda deras byggservice.

Jag antar att någon här redan har satt ihop något liknande bygge så tar hemskt gärna del av er setup som jag skamlöst kan kopiera!

Tack på förhand!

Någonting i den här stilen borde fungera:
https://www.inet.se/datorbygge/b1194273/20k

Windows tillkommer.

Egentligen borde det vara ett RTX3080 grafikkort istället, och eventuellt en processor ur den kommande Ryzen 5000-serien (släpps till försäljning 5:e november), men vill du ha datorn före 19:e November får du nog nöja dig med vad som finns att få tag på idag.

Permalänk
Avstängd

Nackdelen med att köpa byggnation och test är att du måste köpa med windows, så det blir 700 + 1200 kr dyrare.

Bygger du själv, -700, och köper windowslicens billigt för 100 kr har du sparat 1800 till bättre grejer.

Det är relativt lätt att bygga själv, kika lite guider och räkna med att du får lägga en helg på det.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nackdelen med att köpa byggnation och test är att du måste köpa med windows, så det blir 700 + 1200 kr dyrare.

Bygger du själv, -700, och köper windowslicens billigt för 100 kr har du sparat 1800 till bättre grejer.

Det är relativt lätt att bygga själv, kika lite guider och räkna med att du får lägga en helg på det.

Det går alldeles utmärkt att köpa med byggnation utan Windows från både Inet och Webhallen, och sedan skaffa och installera Windows på egen hand.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen hörni!

Jag har kommit över ett RTX 3070 nu, så tänkte försöka få ihop resten när Ryzen 5900X. Jag gick efter Donnerstals bygge, men med ett annat chassi och snarlik(samma?) nätagg. Så något sånt här:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14343935

ASUS GeForce RTX 3070 TUF Gaming OC och AMD Ryzen 9 5900X tillkommer då.
Jag antar att det inte är några problem med det bygget?

Och vad skulle ni rekommendera om jag inte lyckas få tag på CPUn och behöver en ersättare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phozzie:

Tack för hjälpen hörni!

Jag har kommit över ett RTX 3070 nu, så tänkte försöka få ihop resten när Ryzen 5900X. Jag gick efter Donnerstals bygge, men med ett annat chassi och snarlik(samma?) nätagg. Så något sånt här:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14343935https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14343935

ASUS GeForce RTX 3070 TUF Gaming OC och AMD Ryzen 9 5900X tillkommer då.
Jag antar att det inte är några problem med det bygget?

Och vad skulle ni rekommendera om jag inte lyckas få tag på CPUn och behöver en ersättare?

Borde fungera fint. Du kan garanterat gå ner ett par steg på nätagget till 750W eller 650W - blir billigare så-
Vad gäller CPU så kan du ju köpa en Ryzen 3100 eller Ryzen 3600 och uppgradera senare, alternativt nöja dig med en Ryzen 3900X om du behöver en kraftfull CPU.