10 meter lång Ultra High Speed HDMI-kabel?

Permalänk
Medlem

10 meter lång Ultra High Speed HDMI-kabel?

Hej,

Jag lyckas inte hitta några UHS HDMI-kablar som är längre än 3 meter, finns det inte?
Inte ens de svindyra på hifi-klubben har den möjligheten.

Hoppas jag bara är kass på att googla i det här fallet.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Tror du måste hitta en aktiv sådan då.

Jag fick köpa 2 olika kablar innan jag lyckades få ordning på 4k 60hz ens på 5m...

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Optisk kabel t.ex: https://www.direktronik.se/direktronik/bild--ljud/multimediaa...

Finns som 10m för 1170kr. Du skulle tro att du får räkna med att en 10m kabel med 48gb klassning och hdmi 2.1 kommer att kosta en slant.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Det är fiberoptiska HDMI-kablar du ska leta efter.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Köpte en härifrån https://www.hifiexperience.se/produkter/kablar/ovrigakablar/h...

Dock ej 10m modellen utan 5 meter räckte för mig.

Permalänk
Medlem

Ett tips sen är ju att om du kör en fiberoptisk kabel, notera vilken ände som ska sitta i källan och vilken som ska till bildvisaren, de är enkelriktade. Fick lära mig det den hårda vägen när jag drog en 15m lång uppe på 5m höjd över en lokal utan att kolla ordentligt innan.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Ett tips sen är ju att om du kör en fiberoptisk kabel, notera vilken ände som ska sitta i källan och vilken som ska till bildvisaren, de är enkelriktade. Fick lära mig det den hårda vägen när jag drog en 15m lång uppe på 5m höjd över en lokal utan att kolla ordentligt innan.

Jäklar, måste varit kul när du insåg det!

Funkar eARC med enkelriktade kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jäklar, måste varit kul när du insåg det!

Funkar eARC med enkelriktade kablar?

Vet faktiskt inte. Bara använt dom för att skicka 4k video i videokonferansrum och föreläsningslokaler där vanliga hdmi inte räcker till. Slutat använda hmdi sändare och mottagare med ethernet i princip då dessa kablar är rätt överkomliga på långa distanser.

Det är första metrarna som är dyra, sen tillkommer det inte så mycket för varje 5-10m du lägger på.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av OC&Burn:

Optisk kabel t.ex: https://www.direktronik.se/direktronik/bild--ljud/multimediaa...

Finns som 10m för 1170kr. Du skulle tro att du får räkna med att en 10m kabel med 48gb klassning och hdmi 2.1 kommer att kosta en slant.

Skrivet av OC&Burn:

Ett tips sen är ju att om du kör en fiberoptisk kabel, notera vilken ände som ska sitta i källan och vilken som ska till bildvisaren, de är enkelriktade. Fick lära mig det den hårda vägen när jag drog en 15m lång uppe på 5m höjd över en lokal utan att kolla ordentligt innan.

Ser ut som det blir en sån fast 20 meter(10 eller 15 finns inte på lager), kan man lita på den billiga varianten tro?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Tack för alla svar!

Ser ut som det blir en sån fast 20 meter(10 eller 15 finns inte på lager), kan man lita på den billiga varianten tro?

Jo men det tror jag. Svårt att se att den inte ska leverera. De verkar dock ha bra omdöme gällande kundservice, så om inte annat får du väl returnera den. Var bara lite försiktig med emballage så.

Men överväg att vänta någon dag på rätt längd, rätt drygt att ha 10m fineroptisk hdmi drällandes på golv eller dylikt. Skadar inte att ringa dom för att kolla leveranstid. 2-10 dagar är ju inte allt för länge.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Fiber/optiska kablar bör man köra på så rätt längd som möjligt av ett par anledningar.
1, "ihoprullad" kabel är det ju lätt att man flyttar runt på en del och är det riktig fiber av glas så är det inte att rekommendera då dom inte gillar att böjas fram o tillbaks.
Plast funkar det mycket bättre med men även där så är dom inte direkt tåliga i jämförelse med en koppar kabel.
2, I fiber/optisk kabel så är det ju ljus som skickas fram o tillbaks böjar försämra detta=mindre bandbredd.
Rulla ihop en kabel som man gör med en koppar kabel är då inte bra, bättre att man drar kabeln en längre sträcka heller i ett stort ovalt 0 istället, dvs så man får så lite böjar som möjligt.

Sen om det blir ett problem heller inte är en helt annan sak men varför chansa?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Jag såg denna, detta är väl enl spec eller har jag missuppfattat frågan?

Jag funderar själv på denna för att koppla PC till 4k 60hz tv, vad tror ni om det?

https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/hdmi-k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBlackbeard:

Jag såg denna, detta är väl enl spec eller har jag missuppfattat frågan?

Jag funderar själv på denna för att koppla PC till 4k 60hz tv, vad tror ni om det?

https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/hdmi-k...

Den är "Upp till 18 Gbps bandbredd" och verkar inte ha någon certifiering alls. Så 2m-kabeln klarar troligtvis 4K@60Hz eftersom kablar av den längden brukar göra det, 5m-kabeln klarar det med hög sannolikhet inte, och det finns inte en chans att 10m-kabeln klarar det. HDMI-kablar lovar tyvärr ofta mer än de kan hålla, särskilt ocertifierade kablar.

Om du bara behöver 18 Gbps, d.v.s. 4K@60Hz, så är den billigaste lösningen som (nästan) garanterat fungerar troligtvis Deltacos aktiva HDMI 2.0-kablar.

Sen handlar den här tråden om Ultra High Speed-kablar, d.v.s. kablar som klarar 48 Gbps, så även om kabeln mirakulöst skulle klara 18 Gbps så är den ändå långt ifrån målet.

Permalänk
Skrivet av perost:

Den är "Upp till 18 Gbps bandbredd" och verkar inte ha någon certifiering alls. Så 2m-kabeln klarar troligtvis 4K@60Hz eftersom kablar av den längden brukar göra det, 5m-kabeln klarar det med hög sannolikhet inte, och det finns inte en chans att 10m-kabeln klarar det. HDMI-kablar lovar tyvärr ofta mer än de kan hålla, särskilt ocertifierade kablar.

Om du bara behöver 18 Gbps, d.v.s. 4K@60Hz, så är den billigaste lösningen som (nästan) garanterat fungerar troligtvis Deltacos aktiva HDMI 2.0-kablar.

Sen handlar den här tråden om Ultra High Speed-kablar, d.v.s. kablar som klarar 48 Gbps, så även om kabeln mirakulöst skulle klara 18 Gbps så är den ändå långt ifrån målet.

Då förstår jag. Tack för förtydligandet, det uppskattas. OT hoppas det är ok, men denna borde garantera kapaciteten för 4k 60hz? - https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBlackbeard:

Då förstår jag. Tack för förtydligandet, det uppskattas. OT hoppas det är ok, men denna borde garantera kapaciteten för 4k 60hz? - https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Tack för hjälpen

Beror på hur lång kabel du behöver. Det står i beskrivningen att kablar mellan 5 till 10m klarar mellan 10,2 till 18 Gbps beroende på utrustning, vilket betyder att den sannolikt inte klarar 18 Gbps vid längder nära 10m. Jag kan också tycka det är lite misstänkt att de skryter om att kablarna är testade av ATC men inte Premium High Speed-certifierade (certifieringen för kablar som klarar 18 Gbps).

Permalänk
Skrivet av perost:

Beror på hur lång kabel du behöver. Det står i beskrivningen att kablar mellan 5 till 10m klarar mellan 10,2 till 18 Gbps beroende på utrustning, vilket betyder att den sannolikt inte klarar 18 Gbps vid längder nära 10m. Jag kan också tycka det är lite misstänkt att de skryter om att kablarna är testade av ATC men inte Premium High Speed-certifierade (certifieringen för kablar som klarar 18 Gbps).

Om jag vill köpa en sladd som är runt 10m som klarar 60hz 4k - vilken hade du i dagens läge köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBlackbeard:

Om jag vill köpa en sladd som är runt 10m som klarar 60hz 4k - vilken hade du i dagens läge köpt?

Den jag länkade till dig i mitt första svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Vet faktiskt inte. Bara använt dom för att skicka 4k video i videokonferansrum och föreläsningslokaler där vanliga hdmi inte räcker till. Slutat använda hmdi sändare och mottagare med ethernet i princip då dessa kablar är rätt överkomliga på långa distanser.

Det är första metrarna som är dyra, sen tillkommer det inte så mycket för varje 5-10m du lägger på.

Ungefär hur mycket kan man böja kabeln; skulle du kunna uppskatta radien på en 180° sväng? Funderar på att köpa en optisk kabel, men orolig över att platsen bakom datorn inte räcker till.

Permalänk
Medlem

Rätt mycket ändå. Våra 15m kommer i förpackningar om ca 20x20cm, så de ligger ju fint i en sån låda och fixar säkerligen tajtare än så då tillverkaren knappast vill förpacka dom "på gränsen".
Men vi har inte haft behov eller lust att testa gränserna då de kostar lite mer än en vanlig HDMI.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Ungefär hur mycket kan man böja kabeln; skulle du kunna uppskatta radien på en 180° sväng? Funderar på att köpa en optisk kabel, men orolig över att platsen bakom datorn inte räcker till.

På jobbet är grundregeln för att böja fiberkablar - en snusdosa. De tål mer än man tror.

Permalänk
Medlem

Det är en skillnad mellan hur mycket en fiberkabel tål att böjas utan att förstöras och hur mycket samma kabel kan böjas utan att förlora för mycket hastighet.

Tex hade en 5m (eller var det 10m?) toslink kabel mellan htpc o förstärkare för runt 15 år sedan.
Jag hade planer på att möblera om så det hade behövts en lång kabel men orken/lusten (är ju innehavare av ett gigantiskt prima blyarsle) kom aldrig.
Så i 1-2 år så låg den bakom bokhyllan ihoprullad i ungefär 20x20cm som OC sa jag hade små ljud problem i att ljudet försvann/förstärkarens ac-3/dts blinkade till i en halv sek typ 1-3 gånger i veckan, dvs kunde leva med det men lite smått irriterande.

Sen nångång så läste jag att optiska kablar kunde tappa signal/hastighet om dom var ihoprullade/för snäva svängar och en glödlampe tanke slog mig hmm jag rullade väl ihop toslink kabeln.
O japp det hade jag så rullade ut den och använde hela bokhyllans bredd för där den låg bakom med 2-3 svängar istället för många.
O vips funkade klockrent i många år, dvs måste ha varit strax över gränsen att den funkade hela tiden men ibland blev det ett litet avbrott.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!