Datorn startar inte efter windows uppdatering

Permalänk
Medlem

Hoppas de löser sig, nu skall jag komma med ett tips, som inte hjälper dig just nu tyvärr
Utan hjälper dig nästa gång du stöter på problem detta beteende. Jag vet skit drygt å fundera på det nu, skulle de vara så att du behöver göra en re-install av Windows så är de även då ett bra läge att göra denna setup / config, då din PC är helt clean.
Så vid varje restore så kan du då få en "ny-installerad" dator på super kort tid och med väldigt få knapptryckningar.

När du löst eller installerat om Win10 (pga denna Windows Update bugg) så kan du skapa en backup med "Windows 10 System Image Backup"

Antingen gör du bara en Image Backup, och då blir datorn som den var när du skapade den första Image Backup vid Restore.
Eller så gör du en Windows 10 System Image Backup med återkommande automatisk diff backup, jag har valt att min skall ta en diff backup natten mellan söndag å måndag varje vecka, då blir Image backup inte så gammal när du väl behöver göra en restore

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Varför jag kommer med detta är för att jag själv varit i liknade sist flera gånger både med och utan backup, å alla gånger nu att jag inte kommer gå ifrån den här backuplösningen som ändå följer med Win10 å är "gratis"

Jag har som tur är inte behövt denna funktion speciellt många gånger, 2 gånger, var av en av gångerna var ett troligt virus ev. som var orsaken till problemen jag fick, och den andra var trasig SSD, de var då jag bytte till NVME disk istället å gjorde en restore till den. Men de är jävligt bekvämt måste jag säga, jag har även slagit på fil-versions hanteringen efter att jag började använda mig av "OS backup". Och fil-versions backup / hanteringen har kommit mig till pass desto oftare än OS Backup:en

https://www.groovypost.com/howto/create-windows-10-system-ima...
https://www.windowscentral.com/how-make-full-backup-windows-1...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Bara för att bekräfta att du inte gjort denna simpla miss, då du provade ett annat nätaggregat. Både 24-pin-kontanten samt 4-/8-pin-kontakten till CPU är anslutna?

Röda cirklar är nödvändiga ström-anslutningar.
Lila är jumpern för clear CMOS som skall vara avmonterad när man inte önskar göra just en "clear CMOS".

https://i.imgur.com/rX4np2L.png

Ja precis 24 samt 4 och 8 är anslutna. Men 4 och 8 pin är ansluta till grafikkortet, så de blir gpun väl? Och en 8a till cpun. Dock till mitt gpu är det 6+8 pin men det löste sig det också

Har dock inte gjort en CMOS omställning med nya nätagget, ska prova när jag kommer hem.

Permalänk
Skrivet av Julia2018:

Ja precis 24 samt 4 och 8 är anslutna. Men 4 och 8 pin är ansluta till grafikkortet, så de blir gpun väl? Och en 8a till cpun. Dock till mitt gpu är det 6+8 pin men det löste sig det också

Har dock inte gjort en CMOS omställning med nya nätagget, ska prova när jag kommer hem.

Inget fungerar... har gjort allt och lite till känns det som

Permalänk
Medlem

Då ligger min gissning på att problemet ligger någonstans på moderkortet.

Som ett absolut sista test, även om det inte är troligt att det kommer göra någon skillnad alls.
Du skulle kunna montera ut moderkortet (med cpu och ram monterat) och montera ut nätagget om det underlättar inkoppling till moderkortet, placera moderkortet på lämpligt icke konduktivt underlag efter att du inspekterat det efter möjligt skräp och sedan prova starta det.

Startar det så har du förmodligen lyckats få något skräp mellan moderkort och datorlåda någonstans när du öppnat datorlådan tidigare.
Mest troligt är dock att det inte kommer göra någon skillnad. Det är lite som att "sträcka sig efter halmstrån".

Vet inte om jag kan komma på mer saker.
Har du tillgång till en PC-speaker så kan du alltid koppla in denna och se om det kommer några ljudsignaler från denna när du startar upp datorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Julia2018:

Hur skall jag komma åt felsäkert läge eller något läge över huvud taget när det INTE finns någon signal till skärmen??

Ok så ni hade testat ett annat PSU, det finns ju en risk att den skulle kunna vara trasig också även om chansen inte är stor ifall det funkade innan det slutades användas.

Så om allt är rätt inställt på moderkortets jumpers osv och ni avinstallerar allt från moderkortet förutom all ström som ska in i moderkort så ni bara har cpu+minnen installerade och då kommer ni inte in i bios?

Har ni även testat 1 minne i taget i varje slot?
Och batteriet ni testade, fick ni hjälp å mäta upp det till 3v?

Edit1: Högst otroligt men plocka bort moderkort helt ur chassit och installera tillbaka det bara för att utesluta att ingen skruv eller något annat ställt till det.

Edit1
Permalänk
Skrivet av anon34443:

Ok så ni hade testat ett annat PSU, det finns ju en risk att den skulle kunna vara trasig också även om chansen inte är stor ifall det funkade innan det slutades användas.

Så om allt är rätt inställt på moderkortets jumpers osv och ni avinstallerar allt från moderkortet förutom all ström som ska in i moderkort så ni bara har cpu+minnen installerade och då kommer ni inte in i bios?

Har ni även testat 1 minne i taget i varje slot?
Och batteriet ni testade, fick ni hjälp å mäta upp det till 3v?

Edit1: Högst otroligt men plocka bort moderkort helt ur chassit och installera tillbaka det bara för att utesluta att ingen skruv eller något annat ställt till det.

Jag har testat ett annat nätagg.

Har testat koppla bort minnen, hårddisk, allt, till och med grafikkort, inget ger signal.

Det enda jag inte har gjort är att montera om moderkortet, och det ska jag göra strax

Permalänk
Medlem

Enligt bild från en annan tråd.

Testa köra datorn utan något nätverkskort / grafikkort inkopplat. Vid möjlighet koppla med VGA till moderkortet och se om du får bild då.
Basicly, kör med Moderkort, CPU, RAM och PSU och se ifall du kan få upp bild för att komma in i BIOS.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Enligt bild från en annan tråd.

Testa köra datorn utan något nätverkskort / grafikkort inkopplat. Vid möjlighet koppla med VGA till moderkortet och se om du får bild då.
Basicly, kör med Moderkort, CPU, RAM och PSU och se ifall du kan få upp bild för att komma in i BIOS.

Har provat det. Även utan ram.. ingen signal..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Julia2018:

Har provat det. Även utan ram.. ingen signal..

Då är det bara kvar att avgöra om det är något av moderkort,minne el cpu som är defekt. Du kanske kan höra runt vad felsökning kostar av de 3 delarna eller om du känner någon som kan testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Har provat det. Även utan ram.. ingen signal..

Hej.
Om du bor i västernorrland kan jag komma förbi och hjälpa dig att ta reda på vad felet är.
Har massor med extra delar till 1150 system så vi tar reda på felet på 1 timme
Skickar ett pm
Vh
Pontus

Permalänk
Skrivet av milkab:

Hej.
Om du bor i västernorrland kan jag komma förbi och hjälpa dig att ta reda på vad felet är.
Har massor med extra delar till 1150 system så vi tar reda på felet på 1 timme
Skickar ett pm
Vh
Pontus

Tjena Pontus. Du är en ängel. Vi behöver folk som dig här i Skåne, flytta hit? Jag hjälper dig med flytten 😁

Jag har skickat ett sms till dig. Jag vabbar med min dotter.

Mvh/Max

Permalänk
Inaktiv

Man vet ju aldrig, men eftersom du ej verkar få någon post-code och ingenting får ström så känns det som moderkortet. Du kanske kan köpa ett beg billigt