Kunde inte avboka från lenovo och sitter nu med två laptops - vilken ska jag skicka tillbaka?

Permalänk
Medlem

Kunde inte avboka från lenovo och sitter nu med två laptops - vilken ska jag skicka tillbaka?

ThinkPad t14 Gen 1:

Processor - AMD Ryzen 7 Pro 4750U-processor (1,70 GHz, Max Boost upp till 4,10 GHz, 8 kärnor, 8 MB cache)
Memory - 16 GB DDR4 3 200 MHz inbyggt
Selectable Memory - 16 GB DDR4 3 200 MHz SoDIMM
Totalt minne - 32 GB (16 GB inbyggt + 16 GB SoDIMM) DDR4 3 200 MHz
Hard Drive - 512 GB SSD-enhet, M.2 2280, PCIe Gen3×4, OPAL2.0, TLC
Bildskärm - 14,0" FHD (1 920 × 1 080) IPS antireflex 400 cd/m² (nit) ingen pekskärm tunn ram 72 % NTSC låg energiförbrukning
Graphic Card - Inbyggt grafikkort
Kamera - IR- och 720p HD-kamera med mikrofon
Pekdon - Fingeravtrycksläsare
Batteri - 3-cells inbyggt Li-polymerbatteri, 50 Wh
Power Cord - 65 W nätadapter PCC (3 stift) – EU (USB Type C)
Display Panel - 14,0" FHD (1 920 × 1 080) IPS antireflex 400 cd/m² (nit) ingen pekskärm låg energiförbrukning, IR- och HD-kamera med linsskydd, mikrofon, WWAN, FreeSync

Eller Yoga Slim 7 med 1 TB ssd, AMD Ryzen 7 Pro 4800U-processor, 16 gb ram, 300 cd/m²-skärm IPS

Eftersom jag hade studentrabatt på lenovo så kostar Yoga slim 7 tusen spänn mindre än den första. Skillnaden är egentligen Ram, skärm och ssd-storlek. Den ska användas till skolarbete.

Vilken ska jag behålla? Är skillnaden i datorerna uppenbara eller kommer jag inte märka skillnaden?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ta YogaSlim. Den har ju rätt så mkt snabbare minne, men även större disk är ju alltid trevligt.

Märka skillnad i skolarbeten tror jag inte du kommer göra, men 500GB tar slut rätt så fort om man får för sig att installera något/några spel.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag skulle nog ta YogaSlim. Den har ju rätt så mkt snabbare minne, men även större disk är ju alltid trevligt.

Märka skillnad i skolarbeten tror jag inte du kommer göra, men 500GB tar slut rätt så fort om man får för sig att installera något/några spel.

Tack så mycket för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amberg:

ThinkPad t14 Gen 1:

Processor - AMD Ryzen 7 Pro 4750U-processor (1,70 GHz, Max Boost upp till 4,10 GHz, 8 kärnor, 8 MB cache)
Memory - 16 GB DDR4 3 200 MHz inbyggt
Selectable Memory - 16 GB DDR4 3 200 MHz SoDIMM
Totalt minne - 32 GB (16 GB inbyggt + 16 GB SoDIMM) DDR4 3 200 MHz
Hard Drive - 512 GB SSD-enhet, M.2 2280, PCIe Gen3×4, OPAL2.0, TLC
Bildskärm - 14,0" FHD (1 920 × 1 080) IPS antireflex 400 cd/m² (nit) ingen pekskärm tunn ram 72 % NTSC låg energiförbrukning
Graphic Card - Inbyggt grafikkort
Kamera - IR- och 720p HD-kamera med mikrofon
Pekdon - Fingeravtrycksläsare
Batteri - 3-cells inbyggt Li-polymerbatteri, 50 Wh
Power Cord - 65 W nätadapter PCC (3 stift) – EU (USB Type C)
Display Panel - 14,0" FHD (1 920 × 1 080) IPS antireflex 400 cd/m² (nit) ingen pekskärm låg energiförbrukning, IR- och HD-kamera med linsskydd, mikrofon, WWAN, FreeSync

Eller Yoga Slim 7 med 1 TB ssd, AMD Ryzen 7 Pro 4800U-processor, 16 gb ram, 300 cd/m²-skärm IPS

Eftersom jag hade studentrabatt på lenovo så kostar Yoga slim 7 tusen spänn mindre än den första. Skillnaden är egentligen Ram, skärm och ssd-storlek. Den ska användas till skolarbete.

Vilken ska jag behålla? Är skillnaden i datorerna uppenbara eller kommer jag inte märka skillnaden?

Spontant ser specsen, flexibiliteten bättre ut för Yogan.
Thinkpadens 32gb ram känns överflödigt till skolarbeten. Men å andra sidan så har thinkpaden extremt skönt tangentbord. Ser dessutom ut att ha en fläkt, är yogan helt passiv kyld månnetro?

Permalänk
Medlem

Båda två lär ju med god marginal fungera bra för allt vanligt skolarbete, så för min del hade det handlat om Yogans något lägre vikt mot Thinkpadens något högre byggkvalitet och ljusstarkare skärm. Skillnaderna lär ju inte vara speciellt stora dock, så med tanke på prisskillnaden så hade nog den billigare legat bäst till om jag inte funnit någon speciell egenskap hos den dyrare extra tilltalande.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Ska du bära med dig datorn till och från skolan eller i övrigt flytta omkring den mycket så tycker jag Thinkpadens byggkvalitet är värt lite högre pris och vikt. Matt skärm är också trevligt om man ska använda den i dagsljus eller så, och tangentbordet är ju väldigt trevligt.

Å andra sidan känns Yogan modernare i design och så och touchskärm är bra i en del situationer. Lägre vikt kan också spela in om man ska bära med den mycket. Jag vet inte hur batteritiden ser ut på någon av dem, men att slippa ha en laddare med sig varje dag är en stor fördel i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Såg precis att ThinkPad 14 faktiskt kostar 500 kr mindre än Yoga Slim för mig. Tangentbort och skärm för skolarbete (inga spel öht) som vinner i detta avseende för er som skulle kolla på en dator för samma bruk?

Permalänk
Medlem

Har använt både yoga och thinkpad för skolarbeten på universitetet,
Och thinkpad vinner med hästlängder, enda anledningen att jag gick till yoga var för att min thinkpad blev stulen och jag ville prova något lättare med penna för anteckningar.
Touch och penna är värdelöst, slutade med att jag saknade thinkpaden ännu mer för dess enormt mycket bättre tangentbord, och började skriva på papper istället och endast renskrev på dator....

Att programmera på thinkpad är även det en dröm i förhållande till yoga, utöver att yogan blir kokhet och thinkpaden är relativt sval när man kompilerar och arbetar tungt...

Så skicka tillbaka YOGA! du kommer inte ångra dig, i princip allt sker i molnet, 5 års skolarbeten ryms på en USB sticka i nuläget.
Hoppas du kan få fram något av mitt svammel!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Har använt både yoga och thinkpad för skolarbeten på universitetet,
Och thinkpad vinner med hästlängder, enda anledningen att jag gick till yoga var för att min thinkpad blev stulen och jag ville prova något lättare med penna för anteckningar.
Touch och penna är värdelöst, slutade med att jag saknade thinkpaden ännu mer för dess enormt mycket bättre tangentbord, och började skriva på papper istället och endast renskrev på dator....

Att programmera på thinkpad är även det en dröm i förhållande till yoga, utöver att yogan blir kokhet och thinkpaden är relativt sval när man kompilerar och arbetar tungt...

Så skicka tillbaka YOGA! du kommer inte ångra dig, i princip allt sker i molnet, 5 års skolarbeten ryms på en USB sticka i nuläget.
Hoppas du kan få fram något av mitt svammel!

Vill bara påpeka att denna yoga har inte touch, penna eller vikbar skärm. Mycket annorlunda maskin jämfört med de du testat mao.

Till TS säger jag bara att du har ju bägge hemma så testa den du tycker är bäst. Vilken är skönast att skriva på? Låter en av dem mycket mer än den andra? Blir någon av dem obehagligt varm?

Permalänk

Beror lite på vad du pluggar, men t14 känns som det bättre valet med mer minne och ljusstarkare skärm

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adzer:

Vill bara påpeka att denna yoga har inte touch, penna eller vikbar skärm. Mycket annorlunda maskin jämfört med de du testat mao.

Det förändrar ju saken lite förstås. Jag trodde att Yoga just var benämningen på datorer med touchskärm och där man kan vrida runt skärmen till "tältläge" och liknande. Hmm, då tror jag att Thinkpaden blir min rekommendation, om inte batteritiden skulle vara väldigt mycket bättre på yogan.

Citat:

Till TS säger jag bara att du har ju bägge hemma så testa den du tycker är bäst. Vilken är skönast att skriva på? Låter en av dem mycket mer än den andra? Blir någon av dem obehagligt varm?

Håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det förändrar ju saken lite förstås. Jag trodde att Yoga just var benämningen på datorer med touchskärm och där man kan vrida runt skärmen till "tältläge" och liknande. Hmm, då tror jag att Thinkpaden blir min rekommendation, om inte batteritiden skulle vara väldigt mycket bättre på yogan.

Det var det och sedan bestämde sig Lenovo i all sin vishet för att det var alldeles för enkelt för konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Om någon av nån anledning skulle googla fram det här som står mellan valet av dessa två modeller så kommer här en jämförelse, o notera på att jag designade thinkpaden själv, att jag har jämfört dem under 2 timmars tid, samt att jag fokuserar på de ergonimiska delarna för studerande (inga spel provades):

Yoga Slim 7

+
bättre trackpad
bättre skärm
bättre tangentbordsbelysning
snyggare design
stor enter-knapp(!)
-
tangentbordet, glider lätt och kommer åt fel tangenter
inga trackpoint-knappar, ngt jag personligen ser som viktigt

Thinkpad T14 Gen 1:
+
bättre tangentbord (trackpount-knappar, trackpoint pointing stick)
fingeravtrycksläsare (som var ett tillval i min laptop)
stor enter-knapp
-
trackpaden, glider inte fritt och känns därför lite klistrande i jämförelse med Yogan
skärmen: sämre ljusstyrka, tjockare ram

Jag valde att skicka tillbaka Yoga Slim 7 och det har helt med tangenbordet att göra. Är mycket lättare att skriva med ThinkPaden då du mer sällan kommer åt fel tangenter. Eftersom det kommer bli mycket skrivande får den biten väga tyngst i mitt val. Kommer dock sakna den trackpaden och den skärmen som Yogan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amberg:

Jag valde att skicka tillbaka Yoga Slim 7 och det har helt med tangenbordet att göra. Är mycket lättare att skriva med IdeaPaden då du mer sällan kommer åt fel tangenter. Eftersom det kommer bli mycket skrivande får den biten väga tyngst i mitt val. Kommer dock sakna den trackpaden och den skärmen som Yogan har.

Var det inte Yoga Slim 7 vs ThinkPad t14?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Var det inte Yoga Slim 7 vs ThinkPad t14?

Fixade, tack!

Permalänk
Medlem

Då har du förmodligen gjort rätt val. Hoppas du blir nöjd!

Thinkpaden är en mer gedigen dator än Yoga Slim 7. Hade det varit en Ideapad vs Yoga skulle läget varit det omvända

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amberg:

Fixade, tack!

Har du testat dem båda? jag gillar tangentbordet på thinkpads mer än ideapads. Sen är fler portar najs!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med datorn?

Skrivet av Amberg:

Fixade, tack!

Hej, vad blev notan för thinkpaden? Är du nöjd med den? Jag letar något i den klassen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emni:

Hej, vad blev notan för thinkpaden? Är du nöjd med den? Jag letar något i den klassen!

Den gick på 11.430,30 kronor. Köpte på lenovos egna hemsida och eftersom jag studerar på uni så fick jag 20% rabatt. Jag är nöjd med tangentbordet, är väl det helt enkelt. Inga andra problem än så länge, fungerar som förväntat.