Permalänk
Medlem

Hur skall jag koppla upp detta?

Hej!

Har precis flyttat till ny lägenhet. Den har 1000 mbit fiber och till detta har jag köpt 3 st Asus Zenwifi XT8 routers för att täcka hela lägenheten med stark wifi-signal. Fibern kommer in i hallen och där sitter nu Ownits egen router i ett skåp. (tror jag behöver behålla denna för att TV mm skall fungera senare)

Jag vill ansluta dessa 3 Asus routers nu och skapa ett wifi över hela lägenheten, så att dom är anslutna till varandra via kabel (och inte köra repeat via wifi). Det finns nätverksuttag i varje rum.

Jag har köpt en 8-portars switch.

Hur skall jag koppla upp detta så att mina 3 routers hittar varandra vid uppsättning? Vart sätter jag switchen?

Som jag hade tänkt är:
Från Ownits router ut till switchen.
Sedan ut från switchen till dom 3 rum där jag ställer Asus wifi-routers via kabel.

Funkar detta?

Tacksam för alla tips.

/Unzane

Permalänk
Medlem

@unzane Är prylen från Ownit verkligen en router?
Om det är en mediaomvandlare ska du koppla in ASUS efter den, sedan till switchen och resterande ASUS.

Har du dubbeluttag i rummen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@unzane Är prylen från Ownit verkligen en router?
Om det är en mediaomvandlare ska du koppla in ASUS efter den, sedan till switchen och resterande ASUS.

Har du dubbeluttag i rummen?

Oklart vad det är, ser ut som en klassisk operatörs-router från technicolor. En wan-port, 4 utportar.
Om jag kopplar först till en asus är jag ju redan då i ett annat rum, så om switchen kommer därefter finns ju ingen väg till dom andra rummen. Knytpunkten är ju vid mediaskåpet i hallen. Finns bara ett uttag/rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unzane:

Oklart vad det är, ser ut som en klassisk operatörs-router från technicolor. En wan-port, 4 utportar.
Om jag kopplar först till en asus är jag ju redan då i ett annat rum, så om switchen kommer därefter finns ju ingen väg till dom andra rummen. Knytpunkten är ju vid mediaskåpet i hallen. Finns bara ett uttag/rum.

Då måste du köra routern i mediaskåpet.
Kan du logga in i routern?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Då måste du köra routern i mediaskåpet.
Kan du logga in i routern?

Asus routern går inte in i det platta skåpet tyvärr, och det är nära på fullt när technicolor sitter där redan. Fick bli trådlös koppling mellan alla Asus routers, fick inte ihop det på annat sätt.

Permalänk
Medlem

Technicolor VAC är den router du ska koppla mot inkommande fiber(via fiberdosan och ett lanjack ). Routern KAN vara konfad så att 2 utgångar är Internet och 2st är IPTV.

Du ska koppla en internetutgång på technicolor till din switch, sen koppla in varje LAN uttag i rummen till switchen, om det inte redan är gjort i mediaskåpet. Om du har en patchpanel i skåpet så ska den kopplas till Internet på Technicolor för att du få ut internet i rummen.

Spontant så kan/ska man bara ha 1 router i ett nät, sen kan du mesha WIfi på olika sätt

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av unzane:

Asus routern går inte in i det platta skåpet tyvärr, och det är nära på fullt när technicolor sitter där redan. Fick bli trådlös koppling mellan alla Asus routers, fick inte ihop det på annat sätt.

Om du skall ha ASUS sakerna till wifi så låter du Ownit routern vara kvar som den är.
Ställa alla ASUS i AP läge och koppla från Ownit till switch och vidare till alla ASUS (ASUS brukar ha wan port på AP, annars är det lan port)) med kabel, är dom anslutna med kabel så har du ingen nytta av att köra mesch utan vanlig AP blir bra.

Kör du wifi med Ownit så kan du ge alla ASUS samma ssid och lösen vilket gör att det blir ett och samma nätverk.
Andra alternativet är att skapa ett nytt nät på ASUS, men alla ASUS skall ha samma ssid och lösen.

Finns där saker i ASUS som du vill ha men som inte Ownit klarar som router (du vill alltså ha ASUS som router) kan du be Ownit brygga din internet port (gissar att man inte själv kan göra det) och därefter ansluta ASUS.
I detta fallet kopplar du in 1 ASUS (från Ownit till ASUS wan port och ställd som router) innan switchen och övriga (ställda som AP) efter, resten med ssid och lösen är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unzane:

Asus routern går inte in i det platta skåpet tyvärr, och det är nära på fullt när technicolor sitter där redan. Fick bli trådlös koppling mellan alla Asus routers, fick inte ihop det på annat sätt.

Jag tror att du kan koppla dem via skåpet och routern/switchen som sitter där. Om du har uttag där du placerat dem. Om det är ai-mesh så vill jag minnas att de växlar automatiskt över till kabeln när den är inkopplad

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om du skall ha ASUS sakerna till wifi så låter du Ownit routern vara kvar som den är.
Ställa alla ASUS i AP läge och koppla från Ownit till switch och vidare till alla ASUS (ASUS brukar ha wan port på AP, annars är det lan port)) med kabel, är dom anslutna med kabel så har du ingen nytta av att köra mesch utan vanlig AP blir bra.

Kör du wifi med Ownit så kan du ge alla ASUS samma ssid och lösen vilket gör att det blir ett och samma nätverk.
Andra alternativet är att skapa ett nytt nät på ASUS, men alla ASUS skall ha samma ssid och lösen.

Finns där saker i ASUS som du vill ha men som inte Ownit klarar som router (du vill alltså ha ASUS som router) kan du be Ownit brygga din internet port (gissar att man inte själv kan göra det) och därefter ansluta ASUS.
I detta fallet kopplar du in 1 ASUS (från Ownit till ASUS wan port och ställd som router) innan switchen och övriga (ställda som AP) efter, resten med ssid och lösen är samma.

Vad är AP läge?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av unzane:

Vad är AP läge?

Enbart som accesspunkt, den får all info från huvudroutern s.a.s

Permalänk
Medlem
Skrivet av unzane:

Oklart vad det är, ser ut som en klassisk operatörs-router från technicolor. En wan-port, 4 utportar.
Om jag kopplar först till en asus är jag ju redan då i ett annat rum, så om switchen kommer därefter finns ju ingen väg till dom andra rummen. Knytpunkten är ju vid mediaskåpet i hallen. Finns bara ett uttag/rum.

Är det så att det är en wanport du hade kopplat in dig på i Technicolorn så kan du skippa deras router helt och
koppla in ASUS direkt. Sen under inställningarna (typ LAN>IPTV) sätter du VID till 501 på port 3 eller 4a som då blir reserverad för IPTV och den porten du ansluter boxen till. Gör samma sak själv, både med Comhem (annat VID) och Ownit.
Själv fick jag ta bort lite onödig plats på en router för att den skulle få plats i skåpet.
När det gäller ASUS mesh kan den nyttja antingen kabel eller wifi som backhaul. En kan ha kabel, två wifi osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

Är det så att det är en wanport du hade kopplat in dig på i Technicolorn så kan du skippa deras router helt och
koppla in ASUS direkt. Sen under inställningarna (typ LAN>IPTV) sätter du VID till 501 på port 3 eller 4a som då blir reserverad för IPTV och den porten du ansluter boxen till. Gör samma sak själv, både med Comhem (annat VID) och Ownit.
Själv fick jag ta bort lite onödig plats på en router för att den skulle få plats i skåpet.
När det gäller ASUS mesh kan den nyttja antingen kabel eller wifi som backhaul. En kan ha kabel, två wifi osv.

Technicolorns wan-port går ju till insignalen i lägenheten, sedan har jag kopplat port 1 på technicolorn till switchen. Vet inte varför men får typ bara 250 mbit wifi på dessa XT8 med 1000 mbit in så tycker dom är lite långsamma.

Jag installerade asus 2 routrar genom att ansluta den första med sladd (från switchen) in i wan-porten och sedan trådlöst från den första asusen till den andra (fick felmeddelande när den andra var ansluten med sladd till switchen). När installationen var klar flyttade jag den andra till sin plats och anslöt den till
Switchen med kabel. Verkar funka, men som sagt långsammare än mina 7-8 år gamla apple-routers. (Kör 2 separata nät och endast på 5GHz).
Vet inte om nåt är fel, detta är över mig nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Asus zenwifi XT8? För en lägenhet? Känns verkligen som overkill såvida inte du sitter på lägenhet i storleken av en stor villa.

Permalänk
Medlem

@unzane Har du kontrollerat att du ska ansluta ASUS till WAN porten, när den ska agera AP?
Så att du inte har 2x routers i samma nätverk.

Har du wifi på technicolor? om ja, är den avstängd?
Vilken kanalbredd kör du i ASUS?

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@unzane Har du kontrollerat att du ska ansluta ASUS till WAN porten, när den ska agera AP?
Så att du inte har 2x routers i samma nätverk.

Har du wifi på technicolor? om ja, är den avstängd?
Vilken kanalbredd kör du i ASUS?

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Måste kolla med Ownit om jag måste ha deras router för TV, annars kan jag slita ut den och bara köra Asus routers. Nu går det ju från signal in till wan på Technicolor, och sedan vidare in i wan på första asus. Det har också varit skiftade hastigheter, så nåt krockar har jag på känn.

Stängt av wifi på technicolorn iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@unzane Har du kontrollerat att du ska ansluta ASUS till WAN porten, när den ska agera AP?
Så att du inte har 2x routers i samma nätverk.

Har du wifi på technicolor? om ja, är den avstängd?
Vilken kanalbredd kör du i ASUS?

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Skrivet av unzane:

Måste kolla med Ownit om jag måste ha deras router för TV, annars kan jag slita ut den och bara köra Asus routers. Nu går det ju från signal in till wan på Technicolor, och sedan vidare in i wan på första asus. Det har också varit skiftade hastigheter, så nåt krockar har jag på känn.

Stängt av wifi på technicolorn iaf.

ASUS brukar använda wan porten även när enheten är ställd som AP i mjukvaran.

Permalänk
Skrivet av unzane:

Måste kolla med Ownit om jag måste ha deras router för TV, annars kan jag slita ut den och bara köra Asus routers. Nu går det ju från signal in till wan på Technicolor, och sedan vidare in i wan på första asus. Det har också varit skiftade hastigheter, så nåt krockar har jag på känn.

Stängt av wifi på technicolorn iaf.

Kan bekräfta att du inte behöver Ownits router för att köra TVn. Sålänge du taggar VLAN 501 så är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theboxen21:

Kan bekräfta att du inte behöver Ownits router för att köra TVn. Sålänge du taggar VLAN 501 så är det lugnt.

Stämmer, fick fram samma uppgifter i helgen, så rev ut deras router och kör Asus rakt igenom nu. Allt blev klart bättre och pingen mot Bredbandskollen ligger under 1 ms nu