Försvarsutskottet vill utöka FRA:s övervakning av datatrafik och samtal

Permalänk
Melding Plague

Försvarsutskottet vill utöka FRA:s övervakning av datatrafik och samtal

Förslaget innebär att övervakning expanderas till att även täcka in kommunikation där båda parter befinner sig i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Ämnet för tråden är nationell säkerhetspolitik och de tekniska möjligheter svenska myndigheter föreslås få tillgång till för detta ändamål. Vi vill återigen påminna medlemmar om att SweClockers policy för politiska diskussioner gäller här, som sammanfattat går ut på att det är fritt fram att diskutera sakfrågan men utspårningar i partipolitik tillåts inte. Vi reserverar oss rätten att moderera kommentarer som frångår ämnet, innehåller påhopp eller på annat sätt bryter mot forumets regler.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Förkastligt.

Edit: Sätta in militära åtgärder mot svenska civila trodde jag inte att vi gjorde sedan Ådalen -31. Räcker det inte att låta polisen sköta dessa ärenden?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Hedersmedlem

Vad hände med EUs dom om detta? Är inte sån här allmän övervakning numera olaglig?

https://www.sweclockers.com/nyhet/30548-eu-domstolen-sager-ne...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nu skall vi kanske komma ihåg innan vi börjar kasta ord som "ändemålsglidning" och "1984" när FRA bildades som myndighet att detta är ett förslag från ett utskott. Personligen kan jag tycka att det är ett lite märkligt förslag, då man 2019 upphörde med med inrikes signalspaning i USA samt i beredningen gjorde en shut down på liknande otyg inom EU, just på grund av brott mot konstitutionen / mänskliga rättig-/friheter. Att då försvarsutskottet samlat gå ut och vurma för att vi inför samma sak i Svedala året därpå känns lite... ogenomtänkt.

Milt uttryckt.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Kan vi inte se till att vi har ett tillräckligt försvar , både civilt och militärt , innan försvarets resurser används för att övervaka folket vilket i min värld är en uppgift för polisen/säpo.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Tycker det låter rimligt, dock bör en utredning ske för varje individ som ska avlyssnas och först få tillstånd genom annan myndighet (exempelvis domstol) för att få genomföra avlyssningen. Myndigheten bör inte få fria händer att bestämma vem som ska avlyssnas enligt egen subjektiv metod och avvägning, det ska fortfarande ske korrekt rent rättsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad hände med EUs dom om detta? Är inte sån här allmän övervakning numera olaglig?

https://www.sweclockers.com/nyhet/30548-eu-domstolen-sager-ne...

Vem sade att det här rör allmän övervakning?

Artikeln är inte riktigt klar över om det handlar om massövervakning eller mer riktad övervakning.

Är det fråga om massövervakning av datatrafik så är min åsikt samma som jag tror de flesta här på Sweclockers har - Nej Tack.

Handlar det däremot om riktad övervakning mot specifika misstänkta individer (liknande polisiär telefonavlyssning) så har jag inga större invändningar i princip, förutsatt att rimlig hänsyn tas till privatliv och personlig integritet.

Permalänk
Lego Master

Detta, rakt av, är kasst.
Men man har även aviserat en höjd försvarsbudget, aviserat flera nya regementen och ska dubbla antalet värnpliktiga.

Är det nåt på gång vi borde känna till?
Försvarsministern sa bokstavligen "vi kan inte utesluta väpnat angrepp".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vilket terroristhot? Går folk fortfarande på den gamla goa?

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i juridiken och reglerna men får inte Polisen redan göra detta inom rikets gränser? Eller handlar det kanske om att FRA har bättre möjligheter till det?

Permalänk
Medlem

"Give an inch and they'll take a mile".

Detta var väl vad många varnade för redan när FRA kom fram som förslag? Dock är det ju bra att det krävs domstolsbeslut för att göra denna sorts övervakning men fortsätter dem så här så är det väl bara en tidsfråga till den ändras ytterligare.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Då blir det att man får använda VPN till allt, tycker inte staten har rätt att snoka på vad andra gör.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Fixa politiken som gör landet till ett terrornäste innan ni utökar storebror programmen...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aholman:

Vilket terroristhot? Går folk fortfarande på den gamla goa?

Vi har haft 2 attacker i sverige i närtid. Typ det hotet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

"Idag har vi en situation där en person som planerar ett terrorangrepp eller bedriver underrättelseverksamhet kommer in i Sverige och då måste FRA omedelbart avsluta sin signalspaning. – Pål Jonsson, ordförande i riksdagens försvarsutskott"

Blir inte det en polisiär (Säpo) fråga då? Och som bekant har ju polisen rätt att utföra riktade avslyssningar av både telefon och annan trafik, och även rätt att hacka enheter. Tycker att det borde vara fullt tillräckligt...

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Vad hände med EUs dom om detta? Är inte sån här allmän övervakning numera olaglig?

https://www.sweclockers.com/nyhet/30548-eu-domstolen-sager-ne...

Domen säger uttryckligen ja till denna typ av övervakning (som beskrivs i artikeln, jag har inte läst propositionen). Från artikeln du länkar:

Citat:

I domslutet menar EU-domstolen att generell insamling av data som saknar riktad och motiverade parametrar är i konflikt med EU-lagar. Samtidigt som insamlingen klassificeras som olaglig lämnar domslutet också en öppen lucka för undantag, i de fall där ett allvarligt hot mot nationell säkerhet identifierats. I ett sådant fall tillåts medlemsstatens nationella säkerhetsorgan samla in elektronisk data om misstänkta hot.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Erik_T:

Vem sade att det här rör allmän övervakning?

Artikeln är inte riktigt klar över om det handlar om massövervakning eller mer riktad övervakning.

Är det fråga om massövervakning av datatrafik så är min åsikt samma som jag tror de flesta här på Sweclockers har - Nej Tack.

Handlar det däremot om riktad övervakning mot specifika misstänkta individer (liknande polisiär telefonavlyssning) så har jag inga större invändningar i princip, förutsatt att rimlig hänsyn tas till privatliv och personlig integritet.

Nyheten nämner att förslaget ska följa tidigare krav om att målet för övervakningen måste representera ett riktat hot mot nationell säkerhet. Det förefaller alltså som att det handlar om riktad övervakning mot misstänkta aktörer, men vi har bara SR Ekot-artikeln att gå på. Vi försökte komma i kontakt med Pål Jonsson för att få klarhet i detaljerna, men utan svar. Med regeringens webbplats nere kanske han hade annat att tänka på månne?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Edit: Sätta in militära åtgärder mot svenska civila trodde jag inte att vi gjorde sedan Ådalen -31. Räcker det inte att låta polisen sköta dessa ärenden?

En grov, felaktig, förenkling, Försvarsmakten får på flera sätt bistå civilsamhället. Som tur är inser nog de flesta att samhället och samtliga involverade aktörer i den incidenten (hur tragisk den än må varit) utvecklats lite på närmare 100 år.

Skrivet av Shudnawz:

Detta, rakt av, är kasst.
Men man har även aviserat en höjd försvarsbudget, aviserat flera nya regementen och ska dubbla antalet värnpliktiga.

Är det nåt på gång vi borde känna till?
Försvarsministern sa bokstavligen "vi kan inte utesluta väpnat angrepp".

Skrivet av enbom:

"Give an inch and they'll take a mile".

Detta var väl vad många varnade för redan när FRA kom fram som förslag? Dock är det ju bra att det krävs domstolsbeslut för att göra denna sorts övervakning men fortsätter dem så här så är det väl bara en tidsfråga till den ändras ytterligare.

Skrivet av superegg:

Då blir det att man får använda VPN till allt, tycker inte staten har rätt att snoka på vad andra gör.

Skrivet av Buulaa:

Fixa politiken som gör landet till ett terrornäste innan ni utökar storebror programmen...

Det här är ett politiskt förslag från Försvarsutskottet, inget annat. Däremot kan man med fördel se vilka ledamöter som sitter i utskottet (finns tydligt angivet i länken) och kontakta dem/deras parti och fråga hur de resonerat.

Skrivet av dlq84:

"Idag har vi en situation där en person som planerar ett terrorangrepp eller bedriver underrättelseverksamhet kommer in i Sverige och då måste FRA omedelbart avsluta sin signalspaning. – Pål Jonsson, ordförande i riksdagens försvarsutskott"

Blir inte det en polisiär (Säpo) fråga då? Och som bekant har ju polisen rätt att utföra riktade avslyssningar av både telefon och annan trafik, och även rätt att hacka enheter. Tycker att det borde vara fullt tillräckligt...

Skrivet av loevet:

Nyheten nämner att förslaget ska följa tidigare krav om att målet för övervakningen måste representera ett riktat hot mot nationell säkerhet. Det förefaller alltså som att det handlar om riktad övervakning mot misstänkta aktörer, men vi har bara SR Ekot-artikeln att gå på. Vi försökte komma i kontakt med Pål Jonsson för att få klarhet i detaljerna, men utan svar. Med regeringens webbplats nere kanske han hade annat att tänka på månne?

Sic? (EDIT: ser att det är Ekot som skrivit fel.) Pål Jonson heter han.
EDIT2: Kudos till er (ping @loevet) att ni är snabbare än Ekot på att se till att det blir rätt. Lite mer förtroendeingivande om man lyckas stava folks namn rätt. Namn som finns väldigt publikt tillgängliga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Vilket terroristhot? Går folk fortfarande på den gamla goa?

Vi har ju sponsrat Isis med både folk och pengar, så är man ett terrornäste är det ju inte så svårt att se hotbilden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad hände med EUs dom om detta? Är inte sån här allmän övervakning numera olaglig?

https://www.sweclockers.com/nyhet/30548-eu-domstolen-sager-ne...

Struntar väl regeringenen i, operatörerna har ju samlat data i många år trots att dom inte får för EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Vilket terroristhot? Går folk fortfarande på den gamla goa?

Tror inte "folk" går på det direkt men något måste man ju ange som anledning. Terrorism är perfekt eftersom det inte är en entitet eller samlad organisation så då kan man varken starta krig eller sluta fred mot terrorism.

Permalänk
Medlem

Nu är jag generellt sett emot övervakning men om det används för att hitta högerextrema grupper som de ökade bombningar har orsakat kanske det är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Förkastligt.

Edit: Sätta in militära åtgärder mot svenska civila trodde jag inte att vi gjorde sedan Ådalen -31. Räcker det inte att låta polisen sköta dessa ärenden?

Nu handlar det ju inte om Svenska civila utan utländska aktörer som befinner sig i Sverige för att begå terrorangrepp eller bedriva underrättelseverksamhet .
Vad ska svenska polisen göra mot främmande makt, ge dom ett armband med texten "gör det inte", eller "sluta efterforska våra försvarshemligheter och planera angrepp"?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

En grov, felaktig, förenkling, Försvarsmakten får på flera sätt bistå civilsamhället. Som tur är inser nog de flesta att samhället och samtliga involverade aktörer i den incidenten (hur tragisk den än må varit) utvecklats lite på närmare 100 år.

Det här är ett politiskt förslag från Försvarsutskottet, inget annat. Däremot kan man med fördel se vilka ledamöter som sitter i utskottet (finns tydligt angivet i länken) och kontakta dem/deras parti och fråga hur de resonerat.

Sic? (EDIT: ser att det är Ekot som skrivit fel.) Pål Jonson heter han.
EDIT2: Kudos till er (ping @loevet) att ni är snabbare än Ekot på att se till att det blir rätt. Lite mer förtroendeingivande om man lyckas stava folks namn rätt. Namn som finns väldigt publikt tillgängliga.

Jag är medveten om kontexten, min poäng kvarstår.

Permalänk
Medlem

de kommer inte ta en ända kriminell mördare med detta, dock kommer vi få massa upphovsrättsfall där FRA använder detta system för att spionera på svennebanan som laddade hem senaste disney filmen

också vad är poängen med att sätta dit kriminella om straffen är dagisnivå? att åka in i fängelset i ungdomskriminellakretsar är mer eller mindre en medalj för bra arbete, de kommer ut ur finkan ännu mer kriminella än när de kom in! lås in dem i 15-20 år för mord så kommer deras testoniver vara så låga att de inte pallar hålla på och kriminella runtomkring dem kommer också ha gått vidare i livet så de kan inte automatiskt bara falla tillbaka i sina gamla rutiner för deras vänner håller inte på längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Jag är medveten om kontexten, min poäng kvarstår.

Det i sig tänker jag inte kritisera (politiskt engagemang behöver/ska vi inte gå in på närmare) - men det gäller att vara medveten om att detta är politik och inget internt försvarsbeslut (well, del i). Det är en ganska stor skillnad. Ville bara trycka lite extra på det.

Givetvis kan förslag få konsekvenser på längre sikt, men än så länge är det "bara" politik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Vilket terroristhot? Går folk fortfarande på den gamla goa?

Kommer du ihåg när det var en ''debatt'' om vad vi skulle göra med ''svenskar'' som åkte ner till syrien för att kriga?
Kommer du ihåg att vi släppte in dom hem igen och frågan dog?

Just det hotet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

Vem sade att det här rör allmän övervakning?

Artikeln är inte riktigt klar över om det handlar om massövervakning eller mer riktad övervakning.

Är det fråga om massövervakning av datatrafik så är min åsikt samma som jag tror de flesta här på Sweclockers har - Nej Tack.

Handlar det däremot om riktad övervakning mot specifika misstänkta individer (liknande polisiär telefonavlyssning) så har jag inga större invändningar i princip, förutsatt att rimlig hänsyn tas till privatliv och personlig integritet.

Man kan väl säga som så att FRAs signalspaning i det fasta nätet som sker mellan nationsgränserna involverar all trafik. De letar efter grejer i den enorma dataström som passerar och ser om de fångar något där. Med avancerade metoder givetvis. Rimligen sköter datorer genomgången och silar fram det som är högintressant och som då får gås igenom av människor.
Så på den fronten är det inte bara riktat span i nuläget utan det är massövervakning på det sättet.
Förslaget som jag förstått det handlar om att bygga ut signalspaningen i fasta nätet till att även kunna göras inom landet.

Det är väl anledningen till att det finns misstankar om att det rör sig om massövervakning.

Men jag vet inte säkert vad det är som gäller här ännu. Har inte lusläst det. Hörde däremot nyheten på ekot imorse.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Kommer du ihåg när det var en ''debatt'' om vad vi skulle göra med ''svenskar'' som åkte ner till syrien för att kriga?
Kommer du ihåg att vi släppte in dom hem igen och frågan dog?

Just det hotet.

Detta är sant, men jag tror (nu kanske jag är naiv) att säpo kringgår diverse lagar för att spana på dessa individer? Att ta tillbaka radikala terrorister och tro att de ska de-radikaliseras efter ett par veckors snack med kaffe och bulle hos socialtanten är ju enormt naivt men sverige är ett unikt land