Elgigantens felaktiga datorerbjudande- diskussion

Permalänk
Medlem

Elgigantens felaktiga datorerbjudande- diskussion

Fick också sms. Står dock fortfarande som "reserverad" för mig i ordern.
Fult att först godkänna ordern och sen annulera den

Blir ledsen ju

Edit: Nu togs ordern bort. Inte ändrad till "annulerad" eller nåt, utan helt borttagen :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Fick också sms. Står dock fortfarande som "reserverad" för mig i ordern.
Fult att först godkänna ordern och sen annulera den

Blir ledsen ju

Ja man blir ju inte direkt glad 😂 står reserverad hos mig med på giganten och inget nytt på klarna heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Fick också sms. Står dock fortfarande som "reserverad" för mig i ordern.
Fult att först godkänna ordern och sen annulera den

Blir ledsen ju

Edit: Nu togs ordern bort. Inte ändrad till "annulerad" eller nåt, utan helt borttagen :s

På vilket sätt är det "fult"? Priset var uppenbarligen fel och återförsäljare har givetvis denna rätt och friskrivining i sina köpvillkor
gentemot konsumenten mot denna typ av felskrivningar.

Detta är inte första (och sannolikt inte sista) gången liknande prisfel uppstår! Tråkigt såklart men om det är "för bra för att vara sant" så är det oftast det.

Tycker SweC-medlemmar som medvetna konsumenter bör sluta dra "ful"-kortet / "dålig stil" gentemot ÅF när detta sker och i stället höja nivån på diskussionerna lite.

Sedan kan man tycka att det är tråkigt att inte ordern gick igenom, det är givetvis er fulla rätt men också olika saker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

På vilket sätt är det "fult"? Priset var uppenbarligen fel och återförsäljare har givetvis denna rätt och friskrivining i sina köpvillkor
gentemot konsumenten mot denna typ av felskrivningar.

Detta är inte första (och sannolikt inte sista) gången liknande prisfel uppstår! Tråkigt såklart men om det är "för bra för att vara sant" så är det oftast det.

Tycker SweC-medlemmar som medvetna konsumenter bör sluta dra "ful"-kortet / "dålig stil" gentemot ÅF när detta sker och i stället höja nivån på diskussionerna lite.

Sedan kan man tycka att det är tråkigt att inte ordern gick igenom, det är givetvis er fulla rätt men också olika saker!

Hann du inte beställa en själv? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Hann du inte beställa en själv? 😂

Haha, nej! Jag missade (tyvärr) det men bara lite trött på att samma argument och kommentarer återkommer gång på gång.
Ungefär lika förutsägbart som mängden kommentarer när Apple släpper nya iPhones 😘

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

På vilket sätt är det "fult"? Priset var uppenbarligen fel och återförsäljare har givetvis denna rätt och friskrivining i sina köpvillkor
gentemot konsumenten mot denna typ av felskrivningar.

Detta är inte första (och sannolikt inte sista) gången liknande prisfel uppstår! Tråkigt såklart men om det är "för bra för att vara sant" så är det oftast det.

Tycker SweC-medlemmar som medvetna konsumenter bör sluta dra "ful"-kortet / "dålig stil" gentemot ÅF när detta sker och i stället höja nivån på diskussionerna lite.

Sedan kan man tycka att det är tråkigt att inte ordern gick igenom, det är givetvis er fulla rätt men också olika saker!

Du har givetvis rätt men det är flera av oss medlemmar som har kontaktat elgiganten för att stämma av om priset verkligen var rätt, och vad jag har hört har alla fått bekräftat att priset är korrekt och att produkten kommer att levereras. Därav frustrationen när de flera dagar senare säger att priset trots allt var felaktigt. Lägg också till att datorn kom ut som "Tillfällig utförsäljning", försvann från hemsidan men kom tillbaka igen efter cirka 15 minuter med samma pris. Det finns flera saker som talar för att konsumenten har rätt denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

På vilket sätt är det "fult"? Priset var uppenbarligen fel och återförsäljare har givetvis denna rätt och friskrivining i sina köpvillkor
gentemot konsumenten mot denna typ av felskrivningar.

Detta är inte första (och sannolikt inte sista) gången liknande prisfel uppstår! Tråkigt såklart men om det är "för bra för att vara sant" så är det oftast det.

Tycker SweC-medlemmar som medvetna konsumenter bör sluta dra "ful"-kortet / "dålig stil" gentemot ÅF när detta sker och i stället höja nivån på diskussionerna lite.

Sedan kan man tycka att det är tråkigt att inte ordern gick igenom, det är givetvis er fulla rätt men också olika saker!

Jag tycker ändå att en jätte som Elgiganten (störst i Norden på elektronik) kan stå för sitt fel och på ren goodwill skicka iväg produkterna även om det blir en viss förlust. Det är ju ändå kaffepengar för Elgiganten, väldigt snålt måste jag säga. Danska Proshop som är klart mindre än Elgiganten brukar tex stå för sina "prismisstag" och skicka iväg i alla fall för att göra sina kunder nöjda och glada. Jag fick tex ett uppenbart felprisatt ASRock B550 Taichi moderkort för 2193 Kr (kostade annars över 3800 Kr vid launch) skickat till mig i sommar. Hade samma skett hos Elgiganten så hade de nog ställt in ordern och gjort en kund mindre glad. Snålt och sniket helt enkelt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag tycker ändå att en jätte som Elgiganten (störst i Norden på elektronik) kan stå för sitt fel och på ren goodwill skicka iväg produkterna även om det blir en viss förlust. Det är ju ändå kaffepengar för Elgiganten, väldigt snålt måste jag säga. Danska Proshop som är klart mindre än Elgiganten brukar tex stå för sina "prismisstag" och skicka iväg i alla fall för att göra sina kunder nöjda och glada. Jag fick tex ett uppenbart felprisatt ASRock B550 Taichi moderkort för 2193 Kr (kostade annars över 3800 Kr vid launch) skickat till mig i sommar. Hade samma skett hos Elgiganten så hade de nog ställt in ordern och gjort en kund mindre glad. Snålt och sniket helt enkelt...

Några hundratusen i kostnad är ändå inte "kaffeepengar" för att få ett extremt fåtal nöjda.

Då beställde jag ändå en och hade gärna sett leverans. Misstag händer och det här var ett uppenbart prisfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

På vilket sätt är det "fult"? Priset var uppenbarligen fel och återförsäljare har givetvis denna rätt och friskrivining i sina köpvillkor
gentemot konsumenten mot denna typ av felskrivningar.

Detta är inte första (och sannolikt inte sista) gången liknande prisfel uppstår! Tråkigt såklart men om det är "för bra för att vara sant" så är det oftast det.

Tycker SweC-medlemmar som medvetna konsumenter bör sluta dra "ful"-kortet / "dålig stil" gentemot ÅF när detta sker och i stället höja nivån på diskussionerna lite.

Sedan kan man tycka att det är tråkigt att inte ordern gick igenom, det är givetvis er fulla rätt men också olika saker!

Tycker det är fult att först ha en process där en order ska godkännas, inte bara en orderbekräftelse om att den tagits emot, utan att det bekräftats att ordern är accepterad och giltig, och sen flera dagar senare bara ta bort ordern.

Tycker ärligt talat inte priset var så otrolig dramatiskt lågt. Markerat med "Tillfällig utförsäljning!" dessutom, något som jag iaf inte sett förut på elgiganten. Låg väl ett par tusen under vad som hade klassats som en "normal" utförsäljning.

Jag tycker ÅF kan börja hålla koll på sina priser och erbjudanden, framförallt om de nu tänker godkänna beställningar som läggs till de priserna.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
Den där då? 5000:- rabatt. Mycket dyrare/bättre komponenter än den jag köpte för 6600. Ska inte till mer än 1-2k rabatt till på den länkade datorn innan den också hamnar i "oh shit, nice price"-kategorin.

Hade den kostat 990 kronor, istället för 9990 så hade jag hållt med. It didn't tho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Haha, nej! Jag missade (tyvärr) det men bara lite trött på att samma argument och kommentarer återkommer gång på gång.
Ungefär lika förutsägbart som mängden kommentarer när Apple släpper nya iPhones 😘

Det var väl det jag misstänkte 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

På vilket sätt är det "fult"? Priset var uppenbarligen fel och återförsäljare har givetvis denna rätt och friskrivining i sina köpvillkor
gentemot konsumenten mot denna typ av felskrivningar.

Detta är inte första (och sannolikt inte sista) gången liknande prisfel uppstår! Tråkigt såklart men om det är "för bra för att vara sant" så är det oftast det.

Tycker SweC-medlemmar som medvetna konsumenter bör sluta dra "ful"-kortet / "dålig stil" gentemot ÅF när detta sker och i stället höja nivån på diskussionerna lite.

Sedan kan man tycka att det är tråkigt att inte ordern gick igenom, det är givetvis er fulla rätt men också olika saker!

Finns det någon info om den felskrivnings texten är ok? Det är nämligen inte ok vid bilannonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Finns det någon info om den felskrivnings texten är ok? Det är nämligen inte ok vid bilannonser.

https://www.elgiganten.se/cms/kopvillkor-elgiganten/kopvillko...

Permalänk
Medlem

https://ehandelstips.se/index.php/kan-du-friskriva-dig-fran-p...

Permalänk
Medlem

Jag förstår alltså helt den emotionella biten av detta. Alla vill göra ett fynd / klipp så förstår att man kopplar på känslospröten när detta inte uppfylls och man blir besviken!

Jobbar själv inte inom retail och elektronikbranschen men den lilla insikt jag har så (tror) jag det är i princip omöjligt för kedjor likt Elgiganten att själva verifiera all sin prissättning. I stället har man en rad kontrollmekanismer igång i bakgrunden såsom AI / robotar som fångar upp "konstiga" flöden och "irrationella" kundbeteenden för att sedan granska dessa manuellt och avbryta ordrar i efterhand, allt för att undvika ren förlust.

Att enskilda medarbetare ska ha järnkoll på allt tycker jag är orimlig kravställning med tanke på mängden produkter som säljs.

Goodwill? Låter väl trevligt men tycker personligen inte felaktig prissättning faller under Goodwill utan är något annat. Men givetvis upp till enskilda återförsäljare såsom ProShop som kanske värderar att kunden gör fler köp i framtiden. Elgiganten har givetvis en helt annan kundbas och underlag vs en "liten" nätförsäljare.

Jag försöker inte skapa någon pajkastning här, vill bara nyansera debatten lite och hoppas det är ok!

Permalänk
Medlem

Att någon skriver:

"Om ett skriv- eller tryckfel av betydande omfattning har förekommit från säljarens sida, i annonser och dylikt och/eller i webbutiken, som är större än 15 % av det normala försäljningspriset, kan säljaren ensidigt ändra, ta bort eller avvisa beställningen. Det gäller även om kunden har fått en orderbekräftelse eller liknande."

Är inte värt något alls. Ett fullständigt generell friskrivning, speciellt när deras gräns är mycket lägre än normala "reor", är bara tomma ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Att någon skriver:

"Om ett skriv- eller tryckfel av betydande omfattning har förekommit från säljarens sida, i annonser och dylikt och/eller i webbutiken, som är större än 15 % av det normala försäljningspriset, kan säljaren ensidigt ändra, ta bort eller avvisa beställningen. Det gäller även om kunden har fått en orderbekräftelse eller liknande."

Är inte värt något alls. Ett fullständigt generell friskrivning, speciellt när deras gräns är mycket lägre än normala "reor", är bara tomma ord.

Precis, då har du förstått hur Elgiganten (Och andra företag) gillar sin affärsjuridik 😎

Permalänk
Medlem

Kan ni ta denna evighetsdiskussion som uppkommer varenda gång med exakt samma svar i en egen tråd?

Permalänk
Medlem

Det som irriterar mig lite i detta är att det va någon här som fick sina datorer levererade för 6596kr o sedan börjar elgiganten annulera ordrar 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag förstår alltså helt den emotionella biten av detta. Alla vill göra ett fynd / klipp så förstår att man kopplar på känslospröten när detta inte uppfylls och man blir besviken!

Jobbar själv inte inom retail och elektronikbranschen men den lilla insikt jag har så (tror) jag det är i princip omöjligt för kedjor likt Elgiganten att själva verifiera all sin prissättning. I stället har man en rad kontrollmekanismer igång i bakgrunden såsom AI / robotar som fångar upp "konstiga" flöden och "irrationella" kundbeteenden för att sedan granska dessa manuellt och avbryta ordrar i efterhand, allt för att undvika ren förlust.

Att enskilda medarbetare ska ha järnkoll på allt tycker jag är orimlig kravställning med tanke på mängden produkter som säljs.

Goodwill? Låter väl trevligt men tycker personligen inte felaktig prissättning faller under Goodwill utan är något annat. Men givetvis upp till enskilda återförsäljare såsom ProShop som kanske värderar att kunden gör fler köp i framtiden. Elgiganten har givetvis en helt annan kundbas och underlag vs en "liten" nätförsäljare.

Jag försöker inte skapa någon pajkastning här, vill bara nyansera debatten lite och hoppas det är ok!

Absolut, men ser du ingenting konstigt i den här situationen? Tidsramen från köp till återkoppling, återpubliceringen av produkten samma kväll, att datorn inte går att köpa överhuvudtaget längre, dvs. de har inte ens erbjudit den till ett annat pris. Samma maskin går att sätta ihop för dryga 10-tusen om man köper respektive del på rea vilket lär bli billigare på Black Friday. Då är 6500 kr inte helt osannlikt sett till att de annonserade "utförsäljning" och tillhör den typ av företag som återkommande erbjuder halva priset eller mer inom sina olika produktområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNzANe1000:

Det som irriterar mig lite i detta är att det va någon här som fick sina datorer levererade för 6596kr o sedan börjar elgiganten annulera ordrar 🤔

Snarare förståeligt, om delarna i datorn har utgått så lär det ju bli svårt att skrapa ihop nya om de råkar sälja för många. Från början fanns <5

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNzANe1000:

Det som irriterar mig lite i detta är att det va någon här som fick sina datorer levererade för 6596kr o sedan börjar elgiganten annulera ordrar 🤔

varför blir du irriterad? Var väl jättebra för dom som fick datorn billigt. Hade själv beställt samma dator men va helt okej med att den inte skickades. Visst hade Elgiganten kunna göra en goodwill men inget jag förväntade mig.

Tycker du ska glädjas åt dom som fick datorn för ett dunderpris istället

Permalänk
Skrivet av pacc:

Snarare förståeligt, om delarna i datorn har utgått så lär det ju bli svårt att skrapa ihop nya om de råkar sälja för många. Från början fanns <5

Fel, 25+ stod det. Både första och andra gången.
Den billigare stod det 5 på däremot. Den fanns ju även i butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_W:

Absolut, men ser du ingenting konstigt i den här situationen? Tidsramen från köp till återkoppling, återpubliceringen av produkten samma kväll, att datorn inte går att köpa överhuvudtaget längre, dvs. de har inte ens erbjudit den till ett annat pris. Samma maskin går att sätta ihop för dryga 10-tusen om man köper respektive del på rea vilket lär bli billigare på Black Friday. Då är 6500 kr inte helt osannlikt sett till att de annonserade "utförsäljning" och tillhör den typ av företag som återkommande erbjuder halva priset eller mer inom sina olika produktområden.

Köpte själv datorn men fick samma sms om utebliven leverans.

6500 kr måste vara under inköpspris för Elgiganten. Inget konstigt att annulerade dessa ordrar. 6500 kr för dom komponenterna va orimligt. Hade enbart varit extremt bra goodwill om dom sålt dessa.

att det kom ett SMS idag har väl med att göra att dessa skulle in i lager igen 15/10 så ser inget konstigt med återkopplingen heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNzANe1000:

Det som irriterar mig lite i detta är att det va någon här som fick sina datorer levererade för 6596kr o sedan börjar elgiganten annulera ordrar 🤔

Det missade jag, trodde alla fick dom annullerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Det missade jag, trodde all fick dom annullerade.

Köper man och hämtar i butik hinner man ofta komma fram och gå igenom köpet innan de märker något. Då köpet gått igenom kan man inte avbryta längre på samma vis.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är juridiskt där? Bara för att elgiganten skriver något betyder inte det att det stämmer eller följer ordning och regler.
Länka gärna till det där det faktiskt blivit prövat juridiskt. Jag är väldigt tveksam till att texten "reserverar oss för felskrivning" friskriver dig. Ett avtal är ett avtal och måste således följas om en order är godkänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Köper man och hämtar i butik hinner man ofta komma fram och gå igenom köpet innan de märker något. Då köpet gått igenom kan man inte avbryta längre på samma vis.

Ah där ser man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Fick också sms. Står dock fortfarande som "reserverad" för mig i ordern.
Fult att först godkänna ordern och sen annulera den

Blir ledsen ju

Edit: Nu togs ordern bort. Inte ändrad till "annulerad" eller nåt, utan helt borttagen :s

Var din order bekräftad? I så fall får dom inte avbryta köp pga fel pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Var din order bekräftad? I så fall får dom inte avbryta köp pga fel pris.

De skickar en beställningsbekräftelse, utgår från att alla fått samma.

står nedan:

Detta är inte en juridiskt bindande orderbekräftelse och vi förbehåller oss rätten att avbryta din order på grund av tryckfel, tekniska problem, leveranssvikt och liknande situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Var din order bekräftad? I så fall får dom inte avbryta köp pga fel pris.

Skrivet av mrE1:

De skickar en beställningsbekräftelse, utgår från att alla fått samma.

står nedan:

Detta är inte en juridiskt bindande orderbekräftelse och vi förbehåller oss rätten att avbryta din order på grund av tryckfel, tekniska problem, leveranssvikt och liknande situationer.

Ja, min var bekräftad. Eftersom det stod "orderstatus: Reserverad", och jag inte riktigt förstod det, så frågade jag deras bot.
Boten bekräftade att "Reserverad" innebär att ordern är genomförd, och att nästa steg är att få ett kolli-nr.

Elgiganten skriver ju dock att de får annullera ordrar precis när som helst i processen, as they see fit så att säga.