Tävling: Designa Kompletts bakgrundsbild – påkostad speldator och skärmar i potten

Permalänk
Melding Plague

Tävling: Designa Kompletts bakgrundsbild – påkostad speldator och skärmar i potten

Komplett utmanar SweClockers medlemmar att skapa den bästa bakgrundsbilden för Komplett PC, och lockar med finfina vinster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul, ska försöka få in ett bidrag denna gången

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Viking

Tänk om man ens kunde göra bakgrundsbilder.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal
Tänkte exakt samma tanke och det är aldrig för sent att lära sig 👍🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Användes förra omgångens bild öht? Kollat lite då och då men aldrig sett.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi! Detta är en riktigt belöning för en tävling, nu kan de andra snåljåparna som exempelvis Razer som i sin senaste tävlig erbjöd så generösa belöningar som spelmöss ta åt sig lite info om vad som är rimligt 😎

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Användes förra omgångens bild öht? Kollat lite då och då men aldrig sett.

Undrar om den används internt på komplett, som bakgrundsbild på deras workstations för de anställda typ.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd

Måste man bygga hela datorn för de pengarna eller kan man bara köpa några delar?
Är ett bra pris men vill man bygga ett monster så måste man peta in lite själv också.

Synd att man är kass på allt vad photoshop och liknande heter men kanske kastar in rtt försök iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Kristoffer:

Undrar om den används internt på komplett, som bakgrundsbild på deras workstations för de anställda typ.

Jag får känslan av att den är installerad på färdigbyggda datorer från komplett men då jag aldrig köpt någon själv så vet jag inte säkert.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ok, Jag skall försöka fixa fram en bild till den 15e oktober, eller iaf senast 27e oktober, möjligtvis 4e november. Absolut senast i början på nästa år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Komplett Group med dotterbolag förbehåller sig rätten att fritt använda alla inskickade bidrag i kommersiellt syfte.

Även de som inte belönats/kompenserats då alltså. Alright.

Permalänk
Medlem

bidrag 1

Bidrag 1.

Bidrag 1 - alternativ färg.

Tack för mig!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Alltid undrat över lag-biten i sådan här tävlingar. Kompletts grundmaterial är ju i ai-format, så de förväntar ju sig att man har en licens i Illustrator. Sen kanske Photoshop för effekter. Då blir det ju troligen en licens för Creative Cloud vilket går på 600 kr/mån. Kalla mig cynisk, men jag tror att stora majoriteten av de som har den programvaran här, och på andra ställen, kör på en "alternativ licensmodell". Så hur funkar det sedan när en så stor aktör som Komplett sedan ev. använder materialet i kommersiellt syfte?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Alltid undrat över lag-biten i sådan här tävlingar. Kompletts grundmaterial är ju i ai-format, så de förväntar ju sig att man har en licens i Illustrator. Sen kanske Photoshop för effekter. Då blir det ju troligen en licens för Creative Cloud vilket går på 600 kr/mån. Kalla mig cynisk, men jag tror att stora majoriteten av de som har den programvaran här, och på andra ställen, kör på en "alternativ licensmodell". Så hur funkar det sedan när en så stor aktör som Komplett sedan ev. använder materialet i kommersiellt syfte?

Vi är nog en hel del personer här med riktiga licenser så jag ser inte problemet. Det problem som du nämner har jag istället i tävlingar där man moddar datorer då jag inte har verktygen eller materialen. Alla tävlingar kan ju inte passa alla medlemmar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Alltid undrat över lag-biten i sådan här tävlingar. Kompletts grundmaterial är ju i ai-format, så de förväntar ju sig att man har en licens i Illustrator. Sen kanske Photoshop för effekter. Då blir det ju troligen en licens för Creative Cloud vilket går på 600 kr/mån. Kalla mig cynisk, men jag tror att stora majoriteten av de som har den programvaran här, och på andra ställen, kör på en "alternativ licensmodell". Så hur funkar det sedan när en så stor aktör som Komplett sedan ev. använder materialet i kommersiellt syfte?

Jag har lämnat ett bidrag. Det kommer troligtvis vara långt under alla andras nivåer men jag gjorde det för att det är lite roligt. Har aldrig jobbat med sådant och kommer inte göra det i framtiden heller.

Men jag använde mig enbart utav gratis programvara, nämligen gimp. Med det kan du exportera till .psd som var ett krav.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Äntligen en tävling där man kan använda lite av sin yrkeserfarenhet. Ser fram emot nya datorn.
Skicka pm för länk om man vill ladda ner i full kvalité.

Trevlig helg på er!

Fel
Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Det ligger mer jobb bakom den medföljande bakgrunden i Windows 10 än vad jag trodde, och då tycker jag inte att den är något särskilt speciellt:
https://www.theverge.com/2015/6/25/8845379/windows-10-desktop...

Att då göra en egen i tävlingssammanhang skapar alldeles för mycket prestationsångest så jag avstår personligen.
Lycka till alla duktiga och kreativa medlemmar!

Visa signatur

Test

Permalänk
Viking
Skrivet av Izenoz:

@Donnerstal
Tänkte exakt samma tanke och det är aldrig för sent att lära sig 👍🏻

Jag gjorde i alla fall ett försök.

Bidrag nr. 1:

Bidrag nr. 2:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Alltid undrat över lag-biten i sådan här tävlingar. Kompletts grundmaterial är ju i ai-format, så de förväntar ju sig att man har en licens i Illustrator. Sen kanske Photoshop för effekter. Då blir det ju troligen en licens för Creative Cloud vilket går på 600 kr/mån. Kalla mig cynisk, men jag tror att stora majoriteten av de som har den programvaran här, och på andra ställen, kör på en "alternativ licensmodell". Så hur funkar det sedan när en så stor aktör som Komplett sedan ev. använder materialet i kommersiellt syfte?

Vet inte hur det ser ut rent juridiskt, men undrar hur de ska veta eller bry sig om att materialet skapats med nedladdade program? Har på kontor både i Sverige och utomlands varit med om att det körs med nedladdade program, testversioner och liknande. För att skapa material som sedan säljs eller lämnas in som tävlingsbidrag alltså. Lite dumt kan jag tycka, eftersom det ofta leder till buggar eller andra problem som sänker produktiviteten och man utan licens inte får direkt teknisk support.

Däremot går det ju att använda gratisprogram också, det finns nog de som kan öppna .ai-filer också eller så konverteras dessa med andra program.

För min del ligger problemet i valet av önskad upplösning. Det är ju just för att kunna skapa och bearbeta så stora bilder som jag behöver en ny dator!

Skrivet av Gamblor:

Det ligger mer jobb bakom den medföljande bakgrunden i Windows 10 än vad jag trodde, och då tycker jag inte att den är något särskilt speciellt:
https://www.theverge.com/2015/6/25/8845379/windows-10-desktop...

Att då göra en egen i tävlingssammanhang skapar alldeles för mycket prestationsångest så jag avstår personligen.
Lycka till alla duktiga och kreativa medlemmar!

Men så mycket jobb lägger ingen annan som deltar i denna tävling ner, dessutom hade man kunnat uppnå samma resultat med enbart digitala metoder!

Gör ett bidrag om du tycker det är kul, prestationsångesten är bäst att lägga undan. Titta på förra upplagans 3 finalister, de är alla snygga men väldigt olika och gjorda på olika sätt: https://www.sweclockers.com/tavling/26707-rosta-pa-kompletts-...

La till citat och svar till ett andra inlägg
Visa signatur

MacBook Pro 2012 15"

Permalänk
Medlem

bidrag 2

Bidrag2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Alltid undrat över lag-biten i sådan här tävlingar. Kompletts grundmaterial är ju i ai-format, så de förväntar ju sig att man har en licens i Illustrator. Sen kanske Photoshop för effekter. Då blir det ju troligen en licens för Creative Cloud vilket går på 600 kr/mån. Kalla mig cynisk, men jag tror att stora majoriteten av de som har den programvaran här, och på andra ställen, kör på en "alternativ licensmodell". Så hur funkar det sedan när en så stor aktör som Komplett sedan ev. använder materialet i kommersiellt syfte?

Loggan går bra att öppna i Photoshop. Annars finns det gratisprogram som kan öppna ai-filer. Det brukar även gå att spara som .ai genom att först spara som .pdf och sen ändra filändelsen.

För egen del håller jag mig till min licens av Photoshop och Lightroom - sysslar inte med vektorgrafik.

Permalänk
Medlem

Komplett bakrundsbild - Bidrag 1 & 2 (Emad Shaabani)

Hej,

Min ingångspunkt var att skapa en bakgrundsbild som är avskalad, modern och elektronikinspirerad. Samt att den tydligt skulle följa Kompletts grafiska profil.

Här kommer mitt första bidrag.

Nedan är mitt andra bidrag. Jag justerade den diagonala linjen för att matcha Kompletts 30-gradersvinkel, samt justerade gradienten lite.

Bidrag 2 adderat
Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem

Kan man anta att texten "Komplett" inte måste vara med utan det räcker med symbolen? Med tanke på fjolårets vinnare?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Kan man anta att texten "Komplett" inte måste vara med utan det räcker med symbolen? Med tanke på fjolårets vinnare?

/hulle.

I komplett_b2c_brand_guidelines.pdf står det följande:

"03 Logosymbolet
Komplett-symbolet får unntaksvis stå alene der
det er hensiktsmessig. F.eks. ved branding på
merchandise eller profilbilder på SoMe."

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem

Kommer med ett bidrag här, Honeycomb med Kompletts färger:

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag är dödålig på att designa bakgrunder men jag gillar naturen och naturbilder så en naturbild i Sweclockers färger med tex en cool dator, bärbar dator, router, processor eller annat tillbehör mitt i smeten skulle åtminstone jag gilla

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Less is more...

Permalänk
Medlem

Enligt regler i texten så står det:

Allt material måste skapas från grunden.

Innebär det att egna fotografier ej är tillåtet att använda som "grundplåt" eller delar av bilden ?

Visa signatur