Corsair K100 RGB – ny modell med faktiska nyheter

Permalänk
Medlem

Saknas verifiering av polling rate.
Ett enkelt, men lite ovetenskapligt, sätt att testa om du har gamla vanliga Usb 125hz polling rate, är att testa följande site [link]https://blog.seethis.link/scan-rate-estimator/[/link]
Om du får värden som ser ut som en massa 8ms, 16ms som bäst. jag då har du 125hz pollingrate. Då det skiljer 8ms mellan varje värde. (kan bli lite 7ms och 9ms, men som sagt, inte precis det mest precisa testet.) Kolla på värdena, och om det skiljer 8ms så är det 125hz polling rate.

Ett tangentbord som skryter med 4000hz polling rate måste sättas på prov. Inte minst då detta är selling point för detta tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Mjo, men vid det priset så känns det som ett måste ändå. Många alla andra märken har det i betydligt lägre prisklasser. Razer, Ducky, Logitech, Cooler Master osv. har alla modeller med löstagbar sladd.

Själv så är det något jag använder ganska ofta, inte för att mitt tangentbord nånsin lämnar hemmet utan snarare för att jag ibland även använder mitt skrivbord inte bara till datorn utan även till saker som plugg. Extremt smidigt att bara koppla loss TB't och lägga den åt sidan för stunden för att göra plats åt saker som böcker och anteckningsblock och liknande, utan att behöva brottas med en jobbig sladd som bara kommer i vägen hela tiden.

Sedan så är det ju inte vara längd och utseende utan även livslängd. I hörlursvärlden är det i princip givet att sladden är utbytbar på de mer påkostade modellerna (utom kanske 1 eller 2 specifika märken) inte bara för att det är smidigt utan även för att den ofta är det första som går sönder från slitage och därför kan behöva bytas. Visst så slits inte sladden till ett tangentbord ut på samma vis men ändå är det det ju bra mycket enklare och billigare att byta en enstaka sladd än att byta ut hela tangentbordet. Går ju även att dra, möjligtvis även bättre, jämförelser med modulära kontra icke-modulära nätagg.

Sen, IMO, så finns ju inte så många anledningar att inte inkludera det med tanke på att det är deras mest påkostade modell hittils. Kostar som mest bara några ören extra att lägga dit en port för det och jag kan inte se någon direkt nackdel för konsumenten, är ju inte precis som att det skadar att ha det även om du inte drar nytta av det själv.

Förhoppningsvis lyssnar tillverkarna på konsumenterna också när de skall ta fram nya produkter så det kanske kommer i framtiden.
Passar på att tagga @Corsair Johan så får han prata med produktutvecklarnna om detta.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Jovisst, men jag vill nog påstå att det är större prestandaskillnad mellan professionella verktyg och biltemas än det är mellan säg ett ducky för 1.3k och ett rgbmonster för 2.5k.

Självklart, argumenterar inte för att köpa just detta tgb, men principiellt för att 2.5k för ett tangentbord kan vara berättigat.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Krokarn:

Förhoppningsvis lyssnar tillverkarna på konsumenterna också när de skall ta fram nya produkter så det kanske kommer i framtiden.
Passar på att tagga @Corsair Johan så får han prata med produktutvecklarnna om detta.

Jag själv köper då aldrig ett corsairbord till med den den där feta, klumpiga, otympliga, styva, tunga, damm-magnetiska sladden de kör med på alla sina "bättre" bord, dvs: sämre... -___-

Varför de inte kan sätta i ett USB-nav i t-bordet istället för den där löjligt jobbiga dubbel-lindade dubbelkabeln, om de nu vill erbjuda extra USB direkt i bordet. Jag har sett jordade nätkablar som är mer smidiga ärligt talat... Ockupera två USB på baksidan av datorn suger fett det också.

Den är verkligen sämst i datorväg alltså. Sämst av allt, det sämsta jag sett någonsin typ. Och då har jag sett en hel del rötna datorgrejer, Atari Jaguar handkontroller med mera.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Hmm, jag har kört mekaniska brytare länge nu och ljudet folk upprepat snackar om förstår jag inte vad det är? Är det klickandet från gröna och blåa brytare vi snackar om eller allmänt?

För jag kör bruna brytare och jag kan inte påstå att det låter värst mycket. Det som låter är ju genomslagen om man trycker hårt, men de kan man ju dämpa med o-ringar om de stör eftersom brytaren aktiverar ju långt innan de bottnar. Membrantangebtbord har ju typ detta inbyggt så att säga, det är skillnaden som jag ser det.

Eller hjälper inte o-ringar nog mycket, det låter fortfarande för mkt? Försöker ingen gotcha här eller så utan jag är genuint nyfiken. Läser många som är oroliga för att det ska låta och här sitter jag med bruna brytare och undrar vad de snackar om. Kör dessutom utan o-ringar så jag har inte ens känt det behovet

Sorry sent svar. Jag vet inte riktigt, jag uppfattade ljudet som "smattrande" efter några år och antar att jag tröttnade lite bara. Har använt röda och blåa brytare. De blåa låter ju bra mycket mer än de röda, men de röda var också något trögare. Vi får se, jag har ju kvar det bordet med röda brytare. Kanske tar fram det igen någon gång och jämför!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

g915 - kostade runt samma.
Men detta används till allt, även till apple tv och batteriet håller i evigheter!

Permalänk
Medlem

Priset är urlöjligt. Jag sitter på ett 6 år gammalt Corsair K70 numera, köptes för 1400 kr. Jag behöver absolut inte bättre byggkvalité än detta. Men detta kanske är byggt för att tåla knytnävar, fan vet jag.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av zipmiX:

Sikken prislapp! Jag personligen behöver inte ett sådant tangentbord - riktar sig väl till en yngre publik kanske, jag vet inte. Jag köpte ett simpelt K55, då jag tröttnade på ljudet från mekaniska brytare efter några år. Ville dock ha belysning som jag kunde ställa in själv, så det blev enkelt och billigt för mig

Härligt att höra att du är nöjd med ditt K55!

Skrivet av JoOngle:

Jag hoppas dom har fixat problemet med att keycaps (själva tagenterna, inte cherry switcherna) går sönder efter 1-2 år. Har ett K70 RGB LUX v2. som nu ligger och dammar, saknar keycaps (ja, dom bryter sönder och faller av till slut)

På K100 så är det keycaps gjord av en mera tålig plast, PBT istället för ABS, så dom håller mycket bättre. Ang ditt K70 RGB Lux så får du gärna PMa mig så ska jag kika på nya keycaps åt dig.

Skrivet av Krokarn:

Förhoppningsvis lyssnar tillverkarna på konsumenterna också när de skall ta fram nya produkter så det kanske kommer i framtiden.
Passar på att tagga @Corsair Johan så får han prata med produktutvecklarnna om detta.

Jag kikar in många trådar här på Sweclockers och lyfter fram användares åsikter, vad de gillar och inte gillar för framtida produkter ja.