Exklusivt: Kemikalieskatten gäller nu även utländska aktörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Företaget betalar mer än bara lön för dig också så här räknar man både in lön, sociala avgifter och allt annat en person kostar. Kan vara arbetskläder, kontorsyta, fredagsfika och allt vad det nu är. En omsättning på en miljon per anställd skulle jag säga är väldigt långt räknat idag om företaget ska gå bra och kunna utvecklas.

Jo jag är väl medveten om det men om vi bortser från omsättning och kolla på kostnaden på en anställd så kan du plocka ut en ganska hög lön på en miljon med arbetsgivaravgift och sociala avgifter inräknat.
Vad en anställd behöver omsätta för att ett företag ska kunna ta in en person är ju från fall till fall men jag har mycket svårt att tänka mig att butiksbiträden behöver ständigt nya dyra utbildningar, dyra arbetskläder, dyra verktyg per anställd för att kunna utföra sitt jobb.
Bjuda på fredagsfika är inget som krävs av en arbetsgivare därav räknar jag inte med sådana förmåner.
Troligtvis behöver man ju dessutom anställa för att man säljer mer, det är möjligt att de gör en förlust i bolaget om de anställer ett nytt butiksbiträde för att butiken gör för dåliga vinster.

Är du däremot anställd på ett företag där du jobbar självständigt med dyra utrustningar och tekniker och ständigt behöver förnya kunskapen för att hänga med i utvecklingen så kostar du betydligt mer som anställd och nej då räcker nog inte en miljon till i många fall.

Permalänk
Medlem

Vill man göra betydande skillnad finns det en hel del man kan göra för att värna om miljön.

Exempelvis:
* Sluta flyg.
* Gå istället för bil.
* Ta inga bad i badkar.
* Låt det vara kallt i bostaden vintertid.
* Diska för hand, använd/köp ingen diskmaskin.
* Tvätta för hand, använd/köp ingen tvättmaskin.

Sen är väl frågan hur många som är beredda att göra uppoffringar som leder till att bekvämligheter får stryka med.
Jag är övertygad om att många som verkar miljömedvetna utåt inte alls är villiga att offra många av bekvämligheterna.
Men jag kanske är för pessimistisk.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Frågan är ju hur man ska göra istället. För problemet med hormonstörande ämnen så som ett gäng flamskyddsmedel är ju reellt.
Förbud går ju. Men det innebär att vi inte får ta in elektronik i landet längre. Hehe. Det går ju liksom inte.

Nuvarande upplägg är ju bristfälligt. Yes. Skatt på varor som inte har de problematiska flamskydden är helt enkelt fel. Och jag tyckte själv det var ytterst märkligt när regeringen höjde skatten och i samma veva nekade en utredning om skattens effektivitet för att det var för tidigt att utvärdera. Hur kunde de då veta att skatten behövde höjas kan man ju fråga sig. Utan underlag för dess effektivitet så kanske skatten inte skulle höjas ens?

Men den relevanta frågan att ställa är fortfarande - hur ska vi göra istället för att fasa ut hormonstörande ämnen?

Skatt per viktenhet av kemikalie du vill bli kvitt är en logisk variant t.ex.. Idag är det schablonbelopp och vikt på den totala produkten (så ingen skillnad görs mellan mängd kemikalie som är använd) och även om det inte finns ALLS i produkten du säljer, så får du bara kemikalieskatten nersatt till max 50%. (Varför? Varför ska jag i det läget betala kemikalieskatt öht om jag lyckats hitta produkter utan kemikalien???)

MEN rent krasst, bästa vägen framåt är att arbeta på EU-nivå, förbjud användningen helt inom EU (och allt som importeras till EU), så är vi klara och kan ta itu med nästa världsproblem!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det finns elsäkerhetskrav på elektronikprodukter så att ta bort flamskyddsmedel blir nog svårt, möjligen om man kan utveckla miljövänligare alternativ som uppfyller samma flamklasser. Elsäkerhetskraven är i stort desamma över hela världen inklusive EU och Sverige. Om dessa inte fanns skulle vi istället få fler bränder som förutom att de skadar människor och egendom också släpper ut en massa farlig rök vilket heller inte är bra för miljön. Jag tror inte tillverkarna kommer utveckla specialversioner för enbart Sverige och betala extra för att certifiera dessa mot elsäkerhetskraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Min familj har gått från att sluta använda plastkassar vid handeln, men vi har utökat handeln av vanliga plastpåsar som nu används till skräpet.

Är i samma situation.
Hade innan påsskatten infördes aldrig köpt soppåsar på rulle men efter införandet så köper jag pappkassar (när jag glömmer använda tygpåse) samt soppåsar.

Vore intressant att se en helhetsanalys vad gäller miljöbelastning där återvinningsbara påsar och pappkassar kombineras med soppåsar på rulle.
Gissar den inte blir helt klädsam.

Men skall man hård dra så startar man i helt fel ände, vill man seriöst minska miljöpåverkan borde man införa en kraftig höjning av avfallstaxan då detta i stort skulle leda till lägre överkonsumtion.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jo jag är väl medveten om det men om vi bortser från omsättning och kolla på kostnaden på en anställd så kan du plocka ut en ganska hög lön på en miljon med arbetsgivaravgift och sociala avgifter inräknat.
Vad en anställd behöver omsätta för att ett företag ska kunna ta in en person är ju från fall till fall men jag har mycket svårt att tänka mig att butiksbiträden behöver ständigt nya dyra utbildningar, dyra arbetskläder, dyra verktyg per anställd för att kunna utföra sitt jobb.
Bjuda på fredagsfika är inget som krävs av en arbetsgivare därav räknar jag inte med sådana förmåner.
Troligtvis behöver man ju dessutom anställa för att man säljer mer, det är möjligt att de gör en förlust i bolaget om de anställer ett nytt butiksbiträde för att butiken gör för dåliga vinster.

Är du däremot anställd på ett företag där du jobbar självständigt med dyra utrustningar och tekniker och ständigt behöver förnya kunskapen för att hänga med i utvecklingen så kostar du betydligt mer som anställd och nej då räcker nog inte en miljon till i många fall.

Livs medel har en vinst marginal på 20 % . Så låt oss räkna lite säg 20k i månadslön i genomsnitt det blir med sociala avgifter 32 k x12 kostnad av 384 k per år . 20 % vinst marginal blir 384 k x5 = omsättning på 1920 k behövs . Skall vi räkna på hårdvara genomsnitt vinsten är 6 % osv .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Livs medel har en vinst marginal på 20 % . Så låt oss räkna lite säg 20k i månadslön i genomsnitt det blir med sociala avgifter 32 k x12 kostnad av 384 k per år . 20 % vinst marginal blir 384 k x5 = omsättning på 1920 k behövs . Skall vi räkna på hårdvara genomsnitt vinsten är 6 % osv .

Förstår inte alls vad du menar här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vill man göra betydande skillnad finns det en hel del man kan göra för att värna om miljön.

Exempelvis:
* Sluta flyg.
* Gå istället för bil.
* Ta inga bad i badkar.
* Låt det vara kallt i bostaden vintertid.
* Diska för hand, använd/köp ingen diskmaskin.
* Tvätta för hand, använd/köp ingen tvättmaskin.

Sen är väl frågan hur många som är beredda att göra uppoffringar som leder till att bekvämligheter får stryka med.
Jag är övertygad om att många som verkar miljömedvetna utåt inte alls är villiga att offra många av bekvämligheterna.
Men jag kanske är för pessimistisk.

Sluta köp kläder då dom är miljöbovar . Sluta äta osv förstår vad du menar men vissa ser bara jorden går under om 10 år ..... Vilket den naturligtvis inte gör .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Skatt per viktenhet av kemikalie du vill bli kvitt är en logisk variant t.ex.. Idag är det schablonbelopp och vikt på den totala produkten (så ingen skillnad görs mellan mängd kemikalie som är använd) och även om det inte finns ALLS i produkten du säljer, så får du bara kemikalieskatten nersatt till max 50%. (Varför? Varför ska jag i det läget betala kemikalieskatt öht om jag lyckats hitta produkter utan kemikalien???)

Att man satt schablonbelopp beror helt på att det är genomförbart. Mängden kemikalie per produkt finns det inte resurser att ta fram. Så även om det inte är perfekt så går det iaf att göra.
90% avdrag är det som gäller som maximalt avdrag.
https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punk...
Men visst håller jag med om att det rimligen inte borde vara någon skatt alls om prylen inte innehåller nå farliga grejer. Eller ja - det är heldumt.

Skrivet av Mindfighter:

MEN rent krasst, bästa vägen framåt är att arbeta på EU-nivå, förbjud användningen helt inom EU (och allt som importeras till EU), så är vi klara och kan ta itu med nästa världsproblem!

Yes. Det är helt klart bästa lösningen. Men det går ohemult segt där. Händer inget. Tanken var väl att det här skulle ge en del effekt nu istället för att bara sitta och vänta. Fast ja, det är ju helt klart en rimlig fråga att ställa - har det här någon faktisk önskad effekt? Om inte så är det ju helt menlöst.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Förstår inte alls vad du menar här?

En omsättning på 1 miljon per anställd är inte lågt räknat det är omöjligt i väldigt många områden .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag bor på landet, och har gjort det större delen av mitt liv. Jag har då aldrig hört någon kalla dom det men aja. Bra försök till billig poäng.

Du har rätt att det måste ske internationellt, men alla måste göra sin sak. Sverige kan inte ta ansvar för vara andra länder gör utan kan därför vara ett gott exempel. Det finns alternativ till bensin, och ärligt talat. Så dyr är den inte..

Nej bensinen är inte dyr den är svin dyr . Några höjningar till så blir det massarbetslöshet i Sverige i stället .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om du beställer något från ett land utanför EU, betalar du som köpare moms. Eventuellt ska köparen även betala kemikalieskatt. Därför kräver Postnord in pengarna av dig.

Om du beställer en kemikaliebeskattad vara från ett annat EU-land, ska butiken ta ut skatten. Därför kan inte Postnord kräva in pengarna av mottagaren, utan Skatteverket får istället jaga den utländska butiken.

Butiker som säljer till Sverige för under ett visst belopp behöver inte betala svensk kemikalieskatt. Säljer de för mer än det beloppet, är det förmodligen värt besväret att registrera sig för kemikalieskatt hos Skatteverket istället för att vägra skicka till Sverige.

Om du handlar på en marknadsplats, t.ex. Tradera, Blocket, Ebay eller Amazon Marketplace, och säljaren skickar till Sverige, ska säljaren betala kemikalieskatten om säljaren registrerat sig för kemikalieskatt. Om säljaren inte registrerat sig för kemikalieskatt, ska istället marknadsplatsen betala in skatten. Det innebär extra besvär för marknadsplatserna som måste hålla koll på vilka säljare som är registrerade för kemikalieskatt.

"Butiker som säljer till Sverige för under ett visst belopp behöver inte betala svensk kemikalieskatt." Vart hittar du denna informationen? det är väl bara gällande moms som inte ska betalas då man anser att det jämnar ut sig inom EU och därav har ett gränsvärde?

Sedan kvarstår frågan om hur det ska ske praktiskt? Om postnord inte kollar varje paket är det omöjligt att genomföra men det betyder att de måste granska varje import även inom EU och därmed ta en avgift. Det känns lika värt med detta som när folk på genom facebook skulle visa sitt missnöje med krigsherren Kony i Afrika, eller när en viss herre sa att Mexico skulle betala osv.

Om inte regeringen köra en miljardreklamskampanj i EU om vad som nu gäller för Sverige, så lär inte några utländska handlare direkt vara up to speed med våra unika galenskaper?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Det är helt klart bästa lösningen. Men det går ohemult segt där. Händer inget. Tanken var väl att det här skulle ge en del effekt nu istället för att bara sitta och vänta. Fast ja, det är ju helt klart en rimlig fråga att ställa - har det här någon faktisk önskad effekt? Om inte så är det ju helt menlöst.

+1 dags att ta nästa steg med EU-projektet och ge mer makt till EU. Det vi saknar nuförtiden är visionära politiker som målar upp en vision att sträva mot. Alla är väl för upptagna med att scrolla sina sociala-media-flöden (även politikerna) så verkar som ingen ens funderar på en vision längre tyvärr utan allt handlar maximalt om fram till nästa val. (och t.o.m. det är sällsynt)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

En omsättning på 1 miljon per anställd är inte lågt räknat det är omöjligt i väldigt många områden .

Jaha, ja det är säkert svårt att uppnå den omsättningen per anställd i vissa branscher men det finns andra branscher där du behöver komma upp i det för att täcka kostnaderna per anställd och ha lite vinst över.
Har fortfarande svårt att tänka mig att kostnaden för ett butiksbiträde är en miljon dock, om man går efter din uträkning så är det ju 616.000 i kostnader per anställd efter man har betalat ut löner, arbetsgivar och sociala avgifter.

Vad exakt är det som kostar 616.000 om året utöver de fast avgifterna per anställd i en klädesbutik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jaha, ja det är säkert svårt att uppnå den omsättningen per anställd i vissa branscher men det finns andra branscher där du behöver komma upp i det för att täcka kostnaderna per anställd och ha lite vinst över.
Har fortfarande svårt att tänka mig att kostnaden för ett butiksbiträde är en miljon dock, om man går efter din uträkning så är det ju 616.000 i kostnader per anställd efter man har betalat ut löner, arbetsgivar och sociala avgifter.

Vad exakt är det som kostar 616.000 om året utöver de fast avgifterna per anställd i en klädesbutik?

Nej jag sa att vinstmarginalen inom livsmedel är 20 % . Om du har en anställd med 20 k i lön så blir det en kostnad på 384 k per år som då skall gångas med 5 för att bli plus minus 0 . Kläder har vad jag vet en väldigt hög marginal jag har bara erfarenhet av Hårdvara till datorer haft företag i det i 15 år och är uppvuxen i en familj som sålt livsmedel hela livet .Min mamma ägde 3 butiker .Vinst marginalen är det som avgör hur mycket du måste omsätta .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av Saiibot:

Har ett exempel på jobbet idag som lirar i liknande liga som det här. Kunden(en kommun) har en "konsultfirma"(miljöfacister) som tjänar pengar på att leta fel i produkter som vi monterar. Vi måste själva bolla med leverantörer för att ta reda på hur produkterna tillverkas och vilka material som används.

Vi har använt mängder av en produkt som är lika vanligt som att använda mjöl i en pizzadeg. Den är även producerad av branchens nästan största och mäktigaste bolag. Den är dock inte kontrollerad av konsultfirman. Så när vi ska försöka få fram tillverkningsprocessen så skrattar nästan bolaget åt oss för att vi ställer krav som 0,02 % av kunderna i svea rike kräver. Så vi får såklart kalla handen direkt och noll intresse för att lösa problemet.

Godkända alternativ är både dyrare och sämre. Tack för den, ren huvudvärk. Precis så kommer internationella bolag se Sverige med den här skatten.

Reach och RoHS gäller för alla tillverkare inom EU och du skall kunna ta fram ett MSDS på produkten så det är inte bara ett konsultföretag som kräver det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Detta kommer dem ju inte kunna driva igenom eller? Vad säger tex tyska aktörer om att behöva betala extra skatt till Sverige när de säljer en produkt? Isåfall måste de ju ha två olika pris (ett för EU och ett för sverige)?

Det finns en bra artikel på skatteverkets sida, genomgång av kemikalieskatten, utlagd innan denna ändring.
Där kan man läsa att skatten i princip inte generar ngt överskott till staten. Detta då företagen skjutit över hela kostnaden på kunderna, samt att den är dyr att administrera. Den har haft noll värde gällande miljöpåverkan. Det tillverkas procentuellt mer produkter innehållande flammskyddsmedel idag jämfört med när skatten kom, men eftersom hela kostnaden läggs på kunderna så bryr sig inte företagen...

Företag i t ex Tyskland drabbas inte av högre kostnader, de betalar inte kemikalieskatt. Den läggs på varan när den når Sverige. Så den betalas av kunden, precis som du betalar svensk moms på import från länder utanför EU.

Det är Tullverket som har ansvar för vilka avgifter du som importör ska betala extra, paketet hamnar hos Postnord och när du betalt den avgift du fått meddelande om, ger Tullverket Postnord klartecken att de får skicka ut det.

Det är också Tullverket och inte Postnord som såsar med administrationen, vilket gör att det kan dröja veckor innan man får sitt paket, efter att man betalt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Nej jag sa att vinstmarginalen inom livsmedel är 20 % . Om du har en anställd med 20 k i lön så blir det en kostnad på 384 k per år som då skall gångas med 5 för att bli plus minus 0 . Kläder har vad jag vet en väldigt hög marginal jag har bara erfarenhet av Hårdvara till datorer haft företag i det i 15 år och är uppvuxen i en familj som sålt livsmedel hela livet .Min mamma ägde 3 butiker .

Okej nu är jag med i svängarna!
Jo jag vet att vinstmarginalerna per tjänst eller produkt är det som avgör hur hög omsättning varje anställd ska ha för att det ska gå runt.
Du kan ju ha högre vinstmarginaler beroende på vad du säljer eller om du äger varumärket, det är ju fortfarande en generell tumregel som inte går att tillämpa till alla verksamheter.
Är man återförsäljare åt större drakar så kan jag förstå att man inte kan göra så mycket åt marginalerna.

Nu va det jag som drog in omsättning i diskussionen men om vi pratar kostnader istället så är jag fortfarande inte övertygad att kostnaden för ett butiksbiträde är en miljon

Den bittra sanningen är att hur mycket man än gnäller av sig så är det ägaren till bolaget som är högst ansvarig och har gjort ett dåligt jobb om ett företag går omkull, så ses det i många fall på saken rent juridiskt sätt sen spelar det ingen roll vad anledningen är att man har hamnat där eller vad man gnäller på.
Har man höga vinster i bolaget sett till helhet vid årsbokslut och man behöver extra personal så kan det vara en investering att anställa någon som inte omsätter tillräckligt för att frigöra andra mer erfarna anställda från en del sysslor, så att de kan jobba med andra värdesättande saker.

Man ska ju ändå betala vinstskatt i bolaget så i vissa fall kanske det är mer lönsamt att anställa den personen som behövs iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Det finns en bra artikel på skatteverkets sida, genomgång av kemikalieskatten, utlagd innan denna ändring.
Där kan man läsa att skatten i princip inte generar ngt överskott till staten. Detta då företagen skjutit över hela kostnaden på kunderna, samt att den är dyr att administrera. Den har haft noll värde gällande miljöpåverkan. Det tillverkas procentuellt mer produkter innehållande flammskyddsmedel idag jämfört med när skatten kom, men eftersom hela kostnaden läggs på kunderna så bryr sig inte företagen...

Företag i t ex Tyskland drabbas inte av högre kostnader, de betalar inte kemikalieskatt. Den läggs på varan när den når Sverige. Så den betalas av kunden, precis som du betalar svensk moms på import från länder utanför EU.

Det är Tullverket som har ansvar för vilka avgifter du som importör ska betala extra, paketet hamnar hos Postnord och när du betalt den avgift du fått meddelande om, ger Tullverket Postnord klartecken att de får skicka ut det.

Det är också Tullverket och inte Postnord som såsar med administrationen, vilket gör att det kan dröja veckor innan man får sitt paket, efter att man betalt....

Det är ingen tull på paket inom EU så tullverket blir inte inblandat vid köp från Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Reach och RoHS gäller för alla tillverkare inom EU och du skall kunna ta fram ett MSDS på produkten så det är inte bara ett konsultföretag som kräver det

Inte riktigt med på vad du menar.

Konsultfirman går flera pinnhål över EU regler och svenska regler. Detta för att ge kommunen ett "diplom" för att visa att byggnaden är "miljö godkänd". I mitt fall handlar det om en totalrenovering av en fastighet. Allt som monteras nytt ska vara kontrollerat enligt deras regler, vs, vent, el, möbler, färg, gips, dykert, skruv...allt! Riktigt stökigt när det inte finns ersättning för vissa produkter.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Att man satt schablonbelopp beror helt på att det är genomförbart. Mängden kemikalie per produkt finns det inte resurser att ta fram. Så även om det inte är perfekt så går det iaf att göra.
90% avdrag är det som gäller som maximalt avdrag.
https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punk...
Men visst håller jag med om att det rimligen inte borde vara någon skatt alls om prylen inte innehåller nå farliga grejer. Eller ja - det är heldumt.

Yes. Det är helt klart bästa lösningen. Men det går ohemult segt där. Händer inget. Tanken var väl att det här skulle ge en del effekt nu istället för att bara sitta och vänta. Fast ja, det är ju helt klart en rimlig fråga att ställa - har det här någon faktisk önskad effekt? Om inte så är det ju helt menlöst.

Bästa lösningen tror jag är att EU (om de nu ens är intresserade) startar en "filial" med forskare som faktiskt vet vad dom pratar om och betalar dom genom nån slags fond från alla medlemstater så inget inflytande finns, sen får "filialen" komma med förslag på lösningar som faktiskt fungerar samt ha samma rösträtt som ett medelstort medlemsland.
Istället som för nu när det sitter nån halvkränkt miljöpartist och skriker att kärnkraft=död eller nått annat jä**a dravel dom läst på nån propagandamaskin i sin lilla bubbla bestående av ryggdunkande nickedockor som tycker och känner saker hit och dit beroende på vad som passar för dagen och deras egenintressen.

Sverige skulle kunna bidraga till fonden med miljöpartiets partistöd

Permalänk
Medlem

Konstig lösning, kommer ju bara hindra handel inom Europa så undrar vad som sker när någon anmäler regeringen till EU. En av grundstenarna inom unionen var ju att varor, människor, pengar osv skulle kunna flöde fritt över gränserna.

Tror dessa skatter till stor del är så illa omtyckta då helhetsbild saknas (mer än: PENGARNA SKALL IN!!!). Hade skatten gått till företag som forskar på miljövänliga alternativ istället tror jag inte det hade blivit mycket tjat.

Sedan finns det ju hur många exempel till, för att dra ett par:

* Plastpåseskatt trots att plastpåsen är bättre ur både CO2 och total miljöpåverkan (exempelvis vattenförbrukning, hint varför tygkassen är katastrofal). Att plastpåsar ersätts med olja i sopförbränningen för att hålla temperaturen på rätt nivå gör det inte bättre.

* Nedläggning av kärnkraft som ersätts med oljekraft (nödkraften i exempelvis Karlshamn som körde för fullt i somras). Att FN sedan säger att kraftigt utbyggd kärnkraft är "enda" lösningen för miljön avfärdas som "fake news"

Sanningen är dock att hela vår välfärd måste skrotas om vi skall klara CO2-målen, vi är på väg åt det hållet dock utan allt för många protester så får väl se hur långt det går innan förtroendet för styret brakar ihop. Samtidigt finns det ju svart på vitt att Sveriges totala utsläpp av CO2 ökat ordentligt under MP:s styre, medan det under det tidigare styret gick åt rätt håll varje år.

Permalänk
Skrivet av hakd:

Garanterat att Amazon i sverige slipper det, vi har garanterat någon korrupt politiker som fixar det.

Amazon.de har helt enkelt slutat skicka vissa saker till Sverige, andra har dom lagt på ca 200kr i frakt, när dom tidigare gick under Prime fri frakt.

Visa signatur

Intel i7 4970K / Corsair i100 , Corsair Veng. Pro DDR3 2400MHz 16GB , 2 x Geforce Gtx 760 , 2 x 120g SSD , Cooler Master V700 700W.
Acer Predator 144hz skärm .

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimetikon:

Bästa lösningen tror jag är att EU (om de nu ens är intresserade) startar en "filial" med forskare som faktiskt vet vad dom pratar om och betalar dom genom nån slags fond från alla medlemstater så inget inflytande finns, sen får "filialen" komma med förslag på lösningar som faktiskt fungerar samt ha samma rösträtt som ett medelstort medlemsland.
Istället som för nu när det sitter nån halvkränkt miljöpartist och skriker att kärnkraft=död eller nått annat jä**a dravel dom läst på nån propagandamaskin i sin lilla bubbla bestående av ryggdunkande nickedockor som tycker och känner saker hit och dit beroende på vad som passar för dagen och deras egenintressen.

Sverige skulle kunna bidraga till fonden med miljöpartiets partistöd

Fast... så har det inte riktigt gått till i Sverige heller.
Det där är inte riktigt rättvist.
2013 tillsatte alliansen en utredning om lämpliga åtgärder för att hantera det här problemet.

"Regeringen beslutade den 19 december 2013 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att analysera behovet av nya ekonomiska styrmedel på kemikalieområdet och, om behov av sådana styrmedel bedöms finnas, vilken typ av ekonomiskt styrmedel som har bäst förutsättningar att vara verkningsfullt och kostnadseffektivt Regeringen förordnade Vilhelm Andersson att vara särskild utredare från och med den 19 december 2013. Som experter att biträda utredaren förordnades från och med den 6 mars 2014 professorn Åke Bergman, Stockholms universitet, kanslirådet Tomas Gärdström, Näringsdepartementet, strategiske rådgivaren Jan Hammar, Kemikalieinspektionen, departements-sekreteraren Elly-Ann Lindström, Finansdepartementet, departe-mentssekreteraren Annika Löfgren, Miljödepartementet, kanslirådet Charlotta Meyer-Seitz, Utrikesdepartementet, tullspecialisten Anna Quakkelaar, Tullverket, rättssakkunnige Szilárd Rado, Finans-departementet, rättslige experten Agneta Rapp, Skatteverket, departementssekreteraren Raisa Svensson, Finansdepartementet och kanslirådet Anna Wallentin, Finansdepartementet. Raisa Svensson lämnade uppdraget den 9 december 2014 och ersattes samma dag av kanslirådet Fredrik Odelram, Finansdepartementet. Som sekreterare förordnades från och med den 1 januari 2014 samhällsekonomen Jenny von Bahr, Kemikalieinspektionen och rättslige experten Mats Alriksson, Skatteverket."

Dold text

Det är alltså områdesexperter som arbetat i 2 år på att ta fram underlaget. Det är alltså inte politiker som gjort utredningen.
Deras förslag på lösning är att faktiskt använda skatt för att få ner användningen av kemikalier.

När utredningen var klar så hade vi bytt regering. Den nya regeringen fick den färdiga rapporten från de som kan området väl så valde den nya regeringen då att följa rådet. Att använda beskattning som utfasningsmetod.

Läs gärna igenom utredningen. Den svarar säkert på en del funderingar.
https://data.riksdagen.se/fil/5BD23E05-0A1D-4905-8D3F-C0912D7...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vill man göra betydande skillnad finns det en hel del man kan göra för att värna om miljön.

Exempelvis:
* Sluta flyg.
* Gå istället för bil.
* Ta inga bad i badkar.
* Låt det vara kallt i bostaden vintertid.
* Diska för hand, använd/köp ingen diskmaskin.
* Tvätta för hand, använd/köp ingen tvättmaskin.

Sen är väl frågan hur många som är beredda att göra uppoffringar som leder till att bekvämligheter får stryka med.
Jag är övertygad om att många som verkar miljömedvetna utåt inte alls är villiga att offra många av bekvämligheterna.
Men jag kanske är för pessimistisk.

Jag är upplärd att disk- och tvättmaskin drar mindre vatten än att göra det för hand. Men det kanske inte stämmer. Jag ska nog forska mer i detta...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag är upplärd att disk- och tvättmaskin drar mindre vatten än att göra det för hand. Men det kanske inte stämmer. Jag ska nog forska mer i detta...

Ni använde inte vattenbalja då antar jag.
Att stå och diska med rinnande vatten ärinte så miljömedvetet kanske.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Undra vad pengar går till egentligen?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Konstig lösning, kommer ju bara hindra handel inom Europa så undrar vad som sker när någon anmäler regeringen till EU. En av grundstenarna inom unionen var ju att varor, människor, pengar osv skulle kunna flöde fritt över gränserna.

Fast det finns ingen nackdel för utländska handlare med det nya förslaget. En svensk som tänkt köpa en pryl med denna skatt kommer inte aktivt välja bort köp utanför EU för att grejen kan få kemikalieskatt - för samma skatt finns ju även om du handar inom sveriges gränser.
Tvärt om jämnas svenskens spelfältet där svenska återförsäljare inte längre har en nackdel med en extraskatt jämte utländska aktörer.
Den här kritiken ser jag nog som grundlös i nuläget faktiskt.

Skrivet av Ibymafayhas:

Tror dessa skatter till stor del är så illa omtyckta då helhetsbild saknas (mer än: PENGARNA SKALL IN!!!). Hade skatten gått till företag som forskar på miljövänliga alternativ istället tror jag inte det hade blivit mycket tjat.

Det är möjligt att missnöjet gått ner av det. Det låter emellertid aningen irrationellt.
Det är såklart inte rimligt att vi skulle bygga all elektronik och tillverka alla slutprodukter som innehåller textilier inom nationens gränser. Det kommer ju inte hända så vi kommer fortsätta ta in varorna med flamskyddsmedel oavsett.
Problemet är ju inte att det inte finns kunskap på kemisidan. Det finns alternativa kemikalier att använda.
Problemet ligger i att de produkterna vi köper har dåliga grejer i sig. Och det mesta tillverkas ju utomlands.
Iphones kommer inte ersättas med doro-telefoner liksom ;).

[/quote]

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Undra vad pengar går till egentligen?

Kunde inte låta bli med ett så perfekt upplägg för referensen

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är ingen tull på paket inom EU så tullverket blir inte inblandat vid köp från Tyskland.

Jag skrev att man betalar svensk moms på import från länder utanför EU.
Ordet TULL har jag överhuvudtaget inte nämnt.

I vissa fall betalar man även andra utgifter på inköp från EU. Olika skatter, t ex alkohol/tobakskatt, eller som det blir nu, kemikalieskatt.

https://www.tullverket.se/sv/privat/skaduhandlapanatet/braatt...

Lägg märke till följande formulering: Det du som beställare = Importör, som är ansvarig för att rätt avgifter i slutändan betalas in till TULLVERKET.

Det är väl klart att Tullverket är inblandade, de har det övervakande ansvaret för all post som anländer till Sverige.

De har lagt ut arbetet med administration, deklarering mm på Postnord. Med andra ord så har de beställt en tjänst från Postnord, som de betalar till, för att slippa "kontorsgörat" och få mer tid till att ägna sig åt "yttre spaning".
När jag jobbade på Postterminal, hade vi ofta tullen med hundar inne på postterminalen för att sniffa efter "godis"...
Det är en arbetsuppgift som ingår i tullverkets åläggande gällande inkommande försändelser, kontroll.
Driva in rätt avgifter för försändelser är en annan.

Skillnaden mellan Postnord och Tullverket är att sistnämnda är en myndighet med rätt att driva in avgifter, vilket Postnord som inte är en myndighet, saknar. De kan inte ens kräva dig att betala mellanskillnaden i porto på en underfrankerad försändelse. Däremot har de skyldighet att leverera den... Detta innebär också att de aldrig är skyldiga för vilka avgifter ngn blir ålagd att betala, då det inte är deras beslut dessa grundar sig på. Så glöm de där 75 kronorna som det gnälls mkt på dem om.
Staten har beslutat om den avgiften, och om du frågar vilken företagare som helst så är det en låg avgift att betala för allt det pappersjobbet du slipper.

Ett litet stycke från Postnords sida: Om försändelsen innehåller viss typ av elektronik ska även särskild punktskatt betalas.
I dessa fall måste Postnord upprätta en fullständig importdeklaration. Avgiften för denna hantering är 125 kronor inklusive moms.
Så det är den avgiften som gäller framöver för import av viss elektronik.. T ex datorkomponenter..
Även denna avgift är låg i jämförelse med pappersjobbet det innebär.

Återigen, hela avgiften går till statskassan via Tullverket. Inget tillfaller Postnord...