Letar alternativ till one.com

Permalänk
Medlem

Letar alternativ till one.com

Hej,

Jag behöver hjälp med att hitta ett alternativ till one.com. Jag har idag två domäner, ett .se och ett .nu som jag vill flytta med mig. Båda används av mig och min familj för e-post i dagsläget, har inga webbsidor eller dylikt, så själva hostingtjänsten/webhotellet används inte.

Jag är egentligen inte missnöjd med tjänsten, som alltid har fungerat bra för mig. Men jag har märkt att priset ökat ganska rejält sedan jag tecknade det (kostade 180 kr per år i början, för 5GB som jag tecknade då).

Jag betalar idag 762,50 kr inkl moms per år enligt nedan:

Hosting Starter (25 GB) 300 kr
Årlig domänavgift - förnyelse (.se) 168,75 kr
Tilläggsdomän 120 kr
Årlig domänavgift - förnyelse (.nu) 173,75

Idag fick jag dessutom information om att mitt abonnemang kommer att göras om till ett nytt abonnemang i slutet av november (det kommer att bli "Nybörjare 50GB" för ytterligare 285 kr per år, plus eventuell höjning för tilläggsdomänet).

Pga ytterligare en prishöjning, bristfällig information om vad som kommer att hända med tilläggsdomänet samt vad det kommer att kosta, och det faktum att jag länge stört mig på att man varken kan aktivera 2-faktorsautentisering på kontrollpanelen eller på de enskilda e-postkontona, så funderar jag som sagt på att flytta mina domäner till någon annan aktör.

Har någon några rekommendationer på jämförbart webbhotell dit jag kan flytta? Kravet är stöd för 2-faktorsautentisering, i vart fall till kontrollpanelen, samt mail via imap, men det borde ju alla ha.
Jag har kollat lite på Loopia och GoDaddy, men tycker att det är svårt att avgöra vad som blir bäst.

Prismässigt så behöver det inte vara billigare än One.com, men jag skulle uppskatta någorlunda stabila/förutsägbara priser. Ogillar att få en högre faktura varenda år utan att själv valt något dyrare abonnemang. Att det är enkelt och går relativt fort att flytta över domänet vore också nice, så att man inte är utan e-post alltför länge.

Alla tips och råd uppskattas

Permalänk
Medlem

Följer denna, då jag sitter i samma sits med.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har du kollat på inleed.se ?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av waeras:

Hej,

Jag behöver hjälp med att hitta ett alternativ till one.com. Jag har idag två domäner, ett .se och ett .nu som jag vill flytta med mig. Båda används av mig och min familj för e-post i dagsläget, har inga webbsidor eller dylikt, så själva hostingtjänsten/webhotellet används inte.

Jag är egentligen inte missnöjd med tjänsten, som alltid har fungerat bra för mig. Men jag har märkt att priset ökat ganska rejält sedan jag tecknade det (kostade 180 kr per år i början, för 5GB som jag tecknade då).

Jag betalar idag 762,50 kr inkl moms per år enligt nedan:

Hosting Starter (25 GB) 300 kr
Årlig domänavgift - förnyelse (.se) 168,75 kr
Tilläggsdomän 120 kr
Årlig domänavgift - förnyelse (.nu) 173,75

Idag fick jag dessutom information om att mitt abonnemang kommer att göras om till ett nytt abonnemang i slutet av november (det kommer att bli "Nybörjare 50GB" för ytterligare 285 kr per år, plus eventuell höjning för tilläggsdomänet).

Pga ytterligare en prishöjning, bristfällig information om vad som kommer att hända med tilläggsdomänet samt vad det kommer att kosta, och det faktum att jag länge stört mig på att man varken kan aktivera 2-faktorsautentisering på kontrollpanelen eller på de enskilda e-postkontona, så funderar jag som sagt på att flytta mina domäner till någon annan aktör.

Har någon några rekommendationer på jämförbart webbhotell dit jag kan flytta? Kravet är stöd för 2-faktorsautentisering, i vart fall till kontrollpanelen, samt mail via imap, men det borde ju alla ha.
Jag har kollat lite på Loopia och GoDaddy, men tycker att det är svårt att avgöra vad som blir bäst.

Prismässigt så behöver det inte vara billigare än One.com, men jag skulle uppskatta någorlunda stabila/förutsägbara priser. Ogillar att få en högre faktura varenda år utan att själv valt något dyrare abonnemang. Att det är enkelt och går relativt fort att flytta över domänet vore också nice, så att man inte är utan e-post alltför länge.

Alla tips och råd uppskattas

jag gick först till https://se.godaddy.com/ från one.com men senaste åren har jag kört https://easydns.com/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waeras:

Hej,

Jag behöver hjälp med att hitta ett alternativ till one.com. Jag har idag två domäner, ett .se och ett .nu som jag vill flytta med mig. Båda används av mig och min familj för e-post i dagsläget, har inga webbsidor eller dylikt, så själva hostingtjänsten/webhotellet används inte.

Jag är egentligen inte missnöjd med tjänsten, som alltid har fungerat bra för mig. Men jag har märkt att priset ökat ganska rejält sedan jag tecknade det (kostade 180 kr per år i början, för 5GB som jag tecknade då).

Jag betalar idag 762,50 kr inkl moms per år enligt nedan:

Hosting Starter (25 GB) 300 kr
Årlig domänavgift - förnyelse (.se) 168,75 kr
Tilläggsdomän 120 kr
Årlig domänavgift - förnyelse (.nu) 173,75

Idag fick jag dessutom information om att mitt abonnemang kommer att göras om till ett nytt abonnemang i slutet av november (det kommer att bli "Nybörjare 50GB" för ytterligare 285 kr per år, plus eventuell höjning för tilläggsdomänet).

Pga ytterligare en prishöjning, bristfällig information om vad som kommer att hända med tilläggsdomänet samt vad det kommer att kosta, och det faktum att jag länge stört mig på att man varken kan aktivera 2-faktorsautentisering på kontrollpanelen eller på de enskilda e-postkontona, så funderar jag som sagt på att flytta mina domäner till någon annan aktör.

Har någon några rekommendationer på jämförbart webbhotell dit jag kan flytta? Kravet är stöd för 2-faktorsautentisering, i vart fall till kontrollpanelen, samt mail via imap, men det borde ju alla ha.
Jag har kollat lite på Loopia och GoDaddy, men tycker att det är svårt att avgöra vad som blir bäst.

Prismässigt så behöver det inte vara billigare än One.com, men jag skulle uppskatta någorlunda stabila/förutsägbara priser. Ogillar att få en högre faktura varenda år utan att själv valt något dyrare abonnemang. Att det är enkelt och går relativt fort att flytta över domänet vore också nice, så att man inte är utan e-post alltför länge.

Alla tips och råd uppskattas

Jag var i princip samma sits som dig, one.com höjde priset, ändrade om abonnemanget, brydde sig inte om 2fa osv...
Jag letade annan mail leverantör men hittade inget bra.

Så jag satte upp allt själv istället, använde mig av öppen källkod och satte upp allt i docker, ghost cms som front sen valde jag och använda mig av egensajt.se för köp av domän, skickade nameservers till cloudflare och hanterade min dns och alla records från dom

egensajt har 2fa vilket jag hade som krav, samt att jag uppskattar att dom lagt till det, stort plus!

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Har du kollat på inleed.se ?

Har aldrig hört talas om faktiskt, ska kolla upp dem. Tack för tipset.

Skrivet av aragon:

jag gick först till https://se.godaddy.com/ från one.com men senaste åren har jag kört https://easydns.com/

Kör du även mail där, eller är det enbart för att kunna peka om domänet dit du vill?

Skrivet av Zidichy:

Jag var i princip samma sits som dig, one.com höjde priset, ändrade om abonnemanget, brydde sig inte om 2fa osv...
Jag letade annan mail leverantör men hittade inget bra.

Så jag satte upp allt själv istället, använde mig av öppen källkod och satte upp allt i docker, ghost cms som front sen valde jag och använda mig av egensajt.se för köp av domän, skickade nameservers till cloudflare och hanterade min dns och alla records från dom

egensajt har 2fa vilket jag hade som krav, samt att jag uppskattar att dom lagt till det, stort plus!

Det här låter faktiskt som ett roligt projekt att köra den själv, tack för tipset Jag ska kolla upp egensajt.se också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waeras:

Har aldrig hört talas om faktiskt, ska kolla upp dem. Tack för tipset.

Kör du även mail där, eller är det enbart för att kunna peka om domänet dit du vill?

Det här låter faktiskt som ett roligt projekt att köra den själv, tack för tipset Jag ska kolla upp egensajt.se också.

jag kör mail genom det med, dock vidarebefordrad.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waeras:

Alla tips och råd uppskattas

Skrivet av Toivo83:

Har du kollat på inleed.se ?

Körde fram till för en månad sedan tre sidor med tre domäner på one.com. På grund av dålig prestanda och årliga prishöjningar började jag också leta efter något annat.

Efter mycket om och men landade jag på inleed. Gick problemfritt att byta och servicen är verkligen utmärkt. Kan inte annat än att rekommendera!

Då prishöjningarna på one.com varit långt ifrån försvarbara med tanke på vad man får, skulle jag rekommendera alla one.com-användare att kolla på andra alternativ.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem

Hamnat lite i samma sits, tack för tipsen om alternativ. Från 700 kr / år till 1800 kr / år, utan att jag bett om något premium eller uppgraderingar. De har tydligen gett mig detta som bonus, jag har inte uttryckt önskan om det, men jag har inte avbeställt deras förnäma extra-tjänst. Har väl ett år på mig nu att ordna resten, eftersom man inte får pengarna tillbaka även om man säger upp deras skit.

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som använder www.egensajt.se för endast administrering av domäner? Jag har en domän på Loopia och jag har börjat tröttna på prishöjningarna varje år. Det verkar som egensajt erbjuder domänhanteringen helt gratis? Jag hostar alltså allt själv och vill bara peka min domän till mina IP-adresser.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Någon som använder www.egensajt.se för endast administrering av domäner? Jag har en domän på Loopia och jag har börjat tröttna på prishöjningarna varje år. Det verkar som egensajt erbjuder domänhanteringen helt gratis? Jag hostar alltså allt själv och vill bara peka min domän till mina IP-adresser.

Finns det någon anledning att använda något annat än Cloudflare?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Inleed
Hostup
Egensajt

Jag skulle tro att inleed är de billigaste om man kollar på förnyelsepriset. Annars är det väl miss hosting men det finns många alternativ.

Cloudflare som endast DNS är bra, men deras proxy suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krypzec:

Inleed
Hostup
Egensajt

Jag skulle tro att inleed är de billigaste om man kollar på förnyelsepriset. Annars är det väl miss hosting men det finns många alternativ.

Cloudflare som endast DNS är bra, men deras proxy suger

Kanske missar jag nånting här men är inte Hostup den billigaste i din lista med 110kr för förnyelser? Och sen Egensajt med 135kr och Inleed med 149kr.

Sen verkar inte Cloudflare stödja .se som jag förstår det som.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Skrivet av waeras:

... Alla tips och råd uppskattas

Jag slår gärna ett slag för simply.com som jag är väldigt nöjd med. De prackar inte på en något webbhotell om man inte vill ha det och DNS-tjänsten är avgiftsfri. Kontrollpanelen är bra och intuitivt utformad.

Permalänk

Jag använder idag Miss hosting och varit där sedan början av 2019 då jag hade några hemsidor jag ville bygga.

Vid ett tillfälle så hade jag 3 hemsidor men idag har jag inga hemsidor och egentligen bara två mejladresser som jag behöver ha kvar.

För det betalar jag 59kr/månad (885kr/år inklusive moms) och det är utan domänerna som ser ut att kosta 173kr/st.
Av någon anledning äger jag båda domänerna med och utan åäö plus en extra vilket blir 5 domäner á 173kr.

Totalt betalar jag alltså 1750kr/år för att jag och min kära mor ska ha mejladresser med egen domän.

Är det enkelt att migrera över till en annan tjänst, förlorar man något på det?

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Hade Crystone och one.com tidigare, men är idag väldigt nöjd med att ha domänerna hos google domains och hemsidan hos wix.com

Permalänk
Medlem

Jag flyttade min domän nyligen till Zoho. Billigt och bra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Har jobbat en hel del med Oderland åt några kunder och jag tycker deras tjänster och gränssnitt är riktigt bra tillsammans med en bra support.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag valde inleed efter tips tidigare i tråden, riktigt nöjd än så länge. ✌️😀