Webhallen - Mindre bra kundkänsla?

Permalänk
Medlem

Webhallen - Mindre bra kundkänsla?

Behöver skriva av mig och fråga om fler har upplevt Webhallen som ett dåligt skött företag på väg åt fel håll?

Tänkte berätta om en av de två fall som inträffat i närtid. Två incidenter som fått mig att fundera vad webhallen sysslar med på senare tid men skriver bara om den senaste, då det annars blir en hel vägg med text.

Hur som helst, förra söndagen åkte jag till Webhallen och deras butik i Bredden för att hämta ut ett 3080 kort då jag fick ett mail att det fanns att hämta tidigare under veckan. Titta gärna på bilderna. Ett SMS skickades även på söndagen, dvs samma dag.

Mail om att hämta i Bredden. https://imgur.com/a/SWikioK
SMS på söndag förmiddag samma dag jag åkte om att hämta i Bredden. https://imgur.com/a/zeVjfuw

Jag åkte ungefär 12 mil enkel väg till Bredden och när jag kommer fram till kassan utspelar sig ungefär följande där W = Webhallen och C = Jag.

W - Hej, hur kan jag hjälpa dig?
C - Hej. Tänkte hämta ut ett kort (visar orderbekräftelse)
W - Tyvärr finns inte denna order att hämta ännu.
C - Va!? (visar email och sms att den ska finnas att hämta, plus skärmbild från webhallen kontot)
W - Tyvärr. Den finns inte här.
C - Nu får ni vänligen fixa fram ett kort. Jag har åkt över 10 mil och jag åker inte härifrån utan kort tänkte jag för mig själv. Ni får väl plocka från något hemligt lager eller några kort ni eventuellt lagt åt sidan för era custom configs datorer för detta känns inte ok..?
W - Jag ska gå och kolla om det finns något kort (går iväg, pratar kanske med någon butikschef eller liknande)
W - Det verkar ha blivit något fel, men vi har ett kort. Dock får du hämta det i vår butik på sveavägen (de flesta känner till att sveavägen ligger mitt i stan. Något jag i alla fall undviker som pesten och därför väljer Bredden som är betydligt smidigare att åka till)

Jag hade planerat min dag då jag hade ett ärende utanför stockholm och hade egentligen inte tid att sticka in till sveavägen men eftersom inget annat förslag levererades så hade jag inget val om jag nu ville ha kortet enligt personen i kassan.

Sagt och gjort. Jag stressar in till sveavägen och lyckas efter många om och men, svett o frustration fixa kortet men det kostade enormt mycket irritation, en halvt förstörd söndag och mycket stress vilket är en mardröm med magkatarrsmage samt extra kostnader utöver det.

Då jag jobbar inom transport så vet jag att kundservice och bemötande är A och O för att en relation ska fungera så jag är förvånad över Webhallens oförmåga att erbjuda en bra lösning och därutöver en skälig kompensation. Jag kan bara jämföra hur vårt företag hade agerat om vi varit webhallen i detta fall och jag kan garanterat att vår första lösning hade varit att skicka en taxi med kortet från sveavägen till bredden pronto. Hade vi gjort en sådan major screw up hade vi löst det själva, inte att kunden ska behöva lösa problemen åt oss.

Så vad har gått fel då?

1. Webhallen har sålt kortet trots min reservation?
2. Webhallen har drabbats av tekniskt fel och kortet av misstag hamnat på sveavägen?
3. Webhallen sålde kortet, skyller på tekniskt fel och lyckas ordna fram ett nytt kort efter deras screw up?

Högst oklart och ett ärligt svar lär man aldrig få på den frågan men det är inte första gången det strulat när det gäller detta utan det har även hänt en gång tidigare, dock med en fyndvara. Är det punkt 1 så är det skrämmande dåligt och vi som har PS5 att hämta framöver bör bekräfta med webhallen innan man sätter sig i bilen och eventuellt åker långt men det är svårt att bekräfta med butiker när det inte ens går att ringa butikerna som jag förstått det?

Kompensationen då? Hela 100kr avdrag på priset och 55kr till (10-pack dricka i samma order) så totalt 155kr. Ett hån rakt ut sagt. Fullkomligt skrattretande kompensation givet omständigheterna.

Skickar därför ett email till webhallen i hopp om att de ska titta på situationen i sin helhet med förhoppningen att de ska fixa sina system som felar då och då och får ett halvt snorkigt "Ojdå" till svar att jag i "princip nästan ska återkomma med bilmodell och körstil så de kan räkna ut ett exakt snitt och ersätta ytterligare några kronor i bensinkostnad". Även om det förmodligen bara kostade ytterligare 200-250kr allt som allt att lösa det via sveavägen så var det inte extrakostnaden som jag bryr mig om utan stressen, planeringen som förstördes och webhallens "luttra/loja" inställning till det hela.

Svarade att de kunde behålla de där löjliga 1-200kr de förmodligen hade fått fram i sin "avancerade uträkning" och lägga det på förbättringsarbete istället.

Det verkar vara skillnad på företag och företag.
Vårt företag hade som sagt erbjudit en lösning från vår sida först och främst, och om kunden själv ville lösa problematiken genom att hämta på egen hand till exempel så hade man i alla fall slängt på ett gåvokort a 1000-1500kr eller liknande som plåster för denna bisarra situation direkt i butik och då är vårt företag jag jobbar på avsevärt mycket mindre än Webhallen.

Vad är er syn på saken? Någon som varit med om samma sak eller en liknande incident?

Det var även så att kortet skulle till @EsoxLucius och även han drabbades såklart av detta men jag har skrivit endast från min egen synvinkel. Våra omdömen om varandra gällande denna affär finns här och allt löste sig bra tillslut.

#18661094
#18661170

Jag har en reservation på PS5 på Webhallen men efter det tror jag att jag ska försöka ändra mina rutiner en aning när det gäller inköp. Rätt besviken på webhallen och deras hantering här.
De har mycket att lära vad gäller kundbemötande och hantering av situationer som sticker ut från det normala.

Ha en bra helg!

Permalänk
Medlem

Dåligt, ja, men jag skulle aldrig köra ens ett par mil till en butik utan att ringa och få prata med en person som faktiskt befinner sig i butiken, för att garantera att varan verkligen finns där just då. Det har hänt mig flera gånger att jag ringer och frågar om det verkligen finns så och så många exemplar inne, och har fått avstå köpresor när det visat sig att webbsidans lagerstatus inte stämde med verkligheten. Det har också hänt flera gånger att jag bara kommit till nån telefonist centralt, som vägrar koppla mig vidare till butik, och bara läser samma lagerstatus på nätet som jag också ser. Då har jag avstått köp eller valt en annan butik.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Calma:

Vad är er syn på saken?

Att det finns andra saker att lägga energi på än att vara först med det nyaste, men det är bara jag det - som åker drygt tjugo mil tur/retur för att köpa ett oljefilter (som jag inte ens vet om det finns i lager) bara för att det är soligt väder på en rolig underbart krokig väg för mc-körningen istället för att vänta en dag på posten eller åka 8 mil tur/retur på en tråkig mitträckesväg. Livet är för kort för att bli arg på oväsentligheter.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Dåligt, ja, men jag skulle aldrig köra ens ett par mil till en butik utan att ringa och få prata med en person som faktiskt befinner sig i butiken, för att garantera att varan verkligen finns där just då.

Ska inte behövas och är inte första tanken för majoriteten, tror jag.

Ta kontakt med webhallen och be dem kompensera dig, på riktigt. Hänvisa till denna tråden.

Ett tips är att sammanfatta ditt ärende till ett stycke i eventuella recensioner etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Dåligt, ja, men jag skulle aldrig köra ens ett par mil till en butik utan att ringa och få prata med en person som faktiskt befinner sig i butiken, för att garantera att varan verkligen finns där just då. Det har hänt mig flera gånger att jag ringer och frågar om det verkligen finns så och så många exemplar inne, och har fått avstå köpresor när det visat sig att webbsidans lagerstatus inte stämde med verkligheten. Det har också hänt flera gånger att jag bara kommit till nån telefonist centralt, som vägrar koppla mig vidare till butik, och bara läser samma lagerstatus på nätet som jag också ser. Då har jag avstått köp eller valt en annan butik.

Det stämmer och jag försökte hitta uppgifter för att kunna ringa till deras butik i Bredden just för att bekräfta att kortet verkligen fanns, speciellt då två personer var involverade i köpet men det enda nummer jag hittade ledde mig till en central som sa typ "Öppet helgfria vardagar" osv så vad jag lyckades hitta så gick det inte att ringa butiken men jag kan ha letat för dåligt eller missat något. (Visa gärna om det går att nå en viss butik på helg och hur man gör så man vet för framtiden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Det stämmer och jag försökte hitta uppgifter för att kunna ringa till deras butik i Bredden just för att bekräfta att kortet verkligen fanns, speciellt då två personer var involverade i köpet men det enda nummer jag hittade ledde mig till en central som sa typ "Öppet helgfria vardagar" osv så vad jag lyckades hitta så gick det inte att ringa butiken men jag kan ha letat för dåligt eller missat något. (Visa gärna om det går att nå en viss butik på helg och hur man gör så man vet för framtiden)

Det här förstår jag absolut.

Rent generellt, Sveriges hanterande av telefonsamtal är höjden av idioti, var man än vänder sig. Nu ska vi inte dra in vården men där är ett perfekt exempel (jag vet att de är överarbetade och underbetalda, vilket är en stor del av problemet, men så länge folk accepterar detta så blir det ingen förbättring).

Sjukt oacceptabelt att vi är så otroligt icke-serviceorienterade i Sverige. Våra företag måste fan få känna på vad det innebär att tappa kunder om man inte är fullständigt utmärkt mot dem.

Jag må inte gilla hur ett viss enormt företag har etablerat sig här i Sverige med de fördelarna som man har givit dem, men jag hoppas verkligen att de tänder en rejäl brasa under våra återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Snygg klickbaitrubrik.
Är det verkligen din definition av "ohyggligt dåligt"?

Nå, det intressanta vore väl egentligen att veta vad som gått fel och varför - för att lösa det på plats om ditt kort (eller likvärdigt som inte är bokat av annan - högst osannolikt med tanke på att det är ett 3080 det gäller) inte finns där blir tämligen omöjligt. Och med tanke på hur leveranssituationen ser ut får du nog skatta dig hyfsat lycklig att du fick ett kort överhuvudtaget, beroende på vad som gått snett.
Jag vill inte säga att din kritik är felaktig, men det gäller att vara realistisk - om det är något som skitit sig så det räknats fel/kortets förpackning skadats i butik/anställd gjort fel på något sätt o.s.v., så innebär det inte automatiskt att ett ersättningskort går att få tag på just nu. Överhuvudtaget, tyvärr.

Hoppas Webhallen reder ut vad som gått snett, informerar dig om det och löser någon vettig kompensation. 1000-1500kr låter väl magstarkt, 500kr hade jag nog tyckt vore mer rimligt. Jämförelsen mellan ett mindre transportbolag och en stor återförsäljare av teknikprodukter känns inte riktigt relevant, av flera anledningar. (Risken för fel, eventuella konsekvenser av fel, hur ansvarsfördelning ser ut och vad en individuell kundrelation i förhållande till verksamheten som helhet innebär.)

Oavsett vad så är det trist, och jag hoppas du får ett bättre bemötande av dem framöver.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Snygg klickbaitrubrik.
Är det verkligen din definition av "ohyggligt dåligt"?

Nå, det intressanta vore väl egentligen att veta vad som gått fel och varför - för att lösa det på plats om ditt kort (eller likvärdigt som inte är bokat av annan - högst osannolikt med tanke på att det är ett 3080 det gäller) inte finns där blir tämligen omöjligt. Och med tanke på hur leveranssituationen ser ut får du nog skatta dig hyfsat lycklig att du fick ett kort överhuvudtaget, beroende på vad som gått snett.
Jag vill inte säga att din kritik är felaktig, men det gäller att vara realistisk - om det är något som skitit sig så det räknats fel/kortets förpackning skadats i butik/anställd gjort fel på något sätt o.s.v., så innebär det inte automatiskt att ett ersättningskort går att få tag på just nu. Överhuvudtaget, tyvärr.

Hoppas Webhallen reder ut vad som gått snett, informerar dig om det och löser någon vettig kompensation. 1000-1500kr låter väl magstarkt, 500kr hade jag nog tyckt vore mer rimligt. Jämförelsen mellan ett mindre transportbolag och en stor återförsäljare av teknikprodukter känns inte riktigt relevant, av flera anledningar. (Risken för fel, eventuella konsekvenser av fel, hur ansvarsfördelning ser ut och vad en individuell kundrelation i förhållande till verksamheten som helhet innebär.)

Oavsett vad så är det trist, och jag hoppas du får ett bättre bemötande av dem framöver.

Någon moderator får ändra rubrik till vad som känns lämpligt. Sorry om den framstod som klickbete.
För mig var denna incident en "katastrof" i alla fall (sen är allt relativt, en mindre katastrof - inte Hiroshima direkt).

Jag hade mer än gärna önskat att man fått veta den verkliga anledningen till varför kortet inte fanns men jag har lite svårt att köpa anledningen att "kortet råkade hamna på sveavägen" då jag aldrig hämtat något där eller ens bor i närheten. Det upplevdes i butiken mer som att de sålt kortet vid sidan av och kom med denna förklaring som en efterkonstruktion men jag kan ha helt fel men så kändes det i alla fall.

Det var mer en liten varning till folk att lita inte på webhallens system och deras mail/sms om att saker finns att hämta. Åker du långt? Bekräfta före! Svårt dock när det var helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Det stämmer och jag försökte hitta uppgifter för att kunna ringa till deras butik i Bredden just för att bekräfta att kortet verkligen fanns, speciellt då två personer var involverade i köpet men det enda nummer jag hittade ledde mig till en central som sa typ "Öppet helgfria vardagar" osv så vad jag lyckades hitta så gick det inte att ringa butiken men jag kan ha letat för dåligt eller missat något. (Visa gärna om det går att nå en viss butik på helg och hur man gör så man vet för framtiden)

Nej, det är svårt att nå butiker på telefon i dag, särskilt när det rör sig om större kedjor där de har råd med central kundtjänst. Men då är jag stenhård och avstår köp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nu är det ju omöjligt för oss andra att veta hur det konversationen i butiken gick till, men om du verkligen direkt satte taggarna utåt och började kräva saker kan jag förstå om butiken inte blev jättesugna på att göra precis allt de kunde för att lösa problemet på smidigast möjliga sätt.
Jag ber om ursäkt om jag har fel men det är så jag tolkar det du skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Nu är det ju omöjligt för oss andra att veta hur det konversationen i butiken gick till, men om du verkligen direkt satte taggarna utåt och började kräva saker kan jag förstå om butiken inte blev jättesugna på att göra precis allt de kunde för att lösa problemet på smidigast möjliga sätt.
Jag ber om ursäkt om jag har fel men det är så jag tolkar det du skrivit.

Nej, så gick det verkligen inte till och det kan @EsoxLucius bekräfta.
Jag är verkligen inte aggressiv eller hetsig utan väldigt lugn och sansad som person (tänk dig lugn norrlänning).
Förklarade bara lugnt och sansat att detta känns inte okej efter att ha åkt över 10 mil när man fått både mail och sms att den ska finnas att hämta och jag hoppas vi kan komma fram till en lösning.
Om man läser min "konversation" ovan så låter den mycket mer brutal än vad det var.

Var verkligen ingen hetsig stämning och förklarade flera gånger att jag inte är irriterad på han i kassan utan bara frustrerad över hela situationen men att jag skulle stått och skrikit i butiken och krävt saker är raka motsatsen till vad som hände, haha.

Läs gärna Esox omdöme om mig som jag länkat i TS där han skrev och jag citerar: "Men som sagt - jag är djupt imponerad av denna herres servicekänsla och generositet samt lugn i situationen"

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Lite trist så klart, klart intressant att läsa om vad man kan förfasas över.

Katastrof? Nej

Problemet löste ju sig och du fick en fin liten sightseeing från Upplands Väsby till Sveavägen på en söndag. Kunde varit värre!

Hade man gått på taxileverans till bredden så hade du ändå fått stå och vänta det är ett som är säkert. Finns inte jättemycket att ta sig för i bredden en söndag

Att du tackade nej till skälig reseersättning på ett sådant sätt lägger ju tyvärr nivån ganska lågt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen du bör ta dig i kragen och få lite perspektiv på saker och ting. Som du skriver så får jag intrycket av att din värld har gått under.

Visst kan kompensationen ha vart lite högre men samtidigt kan du också ha ringt webbis och dubbelkollat med dom. Sitt ner i båten och ta det lugnt. Du kommer komma över det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Lite trist så klart, klart intressant att läsa om vad man kan förfasas över.

Hade det hänt en gång, visst.

Men nu har det hänt två incidenter av nästan samma typ för mig på webhallen inom loppet av någon vecka vilket får mig att fundera på vad de håller på med. Tråkigt om dom går ner sig känner jag bara.

Sen den luttra och loja inställning, speciellt av deras email-support gjorde knappast saken bättre.
Han i butiken @ Bredden var trevlig, och försökte så gott han kunde.
Det är svårt att sätta sig in i situationen om man inte var med och hade planerat annat den dagen.

Att "chill-åka" in till sveavägen var väl kanske inte riktigt så verkligheten såg ut men nåja. Ett tips till andra är som sagt att bekräfta med webhallen på vardagar och inte åka långt för att hämta på helger. Speciellt inte populära produkter för risken verkar finnas att de säljer dina reserverade varor utan din vetskap.

Dags att käka lite frukost och njuta av dagen, hoppas ni gör detsamma.

Trevlig helg!

Skrivet av Wasp:

Jag tycker verkligen du bör ta dig i kragen och få lite perspektiv på saker och ting. Som du skriver så får jag intrycket av att din värld har gått under.

Visst kan kompensationen ha vart lite högre men samtidigt kan du också ha ringt webbis och dubbelkollat med dom. Sitt ner i båten och ta det lugnt. Du kommer få ett 3080 du också

Föreslår att du läser tråden och mina inlägg och inte mellan raderna.
Det går inte att ringa webhallen butikerna på helgerna, det är stängt. (så vitt jag vet och kom fram till).

Dessutom löste det hela sig, men deras inställning och kundbemötande är under all kritik.
Då jag personligen är väldigt service-minded så gjorde det ont att se hur webhallen agerar men det är helt och hållet upp till dom huruvida de vill behålla kunder eller ej. Folk lär handla där oavsett vad jag säger, förmodligen även jag själv när de är billigast men som sagt. En liten varning utfärdad att inte lita på webhallens system är allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Nu är det ju omöjligt för oss andra att veta hur det konversationen i butiken gick till, men om du verkligen direkt satte taggarna utåt och började kräva saker kan jag förstå om butiken inte blev jättesugna på att göra precis allt de kunde för att lösa problemet på smidigast möjliga sätt.
Jag ber om ursäkt om jag har fel men det är så jag tolkar det du skrivit.

Jag är av den åsikten att man bör vara trevlig när man talar med personalen oavsett, men vare sig TS var trevlig eller otrevlig, krävde eller inte krävde, ska inte spela någon roll. Företaget bör göra fullständigt allt för att behålla varenda kund, och göra så mycket man kan för att kunden ska vara glad, även om man inte kan göra alla glada. Att be kunden åka in till stan för att hämta sitt kort, och erbjuda någon hundring extra efter "noggrann" undersökning för resan är oacceptabelt. Man har orsakat kunden onödiga besvär och satt planeringen för dagen ur spel. Att erbjuda minst 500 SEK rakt av och möjlighet att skicka kortet från Sveavägen hem till kunden med bud är det första man skulle ha gjort.

Skrivet av Trigger:

Problemet löste ju sig och du fick en fin liten sightseeing från Upplands Väsby till Sveavägen på en söndag. Kunde varit värre!

Att du tackade nej till skälig reseersättning på ett sådant sätt lägger ju tyvärr nivån ganska lågt...

Men... va?
Vet inte hur man ska ens kunna svara på det första, och det andra, absolut. Hur de räknade fram det, summan, och bemötandet – jag hade också tackat nej.

Skrivet av Wasp:

Jag tycker verkligen du bör ta dig i kragen och få lite perspektiv på saker och ting. Som du skriver så får jag intrycket av att din värld har gått under.

Visst kan kompensationen ha vart lite högre men samtidigt kan du också ha ringt webbis och dubbelkollat med dom. Sitt ner i båten och ta det lugnt. Du kommer komma över det

Men hörni, va? Ni försvarar dåligt bemötande, och står upp för ett företag ni inte har något ansvar för. Service i Sverige, rent generellt är kasst. Vi och ni gör inte saken bättre av att försvara något annat än utmärkt bemötande. Samtliga företag som arbetar med någon form av service bör sträva efter att alltid göra det lilla extra när något går snett, i annat fall riskerar vi att det glider neråt, som det tydligen har gjort i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag tycker verkligen du bör ta dig i kragen och få lite perspektiv på saker och ting. Som du skriver så får jag intrycket av att din värld har gått under.

Visst kan kompensationen ha vart lite högre men samtidigt kan du också ha ringt webbis och dubbelkollat med dom. Sitt ner i båten och ta det lugnt. Du kommer komma över det

Varför ska han behöva ringa och dubbelkolla att informationen webhallen ger honom är korrekt? Webhallen är ett företag, du bör även du få lite perspektiv och inte personifiera företaget i sig. Man ska inte vara otrevlig mot de som jobbar där men som kund bör man kunna förvänta sig saker av företaget. Att säga åt någon att ta sig i kragen för att den klagar på ett klart felaktigt agerande av ett företag?

Att ventilera känslor är mänskligt och likaså att känna saker, perspektiv argument gällande folks upplevelser är ju värdelösa. Du kan alltid hitta någon med värre upplevelser, att något hänt någon annan gör inte en upplevelse mindre aktuell för personen som upplever det. Vidare är det vad du själv läser in, jag ser inte att TS skriver som att hela hans värld gått under utan som att han (med all rätt) är irriterad och förbannad på att ett företag skickar ut att varan finns att hämta för att sedan Inte ha den inne.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Precis som @Soir skriver så blir denna typ av service normaliserad om man anser det vara okej att göra hur som helst och negligera på detta vis.

Återigen, misstag kan hända men då måste man vara där och erbjuda lösningar. Inte bara vifta bort det som "ojdå".

Står inte och faller med kompensation. Det är inte vad det handlar om utan mer att man hoppas de ska bli bättte framöver och ta mer seriöst på serviceyrket för som jag upplevde denna situation känns inte okej men det är givetvis min åsikt och sen om vissa tycker det är en överdrift så må så vara men webhallen är ett stort företag och man bör kunna lita på dom, samt förvänta sig en hyfsad servicenivå.

Tack!

Permalänk

Du fick ju ändå ett kort. Tycker du ska vara nöjd som ens fick ett.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Det ni uppenbarligen missar är att webhallen också drivs av människor. Människor kan också göra fel, eller hur?

Så jag repeterar mig, sitt ner i båten och ta det lugnt.

Att ens tråden har en så sensationell titel tycker jag är onödigt. Ts fick ju sitt kort så webbis fixade ju sitt misstag som troligen något it-system orsakat. Att han fick hämta det några mil bort och speciellt på Sveavägen förstår jag frustrationen över då sveavägen är värdelöst om man ska ta sig dit via bil.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att nej, de har inte skött det utomordentligt dåligt.

Shit happens, och de gjorde uppenbarligen det de kunde för att lösa det. Visst suger det att få felaktig info, men det är sånt som kan hända helt enkelt. Deras bemötande har varit så bra som det kan, de försökte lösa situationen och hittade ett annat kort åt dig. De löste därmed problemet efter bästa förmåga.

Det låter mer för mig som att du tycker att kompensationen bör ersätta hur långt du har kört och hur mycket tid du har lagt på att köra bil; och det håller jag absolut inte med om. Ska de ersätta dig med 2 000 SEK om du väljer att köra från Kiruna till Malmö för att hämta ett kort och detta händer?

Det enda intressanta är väl att få reda på varför detta hände, min gissning är väl att kortet kommer in dagen efter på måndag istället för söndag med deras leverans. Och ärligt talat; deras bemötande har inte varit katastrof överhuvudtaget.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det ni uppenbarligen missar är att webhallen också drivs av människor. Människor kan också göra fel, eller hur?

Så jag repeterar mig, sitt ner i båten och ta det lugnt.

Fel gör alla.
Det är hur man åtgärdar felen som betyder något.

Skrivet av Mithras:

min gissning är väl att kortet kommer in dagen efter på måndag istället för söndag med deras leverans.

Stämmer inte då jag fick mail och uppdaterat webhallen konto redan på torsdagen att kortet fanns att hämta. / C

Permalänk

strula för mig med webhallen i nov-dec, beställde lite saker och en julklapp allt gick fint stog skickad typ dagen efter men
paket rörde sig aldrig så ja mail och chatt konversationer fram å tillbaka å även klarna blev indragen för fakturan skulle ju betalas för det och dom sa flera ggr dom skulle kontakta mig viss dag m,m som aldrig hände..
hela dröjde ända in i januari innan dom hade fått bekräftelse från posten att paketet var borta så i slutändad avbeställde jag allt iaf

hade samma problem en gång på NETONNET jag chatta med dom EN gång så var problemet löst och nytt paket skickades ut omgående
det kallar jag service

drar mig verkligen från att handla från dom mer och varit kund med konto från 2004 eller tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det ni uppenbarligen missar är att webhallen också drivs av människor. Människor kan också göra fel, eller hur?

Så jag repeterar mig, sitt ner i båten och ta det lugnt.

Återigen, att vara irriterad på ett företag är inte samma som att vara irriterad på individerna som jobbar där. Sluta argumentera för att företag är som personer, de är de inte, lär dig skillnaden och sluta ha det som argument gällande företags hantering och speciellt gällande webhallen.

Att företag är en juridisk person gör dem inte mänskliga, om jag missar en faktura så agerar inte företaget som att jag är en person som kan göra misstag (hänvisning från senaste gången du gav samma argument för Webhallens agerande gällande återbetalning).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Stämmer inte då jag fick mail och uppdaterat webhallen konto redan på torsdagen att kortet fanns att hämta. / C

Mystiken tätnar!

Nu blev man intresserad av hur de lyckades slarva bort kortet....

uppdatera tråden när du får svar?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Nu är detta säkert helt emot Webhallens "mission statement", men kanske är det så att de inte ens "vill" ha dig som kund om du är så krävande?

Vad de än skriver och kommunicerar så vet de att deras priser på prylarna de säljer är viktigast, så att spendera resurser på att försöka hyffsa till trasiga kundrelationer kan inte ha en hög prio. Det är mer effektivt att lägga ekonomiska resurser på att förebygga att den här typen av fel uppstår alls, hoppas på sin icke-personliga konkurrenskraft, och att besvikna kunder inte är oändligt långsinta.

Alltså vad jag tror händer är att många företag försöker spela teater just när det gäller service och personliga relationer med kunderna, i den mån det är sant så blir det genast ganska opersonligt när man börjar prata pengar. Varje transaktion måste vara opersonlig och personlig på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Alltså vad jag tror händer är att många företag försöker spela teater just när det gäller service och personliga relationer med kunderna, i den mån det är sant så blir det genast ganska opersonligt när man börjar prata pengar. Varje transaktion måste vara opersonlig och personlig på samma gång.

Absolut. Detta är nog otroligt vanligt rent generellt.

Har hänt att man stått och surrat med någon ur personalen när man levererat grejer till någon butik. Sen kommer det någon kund med sin bil till parkeringen och han i kassan utbrister "Nej, inte den där idioten igen" för att sedan när han kommer in switcha och klistra på ett leende. "Hejsan, allt bra? Vad kan jag hjälpa dig med?

Det är få som jobbar inom serviceyrken som faktiskt genuint bryr sig. Jag själv månar extremt mycket om goda relationer med mina kunder. Inte bara för att dom ska fortsätta boka med oss (ger inte mig något extra i lönekuvertet) utan för att jag ser de som min familj jag träffar mer än min egen familj och därutöver får jag också en trevlig arbetsmiljö och därtill bidrar det till en spridning av ett gott ord om företaget vilket ger mer jobb, (som jag dock egentligen inte vill ha då jag har mer än nog varenda dag.)

Klart webhallen kan göra fel och vad som hänt i just det här fallet förblir nog en gåta, även om webhallen gav en förklaring som jag inte köper rakt av. Problemet är bemötande och lösningsorienteringen - där har de mycket att jobba på.

Jag ändrade för övrigt rubriken på tråden en aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Sagt och gjort. Jag stressar in till sveavägen och lyckas efter många om och men, svett o frustration fixa kortet men det kostade enormt mycket irritation, en halvt förstörd söndag och mycket stress vilket är en mardröm med magkatarrsmage samt extra kostnader utöver det.

Som jag förstår det så fick du ändå din produkt som i dessa tider är extremt svårt att få tag på och jag är ärligt talat jävligt förvånad att de lyckades lösa detta åt dig, du måste haft extremt mycket tur.

Jag är imponerande är att de löste problemet åt dig trotts den extremt pressade situation kring 3080 korten. Jag tycker i detta fallet Webhallen har skött sig jävligt bra trots misstagen de orsakat från början med lagersaldot som inte stämde.

Permalänk

För mig låter det som det blivit fel någonstans, kan hända alla butiker och de verkade sköta det ganska snyggt, kunde ju inte trolla fram kort precis.

För övrigt tycker jag webhallen blivit tråkigare de senaste åren, höll ju ganska kul event ett tag och deras kaféer var trevliga tyckte jag. Men det kanske bara var jag som tyckte det.

Permalänk
Medlem

Ja, det är dåligt. Självklart skall man inte behöva ringa och stå i telefonkö en timme varje gång man skall hämta en beställning för att säkerställa att den finns. Haha.

De har inte skött sig bra för att de till slut lyckades erbjuda ett annat kort, det är en räddning/nödlösning från deras sida.

Verkar som att massa personer i denna tråden skulle blivit glada över att inte få sina beställningar trots att man fått bekräftelse för att hämta. Intressant. Måste vara lätt att driva företag om så många personer tänker på det viset.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Har hänt att man stått och surrat med någon ur personalen när man levererat grejer till någon butik. Sen kommer det någon kund med sin bil till parkeringen och han i kassan utbrister "Nej, inte den där idioten igen" för att sedan när han kommer in switcha och klistra på ett leende. "Hejsan, allt bra? Vad kan jag hjälpa dig med?

Om du själv arbetar inom service och inte kan relatera till den här personen vet jag inte vad du har för kunder. Nu vet inte jag något om tonen i samtalet men utifrån bifogad konversation tycker jag att de löste situationen på ett acceptabelt sätt, personalen kan omöjligen trolla fram ett kort från tomma luften. Visst att de skulle kunna ha skickat en taxi men det är knappast det första man tänker på. Fel som detta uppstår tyvärr, att skicka en taxi och ge ut ett presentkort på 1000:- varje gång det händer är inte hållbart.