Tips sökes på ex. YouTube guider

Permalänk
Medlem

Tips sökes på ex. YouTube guider

Hej!

Har ganska nyligen tagit sikte på att jobba med det jag är intresserad av. Datorer högt och lågt.

Nu har annan sysselsättning, barn mm. Gjort att jag halkat efter ganska rejält i mitt intresse.

Söker tips på bra YouTube guider eller trådar värda sin tid att plöja igenom.

Det jag öppet söker är Windows server guider "for dummies"
Vilka olika typer av server OS som finns, syfte och en snabb guide in i dem.

Även annat som jag söker är villa server typer som är vanligast ute i branschen och vad är vettigt att läsa in sig på.

Siktar på att köra lite självskolnkng för att bilda mig en bättre bild av vilket spår jag vill ta.

Siktet är inställt på att under 2021 senast kunna kliva in på arbetsmarknaden med inriktning "IT" och klättra därifrån.

Jag har lätt för att lära mig eftersom jag har ett grundintresse men genom åren varit för insnöad på klient sidan/stationära och bärbara burkar.

Hoppas detta tas emot väl och hoppas på fina tips och upplysningar.

Allt gott!

PS. Någon som söker folk som är villig att lära sig och formas in i en specifik roll så är det bara PMa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Hej!

Har ganska nyligen tagit sikte på att jobba med det jag är intresserad av. Datorer högt och lågt.

Nu har annan sysselsättning, barn mm. Gjort att jag halkat efter ganska rejält i mitt intresse.

Söker tips på bra YouTube guider eller trådar värda sin tid att plöja igenom.

Det jag öppet söker är Windows server guider "for dummies"
Vilka olika typer av server OS som finns, syfte och en snabb guide in i dem.

Även annat som jag söker är villa server typer som är vanligast ute i branschen och vad är vettigt att läsa in sig på.

Siktar på att köra lite självskolnkng för att bilda mig en bättre bild av vilket spår jag vill ta.

Siktet är inställt på att under 2021 senast kunna kliva in på arbetsmarknaden med inriktning "IT" och klättra därifrån.

Jag har lätt för att lära mig eftersom jag har ett grundintresse men genom åren varit för insnöad på klient sidan/stationära och bärbara burkar.

Hoppas detta tas emot väl och hoppas på fina tips och upplysningar.

Allt gott!

PS. Någon som söker folk som är villig att lära sig och formas in i en specifik roll så är det bara PMa.

Har du en server hemma som du kan labba på eller kommer du sitta på din "workstation"?
Nu går jag lite utanför din frågeställning men själv sitter jag i en liknande sits där jag försöker lära mig så mycket som möjligt om Linux och olika sätt att virtualisera. Jag kör allt på servern och använder Proxmox som hypervisor. Det gör att jag kan experimentera "hej vilt" utan att det påverkar min workstation som jag använder för faktiskt bruk.

Om du inte har en server och vill snöa in dig på Windows Server ett tag kan du faktiskt installera Hyper-V, förutsätter att du kör Windows 10, på din dator och på så sätt ändå isolera ditt labbande ifrån din primära dator.

Anledning till att jag tar upp detta är att det är väldigt svårt att lära sig genom att bara titta och lyssna. Man måste göra också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Har du en server hemma som du kan labba på eller kommer du sitta på din "workstation"?
Nu går jag lite utanför din frågeställning men själv sitter jag i en liknande sits där jag försöker lära mig så mycket som möjligt om Linux och olika sätt att virtualisera. Jag kör allt på servern och använder Proxmox som hypervisor. Det gör att jag kan experimentera "hej vilt" utan att det påverkar min workstation som jag använder för faktiskt bruk.

Om du inte har en server och vill snöa in dig på Windows Server ett tag kan du faktiskt installera Hyper-V, förutsätter att du kör Windows 10, på din dator och på så sätt ändå isolera ditt labbande ifrån din primära dator.

Anledning till att jag tar upp detta är att det är väldigt svårt att lära sig genom att bara titta och lyssna. Man måste göra också!

Hade tänkt köra på min workstation till att börja med, funderar på att bygga en 24/7 server i klenare snitt och helt passiv kylning för test och på sikt även driftsätta den som en NAS eller filserver.

Videoguiderna är mer tänkta som intro/inspo då de brukar vara mindre specifika och innehålla subjektiva och objektiva kommentarer som ger en bra bredd om man jämför med en strikt tutorial.

Det där med vilken hypervisor man ska köra är ju inte mindre en hel vetenskap, testat VirtualBox och ESXi men finns ju väldigt många andra. Några inputs på en som är brett använd/bra och gärna en freeware?

Permalänk
Medlem

Jag gillar dessa kanaler (ingen speciell ordning)

Techno Tim
Craft Computing
ServeTheHome
My Play House

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag gillar dessa kanaler (ingen speciell ordning)

Techno Tim
Craft Computing
ServeTheHome
My Play House

Tack!!
Ska plöja så mkt jag hinner i vecka . )