Om inget ljud kommer när jag startar nybygget?

Permalänk

Om inget ljud kommer när jag startar nybygget?

Bestämde mig för att uppgradera min dator. Köpte moderkort Asus Rog Strix Z490-F Gaming och i5 10600KF processor samt minnen och Fractal Design Celsius S24 vattenkylning. Har ett några år gammalt Fractal Design Define R5 chassi och ett gammalt geforce grafikkort, troligen 2gb som jag byter ut till ett bättre nån gång senare, i alla fall när Elder Scrolls 6 kommer.

Har lagt ut så mycket pengar på detta nu att jag köper inte nätaggregat för än nästa fredag. Har då tänkt mig en till Fractal Design del, ett ION+ 760W Platinum, funderar eventuellt på 860W och vill gärna få kommentarer på vilket är bättre.

Nu är det så att jag har inte pusslat ihop en PC på 17-18 år så detta blev en utmaning. Är både enklare och svårare än förut.

Jag satte ihop allting och upptäckte då att det enda nätaggregatet jag hade som passade var ett gammalt Asus på 220W.

Provade ändå att starta den men det enda som hände är att den går igång, fläktar och vattenkylning startar men inget startljud kommer och inget mer händer.

Så min fråga är: Är det möjligt att den inte startar pga för liten strömförsörjning?

Måste också berömma Inet. Beställde först moderkort + processor från Webhallen som sa ”kommer i början på nästa vecka” i 3 veckor tills jag avbeställde och vände mig till Inet som fixade fram grejerna på 24 timmar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Viktor10600KF:

Bestämde mig för att uppgradera min dator. Köpte moderkort Asus Rog Strix Z490-F Gaming och i5 10600KF processor samt minnen och Fractal Design Celsius S24 vattenkylning. Har ett några år gammalt Fractal Design Define R5 chassi och ett gammalt geforce grafikkort, troligen 2gb som jag byter ut till ett bättre nån gång senare, i alla fall när Elder Scrolls 6 kommer.

Har lagt ut så mycket pengar på detta nu att jag köper inte nätaggregat för än nästa fredag. Har då tänkt mig en till Fractal Design del, ett ION+ 760W Platinum, funderar eventuellt på 860W och vill gärna få kommentarer på vilket är bättre.

Nu är det så att jag har inte pusslat ihop en PC på 17-18 år så detta blev en utmaning. Är både enklare och svårare än förut.

Jag satte ihop allting och upptäckte då att det enda nätaggregatet jag hade som passade var ett gammalt Asus på 220W.

Provade ändå att starta den men det enda som hände är att den går igång, fläktar och vattenkylning startar men inget startljud kommer och inget mer händer.

Så min fråga är: Är det möjligt att den inte startar pga för liten strömförsörjning?

Måste också berömma Inet. Beställde först moderkort + processor från Webhallen som sa ”kommer i början på nästa vecka” i 3 veckor tills jag avbeställde och vände mig till Inet som fixade fram grejerna på 24 timmar.

Ja om det verkligen är så litet som 220 W är det nog inte orimligt att det inte orkar med att starta datorn även om det kanske skulle orka med när den väl är i gång, det är verkligen i minsta laget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja om det verkligen är så litet som 220 W är det nog inte orimligt att det inte orkar med att starta datorn även om det kanske skulle orka med när den väl är i gång, det är verkligen i minsta laget.

Tack för svar. Anade att det var orsaken. Blev lite fundersam pga att det tog mer emot än vad jag trodde att sätta processorn i men annars var allt normalt med installationen. Jag ser på fredag om nytt nätaggregat fixar problemet.

Permalänk
Medlem

Du behöver helt klart starkare nätagg.

Kan även tillägga att datorer sällan piper under uppstart som dom gjorde förr dock, så det i sig är inte ett tecken på fel, men 220w är på tok för lite nu för tiden.
Hur gammalt är agget, för 220w känns väldigt länge sen, var det ett 24pin nätagg?
För moderkortet du har ska ju även ha en 8pin samt en 4pin högst upp till vänster ansluten, och om det inte är något mini itx agg, så känns det som att det kanske är för gammalt för att ens ha sådana kablar, eller?
Jag skulle inte fortsätta försöka med det gamla nätagget om jag vore du heller, utan vänta in ett av dom nya du tittat på.
Även Corsair, EVGA gör bra nätagg, och du måste inte nödvändigtvis titta på ett platinum agg.
Så beroende på budget så är absolut Gold bra det också. (Allt med en märkningen bronze och uppåt är egentligen bra nu för tiden. Så länge man köper från en svensk sida. Så man inte får tag på något fejk agg på Alibaba eller Ebay)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Du behöver helt klart starkare nätagg.

Kan även tillägga att datorer sällan piper under uppstart som dom gjorde förr dock,

Det där med felkoder och "beeps" har verkligen gått utför. Klarade inte datorn POST förr i tiden fick man alltid en korrekt "beep-code" som talade om varför. Idag är det markant svårare.

Ontopic: lite träligt att du bestämde dig för att köpa en ny processor just nu när AMD har sina runt hörnet. Du kan nog skaffa en likvärdig till halva priset inom kort när alla dårar ska skaffa den senaste hårdvaran.Sen måste du uppgradera ditt nätagg oavsett, jag skulle dock rekommendera att du siktar in dig på minst 80+ Gold~ 750 watt så du kan ha det några år framöver.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det där med felkoder och "beeps" har verkligen gått utför. Klarade inte datorn POST förr i tiden fick man alltid en korrekt "beep-code" som talade om varför. Idag är det markant svårare.

Håller med, jag skulle aldrig köpa ett moderkort i dagsläget som inte har en postcode display.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Du behöver helt klart starkare nätagg.

Kan även tillägga att datorer sällan piper under uppstart som dom gjorde förr dock, så det i sig är inte ett tecken på fel, men 220w är på tok för lite nu för tiden.
Hur gammalt är agget, för 220w känns väldigt länge sen, var det ett 24pin nätagg?
För moderkortet du har ska ju även ha en 8pin samt en 4pin högst upp till vänster ansluten, och om det inte är något mini itx agg, så känns det som att det kanske är för gammalt för att ens ha sådana kablar, eller?
Jag skulle inte fortsätta försöka med det gamla nätagget om jag vore du heller, utan vänta in ett av dom nya du tittat på.
Även Corsair, EVGA gör bra nätagg, och du måste inte nödvändigtvis titta på ett platinum agg.
Så beroende på budget så är absolut Gold bra det också. (Allt med en märkningen bronze och uppåt är egentligen bra nu för tiden. Så länge man köper från en svensk sida. Så man inte får tag på något fejk agg på Alibaba eller Ebay)

Ah, det visste jag inte.

"Agget" är köpt juli 2011, då i en liten Asus dator och ja, 24 pin, 20+4 och sen finns en 4 till.

Jag har inte försökt nåt mer med det. Chassit med de nya grejerna står i mitt sovrum och väntar. Jag pusslade ihop de gamla grejerna igen och de ligger bokstavligen ihopkopplade and running i partar bakom min TV (TV:n är min dataskärm) och får funka så tills på fredag

Sen är jag helt insnöat på Fractal Design. Skitsnygga och stabila grejer, inger förtroende. Vattenkylningen var ju hur enkelt som helst att montera och den går att bygga ut om det behövs. Sen är det så att jag tog en snabbkurs i Computer Technician (vet inte vad det är på svenska) för många år sedan och då lärde jag mig att aldrig köpa det nyaste och finaste, ty det är som att jaga vinden, men att köpa bra grejer om man vill ha en dator som funkar länge. Så jag satsar lite mer på såna grejer som chassi och nätaggregat. då har man basvaror som håller länge.

Sen förstör det inte att FD är svenskt.

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Det där med felkoder och "beeps" har verkligen gått utför. Klarade inte datorn POST förr i tiden fick man alltid en korrekt "beep-code" som talade om varför. Idag är det markant svårare.

Ontopic: lite träligt att du bestämde dig för att köpa en ny processor just nu när AMD har sina runt hörnet. Du kan nog skaffa en likvärdig till halva priset inom kort när alla dårar ska skaffa den senaste hårdvaran.Sen måste du uppgradera ditt nätagg oavsett, jag skulle dock rekommendera att du siktar in dig på minst 80+ Gold~ 750 watt så du kan ha det några år framöver.

Denna är ju nyaste generationen från intel. Och jag ville ha intel nu. Vet inte varför, kanske gamla fördomar och dålig erfarenhet av Athlon som gör att jag aldrig riktigt gillat AMD.

Ja, enig i detta med aggregatet. Frågan är om man ska lägga 200:-. till och ta en 860W istället. Känns som en överdrift dock, speciellt nu när strömbehovet minskar, men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor10600KF:

Ja, enig i detta med aggregatet. Frågan är om man ska lägga 200:-. till och ta en 860W istället. Känns som en överdrift dock, speciellt nu när strömbehovet minskar, men...

Du behöver inte >850 Watt. Men det kan finnas situationer där ett kraftfullare PSU kan vara "värt" att köpa.

Om du tittar på ett semi-passivt PSU, titta när fläkten går igång. Om du kan hålla dig under det watt talet i vanlig drift så betyder det att du kommer att ha ett tyst PSU.

Platinum och Titanium är inte alltid värda priset jämfört med Guld.
Även här, har Platinu &/ Titanium PSUerna något som du vill ha som Guld inte har? Längre garanti, viss design eller annat?
Den högre effektiviteten och den eventuellt mindre elförbrukningen är svår att räkan hem oftast.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor10600KF:

Tack för svar. Anade att det var orsaken. Blev lite fundersam pga att det tog mer emot än vad jag trodde att sätta processorn i men annars var allt normalt med installationen. Jag ser på fredag om nytt nätaggregat fixar problemet.

Vad menar du att det tog emot mera än du trodde att montera cpun? Den skall placeras i sockeln utan något motstånd alls... Om du har monterat cpun felaktigt så startar inte datorn oavsett storleken på nätagget, 220W klarar utan problem att starta upp datorn om du har monterat allt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vad menar du att det tog emot mera än du trodde att montera cpun? Den skall placeras i sockeln utan något motstånd alls... Om du har monterat cpun felaktigt så startar inte datorn oavsett storleken på nätagget, 220W klarar utan problem att starta upp datorn om du har monterat allt rätt.

Antar/hoppas att han menade metallarmen för att stänga sockeln.
Den brukar kräva rätt mycket kraft att trycka dit på intel, vilket kan vara lite läskigt om man inte gjort det förr.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Antar/hoppas att han menade metallarmen för att stänga sockeln.
Den brukar kräva rätt mycket kraft att trycka dit på intel, vilket kan vara lite läskigt om man inte gjort det förr.

Ja. Det var så jag menade. Plastlocket på fästet föll av på rätt ögonblick och det gick smidigt i en samfälld rörelse att trycka ner bygeln men mer motstånd än jag förväntade mig. Om processorn är fel isatt då blir det ett tydligt stop i rörelsen och locket kan både tryckas av för tidigt eller inte alls.