Mitt nätverk utlovar mycket mer än vad jag får ut

Permalänk

Mitt nätverk utlovar mycket mer än vad jag får ut

Hej. Jag har gjort antal tester under en tid angående mitt nätverk och har kommit fram till att mitt nätverk inte ger i närheten av vad det utlovar. Mitt nätverk heter comhem, och utlovar en maxhastighet på 600mbit/S men när jag har testat har mitt genomsnitt i hela lägenheten uppnått 174mbit/s.
Detta förbryllar mig eftersom det är dåligt. Jag satte flera olika konsoler bredvid routern och har fått ett genomsnitt på 319mbit/s men det uppnår fortfarande bara hälften om vad som är utlovar och i mitt arbetsrum har jag uppnår 48mbit/s och precis bredvid det på min säng fick jag 138!
Jag blir galen eftersom min dator kopplar ifrån sig hela tiden och det blir strul på nätverket ÄVEN NÄR JAG ÄR ENSAM HEMMA.
Så jag undrade ifall ni har några tips om hur jag kan få upp de där statistiken. Jag blir galen.

Permalänk
Medlem

Utlovad hastighet gäller ENBART via kabel, varken Comhem, eller någon annan leverantör, lämnar någon som helst garanti på varken hastighet eller täckning trådlöst.

Vill du ha bättre täckning, och hatighet, får du investera i riktiga accesspunkter och bygga ett eget nätverk hemma. Finns inga genvägar. Varje vägg emellan dig och din router ger dig sämre hastighet, givetvis.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Låter som att du kör trådlöst när du borde ha kabel. Eller sätta en riktigt bra accesspunkt i varje rum (med kabel dragen till den såklart). Plus köpa enheter som klarar 600Mbit såklart. Även göra dig av med alla grannar inom 100m.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Att du är ensam i LGH spelar inte så stor roll då övrigt i hemmet och andras kan störa ditt nätverk.
Tror inte du kommer få 600MBit/s via WiFi oavsett vad du gör, det är endast vad de "upp till" kan erbjuda dig men allt beror på.

Om du blir frånkopplad/ansluten "hela tiden" är det något annat fel, typ nätverkskort, överhettning, drivrutiner, dålig kabel osv.