QuickCharge 3.0-laddställ?

Permalänk
Medlem

QuickCharge 3.0-laddställ?

Laddställ över huvud taget verkar vara något Prisjakt inte känner till.

USB-C förstås, eftersom de flesta nyare telefoner har det.

I mitt fall ska jag köpa ett till min fars Galaxy S10. Trådlöst är inte bra då han måste pilla ur mobilen ur skalen för att ladda (metallplatta på skalet för att fästa den magnetiskt i bilen. Dessutom är telefonen långsmal och tunn vilket gör att om den bara står på en plastläpp i laddaren så krävs bara minsta stöt så faller den i golvet.

Själv har jag en nästan identisk modell med denna, som jag är nöjd med.

Men det skulle kosta lika mycket att skicka den som att köpa den (totalt c:a 40 USD).

Har någon i Sverige/EU laddare liknande denna? Har även sökt på amazon.de, men inget specificerar QuickCharge 3.0. I länkad annons står inte ens kabellängd...

Originalladdaren har USB-A ut.

I övrigt söker jag all slags info på butiker som säljer trådade laddställ USB-C i Sverige.

Permalänk
Medlem

USB 3.1 TYPE-C DOCKNINGSSTATION XBX-01 - SILVER

39kr frakt
Verkar vara från sverige? Står inget om quickcharge

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

USB 3.1 TYPE-C DOCKNINGSSTATION XBX-01 - SILVER

39kr frakt
Verkar vara från sverige? Står inget om quickcharge

Denna finns på Amazon också, olika märken, men har inte hittat någon spec i någon annons som säger QuickCharge 3.0.

Kanske feltänk här från min sida, då själva laddaren är det som ska stödja QuickCharge 3.0, och själva stället bara är en klump med lite vikt så telefonen inte trillar samt en kabelgenomföring?

I så fall borde ju alla stödja det, om inte frågan bara handlar om att kabelgenomföringen har ledare specade att inte bli varma av laddningen eller bara 2 av 4 stift anslutna eller något sådant. Verkar konstigt att göra så för ett laddställ dock. Kan inte vara många ören extra tillverkningskostnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HolyFather:

Denna finns på Amazon också, olika märken, men har inte hittat någon spec i någon annons som säger QuickCharge 3.0.

Kanske feltänk här från min sida, då själva laddaren är det som ska stödja QuickCharge 3.0, och själva stället bara är en klump med lite vikt så telefonen inte trillar samt en kabelgenomföring?

I så fall borde ju alla stödja det, om inte frågan bara handlar om att kabelgenomföringen har ledare specade att inte bli varma av laddningen eller bara 2 av 4 stift anslutna eller något sådant. Verkar konstigt att göra så för ett laddställ dock. Kan inte vara många ören extra tillverkningskostnad.

I QC- och PD-protokollen så pratar ju telefonen och laddaren med varandra. Om inte kabeln håller samma specifikation blir det strul och effekten ställs ner. Tydligen finns det två olika klasser, i princip alla USB-C-kablar ska klara 15W, medan certifierade ska fixa 100W.

Har du kikat i Amazon-recensionerna? Det brukar oftast gå att hitta information där som inte är spec:ad. Annars har ju Amazon bra returvillkor, så om inte laddtakten räcker till går det ju att skicka tillbaka.

Permalänk
Medlem

@HolyFather

Får jag fråga dig varför du egentligen vill ha stöd för QuickCharge 3.0 för din fars Samsung S10?
Ta det jag säger med en nypa salt, då jag absolut kan ha fel, men är inte QuickCharge Qualcomms variant av snabbladdning? Och för att stödja det behöver man väl en mobil med en Qualcomm SOC? En S10 (köpt i Europa) har Samsungs Exynos SOC och stöder alltså Samsungs variant av snabbladdning (även kallad Samsung Adaptive Fast Charge om jag minns rätt).

Har ingen aning om huruvida S10:an även stöder USB-PD, men det borde du enkelt kunna googla, och om den stöder det borde du kunna köpa en USB-PD laddare som stöder den spänningsnivån och strömstyrkan som telefonen stöder

EDIT: Efter lite googling verkar det som att Samsungs S10 (även med Exynos) även stöder Qualcomm Quickcharge 2.0 (men inte 3.0 om jag har förstått det rätt). Den kan som maximalt laddas med 15W (9V, 1.67A), så det du behöver kolla efter verkar vara en snabbladdare som är spec:ad för 9V och 1.67A om du vill få ut dina maximala 15W.