Kameraövervakning, vad köpa? Hjälp! :-)

Permalänk
Medlem

Kameraövervakning, vad köpa? Hjälp! :-)

Hej!

Tänkte montera upp tre stycken övervakningskameror på tomten. Kamerorna kommer sitta en bit ifrån varandra, en vid huset, en vid garaget 30m bort samt en tredje vid en annan byggnad ytterligare 25m bort från garaget.

Hur fungerar det nu för tiden, bygger man mesh-nätverk kamerorna sins emellan eller måste man ha en "repeater" för att stärka upp wifi-signalen så att alla kameror har "täckning"?

Har sett att de flesta kameror sparar ner foto / film på ett minneskort, jag vill även att kamerorna är uppkopplade så att data sparas i molnet samt att man kan styra och få notiser i mobilen. Vilka tjänster är att föredra? Antar att det bli en månadskostnad för detta?

Och så till den stora frågan, vilka kameror ska man välja? Det är endast kameran vid huset som kommer vara exponerad mot väder och vind, de andra kamerorna kommer titta genom ett litet hål i väggen

Önskar 3st kameror av bra kvalité, som går på wifi. En vettig tjänst där man sparar i molnet samt styr allt från en bra app i mobilen. Använder iPhone.

Ös på med förslag!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Finns många olika varianter.
Vad gäller ditt wifi, om det är täckning idag på de ställen du ska sätta upp kameran så behöver du troligen inte göra någonting. (Testa med mobilen)
Jag personligen skulle föredra mesh före wifi repetera. Om din kamera skickar med hög bandbredd så är det bra om mesh enheten kan prata på en annan kanal med varandra.
Troligen kommer detta inte spela så stor roll för dig.
Fast allreäa helt hade jag föredragit kameror med TP-kabel och PoE.

"kamerorna är uppkopplade så att data sparas i molnet samt att man kan styra och få notiser i mobilen. Vilka tjänster är att föredra? Antar att det bli en månadskostnad för detta?"
Det kommer troligen kosta lite, om man är kunnig så sätter man upp en egen server som man kopplar mot internet eller "molnet", då slipper man kostnaderna.

Arlo har väll fått hyfsat betyg, ska vara lätt att installera.

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju som sagt spara till egen server. Funkar smidigt och du slipper kostnaderna.
Men då är det en fördel om du har en NAS redan såklart.
Då passar tex rlc410w
https://m.reolink.com/product/rlc-410w/