Köpa TV: OLED, Nano90/91, Q80T, XH95 eller The One?

Permalänk

Köpa TV: OLED, Nano90/91, Q80T, XH95 eller The One?

Började med 3 favoriter Nano90/91 , Q80T samt Sony XH9505 i storlek minst 65"
Sen tillkom The One PUS85-- serien pga priset ( får en 70" om man väljer Philips)

Men efter att sett o läst en massa tester och vad andra tycker o tänker så får man
beslutångest. Nano90 verkar ingen gilla förutom Andrew Robinson på Youtube.
Q80T väljer jag nog också bort. Sen började jag kolla in Samsung R serie från 2019. ( 80/90R )
Många verkade gilla den bättre än 2020 modellerna. Men många verkar ha strul med
att undertexten lyses upp. Det gillar man ju inte. Sen har jag kollat in OLED också såklart.
CX blir nog för dyr, tänker lägga max 15000kr nu eller under BF. B9 och C9 verkar också vara
en bra tv, men finns dom kvar så länge till ? Philips OLED verkar för ljus skarpa skriver en del.
Fasiken min gamla LG LCD UF830V upplever jag inget strul med, bara lite för mörk i vissa hdr
scener i Netflix. Kollar mest på tv med min parabol från CD samt Viaplay/Netflix. Samt MKV filmer
via min Dune. Inget spel, inte så mycket sport. Rummet har mycket fönster och blir ljust, men kollar
ju även på kvällen då det är mörkt ute. Tror jag fått med allt nu Så just nu funderar jag på
XH9505 i 65"--- PUS8555 i 70"--- eller B9/C9 i 65" Men tar gärna i mot nya tips

Förydligade rubrik från "Beslutångest om tv köp"/Thomas
Permalänk
Lego Master

Skaffade en 65" B9. I regret nothing.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Skaffade en 65" B9. I regret nothing.

Den har ett jättefel. WebOS.

Permalänk
Medlem

Har också en b9.
Somriga dagar utan mörkläggande gardiner är den svår att se, tur att jag har tjocka gardiner

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Har också en LG OLED (kommer inte ihåg modell) och stör mig när det är ljust ute.

Skrivet av Dunde:

Den har ett jättefel. WebOS.

Vad är felet med WebOS? Tycker det är bra i våran LG

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Skaffade en 65" B9. I regret nothing.

Samma här, den är otrolig :')
WebOS är helt okej, är väl bara Android TV som slår de faktiskt.

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Skrivet av cads:

Har också en LG OLED (kommer inte ihåg modell) och stör mig när det är ljust ute.

Vad är felet med WebOS? Tycker det är bra i våran LG

Har också mörkläggande gardiner, ett måste. Men blir väll inte helt perfekt, men ok.
WebOs har jag idag, inga problem. Android är säkert minst lika bra, kanske bättre att ha
i framtiden. Man vet väll aldrig vad LG gör med WebOs, men Android lär väll finnas kvar.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Skaffade en 65" B9. I regret nothing.

Om den finns kvar till tex BF kan det bli den.

Permalänk
Medlem

Jag landade nyligen med en 65" Q80R (14k från netonnet). Väldigt sugen på OLED men då jag har 4 stora fönster och 3 dörrar i vardagsrummet så är det orealistiskt att få det mörkt och utan reflektioner. Med dom förutsättningarna såg OLED inte speciellt lovande ut i butik, Samsungs modeller med det bättre antireflexbehandlingen (på Q80+ serien) såg mycket bättre ut i butik i industribelysningen. Rätt stor skillnad mellan Q70 och Q80 när det gäller reflektioner.

Jag är nöjd med tvn men allt var en uppgradering mot min 10+ år gamla budget lcd som knappt kunde visa mörkgrått.
Undertexterna lyser tyvärr men jag har inte hunnit gå igenom alla inställningar så det kan förhoppningsvis gå att få lite bättre än direkt ur lådan men då eventuellt på bekostnad av max ljusstyrka om man måste stänga av de lokala zonerna.

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Jag landade nyligen med en 65" Q80R (14k från netonnet). Väldigt sugen på OLED men då jag har 4 stora fönster och 3 dörrar i vardagsrummet så är det orealistiskt att få det mörkt och utan reflektioner. Med dom förutsättningarna såg OLED inte speciellt lovande ut i butik, Samsungs modeller med det bättre antireflexbehandlingen (på Q80+ serien) såg mycket bättre ut i butik i industribelysningen. Rätt stor skillnad mellan Q70 och Q80 när det gäller reflektioner.

Jag är nöjd med tvn men allt var en uppgradering mot min 10+ år gamla budget lcd som knappt kunde visa mörkgrått.
Undertexterna lyser tyvärr men jag har inte hunnit gå igenom alla inställningar så det kan förhoppningsvis gå att få lite bättre än direkt ur lådan men då eventuellt på bekostnad av max ljusstyrka om man måste stänga av de lokala zonerna.

Är det någon som fått till det bättre på 80/90R med undertexterna ? Annars är väll denna tv en riktig bra kandidat till ett köp ?

Permalänk
Medlem

XH95 verkar vara årets bästa LCD. Q80T motsvarar Q70R vilket är ingångsmodellen för övre segmentet hos Samsung. IPS (LG TV'n) är sämre än VA (de övriga) om du inte tittar i extremt konstiga vinklar.

Vänta dock 6 veckor (black- week / friday / month / year, vad nu kallar det i år...) då priserna sänks rejält.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

XH95 verkar vara årets bästa LCD. Q80T motsvarar Q70R vilket är ingångsmodellen för övre segmentet hos Samsung. IPS (LG TV'n) är sämre än VA (de övriga) om du inte tittar i extremt konstiga vinklar.

Vänta dock 6 veckor (black- week / friday / month / year, vad nu kallar det i år...) då priserna sänks rejält.

XH95 verkar vara en tv med få brister ? ja, mest troligt att man väntar till BF eller liknande.
Folk här inne som kan prata om XH95 ?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dunde:

Den har ett jättefel. WebOS.

Köpte den enkom för bildkvaliteten, all media sköts med min Nvidia Shield, som dessutom CEC-kontrollerar både TVn och receivern helt perfekt. Ser inget som helst problem med den setupen. TVn är primärt en bildvisningsapparat, låt andra enheter reda ut vad som ska visas.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

XH95 verkar vara en tv med få brister ? ja, mest troligt att man väntar till BF eller liknande.
Folk här inne som kan prata om XH95 ?

Är själv sugen på en XH95. Just för att jag har en hel del fönster och en sambo som även på kvällen gillar ha en massa ljus tända och annan ”mysbelysning” när man kollar film. Känns som att Oled upplevelsen försvinner då!

Har tidigare varit helt inne på Oled!

Permalänk
Skrivet av MrTowle:

Är själv sugen på en XH95. Just för att jag har en hel del fönster och en sambo som även på kvällen gillar ha en massa ljus tända och annan ”mysbelysning” när man kollar film. Känns som att Oled upplevelsen försvinner då!

Har tidigare varit helt inne på Oled!

Ja, jäklar va svårt det ska vara att köpa en tv. Svårare att köpa tv än bil nästan 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Är själv sugen på en XH95. Just för att jag har en hel del fönster och en sambo som även på kvällen gillar ha en massa ljus tända och annan ”mysbelysning” när man kollar film. Känns som att Oled upplevelsen försvinner då!

Har tidigare varit helt inne på Oled!

Jag prioriterade antireflexbehandlingen högt, därav Q80R annars var jag sugen på en billigare modell eller OLED. Kolla på bilderna här på rtings, Q80 ser ut att reflektera betydligt mycket mindre än XH95 (om X950H nu är XH95). Jag kollade inte speciellt på XH95 när jag var på varuhusen så kan inte uttala mig nämnvärt om antireflexbehandlingen på den men för någon med mycket fönster/ljuskällor kan det vara värt att tänka på en extra gång.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x950h-vs-samsung-q80r/1777/807?usage=11114&threshold=0.1

Väl hemma är jag mycket imponerad över antireflexbehandlingen på Q80R. Visst starka ljuskällor förökar sig men betydligt mycket svagare så jag har än så länge inte upplevt någon reflektion som störande men kanske blir annorlunda på högsommaren när kvällssolen tittar in.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag landade nyligen med en 65" Q80R (14k från netonnet). Väldigt sugen på OLED men då jag har 4 stora fönster och 3 dörrar i vardagsrummet så är det orealistiskt att få det mörkt och utan reflektioner. Med dom förutsättningarna såg OLED inte speciellt lovande ut i butik, Samsungs modeller med det bättre antireflexbehandlingen (på Q80+ serien) såg mycket bättre ut i butik i industribelysningen. Rätt stor skillnad mellan Q70 och Q80 när det gäller reflektioner.

Jag är nöjd med tvn men allt var en uppgradering mot min 10+ år gamla budget lcd som knappt kunde visa mörkgrått.
Undertexterna lyser tyvärr men jag har inte hunnit gå igenom alla inställningar så det kan förhoppningsvis gå att få lite bättre än direkt ur lådan men då eventuellt på bekostnad av max ljusstyrka om man måste stänga av de lokala zonerna.

Vilket bra pris!

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem

Eftersom Q80R inte går att köpa länge(?), så antar jag att motsvarigheten är Q80T.

Är själv på jakt efter en LCD pga. ljust vardagsrum och verkar som det ligger mellan XH95 eller Q80T.

Hade nog helst haft en LG LCD men verkar som de har gått ner sig ordentligt.

Blir att slå till under BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Den har ett jättefel. WebOS.

Köpte en CX55 och det enda jag har att klaga på är WebOS.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Vad är felet med WebOS? Tycker det är bra i våran LG

Skrivet av andersgog:

WebOs har jag idag, inga problem.

En av de första problemen som dök upp för mig med WebOS är det begränsade app-utbudet. Cmore finns inte, t.ex. och som någon som kollar på fotboll via Cmore blev det väldigt irriterande att inte kunna köra allt via TV'n

En chromecast 4K blev det.

Sedan är den definitivt lite rörig, ett UX-hjärta mår inte så väldigt bra att titta på det alltid Men det är petitesser.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

Eftersom Q80R inte går att köpa länge(?), så antar jag att motsvarigheten är Q80T.

Är själv på jakt efter en LCD pga. ljust vardagsrum och verkar som det ligger mellan XH95 eller Q80T.

Hade nog helst haft en LG LCD men verkar som de har gått ner sig ordentligt.

Blir att slå till under BF.

Som jag har förstått det från @Laxpudding är att Samsung 70R motsvarar 2020 modellen Samsung 80T. Därav så är det inte ett lika enkelt val mellan XH95 och Q80T...

Hade valet varit mellan Samsung 80R vs XH95 så hade det varit enklare! Varför ska det vara så svårt att välja TV 2020 xD

Permalänk
Medlem

Heh.. Tänk att en del bryr sig om vad för OS som rullar på TV:n

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Bildexpert 📺

Samsung Q80R från 2019 ersätts främst av den något bättre Q90T som också har det reflexfilter som Q80R hade. Q80T är en enklare modell än Q80R på i princip alla punkter. Men Q80T är också bättre än 2019-modellen Q70R.

Permalänk
Skrivet av MrTowle:

Som jag har förstått det från @Laxpudding är att Samsung 70R motsvarar 2020 modellen Samsung 80T. Därav så är det inte ett lika enkelt val mellan XH95 och Q80T...

Hade valet varit mellan Samsung 80R vs XH95 så hade det varit enklare! Varför ska det vara så svårt att välja TV 2020 xD

Mellan 80T och Sony väljer jag Sony, men mellan 90T vs XH95 så blir det nog 90T men 90T kommer nog ej ner 15" till BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Mellan 80T och Sony väljer jag Sony, men mellan 90T vs XH95 så blir det nog 90T men 90T kommer nog ej ner 15" till BF

Samma här! Synd att man missade HiFi-klubbens kampanj...

Fick ett mail från Samsung idag där de hintar om en kampanj med start 26 oktober. Samsung Week https://www.samsung.com/se/offer/samsung-week/

Oklart dock om man får ner Samsung Q90T till 16 000:-

Permalänk

Oled B9S ligger nästan på samma pris som xh900 och xh950 serien, står mellan dem för min del (65 tum). Bristande kvalité med döda pixlar efter ett par år och burn in potential gör det svårt att välja = bildkvalitet b9:an men ha en tv som håller minst 5-10 år = sonyn

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Mellan 80T och Sony väljer jag Sony, men mellan 90T vs XH95 så blir det nog 90T men 90T kommer nog ej ner 15" till BF

Elgiganten har haft Q90T (55") till 15kkr ett par gånger under sommaren/ hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonizer:

Oled B9S ligger nästan på samma pris som xh900 och xh950 serien, står mellan dem för min del (65 tum). Bristande kvalité med döda pixlar efter ett par år och burn in potential gör det svårt att välja = bildkvalitet b9:an men ha en tv som håller minst 5-10 år = sonyn

Jag tänker lite samma sak. Sonyn verkar vara prisvärd, och kan se den gå en bit under 15k på BF.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Skrivet av harmonizer:

Oled B9S ligger nästan på samma pris som xh900 och xh950 serien, står mellan dem för min del (65 tum). Bristande kvalité med döda pixlar efter ett par år och burn in potential gör det svårt att välja = bildkvalitet b9:an men ha en tv som håller minst 5-10 år = sonyn

Döda pixlar redan efter ett par år ?? Det hade jag ingen aning om. Skaffar jag ny tv under tex BF ska jag behålla den åtminstone 4-5år.
Men vilken det blir beror ju på vilken man får tag på under BF/BW men B9/C9 , XH950 eller Q90T ,Q90R i 65" blir det nog.