Komponentråd till 1080p/60fps spelburk

Permalänk
Medlem

Komponentråd till 1080p/60fps spelburk

Hej på er,

Mitt datorbygge från 2011 börjar bli slitet så tänkte försöka mig på ett nytt bygge. Uppgraderade grafikkortet för ca 3 år sedan till ett 1060 GTX 6GB och tänkte bygga dator kring det.

Huvudsakligen vill jag kunna spela Cyberpunk 2077 i relativt stabila 60fps i 1080p, kanske inte på högsta inställningar men på en duglig nivå. Tror ni mitt 1060 GTX mäktar med det? Står som "Recommended" GPU på spelets steamsida, men inte så insatt på vad jag kan vänta mig för slags upplevelse om jag går efter "Recommended" kraven...?

Kan tänka mig att lägga runt 8000:- med ny version av win10 inräknat i den summan, behöver hjälp med komponentval då jag inte har så bra koll själv.

Tänkte eventuellt använda gamla chassit och nätagg om det inte ställer till det för mycket?

Har ett fractal chassi från 2011 som jag inte kan inte hitta specifikationer för längre, men har till 99% samma dimensioner som https://www.inet.se/produkt/6901830/fractal-design-core-2300-..., sen kan det väl skilja sig invärtes hur stor plats det finns till olika komponenter men det är inget jag har koll på i nuläget, kan säkert forska fram om det skulle vara behövligt dock.

Nätagget är ett: https://www.inet.se/produkt/6909728/fractal-design-integra-r2...

Så det jag behöver om jag kan återanvända GPUn, chassit och PSUn är:

  • Moderkort ?

  • CPU ?

  • SSD (500gb) ?

  • RAM ?

Går det att få ihop något med mina önskningar och budgeten på ca 8000:- ?

Tack på förhand för era förslag och expertis!

Permalänk
Inaktiv

Varför ny version av win10? Har du kollat så att din nuvarande version inte är kopplat till ditt konto eller sitter du med win7 idag?

Edit: Det borde alltså gå att länka din nuvarande windows kod till ditt konto om den inte redan är det

Edit2: Ifall du inte äger windows 10 idag kan du köpa koden på Ebay för typ 50kr.

Permalänk
Inaktiv

För övrigt så tycker jag du ska skippa HDD och köra på en 500gb eller 1000gb NVME SSD. I många fall är recommended specs vad som krävs för 60fps på 1080p men du kan såklart hamna och sänka vissa grafikinställningar alternativt köpa ett grafikkort sen när Cyberpunk har kommit ut och vi vet vad som krävs. Någon billig Ryzen setup kan säkert någon annan plocka ihop åt dig här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Varför ny version av win10? Har du kollat så att din nuvarande version inte är kopplat till ditt konto eller sitter du med win7 idag?

Edit: Det borde alltså gå att länka din nuvarande windows kod till ditt konto om den inte redan är det

Edit2: Ifall du inte äger windows 10 idag kan du köpa koden på Ebay för typ 50kr.

Har 10 nu, uppgraderade från 7 när man blev manad för ett par år sedan. Trodde att jag behövde ny licens till nytt moderkort. Snabb googling så verkar det som att jag kan flytta över licensen till "nya" datorn, men det är en one-time deal så att säga?

Skrivet av anon201296:

För övrigt så tycker jag du ska skippa HDD och köra på en 500gb eller 1000gb NVME SSD. I många fall är recommended specs vad som krävs för 60fps på 1080p men du kan såklart hamna och sänka vissa grafikinställningar alternativt köpa ett grafikkort sen när Cyberpunk har kommit ut och vi vet vad som krävs. Någon billig Ryzen setup kan säkert någon annan plocka ihop åt dig här på Sweclockers.

Funderade också på det att köpa en rymligare SSD och skippa HDDn. Har ingen bra ursäkt till varför jag skulle behöva så mycket lagrinsutrymme annat än det är vad jag haft innan (och ändå inte utnyttjat pff) Så gör nog som du säger och stryker HDDn från huvudinlägget och byter 250 till 500gb på SSDn.

Tack.

Permalänk
Medlem

Fumlade ihop ett bygge själv, något som sticker i ögat eller något jag förslagsvis skulle kunna lägga lite mer krut på?

Är det värt med en annan kylfläns än den som kommer med processorn om man inte tänkt pyssla med överklockning?

EDIT: Hmms, såg nu att jag kan använda min gamla Cooler Master Hyper 212 EVO till ovan nämnda processor, lika bra att köra med den då?