AMD "Big Navi" uppges nå klockfrekvenser över 2,3 GHz

Permalänk
Melding Plague

AMD "Big Navi" uppges nå klockfrekvenser över 2,3 GHz

Nya uppgifter pekar på att "Big Navi"-kretsen Navi 21 XT når höga klockfrekvenser, och minnesmängden 16 GB styrks än en gång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med coilwhine som aldrig tidigare uppnåtts om inte branchen tar tag i kostnadsbesparingarna på komponenter vilket inkluderar spolar som inte fylls med resin.

Permalänk
Medlem

Blir en spännande höst.

Permalänk
Medlem

Inväntar spänt, jag har bestämt mig att börja spela på LG OLED CX55-skärmen ordentligt nu och då behövs mer än 2070S för att man ska vara nöjd

Kan detta bli första gången på över 10 år då man faktiskt väljer att köpa ett Radeon AMD-kort?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Då får vi nog se 3080 prestanda om inte mer, hoppas priset är rätt bara 😊

Permalänk
Medlem

Skulle lätt köpa denna istället för en 3080. MEN man har en gsync skärm så..

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Det här ser jag fram emot. Det är ju visserligen praktiskt taget omöjligt att gissa sig till prestanda baserat på såna här uppgifter, men...

Om man tittar på RX 5700 XT med 40 CU, och gör det väldigt pessimistiska antagandet att Big Navi presterarar likadant klock för klock för cu för cu så skulle Navi 21 XT (alltså inte toppmodellen XTX) prestera 37% bättre än RX 5700 XT, vilket skulle sätta kortet strax under 2080 Ti. Om man antar att prestandan per cykel också har blivit bättre så kommer näst bästa kortet antagligen att bli konkurrenskraftigt med 3070.

Som konsumenter är vi väl sist och slutligen intresserade av prestanda/krona, och om AMD kan nå samma nivå, men till ett lägre pris, så blir det ett fint spelår 2021!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Då får vi nog se 3080 prestanda om inte mer, hoppas priset är rätt bara 😊

Om man jämför de prestandasiffror dom visat så hamnar den strax under 3080 i 4K.
Prestandan blir nog snarlik 3070, kanske lite bättre. Men i högre upplösningar troligtvis snabbare pga mer minne.
Meeen vi får vänta och se recensioner

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Skulle lätt köpa denna istället för en 3080. MEN man har en gsync skärm så..

Sitter i samma sitts, har en 120hz 3440x1440 Gsync skärm, men frågan är, om det är 3080 prestanda, kommer jag då inte pusha högre frames än 120 oavsett vad jag spelar nästan, och behövs då Gsync om det är fallet?

Permalänk
Inaktiv

Börjar bli dags att lämna Nvidia för mig för att åter gå tillbaka till AMD.

Hoppas de levererar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Då får vi nog se 3080 prestanda om inte mer, hoppas priset är rätt bara 😊

Ja prestandan är ju bara intressant i förhållande till priset egentligen.. Målet är ju att bygga ett kort som är snabbare än konkurrentens samtidigt som man kan sälja det till samma pris och göra en liten vinst. Alternativt lika snabbt som konkurrentens som man kan sälja lite billigare samtidigt som man gör en liten vinst...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Mithras:

Inväntar spänt, jag har bestämt mig att börja spela på LG OLED CX55-skärmen ordentligt nu och då behövs mer än 2070S för att man ska vara nöjd

Kan detta bli första gången på över 10 år då man faktiskt väljer att köpa ett Radeon AMD-kort?

Samma! Min 1440p-skärm har fått stå och samla damm, spelar mest på TVn med handkontroll nu för tiden. Sitter på ett 2080 super som inte riiiktigt orkar 4K60fps i alla spel, känns som att man får uppgradera, om man inte bara kör enkla vägen och köper en Series X framåt vintern....

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Något snabbare än 2080 Ti, trodde det skulle vara bättre än så.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Sitter i samma sitts, har en 120hz 3440x1440 Gsync skärm, men frågan är, om det är 3080 prestanda, kommer jag då inte pusha högre frames än 120 oavsett vad jag spelar nästan, och behövs då Gsync om det är fallet?

Stäng av gsync och testa. Märker själv av tearing i fps spel, övriga funkar ok.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Svårt att jämföra rakt av sådär.. dels så är detaljnivån inte samma i COD, och är testslingan densamma ? Jag tycker att det ser rätt lovande ut, det enda som spelar någon roll är egentligen prisnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Något snabbare än 2080 Ti, trodde det skulle vara bättre än så.

Även om jag låst fast mig vid NVidia nu genom att ha köpt ett 3080 så vet vi faktiskt ingenting om de där prestandasiffrorna. Vi vet inte vilka inställningar de kört mer än 4K, vi vet inte ens vilken krets som avses. Så jag skulle hålla mig från att dra säkra slutsatser innan den 28 oktober. Jag ser det som fullt möjligt att Big Navis största krets faktiskt kan slå 3080 på fingrarna, eller åtminstone komma väldigt nära. Det skulle behövas, ett krig inom grafikkretsar ser jag bara positivt på eftersom det lär gynna mig som slutanvändare när jag ska uppgradera det 3080 som jag har nu.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det här ser jag fram emot. Det är ju visserligen praktiskt taget omöjligt att gissa sig till prestanda baserat på såna här uppgifter, men...

Om man tittar på RX 5700 XT med 40 CU, och gör det väldigt pessimistiska antagandet att Big Navi presterarar likadant klock för klock för cu för cu så skulle Navi 21 XT (alltså inte toppmodellen XTX) prestera 37% bättre än RX 5700 XT, vilket skulle sätta kortet strax under 2080 Ti. Om man antar att prestandan per cykel också har blivit bättre så kommer näst bästa kortet antagligen att bli konkurrenskraftigt med 3070.

Som konsumenter är vi väl sist och slutligen intresserade av prestanda/krona, och om AMD kan nå samma nivå, men till ett lägre pris, så blir det ett fint spelår 2021!

Funderade precis kring detta när jag läste din post. Största kretsen har ju 80 cu, skulle det då, teoretiskt, kunna vara 1,37*2 dvs 2,74 ggr snabbare än 5700 XT?

Då snackar vi ju löjligt mkt snabbare än ett 3080. Eller är det ngt annat som jag missar totalt?

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Inaktiv

@M89

Och sen vet vi ju inte om det är det minsta kortet ur serien eller det starkaste.

Permalänk

Beroende på pris så kanske man köper detta, istället för att köra waiting game med nvidias kort.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Detta är kanske inte osannolikt. Om PS5 NAVI kan gå i 2.23GHz, så kanske deras kort kan nå så här mycket. Ska bli kul som fan att se alla benches.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Nu måste man ju vänta på testerna, men enligt bilderna är ju Navi betydligt närmre 3080 än 2080Ti.

För COD så har SweC testat i high quality och AMD listar ultra quality i sin keynote. Navi ligger några frames bättre i ultra än vad 2080Ti gör i high.

För Gears så säger AMD 73 fps och i SweC-testet når 2080Ti 57 fps och 3080 77 fps.

Eller missar jag något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Funderade precis kring detta när jag läste din post. Största kretsen har ju 80 cu, skulle det då, teoretiskt, kunna vara 1,37*2 dvs 2,74 ggr snabbare än 5700 XT?

Då snackar vi ju löjligt mkt snabbare än ett 3080. Eller är det ngt annat som jag missar totalt?

Det blir ju mycket gissningar, men jag är nog skeptisk till att compute units skulle skala så bra i något annat än eventuella teoretiska laster. Men... om några veckor får vi se

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Något snabbare än 2080 Ti, trodde det skulle vara bättre än så.

Enligt det där så är 3080 endast 5% snabbare. Jag bortser från CoD eftersom det inte är samma inställningar (High vs Ultra). Och 28% snabbare än 2080 Ti isf.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Svårt att jämföra rakt av sådär.. dels så är detaljnivån inte samma i COD, och är testslingan densamma ? Jag tycker att det ser rätt lovande ut, det enda som spelar någon roll är egentligen prisnivån.

@JonasT har redan sagt att det förmodligen är samma inställningar då CoD endast har en endaste parameter som går att sätta till ultra och där har Swec gjort det. Men blir märkligt att kalla det ultra när alla andra parametrar går max till high.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Inaktiv

Då AMD lär hinna visa upp och säkert få ut kort på marknaden innan jag får tag i ett Nvidia-kort så finns chansen att det blir AMD även här. En 5900X ser det redan ut att bli iallafall, om prestandaförbättringarna är så bra som de är. Jag siktar på över 144Hz 2560x1440 så även om jag är nöjd som fan med min 3900X i dagsläget så kan den högre prestandan motivera uppgradering redan nu.

Skrivet av LastNinjas:

Sitter i samma sitts, har en 120hz 3440x1440 Gsync skärm, men frågan är, om det är 3080 prestanda, kommer jag då inte pusha högre frames än 120 oavsett vad jag spelar nästan, och behövs då Gsync om det är fallet?

Samma situation även här. I mitt fall har tanken varit en ny skärm oavsett. Har 2560x1440 IPS 144Hz oh 3440x1440 90Hz IPS, bägge G-Sync (Acer). Vill ha skärm med bra HDR och högre bildfrekvens, 240Hz 16:9 och iallafall 144Hz Ultrawide. Och med nyare skärmar så är det VESA Adaptive Sync på det mesta och då kvittar vilken tillverkare det är på grafikkortet, bägge stödjer under olika namn.

Att pumpa 145+ FPS på min 144Hz skärm gör inte tearingen lika märkbart som med en vanlig skärm som går över 60Hz. Så något jag kan leva med oavsett. Bägge korten bör vara så pass kraftfulla att jag ändå lär ligga på 144Hz oavsett. Men återstår att se hur det blir.

Seriöst alltså, andra halvan av 2020 har visat sig bli ett riktigt intressant hårdvaruår faktiskt. Det ihop med AMDs Renoire i laptops som stuvat om rejält i våras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ca.agrell:

Nu måste man ju vänta på testerna, men enligt bilderna är ju Navi betydligt närmre 3080 än 2080Ti.

För COD så har SweC testat i high quality och AMD listar ultra quality i sin keynote. Navi ligger några frames bättre i ultra än vad 2080Ti gör i high.

För Gears så säger AMD 73 fps och i SweC-testet når 2080Ti 57 fps och 3080 77 fps.

Eller missar jag något?

Missade att SweC testade med inställningar på high. Hittade dock denna tabell på nätet, ganska stor skillnad i MW. Sen givetvis vet vi inte om det är deras bäst presterade kort som visas.

källa: https://www.rockpapershotgun.com/2020/10/09/just-how-good-are...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Om man jämför de prestandasiffror dom visat så hamnar den strax under 3080 i 4K.
Prestandan blir nog snarlik 3070, kanske lite bättre. Men i högre upplösningar troligtvis snabbare pga mer minne.
Meeen vi får vänta och se recensioner

Finns dock ingen konkret uppgift på vilket av korten i 6000-serien som man fick se på slutet av Ryzen-eventet. Så avvakta och se är nog fortfarande rätt strategi.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Även om jag låst fast mig vid NVidia nu genom att ha köpt ett 3080 så vet vi faktiskt ingenting om de där prestandasiffrorna. Vi vet inte vilka inställningar de kört mer än 4K, vi vet inte ens vilken krets som avses. Så jag skulle hålla mig från att dra säkra slutsatser innan den 28 oktober. Jag ser det som fullt möjligt att Big Navis största krets faktiskt kan slå 3080 på fingrarna, eller åtminstone komma väldigt nära. Det skulle behövas, ett krig inom grafikkretsar ser jag bara positivt på eftersom det lär gynna mig som slutanvändare när jag ska uppgradera det 3080 som jag har nu.

Det känns som att halva det här inlägget är omskrivning på "jag har ett 3080!!!!"

Permalänk

Sen blir det väl också att titta på mer än bara spelprestanda. Många använder sig av NVENC för streaming (antingen för polare i discord), twitch eller alla andra möjliga saker å ting. AMD's variant har ju hittils vart helt trasig, går inte ens å jämföra.

Nu vill jag inte låta som en nvidia fanboy, men så är det. Jag bytte ner mig från ett 5700 XT till ett 2060 Super just för encodern.
Mitt gamla GTX 970 presterade ju hästlängder bättre i encode-sammanhang än vad 5700 XT gör.

Men om något har jag högt önsketänk om att amd kommer sätta sig i samma prestanda som nvidia, eller bättre.
Önsketänk mest då nvidia aldrig slutade utveckla, så amd har en del å komma ikapp med.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det känns som att halva det här inlägget är omskrivning på "jag har ett 3080!!!!"

Det var inte meningen.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)