Permalänk
Medlem

Acer Nitro XV340CKP Coil Whine

Jag har nyligen köpt en
Acer Nitro XV340CKP och efter ungefär 1 vecka märkte jag ett såkallat Coil Whine.

Jag har kommit fram till följande under mina undersökningar:
- om Brightness är > 0 hörs ljudet. Ändrar frekvens och styrka om jag varierar Brightness mellan 1-100
- gäller oavsett vilken input (testat stationära datorn i båda displayport uttagen och laptopen i båda hdmi uttagen )
- vet inte om det dök upp efter ca 1 vecka eller om jag bara märkte det då
- har testat att slå av och på andra funktioner, t ex free sync och hdr, stänga ljudet i högtalarna etc. men det enda som styr är Brightness
- ljudet är högt och störande (inte något som bara höra om jag lägger örat mot skärmen)
- har testat att köra 30 hz på laptopen, gör ingen skillnad. Hittar inget sätt att dra ned frekvensen i själva skräm inställningarna dock.

Efterfrågar egentligen vilken input som helst men specifikt:
- någon som har denna skärm och upplever/inte upplever det?
- tror ni coil whine går på garantin? Och är det troligt att ljudet inte kommer komma tillbaka på ett nytt exemplar? Eller ska jag försöka göra av med skitet och skaffa en annan?
- Något jag missat att testa?
- Vad kan ha orsakat det?

Tacksam för input 😊

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall du störs av tjutet så finns det nog inget du kan gör annat än om du själv har kunskapen att löda om/ordna kretskort för att hantera spoltjut. Vilket bryter garantier och tar bort din reklamationsrätt på en sprillans skärm.

Så du bör reklamera ASAP – eller leva med spoltjutet.