Häng med oss när AMD avtäcker RDNA 2 den 28 oktober klockan 17:00!

Permalänk
Cyberman

Häng med oss när AMD avtäcker RDNA 2 den 28 oktober klockan 17:00!

AMD levererade en lovande förhandstitt på kommande Zen 3-baserade processorer förra veckan, nästa vecka står grafikkort på tur.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Ska verkligen bli roligt se vad AMD har att levererar, förhoppningsvis kan de överraska i både prestanda och pris.

förhoppningen är ju att det verkligen har kort som klarar Nvidia

Permalänk

Är review-embargo-datumet för Zen3/RDNA2 hemligt under NDA?

Permalänk
Medlem

Jag har hängt med på Ampere och Zen 3-eventen men kommer tyvärr missa denna p.g.a. kvällsmöte. Hoppas inte AMD har över 10K cuda-kärnor för vill ej missa reaktionen live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Är review-embargo-datumet för Zen3/RDNA2 hemligt under NDA?

Brukar vara under NDA mer eller mindre alltid, ifall de blir sista minuten förseningar. Sen räkna med att det datumet är samma som releasen alternetivt någon enstaka dag innan

Permalänk
Medlem

Har inga direkta förväntningar, då vad jag är ute efter är ett kort i nivå med 200-250W effektuttag. Det mesta som gått att hitta mer eller mindre osäker förhandsinformation kring gäller något mer strömhungriga varianter. Prestandan i 4K med raytracing är inte direkt vad jag suktar efter.

Permalänk
Medlem

Lite bloopers o kvällen är räddad

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Hoppas inte AMD har över 10K cuda-kärnor för vill ej missa reaktionen live.

Föga troligt då det bara är nVidia som använder sig av cudakärnor och AMD kallar sina Stream Processors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Jag har hängt med på Ampere och Zen 3-eventen men kommer tyvärr missa denna p.g.a. kvällsmöte. Hoppas inte AMD har över 10K cuda-kärnor för vill ej missa reaktionen live.

cuda kärnor inget att gå efter hir många cluster av kärnor som finns är ett bättre sätt att mäta en grafikkrets på. O vad som är en cuda kärna har ändrats över åren.

Permalänk
Medlem

Oj självklart kommer bli intressant detta

Permalänk
Medlem

Denna missar jag inte i alla fall! Ska bli roligt att se vad de har att komma med. Kanske blir uppgradering från Vega 64

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Lodisen:

Föga troligt då det bara är nVidia som använder sig av cudakärnor och AMD kallar sina Stream Processors.

Ja eller compute unit använder sig AMD av nuförtiden.

Permalänk

Förhoppningen är något effektivare och gärna snabbare än 3080. Och något som går att köpa förstås.

Inte helt bekväm med 350W+ i ett Coolermaster NR200P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ja eller compute unit använder sig AMD av nuförtiden.

Trodde Compute Units använde sig av stream processors. T.ex. 5700 XT som har 40 CU's som vardera använder sig av 64 stream processors för totalt 2560 stream processors.

Jag är bara lekman inom området men jag är 99.9% att @Yoshman kan sprida klarhet i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Host, host... Corona... Ont i halsen....
Ja, du fattar.

Permalänk
Medlem

Är det RDNA 2 det som är i Xbox X och PS5?

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Lodisen:

Trodde Compute Units använde sig av stream processors. T.ex. 5700 XT som har 40 CU's som vardera använder sig av 64 stream processors för totalt 2560 stream processors.

Jag är bara lekman inom området men jag är 99.9% att @Yoshman kan sprida klarhet i det hela.

Så är det.

En compute unit eller SIMD (single instruction multiple data) består av ett antal stream multiprocessorer som i sin tur består av ett antal stream processorer. Det Nvidia gillar att använda sitt CUDA mumbo jumbo till.

Permalänk
Medlem

Dessa lanserings event är ju urtrista att kika på, mest sälj snack. Det som är intressant är när vi få se de oberoende testerna men vi är väl inne i halva November innan vi får se några tester på dessa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Är det RDNA 2 det som är i Xbox X och PS5?

Ja. Det sitter en specialanpassad grafikkrets baserad på RDNA 2 i båda konsolerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Dessa lanserings event är ju urtrista att kika på, mest sälj snack. Det som är intressant är när vi få se de oberoende testerna men vi är väl inne i halva November innan vi får se några tester på dessa kort.

Håller med dig till fullo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Förhoppningen är något effektivare och gärna snabbare än 3080. Och något som går att köpa förstås.

Inte helt bekväm med 350W+ i ett Coolermaster NR200P.

Med största säkerhet en del energieffektivare än Ampere. För mycket info som läckt för att det inte ska stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Se dessa lanseringsevenemang som pekfinger för vad att vänta i oberoende prestandatest samt prisavtäckningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Själva grejen är ju att titta på dem tillsammans med en annan Tech kanal på tuben tex Sweclockers. Då blir det roligare... Man kollar ju inte original streamen....

Permalänk
Medlem

Detta event är ju årets höjdpunkt sett till tech. Eller alltså denna lansering inklusive recensionerna. AMDs återtåg till prestandatoppen och troligen med ett kort som kan kämpa mot åtminstone 3080. Så många som helt räknat ut dem och ’2080 ti skulle vara bra jobbat’. Den som lever får se, men det känns som det kan bli jämnt även högst uppe i toppen!

Permalänk
Medlem

Tycker det blir svårt att höra eventet när swec nördarna babblar på men för snacket är bra.
Får väll försöka igen men det blir nog att jag kör orginal streamen och slår över till swec när det blir lite ointressant.

Permalänk
Medlem

Vilken tid börjar AMDs presentation? Antar att det är samma tid som vid Zen 3? Var det 18.00 svensk tid? Kommer inte ihåg =P

Permalänk
Häxmästare ✨
Skrivet av Frisell:

Vilken tid börjar AMDs presentation? Antar att det är samma tid som vid Zen 3? Var det 18.00 svensk tid? Kommer inte ihåg =P

Jupp, 18!

Permalänk
Medlem

En utmaning, för "the honors" - har du tolkat rykten och leaks rätt?

Gissa på var det snabbaste radeonkortet som lanseras den 28 kommer landa, på sweclockers prestandaindex 3840x2160, där index 100 motsvarar 2070 super. Sweclockers prestandaindex för grafikkort

RTX 3080 ligger på 187.

Närmaste gissning vinner, gissningen måste göras innan den 28, och inga edits givetvis. Priset är clairvoyance bragging rights och ni får själva hålla koll och stå för the bragging.

Min egen gissning: Radeon "biggest navi" landar på 170 poäng.

Permalänk
Medlem

Det ser ju lovande ut när man ser DFs effektmätning

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

En utmaning, för "the honors" - har du tolkat rykten och leaks rätt?

Gissa på var det snabbaste radeonkortet som lanseras den 28 kommer landa, på sweclockers prestandaindex 3840x2160, där index 100 motsvarar 2070 super. Sweclockers prestandaindex för grafikkort

RTX 3080 ligger på 187.

Närmaste gissning vinner, gissningen måste göras innan den 28, och inga edits givetvis. Priset är clairvoyance bragging rights och ni får själva hålla koll och stå för the bragging.

Min egen gissning: Radeon "biggest navi" landar på 170 poäng.

Biggest navi. 3080 på 187, 5700XT på 91...

Säg 200 jämnt! Det är ju dubbelt antal CU och minst 10% högre klockat (på gpu). Visst är minnet en total ovisshet, men jag gillar att leva farligt!