9000kr dator för livestreaming med 3-5 kameror.

Permalänk
Medlem

9000kr dator för livestreaming med 3-5 kameror.

Hej, jag har fått uppdraget att bygga en stationär dator till min kyrkan som ska användas till livestreaming och redigering. Vi kommer använda minst 3 kameror inkopplade med USB 3.0 (4-5 kameror i framtiden). Jag skulle behöva råd till vilka delar som är bäst för livestreaming med OBS. USB-C skulle vara bra om det finns med samt så liten som möjligt men med bra ventilation eftersom datorn kommer stå med begränsad luft tillgänglighet. Hårddiskar och SSD har vi redan och möjligtvis fläktar. Allt annat (processor, moderkort, ram, chassi och grafikkort) har budget runt 9000kr

Tack för hjälpen!!

WolmerZ

Permalänk
Medlem

@WolmerZ, vad för upplösningar och vad för program kommer redigering att ske i?

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

@WolmerZ, vad för upplösningar och vad för program kommer redigering att ske i?

Det kommer ske i 720p eller eventuellt längre fram 1080p, streamingen kommer ske i OBS och eventuell redigering kommer ske i Davinci Resolve 16 från black magic

Permalänk
Skrivet av WolmerZ:

Hej, jag har fått uppdraget att bygga en stationär dator till min kyrkan som ska användas till livestreaming och redigering. Vi kommer använda minst 3 kameror inkopplade med USB 3.0 (4-5 kameror i framtiden). Jag skulle behöva råd till vilka delar som är bäst för livestreaming med OBS. USB-C skulle vara bra om det finns med samt så liten som möjligt men med bra ventilation eftersom datorn kommer stå med begränsad luft tillgänglighet. Hårddiskar och SSD har vi redan och möjligtvis fläktar. Allt annat (processor, moderkort, ram, chassi och grafikkort) har budget runt 9000kr.

Tack för hjälpen!!

WolmerZ

Kanske nåt sånt här? Jag har utgått från specifikationskrav på produkterna du angav, såvitt jag kunde läsa mig till. Ett enklare grafikkort, men tror det skulle funka, och jag la till en CPU-kylare för att hantera bristen på ventilation du nämnde. Moderkortet ska ha tillräckligt med portar för det du behöver. CPU'n tar ju upp bulken av budgeten, men det var ju rekommenderat från tillverkaren av mjukvaran. Kan ha missat nåt i kraven dock. Behöver du bättre grafikkort än så får du väl spara in på nåt annat nedan.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbryngelsson:

Kanske nåt sånt här? Jag har utgått från specifikationskrav på produkterna du angav, såvitt jag kunde läsa mig till. Ett enklare grafikkort, men tror det skulle funka, och jag la till en CPU-kylare för att hantera bristen på ventilation du nämnde. Moderkortet ska ha tillräckligt med portar för det du behöver. CPU'n tar ju upp bulken av budgeten, men det var ju rekommenderat från tillverkaren av mjukvaran. Kan ha missat nåt i kraven dock. Behöver du bättre grafikkort än så får du väl spara in på nåt annat nedan.

https://komponentkoll.se/bild/tuIbr.png

Tack så mycket!! Jag kommer antagligen spara in på cpu och gå för ett bättre grafikkort. Tack för hjälpen!