Permalänk

Är RTX 2060 Super bättre än GTX 1070?

Hej ni som är duktigare på detta än mig!

Jag fick en ersättningsdator av elgiganten då den jag beställde var fel pris på och köpet makulerades.

Är denna något att ha? Undrar om detta grafikkort är bättre än mitt förra GTX 1070 Armor AC??

2060 är ju nyare serien men innebär det att det är bättre för det?

Varför har detta grafikkort bara en fläkt? Innebär det något negativt?
Jag lirar PUBG, insurgency mm..

Försök gärna svara på varje fråga i inlägget, jag blir inte klok!

CPU: Intel core i5-10400F 2,9ghz
GPU: Nvidia RTX 2060 Super 8G
Ram 16gb
SSD m.2 512gb
Moderkort MSI H410m-A Pro

Tack på förhand!

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

2060 super är bättre än 1070,
du kanske kan maxa inställningar på några spel ett år till.
En fläkt betyder ofta mer oljud och att du kanske inte når max prestanda, kanske har kortet bara en power kontakt , det funkar om du inte överklockar.

Pris på datorn kanske avgör vad det var värt,
samt om det är bra delar eller en oem burk.

Datorn elgiganten reade hade t.ex en aio kylare medan oem burkar kan ha en liten kylare i aluminium .

Permalänk
Jacob Fanboy
  • Är denna något att ha? Ja.

  • Undrar om detta grafikkort är bättre än mitt förra GTX 1070 Armor AC?? Skulle säga att den är bättre, åtminstone likvärdig.

  • 2060 är ju nyare serien men innebär det att det är bättre för det? En enkelt tumregel har varit att på nyare generationer att prestandan är motsvarig till föregående högre modell så 2060 = 1070, 2070 = 1080 etc.

  • Varför har detta grafikkort bara en fläkt? Designval av tillverkaren gissar jag på.

  • Innebär det något negativt? I ditt fall skulle jag vilja säga nej men visst så bör den kyla bättre med dubbla fläktar dock så kan ju standard tempen på 2060 vara lägre från start.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kom ihåg att rubriken ska kort förklara vad tråden handlar om

RTX 2060 Super är bättre än GTX 1070, ca 26% enligt sweclockers prestandaindex i 1080p.
https://www.sweclockers.com/test/27800-nvidia-geforce-rtx-206...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Tusen tack för snabba svar. Det finns ju flertalet olika "2060", den jag har finns inte ens när man söker på den. Får endast träffar med de som har två fläktar. Därför jag började undra vad det är för skumt kort jag har. Fick denna burk för 6495kr.

Får jag fortsätta på tråden så undrar jag vad jag ska uppgradera (inte grafikkortet just nu) i första hand? En ny kylare kommer jag beställa då nuvarande verkar vara någon okänd kass liten variant. Kommer en cpu som är 3.2 - 3.6ghz göra skillnad i just gamingen? Jag har ju som sagt 2.9 nu...

Permalänk

Vzano, gäller det alla 2060? Verkar finnas olika modeller och märken osv...

Permalänk

Ditt grafikkort borde heta mer enn vad du skrev i första innlegget. Står det något ytterligare någonstans? Har du evt en link til datorn?

Det kan finnas mindre avvikelser i prestanda mellan olika 2060 supers, men primärt är det ljud och temperatur som skiljer varianter.

Du pratar om att uppgradera en dator du precis köpt? Någon orsak till det? Är det några spel som inte kör som du önskar?

Permalänk

RunRookieRun Nvidia Geforce RTX 2060 super är allt jag kan hitta

Permalänk
Jacob Fanboy
Skrivet av priinseen:

Tusen tack för snabba svar. Det finns ju flertalet olika "2060", den jag har finns inte ens när man söker på den. Får endast träffar med de som har två fläktar. Därför jag började undra vad det är för skumt kort jag har. Fick denna burk för 6495kr.

Får jag fortsätta på tråden så undrar jag vad jag ska uppgradera (inte grafikkortet just nu) i första hand? En ny kylare kommer jag beställa då nuvarande verkar vara någon okänd kass liten variant. Kommer en cpu som är 3.2 - 3.6ghz göra skillnad i just gamingen? Jag har ju som sagt 2.9 nu...

Galet bra pris för de komponenterna. Jag tycker inte du ska uppgradera fläkten på grafikkortet utan en bra anledning, tycker du tempen är för hög eller låter den för mycket? Då det är en fläkt så gissar jag på att kortet är mindre än normalt så tänk på att hitta en passande kylare, om det ens är möjligt...

Permalänk

Drygman, nej den låter la inte så mkt men tänkte mer hmm varför är det så litet grafikkort.. mitt förra 1070 var längre med två fläktar. Jag har microATX såg jag nu, så det moderkortet får bytas ut till ATX och då köper jag till en kylare.. Tror du om det?

Permalänk
Viking
Skrivet av Drygman:
  • Undrar om detta grafikkort är bättre än mitt förra GTX 1070 Armor AC?? Skulle säga att den är bättre, åtminstone likvärdig.

  • 2060 är ju nyare serien men innebär det att det är bättre för det? En enkelt tumregel har varit att på nyare generationer att prestandan är motsvarig till föregående högre modell så 2060 = 1070, 2070 = 1080 etc.

1070 < 2060
2060 = 1080
1080 < 2060 Super
2060 Super = Mycket bättre än ett 1070.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av priinseen:

Drygman, nej den låter la inte så mkt men tänkte mer hmm varför är det så litet grafikkort.. mitt förra 1070 var längre med två fläktar. Jag har microATX såg jag nu, så det moderkortet får bytas ut till ATX och då köper jag till en kylare.. Tror du om det?

Vissa kort kan vara kortare eller smalare för att passa inn i mindre chassi. Detta kan föra till att dom låter lite mer eller blir lite varmare, men så länge du bare kör dom utan någon överklockning är det aldrigt något problem. Dom funkar som dom ska ut av lådan.

Varför du vill byta från mAtx til atx forstår jag dock inte riktigt? Njut nu bara av din nya dator! Du har fått den til ett riktig bra pris.

Permalänk
Jacob Fanboy
Skrivet av Donnerstal:

1070 < 2060
2060 = 1080
1080 < 2060 Super
2060 Super = Mycket bättre än ett 1070.

Insåg senare i diskussionen att det var ett Super det var frågan om men är verkligen 2060 lika som 1080? Får intrycket att 1080 är betydligt bättre.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av priinseen:

Vzano, gäller det alla 2060? Verkar finnas olika modeller och märken osv...

Det är lättare att få svar om du citerar

Mer eller mindre, finns finare modeller med bättre kylare och kretskort som kan överklocka bättre och då får lite bättre prestanda men annars bör korten vara ganska lika.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Viking
Skrivet av Drygman:

Insåg senare i diskussionen att det var ett Super det var frågan om men är verkligen 2060 lika som 1080? Får intrycket att 1080 är betydligt bättre.

Dem har fått exakt samma resultat i Swec prestandaindex. Så 1080 är absolut inte betydligt bättre.
Däremot skulle jag säga att ett 2060 är bättre då det har rt-kärnor också, så länge inte VRAM:et begränsar det vill säga.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Det är lättare att få svar om du citerar

Mer eller mindre, finns finare modeller med bättre kylare och kretskort som kan överklocka bättre och då får lite bättre prestanda men annars bör korten vara ganska lika.

Sorry inte lärt mig systemet här än

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

Vzano, gäller det alla 2060? Verkar finnas olika modeller och märken osv...

Ja, det finns mängder med olika modeller och märken av 2060 grafikkort, men då alla är baserade på samma grafikkrets så har de ungefär samma prestanda allihopa. Ljudnivå på fläktar kan dock variera rätt mycket.
Notera dock att 2060 och 2060 Super inte är riktigt samma - 2060 Super är klart bättre.