Köpråd kring Lian Li chassi till ny speldator.

Permalänk
Medlem

Köpråd kring Lian Li chassi till ny speldator.

Hejsan!

Har bestämt mig för att köpa en ny speldator nu under vintern, men har svårt att bestämma vilket chassi jag vill ha emellan Lian li PC O-11 Dynamic och XL ROG versionen.
Specsen som jag tänkt till bygget:
(ssd och nätagg på 850w har jag redan från gamla burken)

Intel Core i9 10850K
ASUS ROG Ryujin 360mm
Lian Li Bora Digital Silver 3-pack
ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB PRO TUF Gaming Edition

Det är dom sakerna jag vet.
Problemet är att jag helst vill ha XL versionen av chassit (just för att det är lite större och jag tycker rgb-stripen är snygg med) men som jag förstår det så är det bara fyra moderkort som funkar i chassit för att utnyttja alla anslutningar ifrån chassit? och då kostar det billigaste av moderkorten 4699kr.
ASRock Z490 Taichi 4 699kr
ASUS ROG MAXIMUS XII FORMULA Z490 (WiFi) 6 790 kr
MSI Z490 MEG GODLIKE 10 090 kr
ASUS ROG MAXIMUS XII EXTREME Z490 (WiFi) 11 790 kr

Väljer jag vanliga PC O-11 Dynamic för 800kr mindre så kan jag ju använda ett ASUS ROG STRIX Z490-F för 3190kr. Då kommer jag undan med minst 2300kr.
Jag är som sagt lite kluven hur jag ska göra här och vill gärna få lite input från er som har något av dom här chassin om det är värt att köpa XL versionen eller om jag ska köra på PC O-11 Dynamic och vara nöjd

Mvh,
JimpaXo

Permalänk
Medlem

Ja det var märkligt snålt med interna USB 3 kontakter på Z490 korten. Kanske kan en sådan här intern HUB vara nått som en nödlösning: https://www.webhallen.com/se/product/316837-Svive-Halo-Intern...

Då behöver du bara välja ett mobbo med 1 intern kontakt

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Ja det var märkligt snålt med interna USB 3 kontakter på Z490 korten. Kanske kan en sådan här intern HUB vara nått som en nödlösning: https://www.webhallen.com/se/product/316837-Svive-Halo-Intern...

Då behöver du bara välja ett mobbo med 1 intern kontakt

Ja men eller hur? Ja men en sådan HUB skulle man ju kunna använda, den var ju inte speciellt dyr heller och den borde väl fungera lika bra med ett ASUS ROG STRIX Z490-F som ett moderkort som redan har alla interna anslutningar?

Permalänk
Medlem

Jag har även läst att det är en del problem för några med rtx 30-serien.
Så vad tycker ni, ska jag beställa allt utom grafikkortet och köra med mitt gtx 1080 strix oc så länge från min gamla burk ett tag och vänta tills dom har hittat/löst problemen med korten, eller är chansen liten att jag kommer att få strul?
Sen en grej till.. Min PSU har ju några år på nacken också, inköpt -14. Det är en EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold Modulär. Den borde väl inte ha något problem med att driva den nya datorn?

Mvh,

JimpaXo