Köpa begagnad dator för ca 7000 kr.

Permalänk
Medlem

Köpa begagnad dator för ca 7000 kr.

Hej,
då jag vill kunna spela nya spel utan att datorn kryper på knäna tänker jag köpa en dator. Vidare har jag mycket begränsat med tid att spela vilket gör att det inte känns berättigat att bränna särskilt mycket pengar. Min fråga nu är att om jag ska köpa en begagnad dator endast ämnad för spel för ca 6-7000 kr, vad kan vara rimligt/värt att få?

Det är en djungel och blocket är helt bananas vad gäller priser så jag klarar inte att skaffa mig en bra bild. Tack!

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre?

Utan att få reda på någonting om prestanda i en begagnad dator mer än priset så går det inte svara på den frågan.

Permalänk
Medlem

Riktmärken på specifikationer på en begagnad dator 7 tusen, är följande?
-Ryzen 3600/Intel 9600K eller bättre CPU
-RTX2060 eller 5600 XT eller bättre GPU
-16GB RAM eller mer
-Minst 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Riktmärken på specifikationer på en begagnad dator 7 tusen, är följande?
-Ryzen 3600/Intel 9600K eller bättre CPU
-RTX2060 eller 5600 XT eller bättre GPU
-16GB RAM eller mer
-Minst 500GB SSD

Precis vad jag eftersökte! Nu får man hålla ögonen öppna efter något i samma klass. Tack!

Permalänk
Medlem

Generellt sett så är lagring och RAM något du kan hyfsat enkelt kan byta ut om det inte passar, så det är inget man nödvändigtvis behöver sortera bort en dator för så länge man tar höjd för det i budgeten.
Ram ligger på ca 40 kr/Gb och lagring runt 1kr/gb om det köps nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Hur långt är ett snöre?

Utan att få reda på någonting om prestanda i en begagnad dator mer än priset så går det inte svara på den frågan.

Jag vill köpa en begagnad dator och undrar vad som är rimligt att få/eftersträva för 7000 kr.

Permalänk
Medlem

Vad skulle en dator med följande specifikationer uppskattas vara värd i andrahand?
MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X
Ryzen 5 3600x
MSI Tomahawk Max
Fractal Design Meshify C
Kingston A2000 M.2 250GB
Corsair Vengeance 2666mhz (2x8) 16gb
Corsair RM650X

Permalänk
Medlem

Man kan bygga en sådan dator för likvärdiga delar för ca 8500, så max 60-70% av nypris kanske är rimligt om kvitton finns? 5500 kr ish..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Man kan bygga en sådan dator för likvärdiga delar för ca 8500, så max 60-70% av nypris kanske är rimligt om kvitton finns? 5500 kr ish..

Second opinion - Någon som tycker något annat eller låter 5-6k rimligt?