Ny dator för CAD, 3D-Modelering och Spel

Permalänk
Medlem

Ny dator för CAD, 3D-Modelering och Spel

Hej,
Min sambo behöver ny dator eftersom hon i dagsläget sitter på min gamla trotjänare: Intel i5 2500K från 2011. (Mest prisvärda elektronikprodukt jag haft.)
Jag har plockat ihop ett förslag baserat på nya AMD Zen 3. Jag vill ha er hjälp att optimera de ingående komponenterna utifrån användningsområdena nämnda nedan.
Målet är att kunna:

  • 3D-Modelera

  • CAD

  • Spel

Föreslog mindre RAM för att minska kostnaderna och fick svaret "You no take RAMz!". Så 64 GB är målet.

Sedan tidigare har vi

  • Nätagg: Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

  • Grafikkort: GK ASUS DUAL-GTX1060 -O6G

  • Burk: Fractal Design Meshify C Dark TG

Permalänk
Medlem

Ställer frågan så här istället:
Är det något jag bör ändra på?

Permalänk

Personligen hade valt någon annan SSD och ev en kylare till 5800X, AMD cpuer gillar att gå svala, det gjorde min 3900X ivf.

B550 kanske kan vara ett alternativ? mest för att slippa fläkten på moderkortet, MSI har jag hört kan väsnas lite men vet inte om det är något att bry sig om egentligen.

Men det är mest bara små grejer. Hade jag haft grejerna själv hade jag inte gjort mig besväret att byta ut dom

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Personligen hade valt någon annan SSD och ev en kylare till 5800X, AMD cpuer gillar att gå svala, det gjorde min 3900X ivf.

B550 kanske kan vara ett alternativ? mest för att slippa fläkten på moderkortet, MSI har jag hört kan väsnas lite men vet inte om det är något att bry sig om egentligen.

Men det är mest bara små grejer. Hade jag haft grejerna själv hade jag inte gjort mig besväret att byta ut dom

Ljud undviker vi gärna. Ska kolla på alternativ moderkort och CPU-fläkt.

Permalänk
Skrivet av Covetous:

Ljud undviker vi gärna. Ska kolla på alternativ moderkort och CPU-fläkt.

Där finns ju B550 versionen av tomahawk för någon hundring mindre på webhallen så det kan ju vara ett alternativ.

Vet inte hur just pci-e 4 på alla pci expressportarna är nödvändigt för cad, jag har inte märkt av att det behövs men nu håller jag på mest för att det är kul ibland och inte något jag jobbar med varje dag.

och en fläkt mindre är ju alltid trevligt kan jag tycka

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti