headset/hörlurar för spel

Permalänk

headset/hörlurar för spel

Hej!

Jag har ett problem, jag spelar FPS spel på rätt hög nivå och vill upp ännu högre (mestadels Pubg), men har stora problem med att höra footsteps, hela tiden när mina teammates är död och speccar så ropar dom "STEPS TILL HÖGER" , "DET ÄR NÅN BAKOM MUREN", och jag har inte hört nånting. Jag har bra hörsel i övrigt.

Jag har pillat massor i t.ex. Steelseries Equalizern enl forum men får det inte bättre

Jag har ju suttit och googlat och läst på forumet men dom 2 headset jag äger är ju såna som återkommande rekommenderas i trådarna, Steelseries Arctis 7 och HyperX Cloud II , och tycker inte någon av dom fungerar tillfredställande, jag är absolut villig att lägga 3-4000kr på ett headset om jag vet att det fungerar bättre, men jag vet inte vad man ska ha, någon sa till mig att man ska köpa studiolurar och nån slags amp för att få klart ljud i spel?

Så jag frågar er som är experter, gärna nån som spelar spel på hög nivå, jag struntar i ljudkvalitet i musik o film o sånt, mitt enda mål är att kunna höra footsteps, vad tusan ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Den där någon har helt rätt. Riktiga hörlurar presterar bättre än "gaming headset". Det gäller över hela brädet generellt. Byggkvalitet, hållbarhet, komfort, ljudkvalitet och även i spel.

Finns två lurar jag lyfter fram i den prisklassen (båda öppna). Givetvis har jag inte testat alla lurar. Men AKG K712 pro eller ett par beggade Sennheiser HD700 (tillverkas inte längre). Inget par av dessa är felfria, den perfekta hörluren existerar inte helt enkelt.
Mina AKG K712 pro har en tendens att glida ner när man rör på huvudet och surrar i discord mycket. Andra har inte det problemet. Den självjusterande lösningen är jag ingen stor beundrare av. Men hörluren presterar bra i pubg.
Sennheiser HD700 kan jag inte använda utan EQ, det är enda hörluren jag måste EQ:a då diskanten är riktigt vass. Beyerdynamic är kända för sin - enligt en del - för vassa diskant, men dom lurarna har jag inga problem med (DT770/DT880/DT990). Sennheiser HD700 är för vassa för mig. Men en bra hörlur för förstapersonspangare. Ej testat Beyerdynamic DT1990 som ska vara en väldigt bra lur enligt flera tyckare.

Hörlursförstärkare rekommenderas generellt. Även en extern DAC kanske, eller en mackapär som kombinerar dessa två i ett. Där kan jag inte ge dig några rekommendationer. Finns andra som testat flertalet olika hörlursförstärkare och DAC:ar.

Lycka till i hörlursdjungeln.

Permalänk
Medlem

Har lagt en beställning på Beyerdynamic TYGR 300.
Enligt alla reviews ska dessa vara riktigt bra, sök efter lite reviews på youtube osv

Finns som ett paket med en mikrofon här:
https://www.komplett.se/product/1127312/datorutrustning/kring...

Går ej att köpa utan bundlingen, om man inte bor i USA eller i ett fåtal EU-länder.
Lyckades hitta en butik i Finland som sålde hörlurarna separat.

Permalänk
Medlem

Måste du ha headset är Sennheiser game one/zero bland det bästa. Du kommer höra ljud som du inte ens visste fanns om du kört med Steelseries innan.

Folk som har rekommenderat Steelseries/hyperx osv har helt enkelt blåst dig, dessa lurar är rent skit för spel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Tack för alla svar! Finns det någon som har förslag på någon vetting sån där kombinerad dac/amp?

kan en sån där Fiio K3 vara något?

Permalänk
Medlem

Detta skulle jag säga är det bästa du kan köpa just nu, om du inte vill gå över ~6000kr.

Audio-Technica ATH-M40X
- Kolla också prisjakt, och amazon.co.uk då det alltid varierar vart man kan köpa dom billigast.

V-MODA BoomPro Microphone
- Såg nu att vissa svenska återförsäljare har denna med, så glöm inte kolla prisjakt!

Brainwavz ProStock ATH M40X Upgraded Ear Pads

2.5mm Male to Female Audio 3.5mm adapter

Syba Sonic 24bit 96kHz USB DAC Stereo Headphone Amplifier

Guide på hur du byter till 3.5 uttag

vist, det kräver lite mekande, men du kommer inte hitta något bättre, inte i närheten av det priset iaf.
Sen om du vill tweaka ljudet så att fotsteg hörs bättre, så kör på APO Equalizer och PEACE GUI plugin
Det finns väldokumenterade forumsinlägg och youtube videosar som visar hur du använder det.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Detta skulle jag säga är det bästa du kan köpa just nu, om du inte vill gå över ~6000kr.

Audio-Technica ATH-M40X
- Kolla också prisjakt, och amazon.co.uk då det alltid varierar vart man kan köpa dom billigast.

V-MODA BoomPro Microphone
- Såg nu att vissa svenska återförsäljare har denna med, så glöm inte kolla prisjakt!

Brainwavz ProStock ATH M40X Upgraded Ear Pads

2.5mm Male to Female Audio 3.5mm adapter

Syba Sonic 24bit 96kHz USB DAC Stereo Headphone Amplifier

Guide på hur du byter till 3.5 uttag

vist, det kräver lite mekande, men du kommer inte hitta något bättre, inte i närheten av det priset iaf.
Sen om du vill tweaka ljudet så att fotsteg hörs bättre, så kör på APO Equalizer och PEACE GUI plugin
Det finns väldokumenterade forumsinlägg och youtube videosar som visar hur du använder det.

Hur är M40X i jämförelse med M50X? För M50X är ingen lur för pubg. Väldigt klaustrofobisk ljudbild/soundstage.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med.
Beyerdynamic DT990,
*Noname* ebay 48V phantom power condenser shotgun mic.
Kopplat till Behringer u-phoria um2.

~2000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av -d-himself-:

Hej!

Jag har ett problem, jag spelar FPS spel på rätt hög nivå och vill upp ännu högre (mestadels Pubg), men har stora problem med att höra footsteps, hela tiden när mina teammates är död och speccar så ropar dom "STEPS TILL HÖGER" , "DET ÄR NÅN BAKOM MUREN", och jag har inte hört nånting. Jag har bra hörsel i övrigt.

Jag har pillat massor i t.ex. Steelseries Equalizern enl forum men får det inte bättre

Jag har ju suttit och googlat och läst på forumet men dom 2 headset jag äger är ju såna som återkommande rekommenderas i trådarna, Steelseries Arctis 7 och HyperX Cloud II , och tycker inte någon av dom fungerar tillfredställande, jag är absolut villig att lägga 3-4000kr på ett headset om jag vet att det fungerar bättre, men jag vet inte vad man ska ha, någon sa till mig att man ska köpa studiolurar och nån slags amp för att få klart ljud i spel?

Så jag frågar er som är experter, gärna nån som spelar spel på hög nivå, jag struntar i ljudkvalitet i musik o film o sånt, mitt enda mål är att kunna höra footsteps, vad tusan ska jag köpa?

Disclaimer: jag är verkligen ingen professionell gamer, däremot är jag utbildad ljudtekniker med en passion för gaming.

Jag har testat en rad olika hörlurar, både sk gaminglurar och högkvalitativa studiohörlurar. Ljud trollas inte fram ur intet, visserligen kan vissa lurar ha bättre och sämre frekvensåtergivning än andra, men har man en normal hörsel och lyssnar på en normal ljudnivå så kommer du höra de ljud du väljer att höra oavsett om du sitter på ett par svindyra sennheiserlurar eller på dina hyperx-lurar. Upplevelsen av de ljuden kommer säkert skilja sig åt, och där får ju var och en avgöra vad man tycker är värt i fråga om pris/performance eftersom skillnaderna kommer minska ju högre upp i segmentet du kommer.

Hur som, jag säger ”väljer att höra” eftersom vi har en fantastisk förmåga att filtrera och slå samman ljud och fokusera på det som är mest uppenbart. En medspelare som tjatar i discord, gevärsskott i fjärran eller vad det nu kan vara som är det dominanta i det vi hör.

Min poäng är att alla fotsteg eller andra ljud från andra spelare inte kommer låta som en blöt fot som går genom ett träsk. Har du en idé av vad du tror att du kommer höra så är det lätt att du missar andra saker som är mindre uppenbart. Träna istället på att lyssna igenom hela ljudbilden eftersom dyr kringutrustning inte kommer göra dig till en bättre spelare.

En bra övning som hjälpt mig i yrkeslivet är att lyssna på valfri sång och försöka identifiera alla olika instrument/ljudslingor. När man väl identifierat något, säg en maraca till exempel, försök att bara fokusera på det. Du kommer upptäcka att den där tysta maracan som du inte tänkt på förut blir det dominanta som du hör när du identifierat den och väljer att aktivt lyssna på den

Permalänk
Skrivet av Krillec:

Disclaimer: jag är verkligen ingen professionell gamer, däremot är jag utbildad ljudtekniker med en passion för gaming.

Jag har testat en rad olika hörlurar, både sk gaminglurar och högkvalitativa studiohörlurar. Ljud trollas inte fram ur intet, visserligen kan vissa lurar ha bättre och sämre frekvensåtergivning än andra, men har man en normal hörsel och lyssnar på en normal ljudnivå så kommer du höra de ljud du väljer att höra oavsett om du sitter på ett par svindyra sennheiserlurar eller på dina hyperx-lurar. Upplevelsen av de ljuden kommer säkert skilja sig åt, och där får ju var och en avgöra vad man tycker är värt i fråga om pris/performance eftersom skillnaderna kommer minska ju högre upp i segmentet du kommer.

Hur som, jag säger ”väljer att höra” eftersom vi har en fantastisk förmåga att filtrera och slå samman ljud och fokusera på det som är mest uppenbart. En medspelare som tjatar i discord, gevärsskott i fjärran eller vad det nu kan vara som är det dominanta i det vi hör.

Min poäng är att alla fotsteg eller andra ljud från andra spelare inte kommer låta som en blöt fot som går genom ett träsk. Har du en idé av vad du tror att du kommer höra så är det lätt att du missar andra saker som är mindre uppenbart. Träna istället på att lyssna igenom hela ljudbilden eftersom dyr kringutrustning inte kommer göra dig till en bättre spelare.

En bra övning som hjälpt mig i yrkeslivet är att lyssna på valfri sång och försöka identifiera alla olika instrument/ljudslingor. När man väl identifierat något, säg en maraca till exempel, försök att bara fokusera på det. Du kommer upptäcka att den där tysta maracan som du inte tänkt på förut blir det dominanta som du hör när du identifierat den och väljer att aktivt lyssna på den

Du har säkert helt rätt, och tack för feedback, men kan det ändå inte vara så att det är lättare att upptäcka/filtrera fram ett visst ljud om ljudet är bättre/klarare? eller är det inbillning? anledningen jag frågar lite är för att igår satt jag på jobbet och kollade på youtube klipp med mina jobblurar Jabra Evolve 80 , och jag hörde fotsteg bättre genom youtube än när jag spelade hemma, så tänkte vafan, jag lånar hem jabra lurarna och testar, och jag hörde stegen mycket tydligare, för ljudet känns väldigt klart i dom lurarna, däremot var allt ljud i övrigt så gräsligt och "vasst/diskantigt" så jag orkade inte spela med dom i längden ändå, eller är det en ren placebo effekt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -d-himself-:

Du har säkert helt rätt, och tack för feedback, men kan det ändå inte vara så att det är lättare att upptäcka/filtrera fram ett visst ljud om ljudet är bättre/klarare? eller är det inbillning? anledningen jag frågar lite är för att igår satt jag på jobbet och kollade på youtube klipp med mina jobblurar Jabra Evolve 80 , och jag hörde fotsteg bättre genom youtube än när jag spelade hemma, så tänkte vafan, jag lånar hem jabra lurarna och testar, och jag hörde stegen mycket tydligare, för ljudet känns väldigt klart i dom lurarna, däremot var allt ljud i övrigt så gräsligt och "vasst/diskantigt" så jag orkade inte spela med dom i längden ändå, eller är det en ren placebo effekt ?

Krillec har rätt i det han säger, det handlar mer om att träna öronen än ljudkvalitén i sig. Du är dock inte helt ute och cyklar. De flesta fotstegen ligger i högre frekvenser och om du höjer diskanten i en vettig EQ kommer du höra mer fotsteg. Det hjälper också att sänka basen till nästan obefintlig då bullret från ditt vapen ofta maskerar de lägre ljuden. Spelet kommer låta skräp jämfört med vad du är van vid, men det kan vara värt att vänja sig vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -d-himself-:

Du har säkert helt rätt, och tack för feedback, men kan det ändå inte vara så att det är lättare att upptäcka/filtrera fram ett visst ljud om ljudet är bättre/klarare? eller är det inbillning? anledningen jag frågar lite är för att igår satt jag på jobbet och kollade på youtube klipp med mina jobblurar Jabra Evolve 80 , och jag hörde fotsteg bättre genom youtube än när jag spelade hemma, så tänkte vafan, jag lånar hem jabra lurarna och testar, och jag hörde stegen mycket tydligare, för ljudet känns väldigt klart i dom lurarna, däremot var allt ljud i övrigt så gräsligt och "vasst/diskantigt" så jag orkade inte spela med dom i längden ändå, eller är det en ren placebo effekt ?

Det ska inte vara några problem i att urskilja ljuden i dina lurar, såvida dom är hela och funkar som dom ska. Hur är ljudet i övrigt? Är skillnaderna extrema kan det ju vara fel på Lurarna såklart.

Dom allra flesta av oss får ju även tunnelseende och ser/hör bara snubben som står och skjuter på oss rakt framifrån. Det kommer alltid vara lättare att märka nyanser som åskådare eftersom adrenalinet inte är maxat. Ett tips där är att börja spela in sekvenser med t.ex OBS och gå tillbaka efteråt och kolla igenom dina spelsekvenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Hur är M40X i jämförelse med M50X? För M50X är ingen lur för pubg. Väldigt klaustrofobisk ljudbild/soundstage.

Tror aldrig jag haft ett par stängda lurar som haft så bra soundstage som ett par öppna kan jag ju börja med att säga
Sen har jag inga M50X att jämföra med, men enligt lite googlande tycker folk att det är marginellt bättre soundtstage med M40X,
Vet också att ett par djupare pads hjälper till en bit med, märkte en ganska stor skillnad när jag bytte mina.
Men nej. det är inte lika bra soundstage som tex mina SHP9500.
Allt att subjektivt... jag tycker tex det är skönare passform/fit på mina M40X än SHP9500, och jag kan verkligen stänga ute allt ljud från att störa mig, men jag föredrar ljudet från mina SHP9500... det finns alltid en kompromiss i mellansegmentet.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Den där någon har helt rätt. Riktiga hörlurar presterar bättre än "gaming headset". Det gäller över hela brädet generellt. Byggkvalitet, hållbarhet, komfort, ljudkvalitet och även i spel.

Finns två lurar jag lyfter fram i den prisklassen (båda öppna). Givetvis har jag inte testat alla lurar. Men AKG K712 pro eller ett par beggade Sennheiser HD700 (tillverkas inte längre). Inget par av dessa är felfria, den perfekta hörluren existerar inte helt enkelt.
Mina AKG K712 pro har en tendens att glida ner när man rör på huvudet och surrar i discord mycket. Andra har inte det problemet. Den självjusterande lösningen är jag ingen stor beundrare av. Men hörluren presterar bra i pubg.
Sennheiser HD700 kan jag inte använda utan EQ, det är enda hörluren jag måste EQ:a då diskanten är riktigt vass. Beyerdynamic är kända för sin - enligt en del - för vassa diskant, men dom lurarna har jag inga problem med (DT770/DT880/DT990). Sennheiser HD700 är för vassa för mig. Men en bra hörlur för förstapersonspangare. Ej testat Beyerdynamic DT1990 som ska vara en väldigt bra lur enligt flera tyckare.

Hörlursförstärkare rekommenderas generellt. Även en extern DAC kanske, eller en mackapär som kombinerar dessa två i ett. Där kan jag inte ge dig några rekommendationer. Finns andra som testat flertalet olika hörlursförstärkare och DAC:ar.

Lycka till i hörlursdjungeln.

Ursäkta om ja hijackar tråden lite, men jag har ett omvänt problem och du verkar ha erfarenhet av AKG. Jag sitter själv med ett par ca 10 år gamla AKG K 242 HD och de är - enligt mig i alla fall - riktigt bra att spela med. Ljudet är tydligt och låter bra i spel (jag är ingen audiofil, så min tröskel är antagligen inte så hög). Dessutom är de otroligt bekväma (japp, jag älskar det självjusterande systemet, jag tycker att de trycker mindre på huvudet och kring öronen än typ alla andra lurar jag har testat). Problemet är att jag skulle vilja ha mera bas när jag lyssnar på musik. Om jag har förstått saken rätt så har öppna eller halvöppna hörlurar alltid sämre lägre bas som en konsekvens av deras öppna/halvöppna konstruktion. Däremot så gör deras öppenhet att de är skönare att ha under en längre tid.

Har du någon egen erfarenhet av just AKG K 242 HD? Finns det någon vettig lösning om jag skulle vilja ha samma bekvämlighet och övrig ljudkvalitet, men mera bas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Ursäkta om ja hijackar tråden lite, men jag har ett omvänt problem och du verkar ha erfarenhet av AKG. Jag sitter själv med ett par ca 10 år gamla AKG K 242 HD och de är - enligt mig i alla fall - riktigt bra att spela med. Ljudet är tydligt och låter bra i spel (jag är ingen audiofil, så min tröskel är antagligen inte så hög). Dessutom är de otroligt bekväma (japp, jag älskar det självjusterande systemet, jag tycker att de trycker mindre på huvudet och kring öronen än typ alla andra lurar jag har testat). Problemet är att jag skulle vilja ha mera bas när jag lyssnar på musik. Om jag har förstått saken rätt så har öppna eller halvöppna hörlurar alltid sämre lägre bas som en konsekvens av deras öppna/halvöppna konstruktion. Däremot så gör deras öppenhet att de är skönare att ha under en längre tid.

Har du någon egen erfarenhet av just AKG K 242 HD? Finns det någon vettig lösning om jag skulle vilja ha samma bekvämlighet och övrig ljudkvalitet, men mera bas?

Ingen erfarenhet av AKG K242HD. Du kan testa använda EQ och se hur hörlurarna svarar på det. Själv använder jag Equalizer APO med gränssnittet peace. Det är gratis att ladda ner.
Planar-lurar gräver generellt djupare ner i dom lägre frekvenserna än dynamiska, så du kanske ska kika på några sådana? Finns dynamiska lurar som inte rullar av i basregistret speciellt mycket heller. Men kan inte riktigt mäta sig med planar-magnetiska generellt.

Det absolut bästa enligt mig är att ha ett par lurar för spel, och ett eller två par för musik/film, beroende på vad man lyssnar på.
Lyssnar du på instrumentell musik vill du kanske ha ett par neutrala/platta lurar. Lyssnar du på ecstasy-dunk, rap och mer bastung musik kanske du vill ha ett par lurar som hanterar det på ett tillfredställande sätt. Och kanske ett par varmare för hårdrock och metall. Allt beror på hur du vill höra musiken givetvis, det är svårt för mig att avgöra. Valmöjligheterna är många där ute. Sen kan hörlursförstärkare vara mer eller mindre vara ett krav för mer tungdriva lurar. Extern DAC osv...

Edit: Hörlursförstärkare heter det, inte hörlurarsförstärkare.

Permalänk
Medlem

Har använt Beyerdynamic TYGR 300R i en vecka nu.
Gillar dessa så mycket mer än mina DT990 Pro 250ohm.

Dessa kräver inte en Audio Interface, då dom är 32 ohm.
Men dom blir ju inte sämre om använder en.

Edit:
Köpte mina härifrån
https://www.f-musiikki.fi/pa-studio/mikrofonit-ja-kuulokkeet/...

Permalänk
Medlem

Jag ser att alla här har rekommenderat svindyra hörlurar men jag skulle bara säga en sak:

Jag har testat på många dyra lurar förut men ingenting slår ett par earphones på 10 dollar från Panasonic!

https://www.amazon.com/Panasonic-Headphones-RP-HJE120-Ergonom...

Jag har lirat CS i över 21 år sen beta-version och dessa earphones kan få mig att höra varenda steg. Oftast är det jag som får säga till teamates var fiender är och jag undrade faktiskt många gånger hur de inte kunde höra det.

Kanske de nån utav dessa dyra hörlurar.. De är säkert bra på att lyssna på musik med men man behöver inte slänga ut 4000 kr för någonting som duger lika bra för 10 USD för spel.

Permalänk

Köpte själv ett par Steelseries Arctis 7 som jag lämnade tillbaka. Aldrig hört så dåligt ljud någonsin i ett par hörlurar. Provade ett par andra också som jag inte kommer ihåg vad de heter. Blev till slut ett par Sony WH 1000X M3 då det funkar som allround hörlurar och kör med med en Blue Snowball från Logitech med RTX Audio aktiverat på mikrfonen för att få bort allt bakgrundsljud. Funkar kanon.