Felaktig service av min Volvo V50

Permalänk
Medlem

Felaktig service av min Volvo V50

Hej,

För 1.5 vecka sedan hade jag inne min bil på service hos Bilia. De bytte bland annat bromsvätska på bilen. När jag sedan skulle betala sa han att han upptäckt ett läckage vid vänster bromsok, som jag skulle hålla lite koll på. Han trodde inte det var någon fara, men någon jag skulle ha under uppsikt. Det står inte som en rekommenderad åtgärd i mitt serviceprotokoll.

Idag (1.5v efter service) började lampan "Låg bromsvätskenivå - stanna bilen genast" lysa i bilen. Jag ringde Bilia eftersom de bytt bromsvästska och åkte dit. Mycket riktigt var det ett läckage och de behöver byta hela bromsoket. Jag frågade om det var slumpen att detta börjar krångla nu, 1.5 v efter att de bytt bromsvätskan, och han hävdade att det var just slumpen. Även fast jag aldrig haft problem med det tidigare (bilen är från 2011).

Jag tror de insåg att de gjort fel, för han erbjöd sig att byta oket utan arbetskostnad, dvs, det enda jag behöver betala är 2000 kr (materialkostnad, vanligtvis hade det kostat 4500 kr med arbetskostnad), men jag funderar ändå om inte detta borde täckas av någon garanti? Om de hade tyckt att de gjort allt rätt så borde de ju även ta betalt för arbetskostnaden, och eftersom det inte står något om någon rekommenderad åtgärd kanske de inser att de gjort fel? Jag tycker själv att jag borde få betala 0 kr, men jag kanske har fel? Det är ju svårt för mig att bevisa att detta inte hänt under de 10 mil jag kört efter servicen?

Permalänk
Avstängd

0 kr?

Om du inte har serviceavtal som täcker alla kostnader...

Vilket du inte lär ha med tanke på hur gammal bilen är...

Kan du inte inte bevisa att Bilia förstört oket..., är det bara att betala...

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk
Medlem

Det är därför man gör det själv, går inte att lita på verkstäderna.

Min far är hantverkare och lämnade in sin Mercedes Vito (Skåpbil typ) hos mercedes. Lämnade in på Service för att behålla garantin och fick ett oljebyte för 8000Kr som tog en timme. Han bestred den ett tag och tillslut strök dom den helt. Olja för 500Kr och sedan 7500Kr för arbetet, hur tyckte dom ens att det var okej själva?

On topic: Det är inte helt orimligt att ditt oljebyte nu har orsakat läckan. Vissa grejer fungerar tills man börjar pilla på dom. Dock kan jag tycka att de borde ringt dig vid bytet och gett offert på att laga det direkt, ingen höjdare att köra runt med läckor på bromssystemet. Lite oklart vad det är som läcker enligt ditt inlägg. Om oket är defekt kan de bara sätta på ett nytt ok, tar en timme max, ok går väl på 500-1000Kr st. Är det röret kanske det är värre, vet inte hur lätt det är att skarva.

Permalänk
Medlem

Ingår bromsok och dylikt som behövs bytas i servicen du köpte?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Nä antar att jag inte kan bevisa det. Tycler bara det låter som en väldigt konstig slump att man får problem med bromsvätskan 1.5v efter de bytt den. Skulle det varit något allvarligt så borde de ju märkt det vid servicen och skrivit som en rekommenderad åtgärd?

Permalänk
Medlem

Såklart det hände när dom blödde systemet. Dom felar och du betalar...precis som det ska vara...enligt verkstäder utan samvete. Jag servar aldrig bilen på verkstad. Jag litar bara på mig själv.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0rken:

Hej,

För 1.5 vecka sedan hade jag inne min bil på service hos Bilia. De bytte bland annat bromsvätska på bilen. När jag sedan skulle betala sa han att han upptäckt ett läckage vid vänster bromsok, som jag skulle hålla lite koll på. Han trodde inte det var någon fara, men någon jag skulle ha under uppsikt. Det står inte som en rekommenderad åtgärd i mitt serviceprotokoll.

En seriös verkstad hade ringt och informerat om att du har läckage och att du bör åtgärda det direkt.
Inte bara byta vätska som mer eller mindre rinner rätt ut och vid betalning berättar detta.

Så illa.

Permalänk
Medlem

Det är ju klockrent deras fel men min erfarenhet är att du gott får gilla det.
Kan dela med mig av en anekdot... Servade en Audi urs4 på din bil i Upplands Väsby (finns ej längre) och 400 mil senare lossnade mittersta tändstiftet och förstörde gängan i blocket. Det var ju uppenbarligen inte draget med rätt moment för att det ska lyckas skruva ur sig självt alternativt att de dragit gängpaj på det.
Det var bara att gilla läget och betala hela kalaset själv för det kunde OMÖJLIGEN VARA RELATERAT till servicen...(!)

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara så att när det kom ny fräsch/lättflytande bromsvätska i systemet så började läcka mer/värre än innan, eller så kan vara en slump.

Det som är anmärkningsvärt är att man upptäcker ett läckage från ett bromsok utan att åtgärda direkt, om något läcker så ska det lagas direkt. Framförallt om det rör bromssystemet....

Oavsett är det nog bara att betala för materialet och vara nöjd ( och som du säger, det är väldigt svårt att bevisa att verkstaden har orsakat felet direkt genom servicen ).

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

En anekdot om att inte alltid gå till märkesverkstäderna:
Har en mercedes från 2007 som jag tagit någorlunda väl hand om. Fick nyligen fel med att spola vindrutan och tog först kontakt med en liten bilverkstad där jag brukar serva. De kliade sig i huvudet och sa att jag behövde vända mig direkt till mercedes med detta fel. Sagt och gjort, lämnade bilen till en känd mercedeshandlare i stockholmsområdet. Fick tillbaka en offert; Byte av multispak (själva plastspaken som man använder för att spola rutan och sätta på blinkers). 9.500kr(!!!) ville de ha för detta.

Tog bilnycklarna och åkte därifrån. Nämnde detta på jobbet för en kollega som sa att han kände en bilmek som jobbat för mercedes i alla år men nu startat egen verkstad. Åkte dit och fick en ny spak monterad. 2.500kr inkl arbete. Alltså en skillnad på 7.000kr(!!!) för exakt samma jobb.

Självklart skall man gå till verkstaden där man får behålla sin garanti på bilen, men har man inte garanti kvar så gå INTE till märkesverkstad utan kolla med andra verkstäder.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

När man byter bromsvätska så måste man grejja nere vid oket. Klart det började läcka efter att dom bytt bromsvätska. Men det kan ju bero på handhavandefel eller bara att oket sjöng på sista versen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Ja det är väl svårt att bevisa.

Jag tänkte att eftersom Bilia bjuder på arbetstiden, och att jag endast behöver betala för materialet, borde vara ett bevis på att de gjort fel. Min erfarenhet är inte att de gillar att bjuda på saker, men kanske bara är konspiratorisk... TÄnkte att antingen har de inte gjort något och jag åker på fullpris, eller så har de gjort fel och jag borde slippa undan gratis. Tar jag upp det kanske det är stor risk att jag åker på att betala för allt, så kanske är bäst att bara vara glad och betala.

Permalänk
Medlem

Problemet är att dom sa att det var ett misstänkt läckage, hittar dom sådant när dom håller på så ska dom kolla det och inte säga "Misstänkt" det är ju amatörmässigt så det finns inte. Att dom tyckte du skulle hålla koll på det är rätt så komiskt, dom släppte alltså ut en bil som kan vara farlig, utan att ens bry sig om det.

Nu vet du att du inte ska ha med dom att göra något mer iaf.

Jag har liknande med min bil (Inte samma fel, men tok dålig verkstad) Köpte en ny bil på möller och har alltid påpekat att bromsarna sliter konstigt och att jag har ränder i skivorna. Inget att göra något åt säger dom varje gång jag på pekar det, men satan, när garantin gick ut då skulle det fan göras direkt och till det "LÅGA" priset av ca 14.000kr. Förklarade glatt att dom kan se sig i arslet efter dom pengarna och gör jobbet själv

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är därför man gör det själv, går inte att lita på verkstäderna.

Min far är hantverkare och lämnade in sin Mercedes Vito (Skåpbil typ) hos mercedes. Lämnade in på Service för att behålla garantin och fick ett oljebyte för 8000Kr som tog en timme. Han bestred den ett tag och tillslut strök dom den helt. Olja för 500Kr och sedan 7500Kr för arbetet, hur tyckte dom ens att det var okej själva?

On topic: Det är inte helt orimligt att ditt oljebyte nu har orsakat läckan. Vissa grejer fungerar tills man börjar pilla på dom. Dock kan jag tycka att de borde ringt dig vid bytet och gett offert på att laga det direkt, ingen höjdare att köra runt med läckor på bromssystemet. Lite oklart vad det är som läcker enligt ditt inlägg. Om oket är defekt kan de bara sätta på ett nytt ok, tar en timme max, ok går väl på 500-1000Kr st. Är det röret kanske det är värre, vet inte hur lätt det är att skarva.

Skrivet av blade80:

Såklart det hände när dom blödde systemet. Dom felar och du betalar...precis som det ska vara...enligt verkstäder utan samvete. Jag servar aldrig bilen på verkstad. Jag litar bara på mig själv.

Skrivet av Tartin:

En anekdot om att inte alltid gå till märkesverkstäderna:
Har en mercedes från 2007 som jag tagit någorlunda väl hand om. Fick nyligen fel med att spola vindrutan och tog först kontakt med en liten bilverkstad där jag brukar serva. De kliade sig i huvudet och sa att jag behövde vända mig direkt till mercedes med detta fel. Sagt och gjort, lämnade bilen till en känd mercedeshandlare i stockholmsområdet. Fick tillbaka en offert; Byte av multispak (själva plastspaken som man använder för att spola rutan och sätta på blinkers). 9.500kr(!!!) ville de ha för detta.

Tog bilnycklarna och åkte därifrån. Nämnde detta på jobbet för en kollega som sa att han kände en bilmek som jobbat för mercedes i alla år men nu startat egen verkstad. Åkte dit och fick en ny spak monterad. 2.500kr inkl arbete. Alltså en skillnad på 7.000kr(!!!) för exakt samma jobb.

Självklart skall man gå till verkstaden där man får behålla sin garanti på bilen, men har man inte garanti kvar så gå INTE till märkesverkstad utan kolla med andra verkstäder.

Vet inte hur det är med alla olika försäkringsbolags villkor?

Även om man har en "gammal" bil så täcker ofta försäkringen t.ex. maskinskador upp till omkring 8-10 år eller omkring 12000 mil. Osäker på om försäkringen gäller om man inte har lämnat bilen på verkstad?

Vad jag läst hos t.ex. Folksam i deras "aktsamhetskrav" så ska man följa tillverkarens bestämmelser om service, underhåll och reparationer så att det görs på ett fackmässigt vis.

Permalänk
Medlem

Det som hänt är givetvis att man fått problem när man lossat luftningsnipplarna, det är mer regel än undantag. Man har sen fått gänga om och byta nippel och då blir det sällan bra. Detta är ju lite knöligt för det de skulle gjort istället är att sagt att oket är kasst och du behöver ett nytt redan när du var inne för service istället för att göra en "kanske-lagning" som de gjort nu. Resultatet blir densamma men du som kund misstänksam.

Du kan inte göra nånting åt det nu. Det är inte riktigt så att nåt fel gjorts, man hoppades troligen att det skulle funka och du skulle slippa köpa ett nytt ok.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Det är fel att dom inte fixade felet direkt.
Men betala för oket hade du ju fått göra oavsett.
Det är väll därför dom bjöd på arbetskostnaden. Varför skulle du betala 0kr?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det är inte helt otroligt att det inte va något fel på bromsoket innan bytet av bromsvätska men att det pga ålder uppstod ett läckage när man lossade avluftningen.

Eftersom vi inte vet hur verkstaden gjorde när dom lossade avluftningen så kan vi inte avgöra om det är dom som är orsaken till läckaget eller om det beror på ålder.

Tycker dealen är ok och tyder på att verkstaden ser samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartin:

Självklart skall man gå till verkstaden där man får behålla sin garanti på bilen, men har man inte garanti kvar så gå INTE till märkesverkstad utan kolla med andra verkstäder.

De har faktiskt inte lov att neka garanti även om reparation har utförts någon annan stans.

Om de nekar garanti måste de visa att den reparation som gjorts inte är fackmannamässigt utförd. Annars skulle du inte ens få lov att byta torkarblad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är fel att dom inte fixade felet direkt.
Men betala för oket hade du ju fått göra oavsett.
Det är väll därför dom bjöd på arbetskostnaden. Varför skulle du betala 0kr?

Ponera att bilen gick av på mitten när du lämnade in den på rep, skulle du bara gilla läget eller skulle du tycka att de gjort något fel?
De hade ju uppenbarligen sönder något när de bytte oljan.

Även om det är oturligt för dem så gjorde de ju ändå något fel och hade de inte rört något hade det inte hänt.

Permalänk
Medlem

Finns ju två ställen där det skulle troligtvis läcka men bara ett som skulle kräva att man byter oket. Om det läcker vid nippeln så ska man inte behöva byta oket, utan bara ersätta nippeln. Dessa kan man knäcka om de dras åt för mycket. Men om det är damasken vid kolven så behöver man byta. Men att byta bromsvätska kräver inte att du kommer i kontakt med damasken. Bytte du bromsskivor nyligen?

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Ponera att bilen gick av på mitten när du lämnade in den på rep, skulle du bara gilla läget eller skulle du tycka att de gjort något fel?
De hade ju uppenbarligen sönder något när de bytte oljan.

Även om det är oturligt för dem så gjorde de ju ändå något fel och hade de inte rört något hade det inte hänt.

Jag läste lite slarvigt trodde ts visste om läckaget innan den for på service.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Såklart de orsakade problemet.

"misstänkt" är ett "Jag säger till nu att jag pajjat det, men det finns en chans att det håller"

Permalänk
Medlem

Jag lämnade in och bytte oket, som jag betalade för.

Anledningen till att jag tycker att jag inte borde betalat är för att OM jag inte lämnat in den på service så hade troligtvis inte oket behövt bytas. Enligt han på Bilia var det dock en slump...

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på...

1. Verkstaden verkar inte riktigt bry sig om att det är läckage från bromsoket och inte erbjuder sig att byta ut/reparera det?
Tror inte att det ska vara någon fara? Tror gör man i kyrkan.

2. TS åker ifrån verkstaden med ett läckande bromsok?
Hade det varit jag så hade jag helt sonika sagt, BYT! Men att kunna bromsa på ett säkert sätt kanske inte är så viktigt längre...