12åring vill ha Macbook Air, vad köpa istället.

Permalänk

12åring vill ha Macbook Air, vad köpa istället.

Min 12åriga dotter vill ha en Macbook Air, ända tills jag surfade in på Apple och såg att man får den sämsta modellen med en i3 för nätta 12k. Så vad kan jag istället erbjuda henne något som är både bättre och billigare, den bör vara likvärdig i vikt o tusende som en Air.

Permalänk
Medlem

Ska du spela i den ligan så kommer inte flickan bli nöjd förrän hon har en Apple Air, tro mig jag har en dotter som sagt att allt annat än Apple är skräp

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Varför vill hon ha just en Macbook Air? Och vad ska hon använda den till? Vill hon ha det just för att det är en mac och det är vad hennes vänner kanske har? Status-grejen? Skulle hon vara lika nöjd med windows?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Man är aldrig lika nöjd med Windows
Men allvarligt då. Invänta Apples släpp av första bärbara med egen processor och hoppas att de prissätter den lägre.

Permalänk
Medlem

Om du inte måste ha Apple så kolla på Asus Zenbooks.
Jag har en av deras nya 14" och förutom färgen så den väldigt lik mina kollegors Macbook Airs.

Permalänk
Inaktiv

Ipad pro + tangentbord? då har man iallfall en kompetent ritplatta på köpet.

En macbook air är så fruktansvärt onödig. har en hemma som ingen använder.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Måste det vara den senaste? Finns ju beg modeller från 2018 och framåt. Går att få för 5-8k

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xarion:

Måste det vara den senaste? Finns ju beg modeller från 2018 och framåt. Går att få för 5-8k

Nja, kolla vilken uppgradering dom gjorde 2019 eller om det var i början på 2020. Skulle aldrig köpa en som är äldre då dom inte är värd pengarna då.

Permalänk
Medlem

En begagnad macbook air istället?

Hade jag haft egna ungar så hade de fått en PC samt en t-shirt med trycket "PC Master Race" Nä men seriöst kolla på begagnade.

Permalänk
Viking
Skrivet av stoffe_83:

Fruktansvärt dyrt för vad man får.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Man är aldrig lika nöjd med Windows
Men allvarligt då. Invänta Apples släpp av första bärbara med egen processor och hoppas att de prissätter den lägre.

Du vet inte mycket om apple du, de kommer nog prissätta den högre, det är mer deras stil och därför den räknas som status pryl. blir den för billig so blir det en vardaglig sak som alla har råd med och då blir det ingen status pryl längre.

Dyra leksaker nu förtiden, själv lekte jag med barkbåtar. frågan är om ett barn har så stor nytta av en macbook air? vad ska hon göra på den som kräver en sådan? luktar "alla andra har en" DVS status pryl som snart ligger och dammar i garderoben när dom hittat något nytt att flasha med...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Huawei matebook med 2k/3k skärm och en i5:a, köpte en själv för 8k

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

måste den vara ny? Min mor behövde också en bärbar så jag köpte en begagnad MacBook air och den har fungerat bra i fyra år. Tror MacBooken är från 2013 eller 2011. Vi köpte från en butik i Lund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakeplisken:

Min 12åriga dotter vill ha en Macbook Air, ända tills jag surfade in på Apple och såg att man får den sämsta modellen med en i3 för nätta 12k. Så vad kan jag istället erbjuda henne något som är både bättre och billigare, den bör vara likvärdig i vikt o tusende som en Air.

Huawei Matebook D 14 tum är ett bra alternativ för 6500 kr är det en rimlig första dator för en 12 åring med tillräckligt med prestanda och kvailtet.

https://www.inet.se/produkt/1964527/huawei-matebook-d-14-ryze...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Jerkanftw:

Varför vill hon ha just en Macbook Air? Och vad ska hon använda den till? Vill hon ha det just för att det är en mac och det är vad hennes vänner kanske har? Status-grejen? Skulle hon vara lika nöjd med windows?

Det är nog mest hypen och utseendet, men hittar jag en likvärdig PC till utseendet kommer nog Air habegäret försvinna fort. Datorn används mest till spela Sims och skolarbete.

Permalänk
Medlem

Alla hemska barndomsminnen när man ville ha nåt och istället fick "detta är lika bra" Speciellt om det ska "kännas"/"se ut" som en Air så finns det inget i den vägen som inte bara känns som en billig wannabe.

Släpps möjligtvis en ny Air (eller iaf tunn liten macbook) snart så begagnatmarknaden kan få ett par till postningar i November.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Huawei Matebook D 14 tum är ett bra alternativ för 6500 kr är det en rimlig första dator för en 12 åring med tillräckligt med prestanda och kvailtet.

https://www.inet.se/produkt/1964527/huawei-matebook-d-14-ryze...

Den där ska man nog kolla närmare på Tack för tipset. Vilken Intel prolle är Ryzen 5 likvärdig med?

Permalänk
Medlem

Apple är design, statuspryl samt användarvänlighet, känns även som de håller lite längre och blir inte "gamla" så fort.
Gemene man sitter inte och "labbar" med en Mac på samma sätt som med en Pc, dessutom bra mkt svårare att få skräp i datorn(virus m.m).

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Viking
Skrivet av snakeplisken:

Den där ska man nog kolla närmare på Tack för tipset. Vilken Intel prolle är Ryzen 5 likvärdig med?

Den här har iaf jäkligt bra komponenter för priset: https://www.webhallen.com/se/product/320815-Lenovo-IdeaPad-3-...
Vet dock inte hur skärmen och byggkvalitén är.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakeplisken:

Den där ska man nog kolla närmare på Tack för tipset. Vilken Intel prolle är Ryzen 5 likvärdig med?

Bör matcha ungefär i5-8265U som helt sämre CPU prestanda men bättre GPU.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Erbjud henne en ny pc eller en begangnad macbook? Sims lär fungera bättre på en pc men om hon verkligen vill ha en mac finns det inget annat som duger. Min gamla macbook air är förövrigt ett av de bättre köpen jag någonsin gjort.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk

Om vi lägger upp frågan såhär. 12år idag Köper den sämsta Air med i3 och 8Gb ram 256Gb disk kommer denna fortfarande vara användbar när hon är 18år? Troligtvis inget photoshoppande eller filmredigerings arbeten

Permalänk
Medlem

Finns ju även andra parametrar som spelar in såsom touchpad, tangentbord (numera), högtalare, skärmkvalitet, batteritid, ljudnivå osv.

Jag har haft rätt många laptops genom åren (både PC och Mac) och det finns ingen PC som slår Apples touchpad exempelvis. Nu vet jag inte hur ljudkvaliteten är i senaste Air, men det finns ingen laptop som slår ljudet i 16" MBP.

Att investera säg 8000kr i en dator som är "bättre på pappret" men som man hatar att använda blir ju rätt dyrt det också.

EDIT: Det är större sannolikhet att en Mac fortf funkar hyfsat om 6 år än att en motsvarande "PC"-laptop gör det, enligt historiken.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Viking
Skrivet av snakeplisken:

Om vi lägger upp frågan såhär. 12år idag Köper den sämsta Air med i3 och 8Gb ram 256Gb disk kommer denna fortfarande vara användbar när hon är 18år? Troligtvis inget photoshoppande eller filmredigerings arbeten

Den kommer vara riktigt klen om 6 år...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

?? Den blir inte klenare för att det går ett par år. Min MBPro är från 2015 och rullar på lika bra som den gjorde då och används inom redigering etc. Bara för att det kommer nyare saker så blir det inte sämre.

Dags att sluta att hela tiden jaga det senaste och vara ärlig och inse att det man har räcker.

Men ta med dottern och låt henne känna på olika modeller.

Inte värt att bara gå på pappers speccar, inte alltid det motsvarar real life.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd

Köpte en Thinkpad X1 begagnad till syrran som hon blev väldigt nöjd med. Lite samma känsla men med Windows, och mörkgrå. Grym kvalitet.

Permalänk
Medlem

Att föröka ersätta det hon egentligen vill ha, så kommer hon bara bli fruktansvärt missnöjd. (Det hade jag blivit )

Behöver hon en dator så köp en beggad MacBook, de håller väl, inte som en beggad PC.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakeplisken:

Om vi lägger upp frågan såhär. 12år idag Köper den sämsta Air med i3 och 8Gb ram 256Gb disk kommer denna fortfarande vara användbar när hon är 18år? Troligtvis inget photoshoppande eller filmredigerings arbeten

Är det bara surf och skrivande så inga problem, har haft macböcker som körts privat 5+ år utan problem. (känns lite slöa mot slutet förstås)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Fruktansvärt dyrt för vad man får.

Ja det är ju så med Appleprodukter, de är inte prisvärda i min mening.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.