Två datorer, samma skärm vilken switch 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

Två datorer, samma skärm vilken switch 1440p 144hz

Byggde precis en ny dator och tänkte att den gamla kunde få agera plex server, grejen är den att jag hade velat ha bägge datorerna kopplade till samma skärm via en switch så att den dator som agerar plex server inte ska “handskaka“ med monitorn om jag inte vill det. Den nya datorn som mest är till för gaming behöver kunna sända sin bild i 1440p och i 144hz via samma switch. Finns det ngn displayport switch som klarar av detta utan att man blir av med 1440p upplösningen och de 144hz:en. Vill ju att den gamla “plexdatorn“ ska stå på 24/7 och att den bara får kontakt med monitorn när jag behöver komma åt den.

Tack på förhand, hoppas jag gjorde mig förstådd

Permalänk
Rekordmedlem

Använd fjärrskrivbord till servern.

Permalänk
Bildexpert 📺

Har du en äldre G-Sync-skärm så att den saknar HDMI? För annars finns ingen anledning att köra 1440p/144-kapacitet för en server. Dra HDMI bara. Fjärrskrivbord torde lösa det och i den mån du verkligen behöver komma åt med en skärm är det nog faktisk enklare med att köpa en enkel budgetskärm eller något begagnat. Så får spelskärmar köra sitt som vanligt utan fipplandet med Switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd fjärrskrivbord till servern.

Aldrig använt mig av fjärrskrivbord, kan man fjärrstyra det via det lokala nätverket eller måste det skickas via internet? Hade varit najs om det gick lokalt. Jag använder även VPN på plexdatorn, funkar fjärrskrivbord ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har du en äldre G-Sync-skärm så att den saknar HDMI? För annars finns ingen anledning att köra 1440p/144-kapacitet för en server. Dra HDMI bara. Fjärrskrivbord torde lösa det och i den mån du verkligen behöver komma åt med en skärm är det nog faktisk enklare med att köpa en enkel budgetskärm eller något begagnat. Så får spelskärmar köra sitt som vanligt utan fipplandet med Switchar.

Nej skärmen har både displayport och ett par hdmi ingångar, för närvarande är gaming-datorn kopplad till den via displayport och plexpcn via hdmi, problemet med detta är att plexdatorn ibland skickar en “handshake“ till monitorn som gör att skärmen byter port från displayport till hdmi av sig själv vilket är ohållbart när man är mitt uppe i ett spel ich helt plötsligt dyker skrivbordet från den andra pcn upp. Tack än en gång

Permalänk
Medlem

Har du Windows 10 Pro på servern så kan du ansluta via fjärrskrivbord, då går det eventuellt lokalt. Teamviewer funkar också, men det där är jag rätt säker på att trafiken tar en vända på internet. Den här typen av anslutningar är ju dock säkrade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av madman_ozzy:

Aldrig använt mig av fjärrskrivbord, kan man fjärrstyra det via det lokala nätverket eller måste det skickas via internet? Hade varit najs om det gick lokalt. Jag använder även VPN på plexdatorn, funkar fjärrskrivbord ändå?

Fjärrskrivbordet blir lokalt om datorerna är i samma lan men hur det funkar med din vpn vet jag inte men troligen går det att konfigurera det så att det funkar även om det inte skulle göra det direkt för vpn mjukvaror brukar ju kunna döda all trafik som inte går via dem om man inte tillåter den manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fjärrskrivbordet blir lokalt om datorerna är i samma lan men hur det funkar med din vpn vet jag inte men troligen går det att konfigurera det så att det funkar även om det inte skulle göra det direkt för vpn mjukvaror brukar ju kunna döda all trafik som inte går via dem om man inte tillåter den manuellt.

Ja, en grej som jag tror är ganska vanlig är att man med sin vpn-tjänst kan välja vilka programs trafik som ska tunnlas och inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Har du Windows 10 Pro på servern så kan du ansluta via fjärrskrivbord, då går det eventuellt lokalt. Teamviewer funkar också, men det där är jag rätt säker på att trafiken tar en vända på internet. Den här typen av anslutningar är ju dock säkrade.

Hmm har windows 10 pro på gaming datorn men bara home på server-datorn. Funkar det ändå?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av madman_ozzy:

Hmm har windows 10 pro på gaming datorn men bara home på server-datorn. Funkar det ändå?

Går att ansluta till en pro licens så du skulle behövt skifta plats på licenserna, eller så använder du nått fristående typ VNC.
Det går också att hacka lite i home för att slå på fjärrskrivbordet fullt ut och söker du på det så lär du få träff, tex via RDP Wrapper Library.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av madman_ozzy:

Nej skärmen har både displayport och ett par hdmi ingångar, för närvarande är gaming-datorn kopplad till den via displayport och plexpcn via hdmi, problemet med detta är att plexdatorn ibland skickar en “handshake“ till monitorn som gör att skärmen byter port från displayport till hdmi av sig själv vilket är ohållbart när man är mitt uppe i ett spel ich helt plötsligt dyker skrivbordet från den andra pcn upp. Tack än en gång

Jag skulle säga att du med en switch skapar ytterligare ett lager av komplexitet, mer prylar och fler sladdar som kanske löser ett problem, men riskerar skapar ett annat eller flera andra problem istället. Kolla om skärmen har en auto-switching av ingångar som kan stängas av. Kanske är en så enkel lösning.

Vill man lägga pengar på en lösning kan det vara enklare att hantera grundproblemet likt med denna: https://www.hdfury.com/product/dr-hdmi/

Finns ett antal liknande produkter för mindre pengar på ebay, amazon etc.