Kamera i garaget, Hjälp mig i djungeln.

Permalänk
Medlem

Kamera i garaget, Hjälp mig i djungeln.

Hej!

Jag har byggt mig ett meck garage en bit bort på tomten(ca 30m) från huset. För att få wifi där har jag satt en unfi utomhus AP på altanen som vetter mot garaget. Har mellan 30-60mbit (har 100/100mbit fiber) där beroende på vart jag står i garaget med mobilen.

Så nu tänker jag säkerhet för alla verktyg som är lite dyrare som jag kommer flytta över dit. Skåp med lås kommer såklart införskaffas, har redan satt brytskydd på sidodörren, porten är en vanlig takskjutsport. Det har redan varit 3 inbrott förra veckan hos grannar.

Så nu har jag sneglat lite på kameror som jag inte har någon erfarenhet av. Har tittat lite på kjell men det är en djungel och det verkar lite oklart om de kräver något betalt abonnemang som jag gärna undviker, sen kanske det finns bättre ställen än kjell att kika på?

Tänkt ha en inne i garaget och en utanför.

Grundkrav(om det går).

Trådlös(wifi)
Batteridrift om det håller mer än 5 minuter
Klara lite tuffare miljöer, regn, kyla, snö.
Varna mig och spela in om den märker rörelse, notis på mobilen och att man kan se vad den ser i realtid.
Mörkerseende.
Undviker gärna löpande månadskostnad om det går.
Enkelhet, inte sitta och pilla i timmar för att få det att fungera.
Har en synology 213j som kan hantera kameror, den kanske kan användas?
Betalar hellre några kronor mer och får något bra än snålar in och blir missnöjd.
kameran utomhus kan vara billigare/enklare då den kommer triggas av buskar träd och alla rådjur hela nätterna, eller finns det lite smarta kameror som "ser" skillnad på vajande träd och en person. eller en kamera med ställbart "tunnelseende"?

budget runt 5 tusen. kan givetvis sträcka lite på mig om det är värt det.

Enkelheten är rätt viktig då jag även ska hjälpa min bror med detta(han har också byggt garage), han kan inte så mycket om nätverk, datorer och dylikt.

Alla övriga säkerhets tips är varmt välkomna.
Själv har jag lämnat fönstret otäckt så tjyvar kan se in och endast se en gammal volvo och inte mycket mer. Alla verktyg jag har där ligger utom synhåll mot eller nära samma vägg som fönstret är på.

Bjuder på en bild så ni vet vad ni har att "jobba" med. Jag står med ryggen mot porten i ena hörnet, fönstret och sido dörren kan skymtas till vänster. Garaget är ca 40KVM. Kommer hålla runt 5 plusgrader i vinter, förutom när jag meckar i det.
Ligger tråden fel så får mod gärna flytta den.
Tack på förhand!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Vila i frid

AXIS har utvecklat ACAP som Synology DSM stödjer. Köp kvalitet. Köp svenskt. 5 års garanti. Det finns ett sort utbud på slika ting och helt omöjligt att utse någon "bäst i test". Utbudet från AXIS är rätt omfattande. https://www.networkwebcams.co.uk/index.php?cPath=35

Skit i kamerorna och installera http://www.infernohome.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

AXIS har utvecklat ACAP som Synology DSM stödjer. Köp kvalitet. Köp svenskt. 5 års garanti. Det finns ett sort utbud på slika ting och helt omöjligt att utse någon "bäst i test". Utbudet från AXIS är rätt omfattande. https://www.networkwebcams.co.uk/index.php?cPath=35

Skit i kamerorna och installera http://www.infernohome.se/

Ska kika noggrannare på kamerorna imorgon, de verkar vara bra.

Infernohome verkar vara overkill, lite kul att backes hjälper dom, i min ungdom var backe MDS lådbyggare, har nog kvar ett par ritningar han gjort någonstans.
Grundpaketet var inte så blodigt dyrt, det ska definitivt kikas på.

Använder du själv några av dessa och hur fungerar de i sådant fall för dig?

Tack för tipsen!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5011159833/rlk8-800b4-saker...

Jag har den här o är väldigt nöjd. Tror det finns en trådlös version också...

Permalänk
Medlem

Jag har kameror från Axis både inne och ute. Kör dom med Axis Companion (gratis) till min NAS och de hos mina föräldrar med SD-kort i kameran. Sen kan det plinga till i mobilen om det rör sig i bilden. Dock har jag fått stänga av det hos mina föräldrar för att en envis spindel ska sätta upp sitt nät framför varje natt... Kan intyga att dom är bra men är dock lite partiskt

Btw, min profilbild är på min katt som stirrar in i en kamera med IR igång (han tog ingen skada för den va inte så stark).

Permalänk
Medlem

Måste vara bättre att installera ett larm med kamerafunktion.
Kamera ger oftast inte mycket då tjuvar brukar ha huva/döljer ansiktet.

Permalänk
Medlem

Snygg bil!
Ingen Volvomänniska, men glad blir man när någon tar hand om gamla fordon.

Har 14stycken kameror hemma över tomt/verkstad själv, Ip-kameror som spelar in mot NVR. kameror som sitter utomhus med inbyggd IR belysning och "ointelligenta" skulle jag generellt sett inte rekommendera för rörelsevarning, det är mycket skräp som yr runt i luften, och vissa dagar får jag varning ungefär 1-5 gånger per minut, per kamera. (om man hade haft det påslaget)
https://youtu.be/q2rmXLg1p-c?t=615
de presterar bra vid vindstilla, eller när det inte blåser runt saker, men när det är pollen, damm eller "fukt"/dagg i luften så är varningsfunktion helt meningslös.

Vill dock ha varning vid rörelse, och provar kameror från märket Ring parallelt just nu, finns batteridrivna, ansluts till Wifi och lagrar i molnet på deras tjänst mot månadskostnad. (alternativt ger bara livevarning)
Kör en Dörrklocka och en Batteridriven kamera. båda fungerar fint och varnar direkt som större rörelse sker, men utan falsklarm.
Har kontot kopplat till en Amazon Show historia med skärm där jag kan få upp livefeed när jag frågar efter det.

Googles system ihop med en av deras smarta-hem skärmar har jag varit lite sugen att testa på med faktiskt.

Ring tar i princip allt på nära håll väldigt väldigt bra, och jag får en varning så fort någon öppnar garagedörren och går in.
Vill jag kolla vad som hänt så har jag det vanliga systemet med 2mån inspelning dygnet runt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Larm som låter högt med starka blinkande lampor så alla i kvarteret vaknar och ser vad som händer.
Sen en kamera vidvinkel som ser allt från lite håll.