Ny speldator med budget på 20k(+2-3kr)

Permalänk
Medlem

Ny speldator med budget på 20k(+2-3kr)

Tjena

Tänkte fixa ihop en speldator till en familjemedlem. Hon spelar nästan allt möjligt. Från okrävande spel till mer krävande. Hon kommer inte streama. Hon vill gärna ha lite RGB på burken och att kunna spela på väldigt bra grafik ett bra tag, eftersom hon spelar mycket olika spel behövs det också lite lagring Skärm finns, men tanken är att köpa en senare som matchar hårdvaran i datorn.

Hon har en budget på ca 20.000kr men kan tänka sig att lägga till 3.000kr om det får henne att vinna lite mer på det. Annars om det räcker med 20k och kanske en skärm? Men fokus är på burken!
Tanken är att eventuellt köpa allt under black friday. Så vi är bara ute efter tips och vad ni skulle gått efter Tack!

Permalänk
Medlem

Här har du lite du kan kolla på:

Chassi
Ända chassit på svensk marknad just nu som erbjuder hyfsat bra luftflöde, chassistorlek där allt får plats, fyra (4) stycken medföljande 120mm fläktar, allt under 600kr
(All RGB belysning går att stänga av om man vill)

Nätagrigat
750W Brons+ så är det lugnt. ska klara ~5GHz Ryzen, RTX 3080 och lite överklockade minnen.
Går att köra på lägre, men skönt med lite marginal, så det inte kör i 100% hela tiden och låta en massa.

Moderkort
B550/X750 kort, för att garantera stöd för Ryzen 3-9 (och Zen 3) och PCIe 4x stöd, Sen får man filtrera lite själv om man tex vill ha wifi, bättre VRM osv.

Processor
Ryzen 5-9 baserat med 6+ kärnor alla på 7nm, Alla i listan är bra, bara frågan om vad man vill betala/ha ut av det.
Att köra på en 8-kärning processor kan vara en bra framtidsinvestering, med tanke på att PS5/XBSX kör 8 kärnor.

Grafikkort
För att spela spel på "bra" grafik och att det ska flyta på så skulle jag nog inte gå under RTX 2070S iaf.

Minnen
DDR4 3200/3600MHz CL14/CL16, 2x8 GB (Glöm inte moderkortets kompabilitetslista)
Bästa pris/prestanda just nu enligt mig
Ska man satsa stort, utan att spränga sin budget rekommenderar jag dessa

Lagring/Systemdisk
NVMe M.2. 3D/TLC Flashminnen (upp till 2kr/GB)

Processorkylare
AM4 sockel, 190W+TDP
Självklart kan du köra på en AIO med. men då blir allt dyrare med

Kylpasta
Thermal Grizzly Kryonaut, 1g räcker 2-4 applikationer beroende på hur generös/snål man är.
Billigt sett att få ner processorn 4-6c extra.

Bara att kolla så att du minimerar fraktkostnaderna, genom att ha så många köp som möjligt hos samma återförsäljare, eller där frakten blir gratis!

Känner du dig osäker på att bygga ihop datorn själv så finns det gratis hjälp här att få

mus, tangentbord, skärm osv är så subjektivt och efter personliga preferenser att jag inte går in i det här.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Tack för dina tips!

Jag lär nog hjälpa henne bygga sin dator då jag har byggt min, vilket gick bra haha.

Kan det vara värt att satsa på dom nya grafikkortet? 3080 är ju rätt häftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crayvey:

Tack för dina tips!

Jag lär nog hjälpa henne bygga sin dator då jag har byggt min, vilket gick bra haha.

Kan det vara värt att satsa på dom nya grafikkortet? 3080 är ju rätt häftigt.

absolut, så länge budgeten din håller för det, och du kan tänka dig vänta några månader på att dom kommer in på lager igen

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Här har du lite du kan kolla på:

Chassi
Ända chassit på svensk marknad just nu som erbjuder hyfsat bra luftflöde, chassistorlek där allt får plats, fyra (4) stycken medföljande 120mm fläktar, allt under 600kr
(All RGB belysning går att stänga av om man vill)

Hur menar du med att det här är det enda chassit på den svenska marknaden som erbjuder bra luftflöde? Detta är ett budgetchassi som jag aldrig i livet skulle använda för en dator i 20.000 kronorsklassen. Byggkvalitén är rent ut sagt usel och man får verkligen vad man betalar för.

Att det skulle vara det enda chassit med bra luftflöde är rent nonsens. Man kan ju till exempel köpa ett Phanteks P400A som har riktigt bra luftflöde, men också riktigt bra byggkvalité. Chassit vann även case of the year från GamersNexus förra året som är den reviewer som gör de mest genomgående testerna på faktisk prestanda. Mer om chassit här: https://www.youtube.com/watch?v=ZfXQQZtD_SI&t=1s&ab_channel=G...

Vidare skulle jag väl egentligen rekommendera att vänta ett par veckor till det att Ryzen 5000 släpps och då köpt en Ryzen 5600. Vill ni dock bygga ihop datorn nu hade jag kört på en Intel 10600K med 32gb ram. Kom ihåg att ramens hastighet spelar stor roll för Intels 10.000-serie, mer om 10600K och vikten av snabba ram-minnen här: https://www.youtube.com/watch?v=vbHyF50m-rs&t=3s&ab_channel=G...

Jag har lagt in 2st ssd'er, en nvme och en vanlig sata med sammanlagt 2TB lagring.

Lite beroende på hur viktigt hon tycker det är med RGB så kanske kylaren jag valt är för tråkig, men om hon inte ska överklocka mer än lite grann kommer den vara det mest prisvärda alternativet.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Hur menar du med att det här är det enda chassit på den svenska marknaden som erbjuder bra luftflöde?

Jag copy/pastade texten från en lite äldre tråd, från en som ville ha tips på ~8k dator med RGB.
Därför chassit vart med här med. glömde ändra det
Och nej, det är inte ända chassit med bra luftflöde, det är ända chassit under 600 med bra luftflöde.
Går inte hitta ett mer luftflödeorienterat chassi som också medföljer 4st fläktar (iaf inte vad jag kunde hitta)

Annars finns det massor av bra chassin. tex:
Be Quiet! Pure Base 500DX
Cooler Master MasterBox NR600
Lian Li Lancool II Mesh Performance
Phanteks Eclipse P400A

Sen om man ska köpa på sig lite extra fläktar är det överlägset bästa alternativet att köpa ett 5-pack Arctic P12/P14 PWM.
Dom är lika bra som Noctua NF-A12x25 PWM när dom körs i 200-1500 rpm, dock låter motorn i dom lite när dom körs där i runt ~1000 RPM.
Proshop säljer 5-pack för typ 300kr, det är vad en Noctua NF-A12x25 PWM kostar

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Jag copy/pastade texten från en lite äldre tråd, från en som ville ha tips på ~8k dator med RGB.
Därför chassit vart med här med. glömde ändra det
Och nej, det är inte ända chassit med bra luftflöde, det är ända chassit under 600 med bra luftflöde.
Går inte hitta ett mer luftflödeorienterat chassi som också medföljer 4st fläktar (iaf inte vad jag kunde hitta)

Annars finns det massor vad bra chassin som är redigt bra. tex:
Be Quiet! Pure Base 500DX
Cooler Master MasterBox NR600
Lian Li Lancool II Mesh Performance
Phanteks Eclipse P400A

Sen om man ska köpa på sig lite extra fläktar är det överlägset bästa alternativet att köpa ett 5-pack Arctic P12/P14 PWM.
Dom är lika bra som Noctua NF-A12x25 PWM när dom körs i 200-1500 rpm, dock låter motorn i dom lite när dom körs där i runt ~1000 RPM.
Proshop säljer 5-pack för typ 300kr, det är vad en Noctua NF-A12x25 PWM kostar

Okej då fattar jag ja Arcticfläktarna är ju oslagbara till det priset, har själv ett gäng såna, men ska man bara ha en för utblås hade jag köpt en Noctua. Jag bytte dock alla mina till Arcticfläktarna en period innan jag gjorde mib loop, men då får man ingen RGB

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.