T7 SSD 2Tb blev en 32Gb Fat32!?!

Permalänk
Medlem

T7 SSD 2Tb blev en 32Gb Fat32!?!

HJÄLP!
Jag behövde snabbt en startdisk för att göra en Windows10 installation. Tänkte inte alls utan pluggade in min 2Tb T7 SSD och körde skapade en startdisk av den. Efteråt när jag var klar såg jag att kapaciteten på min T7 var nere på 32Gb. Jag högerklickade och gjorde en formatering och hoppades att den magiskt skulle få tillbaka de 1968Gb som den saknade, men nu har jag bara en tom T7 på 32Gb med FAT32 Hur gör jag för att återställa den???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklos:

HJÄLP!
Jag behövde snabbt en startdisk för att göra en Windows10 installation. Tänkte inte alls utan pluggade in min 2Tb T7 SSD och körde skapade en startdisk av den. Efteråt när jag var klar såg jag att kapaciteten på min T7 var nere på 32Gb. Jag högerklickade och gjorde en formatering och hoppades att den magiskt skulle få tillbaka de 1968Gb som den saknade, men nu har jag bara en tom T7 på 32Gb med FAT32 Hur gör jag för att återställa den???

Du får nog använda "Disk management" (eller diskpart i kommandoraden) för att fixa till partitioneringen. Ta bort 32GB-partitionen och skapa nytt verkar enklast (om du inte har viktiga saker där, förstås).

Permalänk
Medlem

Du måste gå in i diskverktyget (Disk Management på engelska, vet inte vad det svenska namnet är) och radera partitionen för att kunna frigöra hela utrymmet.

Permalänk
Medlem

Gå in i Disk Managment (Disk hanteraren? eller vad det heter om du har Svenskt OS) och kolla hur det ser ut där. Borde vara en 32GB partion och en massa oanvänt utrymme. Radera 32GB partionen där och partionera om hela utrymmet.

Verifiera att du är på rätt enhet bara så du inte är inne och raderar någon viktig partion på annan enhet.

Permalänk
Medlem

Tack allihop!

Jag tog bort 32Gb-partitionen och har nu en på närmre 2Tb, men den är inte allokerad. Kan jag göra den till Primär partition på T7:an igen och helst få tillbaka datan som var på den innan?

Permalänk
Medlem

Jag hittade Diskhantering under Lagring i Datorhanteraren. Tog bort 32Gb:en som ni sa och högerklickade och skapade en ny med exFat. Nu har jag tillbaka nära 2Tb.

Fantastiskt! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklos:

Tack allihop!

Jag tog bort 32Gb-partitionen och har nu en på närmre 2Tb, men den är inte allokerad. Kan jag göra den till Primär partition på T7:an igen och helst få tillbaka datan som var på den innan?

Att fixa till partitioneringen bör inte vara några direkta problem, men att få tillbaka tidigare data är ju värre.

Skrivet av Niklos:

Jag hittade Diskhantering under Lagring i Datorhanteraren. Tog bort 32Gb:en som ni sa och högerklickade och skapade en ny med exFat. Nu har jag tillbaka nära 2Tb.

Fantastiskt! Tack för hjälpen!

Bra att det ordnade sig, hoppas att du inte hade något viktigt lagrat från början.