Superkonstigt problem med router. Internetleverantörens eller routerns fel?

Permalänk
Medlem

Superkonstigt problem med router. Internetleverantörens eller routerns fel?

Hej!

Jag har problem med mitt Wi-Fi hemma. Vi får ut maximalt 50 Mbps ner, vilket är normalt via Wi-Fi med tanke på att vi betalar för 100/10. Problemet är att det här fluktuerar ofta, mellan 50 Mbps och ner till mindre än 1 Mbps där det kan stanna i flera sekunder. Det leder såklart till lagg och huvudvärk...

Hemma har vi tjocka väggar, men vid test nära routern så sker samma sak.

Är det någon som har tips på vad jag kan göra för att lösa problemet? Kan det vara störningar från andra enheter på samma frekvens-band? Alla tips mottages tacksamt...

Jag ska tillägga att jag har en RT-AC51U "802.11ac Dual Band Router" som jag misstänker var ett kasst köp från Kjell & Company...

Glömde lägga till information om vilken router jag har
Permalänk
Medlem

Kjell-routern är kass - uppgradering behövs. Men lägg inte ner mycket tid på göra felsökning. Uppgradera routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selfish:

Kjell-routern är kass - uppgradering behövs. Men lägg inte ner mycket tid på göra felsökning. Uppgradera routern.

Tack!

Har du någon rekommendation? Vi spelar inte men kan som max vara uppkopplade fyra stycken i videosamtal samtidigt. Lgh är 88 kvadrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selfish:

Vad tror du om denna? https://www.inet.se/produkt/5410993/d-link-dir-x1560-ax1500-w...

Fungerar den också för enheter med Wi-Fi 5? Jag har Wi-Fi 6 i min dator, men de jag bor med har Wi-Fi 5 tror jag.