Gammalt Pc Hemma-fan söker gammalt spel

Permalänk

Gammalt Pc Hemma-fan söker gammalt spel

Halloj!

Jag har sen jag var 8 år gammal varit besatt av att hitta ett spel jag hade på en Pc Hemma-cdrom back in tha dayz
när man var nördig med sin gamla Win 95.
Jag har inget annat minne än att jag tyckte det var det roligaste spelet, själva känslan alltså.
Om någon har cd-romen från 94-98 och antingen skulle kunna vara en ängel och skicka dem till mig eller på något annat sätt, har en lista på vad som ingick i alla de månadsvisa skivorna och en databas där jag kan få tag i dem så skulle min eviga quest efter det mystiska, roliga spelet vara över och jag skulle äntligen kunna dö, inte för att jag ska göra det.

Tills dess måste jag överleva 2020 och lösa mysteriet.
PLZ HELP MEEEEE!

/Majormeep

Permalänk
Medlem

Alternativt så berätta så mycket som du minns av spelet så lär det säkert dyka upp någon som vet vilket spel det är

Permalänk
Avstängd

Finns ju inte så supermycket spel under dom åran om man jämför nu. Du skulle ha gjort som jag sparat dator, min är helt orörd sen jag var liten.

Skrivet av Belsebull:

Alternativt så berätta så mycket som du minns av spelet så lär det säkert dyka upp någon som vet vilket spel det är

Håller med han måste beskriva lite mer om spelen annans blir det svårt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Neverhood va ju ett kungspel på den tiden

Permalänk

Jag söker alltså Pc Hemma skivorna

Anledningen till att jag inte kan beskriva spelet är att jag inte minns mer än känslan. Jag söker alltså någon som har Pc Hemma skivorna kvar från närmare bestämt 95-97. Eller tidningarna. Och kan kolla in vilka spel som fanns då. Hoppas någon därute vet mer.

Permalänk
Medlem

Får känslan av att något inte stämmer här..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Vi behöver mer att gå på, ett spel du hittade på en skiva från PC Hemma mellan 1994-1998 som du inte minns något mer av känslan.

Inte säkert att du känner samma sak för spelet idag som då, med tanke på hur mycket som hänt under åren. Ganska lönslöst att leta. Kolla med PC Hemmas utgivare, såvida inte tidningen mot förmodan finns kvar än idag, om du kan få information om vad de hade på skivorna under åren och sedan börja beta av. Det du frågar kan vi inte svara på utan att få något beskrivet om spelet.

Närmaste jag kan komma 90-tal och känsla är väl:

"Och då kommer känslan
är jag den enda som aldrig förstår... "

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Vi behöver mer att gå på, ett spel du hittade på en skiva från PC Hemma mellan 1994-1998 som du inte minns något mer av känslan.

Inte säkert att du känner samma sak för spelet idag som då, med tanke på hur mycket som hänt under åren. Ganska lönslöst att leta. Kolla med PC Hemmas utgivare, såvida inte tidningen mot förmodan finns kvar än idag, om du kan få information om vad de hade på skivorna under åren och sedan börja beta av. Det du frågar kan vi inte svara på utan att få något beskrivet om spelet.

Det är just det. Förlaget finns inte längre. Jag söker alltså efter en person som har kvar skivorna/tidningarna eller någon som faktiskt vet. Jag vet att det är ett longshot men man vet aldrig. Kanske dyker min riddare upp och räddar dagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Majormeep:

Det är just det. Förlaget finns inte längre. Jag söker alltså efter en person som har kvar skivorna/tidningarna eller någon som faktiskt vet. Jag vet att det är ett longshot men man vet aldrig. Kanske dyker min riddare upp och räddar dagen.

Synd, inte så att den köpts upp av någon annan? Någon tidigare redaktör som går att nå?

Tanken slog mig efter att ha tagit första koppen kaffe för dagen att mängden spel på skivorna kanske var ganska få. Läste själv PCGamer på 90 talet och skivorna kryllade av spel. Så kanske inte vore helt omöjligt att hitta rätt.

Kolla typ Mobygames för åren kan nog hjälpa lite, speciellt om du ser liknande spel som gör att du minns mer av spelet. Som någon tidigare nämnde släpptes betydligt färre spel då än nu.

Håller tummarna!

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Synd, inte så att den köpts upp av någon annan? Någon tidigare redaktör som går att nå?

Tanken slog mig efter att ha tagit första koppen kaffe för dagen att mängden spel på skivorna kanske var ganska få. Läste själv PCGamer på 90 talet och skivorna kryllade av spel. Så kanske inte vore helt omöjligt att hitta rätt.

Kolla typ Mobygames för åren kan nog hjälpa lite, speciellt om du ser liknande spel som gör att du minns mer av spelet. Som någon tidigare nämnde släpptes betydligt färre spel då än nu.

Håller tummarna!

Jo, men har för mig att det var den som köpte upp som till slut lades ner.

Jag letade faktiskt upp en person på FB och hoppas att denna person svarar mig snart x)

Det som är riktigt surt är att jag kollade tradera och där var det någon som sålde alla Pc Hemma tidningarna från 95 i juli. Min tur det 😫

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majormeep:

Jo, men har för mig att det var den som köpte upp som till slut lades ner.

Jag letade faktiskt upp en person på FB och hoppas att denna person svarar mig snart x)

Det som är riktigt surt är att jag kollade tradera och där var det någon som sålde alla Pc Hemma tidningarna från 95 i juli. Min tur det 😫

Du kan ju prova att se om Joakim Bennet som jag tror var på samma förlag fast på PCgamer om han vet vem som var redaktör då. Jocke jobbar ju på Geeks (FZ) idag.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Skrivet av Sarakin:

Du kan ju prova att se om Joakim Bennet som jag tror var på samma förlag fast på PCgamer om han vet vem som var redaktör då. Jocke jobbar ju på Geeks (FZ) idag.

Jamen det låter som en bra idé! Tack! Ska genast söka upp honom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majormeep:

Det är just det. Förlaget finns inte längre.

Skrivet av anon5930:

Synd, inte så att den köpts upp av någon annan?

Bröderna Lindströms Förlags AB som gav ut tidningen finns helt korrekt inte längre, men det försvann inte så sätt utan slogs ihop med Medströms Dataförlag AB, Milvus Förlags AB och Medströmsförlagen till Hjemmet Mortensen vilket idag är en del av Egmont Media Group

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majormeep:

Jag letade faktiskt upp en person på FB och hoppas att denna person svarar mig snart x)

När du ändå jagar på FB, det finns ett gäng retrodator-grupper, gå med i dem så hittar du säkert någon som kan hjälpa dig om du inte har tur här.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Gjorde en sökning på archive.org och fann denna: https://archive.org/details/pch1194
Diskett från november 1994, vilket är lite för tidigt och inte en CD. Engelskspråkiga upplagor av olika tidningar går ofta att hitta snudd på kompletta samlingar men inte lika mycket tillgängligt i detta fall.

En sökning på PC Gamer ger tidningar från olika årtal och olika lokaliserade sådanna. Finns mycket trevligt att läsa.
https://archive.org/search.php?query=pc%20gamer