Permalänk
Medlem

Uppgradera ljudsystem

Hej.

Hade tänkt att uppgradera mitt ljudsystem och då mina kunskaper inom området är ganska begränsade så tänkte jag fråga efter lite hjälp. Jag har i dagsläget: Sony STR-K890 med tillhörande 6.1 högtalarsystem SS-MSP890. Jag är ganska nöjd med systemet och då speciellt basen som det är bra tryck i vid filmer. Systemet används endast till att titta på serier och filmer. Dock så saknas 4k i receivern och den klarar inte att ta ut ljud via hdmi utan jag kör just nu bara optiskt. Kommer att uppgradera övriga systemen till 4k och tänkte samtidigt om man skulle uppgradera ljudet med för en inte alltför dyr penning. Hade först tänkt att kanske köpa ett nytt paket med receiver och högtalare men det verkar ha tagits över helt av soundbars istället nuförtiden.

Så frågan är hur jag bäst ska uppgradera mitt ljudsystem? Räcker det med att bara köpa en ny receiver för att höja ljudet? Har även bara de tunna högtalarkablarna som följde med systemet så kanske hade gjort ngt att byta ut dem med? Eller ska man försöka byta ut allt och till vad isåfall? Är soundbars tillräckligt bra nuförtiden? Eller kan man få tag på hyffsat billiga surroundpaket någonstans nuförtiden?

Permalänk
Medlem

Har sett att många rekommenderar att man ska kolla begagnat marknaden. Så jag har varit runt och tittat lite men jag känner att jag vet på tok för lite för att kunna köpa ngt där. Vilket har lett mig mer inpå att kanske kolla på soundbars istället. Såg denna som jag tycker verkar intressant:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5290883

Någon som har en god idé till en förvirrad man?

Permalänk
Medlem

Hur många pengar vill du lägga på systemet?
Lösa högtalare i 5:1, 7:1 eller 9:1 är alltid bättre men kräver då också en massa kabeldragning och det perfekta vardagsrummet plus att det kan sticka iväg ordentligt i pris men man måste inte köpa allt samtidigt men givetvis roligast. För alldagligt filmtittande så skulle jag säga att en limpa duger alldeles utmärkt.

Själv kör jag en Sonos Soundbar av äldre modellen så den nya heter ARC med ATMOS ljud och lite andra finesser. Nu finns också BEAM att köpa men då utan ATMOS. Vill du ha äkta surround så kommer du även behöva någon form av bakhögtalare och kanske en sub men där gör man som man vill. Jag har det inte och funkar alldeles utmärkt.
Min limpa har även optisk ingång men det tycks inte de nya modellerna ha så är det ett måste så blir det till att leta på begagnatmarknaden.

Fördelen med hela Sonos är du enkelt kan köpa till fler högtalare om du vill ha musik i fler rum. Nu finns det även enklare modeller på IKEA som är byggda i samarbete med Sonos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hur många pengar vill du lägga på systemet?
Lösa högtalare i 5:1, 7:1 eller 9:1 är alltid bättre men kräver då också en massa kabeldragning och det perfekta vardagsrummet plus att det kan sticka iväg ordentligt i pris men man måste inte köpa allt samtidigt men givetvis roligast. För alldagligt filmtittande så skulle jag säga att en limpa duger alldeles utmärkt.

Själv kör jag en Sonos Soundbar av äldre modellen så den nya heter ARC med ATMOS ljud och lite andra finesser. Nu finns också BEAM att köpa men då utan ATMOS. Vill du ha äkta surround så kommer du även behöva någon form av bakhögtalare och kanske en sub men där gör man som man vill. Jag har det inte och funkar alldeles utmärkt.
Min limpa har även optisk ingång men det tycks inte de nya modellerna ha så är det ett måste så blir det till att leta på begagnatmarknaden.

Fördelen med hela Sonos är du enkelt kan köpa till fler högtalare om du vill ha musik i fler rum. Nu finns det även enklare modeller på IKEA som är byggda i samarbete med Sonos.

Vill väl inte lägga alltför mycket på systemet. Känner att denna som jag listade innan ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5290883 ) är väl ganska på gränsen av vad jag vill lägga totalt. Och på grund av min okunskap i ämnet så hade det varit bra med ett helt system med en gång då jag känner att det blir nog för jobbigt för mig att köpa delar då jag inte vet riktigt vad jag ska kolla efter.

Har läst på en del och det känns som en djungel med alla standarder hit och dit. Men med det systemet från JBL känns väl som att man täcker det mesta med Dolby Atmos, Dolby Vision, eARC, 4K, HDR10 m.m. eller har jag missat ngt? Vet att den inte klarar HDR10+ eller HDR10 Pro men hade tänkt köpa en TV samtidigt med eARC så att man tar in allt (Apple-tv m.m.) direkt i TV:n och sedan då ljudet via eARC från TV till soundbaren så tappar man inget på bilden. Eller tänker jag inte rätt här heller?